Numer projektu: 378
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

OWOCOWA ENERGIA a przyszłość

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Owocowa energia, odnawialna energia, to nasza PRZYSZŁOŚĆ.
Młodzi ekolodzy z naszej szkoły (uczniowie z klasy 7 i 8) zbudują przestrzenną makietę ekologicznego miasta XXI wieku z odnawialnymi źródłami energii.
Głównym celem  naszej grupy projektowej jest podjęcie działań, które przyczynią się do uświadomienia dzieciom i młodzieży jak WAŻNA  jest ochrona  planety Ziemi i poszukiwanie nowych, ekologicznych źródeł energii. 
Eko innowacja – 7 wyzwań ekologicznych dla uczniów, których celem jest utrwalanie  prawidłowych nawyków oszczędzania energii i wody, promowania działań wpływających na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, segregacji odpadów, myślenie o przyszłości planety oparte na innowacyjnych pomysłach, pozyskiwanie nowej "zielonej", odnawialnej energii.
Podstawowym efektem naszego projektu będzie pokazanie społeczności szkolnej, rodzicom i młodemu pokoleniu (dzieciom z  pięciu osiedlowych przedszkoli) jak powinno wyglądać nowoczesne, ekologiczne, piękne bez "betonozy" miasto w przyszłości oparte na odnawialnych źródłach energii. W naszym mieście będą owocowe drzewa przyjazna nie tylko dla owadów zapylających, ale też dla "zielonej energii"
Owocowa energia, czy to będzie nasza przyszłość?
Poszukujemy alternatywnych źródeł energii.
Różne owoce i warzywa są w stanie przewodzić prąd elektryczny. Sok, który się w nich znajduje jest elektrolitem. Oznacza to, że znajdują się w nim jony, które są nośnikami prądu. SPRAWDZIMY TO!. Polska stoi jabłkami, gruszami, śliwami, ogórkami czy ziemniakami. Plantacje owocowe czy uprawa warzyw na dużą skalę jest w naszym klimacie możliwa?
Zmierzymy się z tym pomysłem!


Plan działania

Plan działania

                                                        7 INNOWACJI
1. Zaprojektowanie i wykonanie dużej przestrzennej makiety miasta z odnawialnymi źródłami energii. Eko-miasto, to:  dużo zieleni (mini parki z drzewami owocowymi, kwiatowe łąki i rabaty, tereny przyjazne zwierzętom - domki dla jeży, karmniki i budki dla ptaków, karmniki dla wiewiórek, farma wiatrowa, farma słoneczna, (fotowoltaika i panele słoneczne na dachach i balkonach  budynków), czysta energia z wody (tama na rzece), samochody na energię słoneczną, wiatrową i  wodorową.
2. Miejska komunikacja MPK z panelami słonecznymi i wiatrakami na dachu pojazdów.
3. Pozyskanie energii słonecznej z mikro paneli słonecznych umieszczonych na daszku czapki.
4. MARZENIE - własna produkcja energii do ładowania telefonów komórkowych, komputerów pochodząca od CZŁOWIEKA.
PRZEMYŚLIMY: Czy można uzyskać czystą energię, którą emituje ciało człowieka. Czy otrzymana energia może zostać zmagazynowana  w małych akumulatorkach wszytych do ubrań (podkoszulków, sukienek, koszul) oraz do  kołder, poduszek i wykorzystana  do ładowania telefonów komórkowych, słuchawek, laptopów.
5. Przygotowanie i wykonanie doświadczenia związanego z pokazem:  jak uzyskać "zieloną" ekologiczną energię z owoców (cytryny, jabłka). Otrzymana energia z owoców posłuży nam do podświetlenia MAKIETY NASZEGO EKO-MIASTA.
6. Przeprowadzenie konkursu dla wszystkich uczniów z klas 1 - 8. Tematem pracy konkursowej będzie: "EKO- wiatrak". Uczniowie  zaprojektują  i wykonają przestrzenny wiatrak z butelek plastikowych (drugie życie butelki PET). Najciekawsze i pomysłowe wiatraki zostaną nagrodzone i zaprezentowane wraz z makietą EKOMIASTA w holu szkoły. Wiatraki wykorzystamy do makiety - energia wiatrowa.
7. Zaprojektowanie butów magazynujących energię pochodząca z ruchu nóg człowieka,
ENERGETYCZNE BUTY!
Marzenia czy przyszłość, oto jest pytania? SPRAWDZIMY TO!

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt uczniowie przygotują w szkole podczas zajęć koła ekologicznego. Do działań włączą chętnych uczniów z różnych klas.
Październik i listopad, powołanie zespołu projektowego, wybranie jednego projektu z pomysłów uczniów, opracowanie nazwy projektu, zaprojektowanie logo projektu.
Grudzień, przygotowanie harmonogramu działań.
Styczeń, zbieranie materiałów do realizacji projektu, szczegółowe zaplanowanie makiety i rozpoczęcie budowy makiety (częściowe wykorzystanie materiałów z odpadów.)
Luty, budowa  makiety, ogłoszenie ekologicznego konkursu dla uczniów.
Marzec, opracowanie i wykonanie doświadczenia w celu uzyskania energii z owoców (zgromadzenie potrzebnych rzeczy: gwoździe miedziane i cynkowe, gumki, kable elektryczne, krokodylki i OWOCE).
Kwiecień, prezentacja  podświetlonej przez energię z owoców makiety w holu szkoły.
Zaproszenie na warsztaty do holu szkoły poszczególne klasy i rodziców (w czasie zebrań klasowych) Zaprezentowanie przez zespół projektowy swojej  makiety i pokazanie doświadczeń. Przygotowanie wystawy z  konkursowych prac uczniów -  "EKO-wiatraki". 
Zaproszenie dzieci z osiedlowych przedszkoli i zaprezentowanie im makiety EKOMIASTA W PRZYSZŁOŚCI oraz ekologicznych wiatraków. Owocowy poczęstunek.
 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

 W trakcie wprowadzenia nauki zdalnej bądź hybrydowej  będziemy realizować projekt  w swoich domach. Podzielimy się zadaniami. Każdy uczeń biorący udział w projekcie przygotuje swoją część makiety i pokarze podczas spotkań on-line. W holu szkoły zgodnie z obostrzeniami pandemicznymi uczniowie indywidualnie będą dobudowywać swoją część do wcześniej opracowanego planu makiety. Doświadczenia z  przeprowadzimy w domach i nagramy filmy z prezentacji. Prace konkursowe uczniowie wykonają w domach i prześlą zdjęcia. Przygotujemy prezentację i wyłonimy podczas e-spotkania laureatów. DAMY RADĘ :-)
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Inspirowanie młodych ludzi do stosowania innowacyjnych i przyszłościowych rozwiązań, spełnianie marzeń związanych z bezpieczną, czystą i piękną Ziemią,  rozmowy o ekologii, dbaniu o środowisko. W czasie pracy nad projektem uczniowie będą doskonalić  także umiejętności takie jak: praca w grupie, zarządzanie czasem, kreatywność, pokazanie swoich talentów. Realizując projekt będziemy rozwijali swoje pasje, nauczymy się przedsiębiorczości, kreatywnego myślenia i odpowiedzialności za przyszłość planety.
Towarzyszyć nam będzie świetna zabawa :-) i eksperymenty:-)
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wygrana pomoże nam w realizacji projektu czyli w zakupie materiałów do przeprowadzenia doświadczenia (owoce - cytryny, jabłka, gruszki, gwoździe miedziane i cynkowe, kable elektryczne, krokodylki). Będziemy potrzebować także materiały na wykonanie makiety EKOMIASTA np.: kleje, karton. Pieniądze przeznaczymy także na nagrody dla laureatów konkursów i owocowy poczęstunek dla dzieci z przedszkoli.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nie trzeba wiele, aby być twórczym, kreatywnym, oszczędnym i proekologicznym. Wystarczy tylko odkryć w sobie pasje, które pozwolą nam cieszyć się otaczającym nas światem, pomagać innym, nie zrażać się trudnościami, ale wzajemnie się motywować. Nasz projekt ma poszukiwać rozwiązań, które  mogą teraz lub w najbliższej  przyszłości zostać zrealizowane: energetyczne buty i ubrania, energia z owoców. Makieta EKOMIASTA ma pomóc zrozumieć, że nasza przyszłość, to dbanie o planetę czyli nasze miejsce TU i TERAZ. Nasz pomysł uświadomi nam, że musimy rozsądnie i oszczędnie korzystać z energii i wody, a przede wszystkim pokaże alternatywne źródła czystych odnawialnych zasobów przyrody.
 To nasza przyszłość i przyszłość Ziemi.
Opis realizacji

Opis realizacji

Nasz zrealizowany projekt przedstawia miasto naszych MARZEŃ. Wykonaliśmy przestrzenną makietę ekologicznego miasta z odnawialnymi źródłami energii oraz z nowatorskimi rozwiązaniami pozyskiwania energii z owoców.
Eko-miasto, to: duża ilość zieleni uzyskana przez wprowadzenie mini parków, w których znajdują się: drzewa owocowe, kwiatowe łąki i kolorowe rabaty. To teren przyjazny zwierzętom z domkami dla jeży, karmnikami i budkami dla ptaków, karmnikami dla wiewiórek oraz farmami wiatrowymi, słonecznymi i wodnymi. W naszym mieście są duże place zabaw dla dzieci oraz strefy rekreacyjne dla mieszkańców. Znajduje się parking dla elektrycznych samochodów, ścieżka rowerowa, sklep z ekologiczną żywnością oraz elektrownia wodna zasilająca miasto w prąd elektryczny. Panele słoneczne, fotowoltaika,  zielone, porośnięte roślinami dachy bloków, kwietne łąki i rabaty kwiatowe są przyjazną strefą dla człowieka i zwierząt.
Dodatkowo zorganizowaliśmy szkolny konkurs pt.: "EKO-wiatrak" dla uczniów w dwóch kategoriach, dla klas 1-3 i 4-8 . Celem konkursu było zwrócenia uwagi na pozyskiwanie z wiatru odnawialnej energii. Wykonane wiatraki, to drugie życie plastikowych butelek, które stały się dziełami sztuki : kolorowe, piękne , kreatywne i są ozdobą zaprojektowanego przez nas ekologicznego miasta.
Makieta została zaprezentowana w holu szkoły. Uczniowie, rodzice, goście mogą oglądać przestrzenną makietę ekologicznego miasta z odnawialnymi źródłami energii oraz zapoznać się z opisem nowatorskich rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Film z realizacji projektu znajduje się na You Tube, szkolnym FB i stronie internetowej szkoły. ZAPRASZAMY DO OGLĄDANIA
https://www.youtube.com/watch?v=PwwcsfARpGU
 
  
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nie mieliśmy większych problemów:-)
W stosunku do pierwotnego pomysłu niewiele się zmieniło. Trochę źle rozplanowaliśmy czas  (okres świąteczny i święta) i dlatego pod koniec realizacji musieliśmy mocno przyśpieszyć, aby wszystko wyszło zgodnie z planem.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Eko-Kornelowcy  (11-osobowa grupa uczniów) spotykali się systematycznie na kółku ekologicznym (czwartek po lekcjach), podczas którego realizowali zaplanowane działania. Uczniowie nawiązali między sobą wspaniałe relacje i przyjaźnie. Nauczyli się współpracy, każdy odnalazł swoje miejsce, aby rozwijać swoje zainteresowania i swój talent. Budowanie makiety ekologicznego miasta było dla nas kreatywną i twórczą zabawą i odzwierciedleniem marzeń. Wspólnie spędzony czas, rozmowy pokazały, że młode pokolenie chce żyć zgodnie z naturą, w bezpiecznym i niezniszczonym przez człowieka środowisku. Uczniowie kolejny raz udowodnili jak WAŻNA  jest ochrona  planety Ziemi i poszukiwanie nowych, ekologicznych rozwiązań.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Młodzi ekolodzy mogli przedstawić realizację projektu zarówno dla społeczności szkolnej oraz gościom odwiedzającym naszą szkołę podczas DWÓCH DNI OTWARTYCH SZKOŁY, które odbyły się 1 i 15 marca.
 Młodzi goście i ich rodzice (ponad 200 osób) uczestniczyli w przygotowanych przez nas  w warsztatach edukacyjnych, gdzie wspólnie segregowaliśmy odpady i przedstawialiśmy projekt o OWOCOWEJ  ENERGII. Dzieci były zachwycone wystawą ekowiatraków, ekologicznymi konkursami i zabawami.
Wszystkie działania miały JEDEN CEL, zwrócić uwagę na ochronę naszej planety Ziemi i odnawialne źródła energii.
Wszyscy uczniowie i nauczyciele z naszej szkoły  - ponad 500 osób -  zapoznali się z naszym projektem podczas jego prezentacji. Uczestnicy dowiedzieli się o sposobach uzyskania  energii z odnawialnych źródeł i mogli podziwiać przestrzennąjmakietę
 EKO-miasta. Uczniowie zrobili sobie pamiątkowe zdjęcia, które znajdują się na stronie internetowej szkoły i szkolnym FB oraz w poniższej galerii.
Makietę miasta, ekowiatraki zaprezentujemy również  dla dzieci z osiedlowych przedszkoli podczas  WSPÓLNEGO świętowania Dnia Ziemi w piątek, 20 kwietnia.
Dzieci z przedszkoli będą uczestniczyły w przygotowanych przez Eko-Kornelowców edukacyjnych warsztatach związanych z pokazem projektu.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Projektowanie było dla nas świetną zabawą! Podczas każdego spotkania dopisywały nam humory. Dumni jesteśmy ze swoich nowatorskich pomysłów i makiety ekologicznego miasta. Może w niedługiej przyszłości dowiemy się, że nasze pomysły zainspirowały wynalazków do uzyskania czystej energii, którą emituje ciało człowieka i tą energię  uda się zmagazynować  w małych akumulatorkach wszytych do ubrań (podkoszulków, sukienek, koszul) i wykorzystać  do ładowania telefonów komórkowych, słuchawek czy  laptopów. Mamy nadzieję, że owocowa energia też przysłuży się ludzkości, a nowe przestrzenie miejskie będą inspiracją z naszego projektu.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

 Zwrócenie uwagi na dobre rozplanowanie czasu. Pod koniec projektu  musieliśmy spotkać się dodatkowo i przyśpieszyć z pracą nad makietą.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Wszystko było jak zaplanowaliśmy. Dodatkowo mieliśmy możliwość poszerzenia swojej wiedzy na temat energii wodnej, działania śluz wodnych, ponieważ wzięliśmy udział w programie Aktywni Błękitni i zostaliśmy zaproszeni na wycieczkę 22 marca związaną z obchodami Światowego Dnia Wody. Uczestniczyliśmy w wielu edukacyjnych atrakcjach: warsztatach, opuszczaniu śluzy wodnej, konkursach i rejsie po Wiśle. Stąd powstała DODATKOWO w naszym projekcie zbudowana przez nas elektrownia wodna na rzece. Było SUPER!
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy na zakupienie materiałów do wykonania makiety (kolorowe bibuły, kleje, papier kolorowy, kolorowe bloki rysunkowe, owoce, gwoździe krokodylki) oraz na nagrody dla uczniów biorących udział w konkursie EKO-wiatrak (wszyscy uczniowie otrzymali nagrody pocieszenia, a laureaci specjalne nagrody).
Pozostałe pieniądze przeznaczymy na owocowy poczęstunek dla przedszkolaków i nagrody dla grupy projektowej. 
 Podczas warsztatów w dniach otwartych szkoły nagrodziliśmy wszystkie dzieci zaproszone do szkoły.  Nasi goście otrzymali edukacyjne książeczki, komiksy oraz ekologiczne gadżety. To dar od pozyskanego sponsora – MPO Kraków.
 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Link do filmu z realizacji projektu 
https://www.youtube.com/watch?v=PwwcsfARpGU
oraz linki do strony internetowe szkoły i  szkolnego FB
https://www.sp129.krakow.pl/owocowa_energia
https://www.sp129.krakow.pl/ekologia
https://www.sp129.krakow.pl/ekowiatraki 
https://www.sp129.krakow.pl/aktywni_blekitni
https://www.sp129.krakow.pl/
https://www.facebook.com/people/Szko%C5%82a-Podstawowa-nr-129-im-Kornela-Makuszy%C5%84skiego-w-Krakowie/100064790269480/

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 129 im. Kornela Makuszyńskiego

Adres

Os. Na Wzgórzach 13 A, 31-722 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów