Numer projektu: 148
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Ekipa Książkowo Zakręconych

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł polega na tym, aby uczniowie, którzy lubią czytać, polecali ciekawe książki w interesujący dla rówieśników sposób. Chcemy kreować modę na czytanie oraz współpracować z rodzicami i dziadkami naszych uczniów w celu propagowania czytelnictwa.
 
Cel główny: 

- integracja uczniów wokół ciekawej i wartościowej literatury

Efekty, jakie chcemy osiągnąć:

- uczniowie rozwijają swoją kreatywność i mają poczucie sprawczości,
- współpracują w zespole i potrafią uzgadniać oraz planować działania, 
- wyrażają otwarcie swoje opinie, potrafią je uzasadniać oraz szanują opinie innych,
- nabywają nowych kompetencji społecznych (integracja międzypokoleniowa),
- dostrzegają korzyści wynikające z czytania książek.
Plan działania

Plan działania

Uczniowie z grupy projektowej planują następujące działania:
a) wykonanie i wyeksponowanie na terenie szkoły plakatów: „Przepis na hit książkowy”  (w żartobliwej formie przypominającej przepisy kulinarne przedstawią cechy doskonałej książki przygodowej, obyczajowej, fantasy i podróżniczej z wykorzystaniem  tytułów utworów, które szczególnie im się spodobały, a następnie utworzą „Książkowe menu”),
b) pomalowanie jednej ze ścian w szkole farbą magnetyczną i przeznaczenie jej na uczniowskie recenzje książek z możliwością głosowania i tworzenia rankingu szczególnie lubianych utworów,
c) prowadzenie czytelniczego vloga,
d) nagrywanie filmików, w których rodzice i dziadkowie przedstawią swoje ulubione książki oraz zorganizowanie na ich podstawie wystawy pt. „Książki, które się pamięta” we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Kielcach oraz Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli („Dobre praktyki”),
e) zorganizowanie  spotkania autorskiego ze znanym i lubianym pisarzem dla dzieci i młodzieży.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą prowadzone  od stycznia do maja 2023 r. na terenie naszej szkoły oraz jednej z filii Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kielcach. Spotkania grupy projektowej – co dwa tygodnie w środy w szkolnej czytelni.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Jeżeli wprowadzono by naukę zdalną lub hybrydową, nasze działania skupią się na prowadzeniu vloga oraz nagrywaniu filmików z udziałem rodziców i dziadków uczniów i eksponowaniu ich na stronie internetowej szkoły. Kontakt grupy projektowej z nauczycielami – opiekunami projektu poprzez platformę Teams. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

W grupie projektowej są uczniowie klas IV i V, co pozwala na integrację  i uczenie się od siebie nawzajem. Sprzyja to rozwojowi kompetencji społecznych i emocjonalnych. Rozmowy ze starszym pokoleniem na temat książek mogą być okazją do wielu ciekawych spostrzeżeń dla obu stron.

1. Uczniowie wykonają plakaty– przepisy na hit książkowy oraz „Książkowe menu”, pracując w czterech grupach: nauczą się współpracować przy planowaniu i projektowaniu elementów graficznych, uzgadniać miedzy sobą wybory, dbać o estetykę i poprawność językową pracy.

2. Uczniowie będą zachęcać rówieśników do dzielenia się opiniami o przeczytanych książkach (ściana z recenzjami): popracuję nad przełamywaniem barier emocjonalnych związanych z kontaktami z nowymi osobami, nauczą się argumentować, nawiążą relacje rówieśnicze. 

3. Chętni uczniowie z grupy projektowej poprowadzą vlog  na temat książek: poszerzą kompetencje cyfrowe, poznają swoje możliwości w zakresie wystąpień publicznych.

4. Nagrają filmiki z rodzicami i dziadkami na temat ulubionych książek: nauczą się uważnego słuchania i zadawania pytań, poznają lepiej zainteresowania członków swoich rodzin, poszerzą kompetencje cyfrowe poprzez obsługę programów do obróbki technicznej filmów. 

5. Będą współorganizatorami wystawy „Książki, które się pamięta”: nauczą się współpracy z instytucjami pozaszkolnymi, nabędą umiejętności koordynowania działań i porządkowania zbiorów oraz ich estetycznego wyeksponowania.  

6. Pod kierunkiem  nauczycieli – opiekunów projektu poprowadzą spotkanie autorskie: pogłębią umiejętność współpracy w zespole, wypowiadania się przed publicznością, zadawania pytań. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pieniądze z grantu chcemy przeznaczyć na farbę magnetyczną. Chcemy też kupić regał do wyeksponowania książek, które zdobędą najwięcej głosów w rankingu. Część pieniędzy zostałaby przeznaczona na kupienie tych pozycji książkowych popularnych wśród dzieci, których nie ma jeszcze w bibliotece szkolnej, a także na zorganizowanie spotkania autorskiego ze współczesnym, znanym pisarzem. 

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł wynika z tego, że mamy wyjątkowe dzieci – to one zainspirowały nas nauczycieli do tego projektu. Wszyscy uczniowie klasy IV b są miłośnikami książek, co jest chyba unikatowe w skali kraju. Mają tak silną chęć działania, tak wiele pomysłów, że nie sposób nie podążyć za nimi. Już zdołali zachęcić grupę piątoklasistów do przyłączenia się, co pozwala mieć nadzieję, że najważniejszy cel projektu zostanie osiągnięty.   Wobec alarmujących danych dotyczących spadku poziomu czytelnictwa nasz projekt proponuje jedną z najskuteczniejszych metod na rozbudzenie zainteresowań czytelniczych – wzajemny wpływ rówieśników. 

Opis realizacji

Opis realizacji

Ekipa Książkowo Zakręconych ma na swoim koncie liczne dokonania. Członkowie grupy byli zaangażowani w wiele różnorodnych działań, współpracowali ze sobą, wsłuchiwali się w swoje potrzeby czytelnicze, a także w potrzeby rówieśników, rodziców i dziadków. I co najważniejsze, członkowie Ekipy Książkowo Zakręconych rozbudzili zainteresowania czytelnicze pozostałych uczniów Szkoły Podstawowej nr 13
w Kielcach
. A jak tego dokonali? Wszystko zaczęło się od stworzenia w grudniu logotypu Ekipy Książkowo Zakręconych i zaangażowania całej społeczności szkolnej do głosowania na nasz projekt. Potem przyszedł czas na systematyczne spotkania
w miejscu przyjaznym książkom, czyli w naszej bibliotece i czytelni. Kreowanie mody
na czytanie nasza ekipa dokonała poprzez stworzenie w formie filmików wywiadów
ze swoimi rodzicami, rodzeństwem i dziadkami
. Dzięki temu uczniowie nauczyli się uważnie słuchać innych oraz pogłębili umiejętność właściwego formułowania pytań. Stworzone zostały także liczne plakaty promujące czytanie, m.in. "Książka
na Wielkanoc"
(inspiracje czytelnicze dotyczące książek, które można przeczytać
w czasie świąt wielkanocnych) . Uczniowie stworzyli pięć kategorii najchętniej czytanych książek w naszej bibliotece w ramach przepisu na hit książkowy. Ekipa wykonała także menu książkowe - każdy z członków grupy dodał swój magiczny składnik, by powstał hit książkowy. Udało się także utworzyć konto na Facebooku oraz zakładkę biblioteki na stronie internetowej szkoły, gdzie opisujemy nasze działania. (https://www.facebook.com/profile.php?id=100088151245364 https://sp13.kielce.eu/aktualnosci-biblioteki).
Pomalowaliśmy w bibliotece ścianę farbą magnetyczną, aby móc rozwieszać "książki-polecajki" w formie plakatów. W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kielcach (filia nr 12) została stworzona wystawa prac uczniów Szkoły Podstawowej nr 13 w Kielcach
o tematyce: "Książki, które się pamięta". Oczywiście członkowie ekipy na każdym etapie tworzenia byli nagradzani za swoje pomysły, wykonanie prac i zaangażowanie. Gratyfikację dla nich stanowiły m.in.  pochwały, dyplomy i oczywiście książki.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym problemem okazało się zorganizowanie spotkania autorskiego. Ze względów finansowych nie udało się umówić ze znanym i lubianym autorem książek.  Nie udało się stworzyć vloga czytelniczego, choć jego namiastkę stanowi profil na Facebooku czy zakładka naszej biblioteki. Napotkaliśmy także na trudności przy tworzeniu recenzji książkowych w formie wpisów na ścianie w bibliotece spowodowane głównie tym, że Ekipa Książkowo Zakręconych ma też liczne inne obowiązki szkolne. Na szczęście udało się stworzyć "polecajki" czytelnicze w formie tytułów książek godnych uwagi. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się współdziałać w grupie. Poznali gusty czytelnicze rówieśników, rodziców i dziadków. Wykorzystywali metodę burzy mózgów przy tworzeniu prac, uaktywnili swoją kreatywność. Nauczyli się projektować (tworzenie logotypu i menu książkowego). Poszerzyli swoje kompetencje cyfrowe, chociażby podczas nagrywania filmików. Potrafili pokonywać bariery emocjonalne,  zacieśniali kontakty rówieśnicze. Nauczyli się uważnie słuchać głosów innych czytelników oraz nabyli umiejętności właściwego zadawania pytań. Pogłębili swoje zainteresowania czytelnicze i kreowali modę na czytanie wśród rówieśników.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Najważniejsze korzyści dla  naszej społeczności szkolnej: współpraca i współdziałanie, tworzenie mody na czytanie wśród uczniów, poszerzenie kompetencji cyfrowych 
i społecznych, a przy tym dobra zabawa przy projektowaniu przepisów na hit książkowy. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z wielu dokonań ekipy.  Najbardziej z: 
  • wzajemnego szanowania swoich gustów czytelniczych i wszelkich pomysłów, 
  • uważnego słuchania siebie wzajemnie (podczas projektowania czy podczas robienia wywiadów),
  • możliwości tworzenia ("Książka na Wielkanoc", "Przepis na hit książkowy"),
  • wystawy prac w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Kielcach  (filia nr 12),
  • "zarażania" się czytaniem poprzez polecanie sobie konkretnych tytułów książek (ściana z "polecajką" czytelniczą).
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nie zmienilibyśmy podjętych przez nas działań. Chcielibyśmy tylko mieć więcej czasu na urzeczywistnienie naszych planów. Uważamy, że cały rok szkolny (wrzesień-czerwiec)  to idealny czas na pełną realizację założeń projektowych. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Nie udało się stworzyć vloga czytelniczego, choć jego namiastkę stanowi profil na Facebooku czy zakładka naszej biblioteki. Nie powstała także strona z recenzjami książek w takim wymiarze, jaki początkowo planowaliśmy. Mamy za to stworzoną przestrzeń na inspiracje czytelnicze, czyli ścianę z "polecajką" czytelniczą.

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 13 im. Władysława Jagiełły w Kielcach

Adres

Prosta 27a, 25-371 Kielce

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów