Numer projektu: 353
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Wolontariat troszkę inaczej...

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Wolontariat troszkę inaczej ... jest projektem, którego głównym celem jest zwiększenie zakresu działań wolontariatu szkolnego, dotarcie do jak najszerszego grona przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych i zainteresowanie ich naukami przyrodniczymi (m.in. fizyką, chemią). Zadaniem wolontariuszy jest przygotowanie pokazów doświadczeń i przedstawienie ich w sposób humorystyczny oraz przekazujący wiedzę przyrodniczą w sposób ciekawy dla młodszego odbiorcy. Pokazy zostaną nagrane, stworzymy szkolną bazę " filmowych pomocy" z przedmiotów przyrodniczych, które uatrakcyjnią nasze lekcje. Nagrane pokazy otrzymają również przedszkola i szkoły, w których one się odbędą. 
Plan działania

Plan działania

1. Udział wolontariuszy w pokazach doświadczalnych przeprowadzanych przez Studenckie Koło Naukowe Fizyków Fusion UAM Poznań. Obserwacja: Co to znaczy dobry pokaz angażujący uczestników?
2. Określenie obszaru działań: spis przedszkoli, szkół podstawowych, zbadanie potrzeb uczniów.
3. Przygotowanie, opracowanie opisu pakietów doświadczeń. Analiza merytoryczna.
4. Pozyskanie w ramach własnych możliwości materiałów potrzebnych do przeprowadzenia eksperymentów. 
5. Przygotowanie stroi, w których będą występować wolontariusze, przygotowanie scenariusza - forma opowieści lub humorystycznych scenek.
6. Wykonanie doświadczeń - wykonanie zdjęć, nagranie filmików.
7. Stworzenie zakładki na stronie szkoły - "Filmowe pomoce dydaktyczne".
8. Pokazy w przedszkolach, szkołach.
9. Posumowanie projektu - co było ok, a co nie? - ankieta.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Obserwacja pokazów - Wydział Fizyki UAM: listopad - grudzień.
Przygotowania - Pracownia fizyczno-chemiczna, sale lekcyjne - w szkole: styczeń - luty. 
Pokazy - Sale lekcyjne - przedszkola i szkoły, w który wolontariusze będą przeprowadzać pokazy: marzec- kwiecień.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Platforma MS Teams.
Zdjęcia, filmy - strona szkoły i Facebook szkolny.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Plan pracy przedstawia zadania do wykonania, wolontariusze podzielą się zadaniami w zależności od swoich możliwości i umięjętności jak również chęci rozwoju nowych.
Nauczą się:
1. Pożytecznego i kulturalnego spędzania wolnego czasu.
2. Współpracy w grupie, budowania dobrych relacji, komunikacji, konstruktywnego reagowania w sytuacjach konfliktowych, negocjacji.
3. Podejmowania decyzji, przewidywania konsekwencji.
4. Planowania działań w określonym czasie.
5. Prezentacji publicznej - komunikatywnej i atrakcyjnej.
6. Zarządzania środkami finansowymi i zasobami ludzkimi. Bezkosztowego pozyskiwania materiałów. 
7. Poszerzą wiedzę z nauk przyrodniczych.
8. Komunikacji z młodszym odbiorcą.
9. Radzenia sobie ze stresem.
10. Poznanie nowych aplikacji, programów obróbki zdjęć i nagrywania filmików.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

1. Udział w pokazach doświadczeń organizowanych przez Koła Naukowe.
2. Zakup materiałów do rozpowszechnia tematu projektu i jego rezultatów.
3. Zakup pendrivów - filmiki z pokazami.
4. Zakup materiałów i pomocy dydaktycznych potrzebnych do pokazów. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

1. Połączenie działalności szkolnego wolontariatu z edukacją (rozbudzanie ciekawości i poszerzanie wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych).
2. Powstanie szkolnej bazy "Filmowych pomocy". 
3. Połączenie przedmiotów ścisłych (pokazy doświadczeń) z artystycznymi. 
(przygotowanie stroi, humorystyczne scenariusze przedstawienia eksperymentów).
4. Możliwość poszerzenia filmowej bazy pomocy o inne przedmioty - jeżeli projekt się spodoba, może inni też dołączą do niego.
5. Nawiązanie współpracy przedszkolami i innymi szkołami podstawowymi.
Opis realizacji

Opis realizacji

Zrealizowaliśmy:
 -  wolontariusze brali udział w pokazach doświadczalnych przeprowadzanych przez Studenckie Koło Naukowe Fizyków Fusion UAM Poznań,
 - przygotowali, opracowali  pakiet doświadczeń - folder na komputerze w sali fizyko-chemicznej - dostępny dla uczniów i nauczycieli,
 - pozyskali część funduszy w ramach własnych możliwości, zakup materiałów potrzebnych do przeprowadzenia eksperymentów, 
 - przygotowali stroje w których występowali ,
 - przedstawili pokaz doświadczeń  pt" Hokus pokus" młodszym widzom - forma opowieści lub humorystycznych scenek,
 - wykonali doświadczenia - wykonanie zdjęć, nagranie filmików.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Trudności:
 - problem z pozyskaniem funduszy - udało się pokazać przedstawienie dla 4 grup uczniów czyli dla 90 odbiorców ( założenie > 100),
- doświadczenia były atrakcyjne np. ciekłym azotem czy pasta dla słonia jednak wymagały na początku nawiązania przychylnej współpracy z pracownikami naukowymi oraz szukania funduszy na zakup materiałów nietrwałych,
 - bardzo duża ilość prób z uwagi na trudność zgrania czasu trwania poszczególnych doświadczeń z grą aktorów - uczniów,
 - ustalenie godzin pracy - trudno było ustalić godziny spotkań, aby wszystkim pasowało,
- czas nie był dla nas sprzymierzeńcem,
- małe aktorskie doświadczenie uczniów,
- nie każde doświadczenie wychodziły i trzeba było modyfikować przepisy.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

1.Kreatywnego spędzania wolnego czasu.
2. Nagrywać filmiki.
3. Przygotować  doświadczenie dla większej widowni.
4. Zdobywali wiedzę z zakresu fizyki i chemii i równocześnie wzbogacali słownictwo.
5. Dobrze się ze sobą bawili, współpracowali.
6. Radzenia sobie ze stresem podczas gry  w przedstawieniu.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Radość małych widzów !!! Prośby o takie pokazy w innych grupach wiekowych. Radość rodziców z aktywności swoich dzieci.
W przyszłym roku planowane jest utworzenie zespołu aktorskiego uczniów, którzy będą przygotowywać pokazy (15 -30 min) prostych doświadczeń aby rozwijać ciekawość wśród młodszego i starszego widza.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Współpracy między uczniami i nauczycielami, mimo, że próby odbywały się o późnych porach to cały czas dopisywał nam humor. Cudowną sprawą było zobaczyć uśmiech aktorów po występie jak młodsi widzowie bili brawo i krzyczeli na korytarzu szkolnym było super! 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Dopracowalibyśmy szczegóły:  stroje, teksty, zmienili jedno doświadczenie ponieważ nie było widoczne.
Niestety największym problemem były fundusze, ponieważ każda próba wymagała zakupu produktów typu: oliwa denaturat woda utleniona obrusy confetii itp. Prób było nawet czasami 3 w tygodniu. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Szkolna baza doświadczeń - umieszczona została w folderze na komputerze w pracowni fizyko- chemicznej a nie na stronie szkoły.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

NIE
Efekty: filmy

Efekty: filmy

fragmenty efektów: 

https://drive.google.com/file/d/1xxo3QiqaGNJhdElM-RukWaLSTTc3HKcY/view?usp=share_link

https://drive.google.com/file/d/1meeAPgISvIjmTHNvnoAdTANvTkXVEfar/view?usp=share_link

https://drive.google.com/file/d/1aPYVN_umzgwbJG9HKTZgTKK7mR7Adijq/view?usp=share_link

Szkoła

Szkoła Podstawowa Nr 74 im. M. Kopernika

Adres

Trybunalska 17/25, 60-325 Poznań

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów