Numer projektu: 289
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Szyjemy recyklingowe legowiska dla podopiecznych ze schroniska

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł grupy projektowej polega na szyciu legowisk dla podopiecznych z cedyńskiego schroniska. Pomysł uczniów nawiązuje do trwającej już drugi w naszej szkole akcji pt. "Serce dla zwierzaka", która polega na adopcji zwierząt z pobliskiego azylu przez wszystkie klasy w szkole. Do tej pory nasza pomoc polegała na zbiórce karmy i akcesoriów do pielęgnacji i zabawy. Akcja cieszy się dużym zainteresowaniem, uczniowie aktywnie dbają o swoich pupilów. Idzie zima, zrobiło się bardzo zimno. Nasi czworonożni przyjaciele ponownie potrzebują pomocy. Będziemy szyć legowiska, wykorzystując do tego tekstylia z recyklingu. Legowiska są bardzo ważne dla zwierząt w schroniskach. Gwarantują im komfort i poczucie bezpieczeństwa. Inicjatywa szycia legowisk pozytywnie wpłynie również na uczniów biorących udział w projekcie.

Naszym głównym celem jest stworzenie dobrych warunków dla podopiecznych schroniska wykorzystując do tego swoją kreatywność przy samodzielnym przygotowaniu legowisk dla zwierzaków z materiałów pochodzących z recyklingu.

Efekty jakie osiągniemy:
- wzmocnienie u dzieci wrażliwości, empatii, umiejętności dostrzegania potrzeb zwierząt, 
- integracja grupy rówieśniczej, 
- kształtowanie u dzieci poczucia sprawczości, 
- nauczenie uczestników projektu szycia ręcznego oraz maszynowego, wykonywania wykrojów, projektów,
- rozwój kreatywności i twórczego myślenia, 
- integracja lokalnego środowiska, 
- współpraca między instytucjami. 
Plan działania

Plan działania

Uczniowie będą tworzyć swoje legowiska ze starych ubrań, tekstyliów oraz ścinek materiałów (swetry, bluzy, pościele, szlafroki, ręczniki, materiały tapicerskie oraz polary) maszynami zakupionymi w ramach rządowego projektu "Laboratorium Przyszłości". W pierwszej kolejności nawiążemy współpracę z opiekunem schroniska pozyskując informację o ilości i wielkości legowisk. Kolejnym etapem będzie zaprojektowanie legowisk i określenie potrzeb materiałowych. Ogłosimy w szkole i lokalnym środowisku zbiórkę tekstyliów. Kolejnym etapem naszego projektu jest już samo szycie i ozdabianie naszych posłań. Każde legowisko będzie miało wyszyte imię właściciela posłania. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Cedyni. Nasza grupa projektowa (uczniowie klas V-VI) będzie spotykać się w pracowni technicznej raz w tygodniu w ramach koła technicznego. Ponieważ nasze koło pt. "Rękodzieło artystyczne", działa od kilku lat, szycie ręczne mamy opanowane. Aktualnie uczymy się obsługi maszyny do szycia. Kolejny etap to projektowanie i szycie legowisk według własnego pomysłu. Nasze prace zostaną sukcesywnie dostarczane do schroniska przez koordynatora akcji "Serce dla zwierzaka". W czerwcu planujemy odwiedzić zwierzęta w schronisku, aby ocenić i sfotografować końcowe efekty swojej pracy.

Terminy spotkań: od początku grudnia do końca roku szkolnego 2022/2023.
01.12.2022 - początek realizacji projektu, 
12.2022 - 01.2023 - nauka szycia, projektowanie legowisk
02.2023 - 06.2022 - szycie legowisk
06.2023 - wizyta w cedyńskim azylu dla zwierząt.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku wprowadzenie nauki zdalnej każde dziecko otrzyma materiały do zaprojektowania i pozszywanie elementów legowiska fastrygą (szew ręczny) w domu. Będziemy się łączyć na platformie Teams i tworzyć rękodzieło online.  Krok po kroku każdy etap tworzenia legowiska będzie szczegółowo pokazywany. Po powrocie do szkoły przygotowane elementy legowiska uczniowie zszyją maszyną do szycia. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy projektu będą samodzielnie projektować i wykonywać legowiska. Nauczą się samodzielności w wykonywaniu projektów i wykrojów. Nauczą się szyć ręcznie, maszynowo i haftu, a także poznają ściegi ozdobne prac. Nauczą się bezpiecznej pracy w grupie przestrzegając zasad BHP, porządku na miejscu pracy, odpowiedzialności za powierzone materiały, narzędzia i maszyny. Będą  odpowiedzialni za zbiórkę tekstyliów, którym nadadzą "drugie życie", za współpracę z koordynatorem akcji "Serce dla zwierzaka", za fotorelację i napisanie relacji z zajęć na stronę internetową szkoły.
Uczestnicy projektu nabędą nowe umiejętności, które będą mogli wykorzystać w codziennym życiu lub w wyborze ścieżki zawodowej. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie przeznaczony na zakup:
- kolorowe nici do szycia,
- kolorowe nici do haftowania, 
- wypełniacze do poduszek, legowisk,
- tkaniny (przy braku materiałów pochodzących z recyklingu)
- kolorowe włóczki,
- narzędzia krawieckie - nożyczki krawieckie duże i małe, igły, szydełka, naparstki, igły do maszyny,
- zakup urządzenia wielofunkcyjnego, papieru xero i tuszu (rozbudowa projektu o skanowanie rysunków wykonanych na papierze, drukowanie wzorów do haftu, szablonów, dyplomów ucznia).
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Pomysł powinien zdobyć grant, ponieważ jest oryginalny, a uczestnictwo w tych zajęciach da uczniom możliwość rozwijania swoich umiejętności manualnych, estetycznych i twórczych oraz będzie ciekawym i innowacyjnym sposobem spędzenia czasu wolnego. Uczy wrażliwości na potrzeby zwierząt.
Opis realizacji

Opis realizacji

Projekt "Szyjemy recyklingowe legowiska dla podopiecznych ze schroniska" miał na celu popularyzację tematyki dbałości o środowisko oraz kształtowanie postaw proekologicznych u dzieci i młodzieży. Program miał również na celu zbudowanie współpracy między uczniami a schroniskiem dla bezdomnych zwierząt poprzez projektowanie i szycie legowisk dla psów i kotów. 
Program składał się z pięciu etapów: 
1. Zbiórka materiałów – uczestnicy programu zbierali materiały niezbędne do produkcji legowisk, takie jak stare koce, tkaniny, pledy, gąbki, pianki itp. 
2. Warsztaty projektowe – w trakcie warsztatów uczestnicy nauczyli się projektować legowiska z wykorzystaniem dostępnych materiałów, a także wykonywać szablony i plany potrzebne do produkcji. 
3. Produkcja legowisk – uczestnicy programu podczas warsztatów mieli możliwość praktycznego wykonania projektów, włączając w to cięcie i szycie materiałów. 
4. Wizyta w schronisku – na etapie tym uczestnicy odwiedzą w czerwcu schronisko dla zwierząt, gdzie będą mieli okazję poznać podopiecznych, a także dostarczyć legowiska, które samodzielnie wyprodukowali. 
5. Podsumowanie – na zakończenie programu zorganizowaliśmy uroczyste podsumowanie, podczas którego uczestnicy otrzymali dyplomy i różnego rodzaju nagrody za swoją pracę
W ramach projektu przeprowadziłam warsztaty szycia legowisk dla zwierząt z materiałów z recyklingu. Uczniowie mieli okazję nauczyć się podstawowych umiejętności szycia ręcznego, szycia maszynowego, szydełkowani a jednocześnie zobaczyć, jak z pozornie nieużywanych tkanin można stworzyć praktyczne i estetyczne legowiska dla swoich pupilów. 
Projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem ze strony uczniów oraz nauczycieli, którzy chętnie pomagali przy organizacji i przeprowadzaniu zbiórki. Efektem tych działań było uszycie ponad 20 legowisk, które zostaną przekazane na początku maja do schroniska dla zwierząt.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyniki programu były bardzo pozytywne, a uczestnicy wyrazili chęć wzięcia udziału w kolejnych tego typu projektach. Cały program przyczynił się do rozwijania umiejętności manualnych, empatii oraz zainteresowania działaniami charytatywnymi wśród młodzieży. Nie napotkaliśmy na żadne problemy, a wręcz przeciwnie posiadamy tak dużo materiałów recyklingowych, że nasze warsztaty przedłużamy o następnego roku szkolnego 2023/2024. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Podczas programu uczestnicy zdobyli wiedzę na temat zapotrzebowania zwierząt na miejsce do wypoczynku, zaawansowane techniki szycia, jak również zdolności kooperacyjne poprzez pracę w grupach. Uczestnicy projektu mieli okazję zaprojektować i wykonać legowiska. Jest to wspaniałe doświadczenie, które pozwoli im nauczyć się samodzielności w wykonywaniu projektów i wykrojów oraz rozwijać swoje umiejętności manualne, w tym szycia ręcznego, maszynowego, szydełkowania i haftu. 
Program okazał się bardzo interesujący i pozytywnie wpłynął na uczestników, którzy z satysfakcją zakończyli aktywność i z dumą spojrzeli na efekty swojej pracy.
Opiekunka grupy również zdobyła nowe umiejętności. Wzorując się na dostępnych filmach na YouTube zrobiła na szydełku sznurkowe legowisko w postaci domku.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Realizacja projektu była nie tylko ciekawym doświadczeniem dla uczestników, ale przede wszystkim pozwoliła na aktywne zaangażowanie się w pomoc zwierzętom w potrzebie. Uważamy, że takie działania są potrzebne w społeczeństwie i stanowią formę edukacji w podejmowaniu działań na rzecz innych istot żyjących.
Społeczność lokalna zaangażowała się w dobrowolną pracę przy zbiórce materiałów recyklingowych, co zbudowało poczucie wspólnoty i solidarności wśród jej członków. Poza tym, projekt pomógł zwrócić uwagę na potrzeby bezdomnych zwierząt i uświadomić społeczeństwu problem opuszczenia i niszczenia środowiska naturalnego. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Ostatecznie, program "Szyjemy recyklingowe legowiska dla podopiecznych ze schroniska" został uznany za sukces i przyczynił się do poprawy warunków pobytu zwierząt w schronisku. Naszym pragnieniem jest kontynuowanie takich działań w przyszłości, aby coraz więcej osób dostrzegało wartość rzeczy pozornie nieużytych i wykorzystywało je w praktyczny sposób. 
Swoje nowe umiejętności chcemy wykorzystać przygotowując się do kiermaszu, który zostanie przygotowany w czerwcu na rzecz schroniska. Za uzyskane środki chcemy kupić karmę suchą i mokrą dla mieszkańców cedyńskiego azylu. Planujemy wykorzystać umiejętności szydełkowania do wykonania domków dla kotów, koszyków ze sznurka, kolorowych szarpaków, smyczy i mat węchowych oraz szycia pluszaków.
Największym sukcesem jest nasza praca w grupie i udział dwóch chłopców w projekcie szycia legowisk. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Cały projekt przebiega zgodnie z zamierzeniami. Myślimy jeszcze o zakupie maszyny Hafciarki elektrycznej, dzięki której moglibyśmy szyć poduszki. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Projekt nie zmienił pierwotnego pomysłu, a nawet zainspirował grupę projektową do wzbogacenia swojej oferty dla schroniska o wykonanie recyklingowe szarpaki dla psów. Zebrałyśmy też wiele materiałów i ubrań z recyklingu, które posłużą nam  do dalszej realizacji naszego pomysłu. Nie kończymy szycia legowisk wraz z zakończeniem projektu, gdyż uczniowie 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy za zakup:
- kolorowe nici do szycia,
- kolorowe nici do haftowania, 
- wypełniacze do poduszek, legowisk,
- tkaniny 
- kolorowe włóczki,
- nożyczki krawieckie duże i małe, igły, szydełka, naparstki, igły do maszyny,
- zakup urządzenia wielofunkcyjnego, papieru xero i tuszu
- sznurki 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.canva.com/design/DAFgY9nz4m4/iHFerR5wTFl4umnQdwgHwg/edit?utm_content=DAFgY9nz4m4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

Szkoła

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Cedyni

Adres

Mieszka I 21, 74-520 Cedynia

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów