Numer projektu: 299
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Polski romantyzm w czasach popkultury – nasze artystyczne wariacje na temat twórczości Adama Mickiewicza

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Działania edukacyjne są ściśle związane z obchodami Roku Romantyzmu Polskiego, kalendarzem uroczystości szkolnych (czas przed Świętami Bożego Narodzenia), aktualnymi podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 oraz podstawą programową z języka polskiego. Celem projektu jest:
·       propagowaniu czytelnictwa – ze wskazaniem na twórczość Adama Mickiewicza., 
·       indywidualny i społeczny rozwój uczniów oraz ich integracja,
·       przygotowanie prac plastycznych (plakat pt. „Polski romantyzm”, model dworku Soplicowa, popiersie Adama Mickiewicza, płaskorzeźba pt. „Świtezianka”),
·       redagowanie krótkich form wypowiedzi (ogłoszenie Biura Nieruchomości – sprzedaż dworku, ogłoszenie – „Agroturystyka w Soplicowie”), 
·       wykonanie zdjęć na temat: „Żywy obraz – najpiękniejsza scenka z wybranego utworu romantycznego”, 
·       przygotowanie filmików (współczesna interpretacja: „Dziadów” , „Świtezianki”, freestyle (rap) - zabawne streszczenia utworów wieszcza, pt. „Przedstawiciele polskiego romantyzmu”, „Ballady i romanse”, „Romantyczność”, „Świtezianka”, „Pan Tadeusz”, itp..

Plan działania

Plan działania

Nauczyciel języka polskiego przedstawia projekt edukacyjny i zapoznaje uczniów z klasy 5 z twórczością Adama Mickiewicza. Na podstawie zdobytych informacji piątoklasiści biorą udział w zadaniach projektowych, które realizują od grudnia do marca. Efekty pracy będą prezentowane w marcu w formie wystawy prac plastycznych i projekcji filmików. Projekt został stworzony z myślą o wszystkich uczniach. Zawiera różnorodne zadania, które zadowolą dzieci posiadające określone umiejętności (talent recytatorski, aktorski, pisarski, plastyczny, modelarski, rzeźbiarski, muzyczny, charakteryzatorski, itp.). Uczniowie sami przygotowują się do realizacji postawionych zadań (makijaż sceniczny, kostium, materiały plastyczne, itp.). Piątoklasiści, którzy do tej pory nie wierzyli w swoje możliwości z pewnością znajdą coś dla siebie i wzmocnią swoje poczucie wartości. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt jest realizowany od listopada 2022 r. do marca 2023 r. na terenie szkoły oraz gminy Fabianki.
·       Listopad – stworzenie projektu.
·       Grudzień – marzec – przygotowanie prac plastycznych (plakat pt. „Polski romantyzm”, model dworku Soplicowa, popiersie Adama Mickiewicza, płaskorzeźba– „Świtezianka”), redagowanie krótkich form wypowiedzi (ogłoszenie Biura Nieruchomości – sprzedaż dworku, ogłoszenie – „Agroturystyka w Soplicowie”),  wykonanie zdjęć na temat: „Żywy obraz – najpiękniejsza scenka z wybranego utworu romantycznego”, przygotowanie filmików (współczesna interpretacja: „Dziadów” (promowanie wartości, które zanikają w dzisiejszym świecie), „Świtezianki” (profilaktyka związana z bezpieczeństwem w sieci), freestyle (rap) (zabawne streszczenia utworów wieszcza, pt. „Przedstawiciele polskiego romantyzmu”, „Ballady i romanse”, „Romantyczność”, „Świtezianka”, „Pan Tadeusz”, „Sonety krymskie”).
·       Marzec – podsumowanie projektu (wystawa i projekcja filmików), zaproszenie gości z zaprzyjaźnionych placówek.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Stworzyć:
- fotorelacje z realizacji poszczególnych działań i umieścić ją - wraz z odpowiednią notatką - na stronie internetowej szkoły,
- filmiki i opublikować nagrania na stronie internetowej szkoły.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Nauczyciel wraz z grupą piątoklasistów przygotowuje scenariusz przedstawienia i teksty piosenek, organizuje próby i spotkania techniczne w czasie prac nad filmikami. Nad nagraniami czuwa nauczyciel wspomagający. Wszyscy uczestnicy projektu uczą się odpowiedzialności za realizację postawionego zadania, samodzielności w dokonywaniu wyborów, kreatywności w doborze materiałów. Założeniem projektu jest integracja zespołu klasowego, współpraca oraz wzajemny szacunek. Piątoklasiści – dzięki zabawie i twórczemu podejściu do tekstu – dowiedzą się, że czytanie lektur wcale nie musi być przykrym obowiązkiem. Ich interpretacja może być prawdziwą przyjemnością i stać się niezapomnianą przygodą.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Całość nagrody chcielibyśmy przeznaczyć na:
·       zakup sprzętu do nagrań audiowizualnych,
·       na nagrody dla uczestników projektu. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest dostosowany do potrzeb ucznia XXI wieku, który po zapoznaniu się z tradycyjną wersją utworu jest w stanie stworzyć jego współczesną odsłonę. W tym celu musi bardzo dobrze poznać problematykę wzorca. W jego dalszej interpretacji wykorzystuje  dostępne środki i metody. Kieruje się w stronę szeroko rozumianej sztuki. Oddaje w ten sposób hołd większości muz Apollina. To zaskakujące i kreatywne wykorzystanie przedmiotu intersemiotycznego… i świetna zabawa, która odkryje prawdziwe talenty. 
Opis realizacji

Opis realizacji

            Nasz projekt był realizowany od listopada 2022 r. do marca 2023 r. na terenie szkoły oraz w najbliższej okolicy. Nad jego realizacją czuwali koordynatorzy: p. Sławomir Biegun i p. Małgorzata Mańkowska. Zadania wykonywali uczniowie z klasy 5.
Wraz z jego rozpoczęciem z zapałem zabraliśmy się do pracy. W listopadzie stworzyliśmy plan całego przedsięwzięcia oraz promującą go grafikę. Potem powstały unikatowe teksty, które były interpretowane przez wszystkich uczniów. Stanowiły fundament, który zmieniał się w takcie realizacji zadań.
           Jako pierwszy powstał scenariusz przedstawienia profilaktycznego powiązany z interpretacją lektury szkolnej „Dziady” cz. II A. Mickiewicza. Taka nasza współczesna wersja zatytułowana „Ku przestrodze…”. Kolejnym wyzwaniem było napisanie piosenki zapowiadającej filmik. Brawurowo wykonał ją p. Rafał Pokora.
            Potem powstały teksty, które uczniowie rapowali. Tutaj kreatywność spoczywała na piątoklasistach. Uczniowie sami nagrywali zabawne streszczenia utworów wieszcza. Taki „freestyle” był dla nich świetną rozrywką i pokazał, jak trudna jest praca reżysera, montażysty, kostiumologa, charakteryzatora i oczywiście rapera, który musi posiadać nienaganną dykcję.
           Następnie została napisana współczesna wersja „Świtezianki”, którą pięknie zinterpretował uczeń zafascynowany pracą lektora. Nagranie zostało odtworzone podczas zajęć z wychowawcą w kl. 5 poświęconym profilaktyce i z bezpieczeństwu w sieci.
            Koordynatorzy projektu z bardzo dużą przyjemnością obserwowali, jak piątoklasiści byli podekscytowani przygotowaniem filmików. Podczas ich kręcenia ujawniły się prawdziwe talenty. Organizowane próby i spotkania techniczne pokazywały, ile wysiłku należy włożyć w stworzenie zadowalającej sceny. Wszyscy uczestnicy projektu uczyli się odpowiedzialności za realizację postawionego zadania, samodzielności w dokonywaniu wyborów, kreatywności w doborze materiałów. Założeniem projektu była integracja zespołu klasowego, współpraca oraz wzajemny szacunek. Piątoklasiści – dzięki zabawie i twórczemu podejściu do tekstu – dowiedzieli się, że czytanie lektur wcale nie musi być przykrym obowiązkiem. Ich interpretacja może być prawdziwą przyjemnością. Należy jednak wywiązać się z zadania i odpowiednio przygotować do pracy. W ten sposób powstała współczesna interpretacja „Dziadów”. Filmik był wyświetlony podczas szkolnego kolędowania przed Świętami Bożego Narodzenia. Uczniowie z klasy 5 przygotowali krótką inscenizację, w której – szczególnie w tym niezwykłym okresie – przypomnieli o tym, co w życiu jest naprawdę ważne – o podstawowych wartościach, którymi powinniśmy się kierować … i o tym, że telefon i komputer to pozorni przyjaciele, pochłaniający zbyt wiele naszego czasu.
W kolejnych działaniach podopieczni mieli ogromną swobodę. Sami przygotowali swoje filmiki. Powstały krótkie nagrania pt. „Przedstawiciele polskiego romantyzmu”, „Ballady i romanse”, „Romantyczność”, „Świtezianka”, „Pan Tadeusz”, „Sonety krymskie”. Były one samodzielnie interpretowane przez chętnych uczniów. 
             Nasze serca skradła również taneczna interpretacja ballady pt. „Romantyczność”, którą zaprezentowała zdolna piątoklasistka. Podczas pracy nad swoim nagraniem wykorzystała utwór popularnej piosenkarki Sanah. Idealnie połączyła słowa utworu „Aniołom szepnij to”, tematykę ballady A. Mickiewicza oraz choreografię. To wszystko wywołało piorunujący efekt.
           Z zapleczem pełnym oryginalnych rymowanek i pomysłów przystąpiliśmy do pracy! Zakasaliśmy rękawy i zaczęliśmy tworzyć różnorodne prace plastyczne. W związku z tym powstał kolorowy plakat pt. „Polski romantyzm”, model dworku Soplicowa, popiersie Adama Mickiewicza, prace przestrzenne związane z tytułową bohaterką ballady pt. „Świtezianka” i oryginalna płaskorzeźba. Podczas wymienionych działań uczniowie redagowali krótkie formy wypowiedzi. Stworzyli dwa ogłoszenia. Pierwsze związane z Biurem Nieruchomości i ofertą sprzedaży dworku. Drugie zaś zachęcało do wakacyjnego wypoczynku i nosiło tytuł „Agroturystyka w Soplicowie”. Piątoklasiści wykonali obszerne książki, które zawierały podstawowe wiadomości o najbardziej znanych utworach Adama Mickiewicza. Sami musieli znaleźć i wyselekcjonować informacje, które znalazły się w ich pracach. Wspólnie stworzyliśmy również zdjęcia związane z tematem: „Żywy obraz – najpiękniejsza scenka z wybranego utworu romantycznego”. Jedno przedstawiało scenę poloneza z „Pana Tadeusza”. Drugie utrwaliło zwiewną Świteziankę.
            Wszystkie wykonane dzieła były eksponowane w sali nr 56 oraz na auli podczas obchodów Dnia Języka Ojczystego. Podsumowaniem naszego projektu była wystawa w Gminnej Bibliotece Publicznej w Fabiankach. W ten sposób powstałe prace pokazują dorosłym czytelnikom z terenu naszej gminy, że czytanie lektur wcale nie muszą być przykrym obowiązkiem. Ich poznawanie to wypływanie „na suchego przestwór oceanu”, czyli dryfowanie po nieograniczonych pokładach wyobraźni, kreatywności i zaangażowania w realizację wyznaczonych działań. 
            W tym miejscu pragniemy bardzo serdecznie podziękować p. Agnieszce Zmierczak - Kierownikowi Gminnej Biblioteki Publicznej - za umożliwienie zaprezentowania naszych romantycznych wariacji szerszej publiczności.  
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

           Największym wyzwaniem była organizacja naszego „szkolnego” planu filmowego i znalezienie czasu na realizację zadań. Dzięki kreatywności udało nam się przezwyciężyć trudności i stworzyć ciekawe przedstawienie. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

       Piątoklasiści to bardzo aktywna grupa. Uczniowie chętnie przystępują do powierzonych zadań. Tym razem mieli do wykonania różnorodne prace, które sami wybierali. Uczyli się odpowiedzialności za realizację swojego projektu. Musieli przywiązywać dużą wagę do estetyki wykonania, systematyczności i odpowiedniego planowania czynności. Pamiętali, że pośpiech jest złym doradcą. Podczas pracy w zespołach uczyli się, jak osiągać kompromisy i słuchać siebie nawzajem. Szlifowali umiejętności wypowiadania się i odpowiedniego argumentowania swoich poglądów.
        Poznanie nowych tekstów sprawiło, że uczniowie musieli je zinterpretować i zmieniać. W tym celu wykorzystywali dostępne środki i metody, by bawić się literaturą. Obcowali ze sztuką i sami stawali się malarzami, lektorami, aktorami, tancerzami, rzeźbiarzami i raperami. Wszystko po to, by świetnie się bawić i odkrywać swoje talenty.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

         Uczniowie oraz ich rodzice mogli podziwiać efekty działań projektowych. Podczas projekcji przedstawienia "Ku przestrodze..." członkowie szkolnej społeczności przenieśli się do świata, w którym celowo wyolbrzymiono współczesne wady. Piętnowano brak szacunku, miłości, materializm i egoizm po to, by każdy choć przez chwilę zastanowił się nad swoim zachowaniem i zmienił je w tym niezwykłym, świątecznym czasie, gdzie powinna panować wzajemna miłość i bliskość.
       Wystawa w Gminnej Bibliotece Publicznej umożliwiła pozostałym mieszkańcom gminy Fabianki zapoznanie się z oryginalną interpretacją utworów A. Mickiewicza, którą zaproponowali piątoklasiści. W ten sposób promowaliśmy czytelnictwo i kreatywność w pracy nad tekstem. Pokazaliśmy, że zaangażowanie w wykonywanie powierzonych zadań przynosi fantastyczne efekty. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

        Największą satysfakcję daje nam myśl, że zrealizowaliśmy zaplanowane działania i przy tym świetnie się bawiliśmy. Naszym „oczkiem w głowie” – oprócz prac plastycznych – jest filmik pt. „Ku przestrodze”. Pochłonął on bowiem najwięcej czasu oraz spotkał się z aplauzem pozostałych uczniów oraz rodziców. Pozwolił również ujawnić prawdziwe talenty.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

         Podczas kręcenia kolejnych filmików zastanowilibyśmy się nad innym planowaniem pracy i organizacją przestrzeni. Łatwiej byłoby nagrywać naszych młodych aktorów po zajęciach lekcyjnych w przestrzeni, która stanowiłaby tymczasowy plan bez konieczności porządkowania go po każdym ujęciu.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

          W trakcie działań uczniowie zmieniali teksty rymowanek. Proponowali również kolejne tematy prac plastycznych. W ten sposób powstały duchy Rózi i Józia, prace przestrzenne związane ze „Świtezianką”, książki ze streszczeniami i omówieniem najważniejszych utworów. 
          Niestety nie nawiązaliśmy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Fabiankach i Domem Seniora w Świątkowiźnie. 
         Zmienił się również pomysł na wykorzystanie grantu. Oprócz zakupu sprzętu audiowizualnego i nagród dla członków grupy projektowej chcielibyśmy kupić farbę potrzebną do pomalowania sali polonistycznej.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

-

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Jerzego Pietrkiewicza w Fabiankach

Adres

Fabianki 1, 87-811 Fabianki

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów