Numer projektu: 204
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Fizyka na wyciągnięcie ręki

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nasz pomysł ma na celu ukazanie jak ważną rolę pełni fizyka w naszym otoczeniu. Aby to zrozumieć potrzebny jest odpowiedni warsztat. 
Dlatego chcielibyśmy podejść do tematu z innej strony. Nie tylko teorii, ale i praktyki, takiej „na wyciągnięcie ręki”! 
Właśnie, dlatego, pragniemy przybliżyć uczniom naszej szkoły zjawiska i prawa fizyczne, z którymi mają do czynienia w codziennym życiu. 
Chcemy przygotować zbiór plansz tematycznych, które będą dostępne pod odpowiednimi kodami QR. 
Zainteresowani uczniowie po zeskanowaniu zobaczą wyjaśnione i opisane prawa fizyczne dotyczące konkretnego działu.  
 Klasy z rozszerzoną fizyką pod okiem nauczyciela będą tworzyć plansze ze wcześniej ustalonym harmonogramem. Każdy dział będzie omawiany w kolejnych miesiącach.
 Grupa projektowa będzie czuwała nad prawidłowym wygenerowaniem kodów oraz ich docelowym umieszczeniu. 
Planujemy rozmieszczenie kodów na wcześniej przygotowanej tablicy, ale również na urządzeniach znajdujących się na terenie szkoły. Tak, aby w żaden sposób nie ingerować w zabytkową architekturę budynku.
Wierzymy, że projekt wzbudzi duże zainteresowanie wśród uczniów naszej szkoły, a przede wszystkim wpłynie korzystanie na edukację i rozwijanie zainteresowań

Plan działania

Plan działania

Przygotujemy harmonogram z konkretnymi działami  z fizyki, tak aby co miesiąc przygotowywać inne plansze tematyczne. 
Klasy z rozszerzoną fizyką przygotują opisy poszczególnych zjawisk. Grupa projektowa będzie odpowiedzialna za przygotowanie ciekawych plansz i wygenerowanie do nich kodów QR. Będzie również czuwała nad prawidłowym ich umieszczeniem oraz nad porządkiem tablicy projektowej. 



Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

 Pomysł będzie realizowany na terenie naszej szkoły - XLII Liceum Ogólnokształcące w Krakowie 
 Od grudnia 2022 do końca stycznia 2023 przygotujemy harmonogram  zjawisk fizycznych wraz z ich opisem. Od stycznia do lutego przygotujemy graficzne plansze, a do końca marca wygenerujemy do nich odpowiednie kody QR i  powiesimy je w miejscach do tego przeznaczonych.  W trakcie trwania projektu będziemy prowadzić kampanię informacyjną, która wypromuje naszą akcję na terenie szkoły. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Działania projektowe mogą odbywać się w formie zdalnej. Opracowanie zjawisk i przedstawienie ich w odpowiedniej formie graficznej nie wymaga fizycznego pobytu w szkole, a kody QR możemy przesyłać do uczniów poprzez stronę naszej szkoły, szkolnego Facebooka itp.
 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Grupa projektowa zajmie się wygenerowaniem kodów oraz przygotowaniem graficznej formy opisów. Będziemy także odpowiedzialni za koordynację działań klas z rozszerzoną fizyką. 
Praca nad projektem zdecydowanie wpłynie korzystanie na naszą wiedzę, ale również pozytywnie wpłynie na relacje rówieśnicze. 
Wyszkolimy pracę w grupie,  poćwiczymy wyrażanie swojej opinii, a także słuchanie innych. Wszystko czego się nauczymy  wpłynie korzystanie na naszą przyszłość. Mamy nadzieje, że każdy z nas nabierze pewności w podejmowaniu decyzji i może przekona się, że nauka fizyki to fajna sprawa. A wszystko czego się nauczymy pomoże nam w wyborze kierunku studiów. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Otrzymanie grantu zdecydowanie wpłynie korzystanie na realizację projektu. Ewentualna wygrana pozwoli na zakup  programu potrzebnego do przygotowania projektów plakatów. Zakup drukarki ułatwi wydruk kodów QR, które mają być widoczne na tablicy projektowej. 
W  przyszłości chcielibyśmy rozszerzyć nasz projekt i rozpocząć pracę z drukarką 3D, która umożliwiłaby nam wydruk wcześniej  przygotowanych modeli urządzeń domowych wraz z ich zasadą działania. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Uważamy, że nasz pomysł jest oryginalny i w zupełnie inny sposób ukazuje jak ważną rolę pełni fizyka w życiu codziennym. Wierzmy, że plansze przygotowane przez ucznia dla ucznia są atrakcyjnym uzupełnieniem notatki z lekcji oraz szkolnego podręcznika. 
Poza tym ukazują  wykorzystanie zdobytej wiedzy teoretycznej z praktyką życia codziennego. Poprzez nasz projekt pragniemy rozbudzać ciekawość uczniów,  rozwijać ich kreatywność i  rozszerzyć wachlarz ich zainteresowań. Chcemy dać uczniom możliwość do samorozwoju.  Przyszłym grafikom dać szansę do pokazania swojego talentu całej społeczności szkolnej. Młodym fizykom umożliwić  pogłębianie swojej wiedzy a niedowiarkom, że fizyki można się nauczyć i ją zrozumieć. 

Szkoła

XLII Liceum Ogólnokształcące im.A.Mickiewicza w Krakowie

Adres

Studencka 13, 31-116 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów