Numer projektu: 249
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Waterfly

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

 Hej, tutaj Łukasz, Witek, Szymon oraz Aleksander. Jesteśmy zespołem czterech licealistów z Koła, niewielkiego miasta położonego w Wielkopolsce. Tworzymy razem niepozorny projekt, którego nazwa brzmi “Waterfly”. Co to w ogóle znaczy? Pierwsza część nazwy oznacza zwyczajnie wodę (water), a drugi człon pochodzi od słowa dragonfly, które z ang. tłumaczy się jako ważkę. Z połączenia tych słów dostajemy właśnie “Waterfly”. Wszystko super, ale jakie zastosowanie łączy się z tą nazwą? Otóż projekt polega w skrócie na stworzeniu skrzynki wypełnionej czujnikami, które wykrywają zagrożenia pojawiające się wraz ze zmianą składu chemicznego wody. Waterfly bada również za pomocą kamery zanieczyszczenia takie jak plastik czy martwe ryby. Nasz projekt przyczyni się do rozwiązywania problemów związanych z wczesnym informowaniem o zmianie jakości wody w rzece oraz pozwoli wyciągnąć wiele ciekawych wniosków. Waterfly jest tworzony głównie z udziałem drukarek 3D, arduino, różnych czujników, EC, pH, TDS oraz temperatury. Wszystkie nasze wspólne działania możecie śledzić na naszym fanpage’u: https://www.facebook.com/profile.php?id=100088391910154, gdzie będą pojawiały się zdjęcia z całego przedsięwzięcia. Serdecznie zapraszamy. 
Plan działania

Plan działania

 Za pomocą kamery sprawdzamy, czy nie ma śniętych ryb w zasięgu jej obiektywu lub plastiku wszelkiego rodzaju. Używamy czujników, które pozwalają na badanie stanu wody. Obie z tych rzeczy wykorzystują sztuczną inteligencję do oceny stanu wody oraz znajdowania plastików/ryb. Czujniki docelowo mają pokazywać czy dane miejsce na wodzie ma odpowiednią temperaturę oraz ilość cząstek w niej rozpuszczonych. Wykrywać pH oraz sprawdzać przewodność elektrolityczną wody, która zależy od soli w niej zawartych. Wszystkie potrzebne do badań czujniki zostaną umieszczone w zaprojektowanej samodzielnie przez grupę wodoodpornej skrzynce, stworzonej przy pomocy drukarki 3D. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

 Działania chcemy prowadzić w domu w czasie wolnym, w szkole podczas zajęć pozalekcyjnych oraz na przeznaczonych od tego lekcjach robotyki. W zasadzie jest to dla nas forma odpoczynku, kiedy chcemy zrobić coś produktywnego, zamiast siedzieć na kanapie i oglądać kolejny sezon tego serialu, który każdy Ci poleca, ale ostatecznie nie jest aż tak dobry. Sprawia nam to frajdę i to jest w tym wszystkim najlepsze.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nie planujemy. Ewentualnie, jeśli chodzi o skrzynię, to będzie się tym zajmowała jedna/dwie osoby, by ograniczyć kontakt, ale sam pomysł zostaje ten sam. Przy tworzeniu kodu podzieliliśmy się na zadania tak, żebyśmy mogli oddzielnie pracować. Projekt skrzynki nie jest bardzo skomplikowany, dlatego osoby wyznaczone do tego nawet pojedynczo da sobie radę. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

 Będziemy odpowiedzialni za stworzenie kodu do sprawdzania stanu wód oraz sprawdzania ryb/plastików w okolicy. Budujemy, tym samym, korzystając z czujników, bazę danych, która w zasadzie jest cały czas rozwijana. Im więcej danych do analizy, tym więcej danych do wykorzystania, prawda? Dodatkowo chcemy zaprojektować aplikację pozwalającą zobaczyć dane bieżącego stanu wód. Uczymy się przy tym projektowania grafiki komputerowej w większym zakresie, ponieważ żadne z nas wcześniej nie rozwijał tych umiejętności. Logo stworzyliśmy sami, aplikacje też chcemy zrobić bez niczyjej pomocy. Dzięki projektowi znacząco rozwiniemy nasze zdolności programowania, projektowania 3D oraz współpracy. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

 Na zakup drona, który jest niezbędny do sfinalizowania projektu oraz zakup bardziej precyzyjnych czujników.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt z pewnością pomoże zapobieganiu sytuacji, jaka miała miejsce w przypadku Odry, co zresztą było przyczyną powstania samego pomysłu. Chcemy, by społeczeństwo miało łatwy dostęp do informacji o aktualnym stanie wody w rzekach. Pijemy jej dużo, a nawet jeśli nie jej samej to: kawa, herbata, czy inny napój — bazują na wodzie. Wodę wykorzystujemy również do przygotowania posiłków. Nie doceniamy tego skarbu! Pragniemy, aby nasze badania przyczyniły się do przyśpieszenia i ułatwienia możliwości badania tego najważniejszego z zasobów.  Sama analiza zanieczyszczonej wody, będzie w stanie nam pomóc wcześnie zlikwidować problemy występujące na danym terenie. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się stworzyć AI sprawdzającą stan wód za pomocą czujników oraz AI rozpoznającą śnięte ryby w rzekach, dodatkowo mamy zrobioną większą część Aplikacji, która łączy się z płytką ESP32, jeszcze potrzebujemy trochę pracy, ale jesteśmy w 80% skończeni.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Problemów było naprawdę wiele, większość pokonaliśmy, możemy zacząć od samej sztucznej inteligencji która była dla nas wielką zagadką (jej działanie), przez naukę obsługiwania Arduino, na trochę wyższym poziomie, zrozumienie działania płytki ESP32, nie jesteśmy chemikami a musieliśmy mimo wszystko zahaczyć i bardziej zagłębić się w zasady działania pH, skąd bierze się przewodnictwo elektryczne w wodzie, co oznacza "Twardość" wody.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Nauczyliśmy się nowego języka programowania - JavaScript (nadal się go uczymy tak w zasadzie aplikacji), tworzenia 3D, pracy realnie w grupie, kilku zagadnień z chemii i biologii, polepszyliśmy swoje umiejętności programowania, do stopnia gdzie byliśmy (a dokładniej nasz lider) był w stanie nawiązać kontakt z swoją poprzednią szkołą (W której odbywała się również prezentacja naszego projektu) i przeprowadzić 2 godzinny kurs Arduino. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Aktualnie niestety żadnych, które zakładaliśmy, jednak część nauczycieli jest naszym projektem zaciekawiona, uczniowie z klas siódmych i ósmych poprzedniej szkoły lidera Waterfly'a zostali trochę bardziej uświadomieni na temat sprzętów, środowiska, bo to jest nasz temat przewodni: ochrona najważniejszego zasobu dla człowieka, oraz przeprowadziliśmy rozmowę z klasami pierwszymi naszego liceum i może coś dało to do myślenia.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Z tego, że nadal trwamy, część mimo pewnego zmęczenia tematem nie poddała się i nadal jest przy projekcie mimo własnych planów, nadal pracuje i chce go poprowadzić wspólnymi siłami do końca. A tak z bardziej informatycznej strony: sztuczna inteligencja, niesamowity temat o ogromnym potencjale i zrozumienie chociaż części języka JavaScript bez pomocy nauczycieli oraz chyba druga najważniejsza rzecz czyli otrzymanie grantu Jury
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Na pewno postaralibyśmy się trochę bardziej, uważamy, że bylibyśmy w stanie ukończyć go w stu procentach, ale jednak tak nie jest, a około 20%, bo oczywiście nie da się jednoznacznie stwierdzić ile jeszcze nam zostało, wiemy, że to praktycznie koniec, to nadal 1/5 całości, dużo. Spotkało nas kilka przeciwności losu, dlatego też może to tylko gdybanie. Na pewno też nie powinniśmy zaniedbywać naszej strony na facebooku, wydaje nam się, że gdybyśmy nadal tam postowali, pracowali byśmy więcej, to jedna z motywacji, która jakoś nam uciekła i to mogło być jedna z kilku rzeczy które wpływa na aktualny stan.  Nie jesteśmy pewni na co byśmy chcieli zwrócić uwagę innych nauczycieli... tak szczerze nie mamy do czego się odnieść, dlatego wolelibyśmy odpuścić temat. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zamiast lepszych czujników zainwestowaliśmy w płytkę ESP32 z obsługą kamery i akumulator będący w stanie wystarczająco zasilić sprzęt, lepsze czujniki nie były potrzebne. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wykorzystaliśmy go na zakup dwóch płytek ESP32 (jedna do pracy i druga zapasowa, był to dla nas nieznany sprzęt i dlatego woleliśmy mieć jakieś plecy) i pojemny akumulator będący w stanie zapewnić mocy na długo by ładowanie go nie było problemem, część grantu nadal czeka na wykorzystanie, jednak kupienie odpowiedniego drona (bezawaryjnego, który uniesie cały sprzęt, jak zakładaliśmy) potrzebuje jednak trochę większego budżetu.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://youtu.be/ugn2B4eF9bQ

Reszta na facebooku Waterfly

Szkoła

Liceum Ogólnokształcące w Kole

Adres

Blizna 37, 62-600 Koło

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów