Numer projektu: 379
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Pies w szkole - jako wspomaganie edukacji i wychowania.

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Adresatami projektu są uczniowie klas 4– 8 SP nr 2 w Kętach.  
Zajęcia projektowe odbywać się będą w ramach zajęć lekcyjnych, zajęć z wychowawcą, zajęć na świetlicy szkolnej, zajęć z pedagogiem,  zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno – kompensacyjnych, zajęć kreatywnych.
Niniejszy projekt ma na celu wprowadzenie w codzienne „życie” szkoły psa, który niezwykle pozytywnie wpływa na dzieci i młodzież. Badania dowodzą, że obecność psów w szkole przyczynia się do redukcji lęków i napięć u dzieci. Powoduje spadek agresji, za to wzrost kompetencji społecznych, łagodzi zachowania ekstremalne. Sprawia, że uczniowie biorą aktywniejszy udział w lekcjach i chętniej chodzą do szkoły, co w efekcie przyczynia się do lepszych wyników w nauce. Obecność psa w szkole może mieć znaczny i trwały wpływ na relacje społeczne i przebieg nauki. 
Innowacja ma także  ona zachęcać i motywować uczniów do poznawania kynologii, uczyć mądrej relacji pies – człowiek i szacunku do wszystkich zwierząt.
Plan działania

Plan działania

I Założenia ogólne
1. Projekt  skierowany jest do uczniów klasy 4 – 8 Szkoły Podstawowej. Realizatorem projektu jest nauczyciel biologii i przyrody Monika Kojder wraz z psem rasy labrador „Wally”, odpowiednio przygotowanym do pracy w szkole, posiadający aktualne badania i szczepienia . Autorka projektu ma także uprawnienia do dogoterapii .

2. Główne założenia pracy na  zajęciach projektowych:

- wykorzystanie psa na zajęciach edukacyjnych i wychowawczych

- zapoznanie z podstawami kynologi, zasadami opieki nad zwierzęciem

- wykształcenie u uczniów szacunku do zwierząt

3. Nowatorstwo projektu  polega na przyswajaniu wiadomości, umiejętności poprzez spontaniczną zabawę z psem. Obcowanie z psem nie tylko stymuluje rozwój dziecka w wielu sferach, ale wyzwala spontaniczną aktywność, rozwija percepcję, wzbogaca słownictwo, rozwija samodzielność dziecka, wielopłaszczyznowo oddziałuje na zmysły. Szkoła ma za zadanie między innymi kształtować u uczniów odpowiedni szacunek do środowiska przyrodniczego, zwierząt. 

4. Program wykorzystuje naturalną potrzebę ciekawości świata, jaką ma każdy młody człowiek. W zdecydowanej większości odwołuje się do doświadczeń dziecka. Daje możliwości bezpośredniego kontaktu ze środowiskiem. 

5. Stres jest nieunikniony, ale zabawa, gonitwa za psem wywołuje radość i śmiech dziecka. Pogłaskanie psa na lekcji rozładowuje podejście do tablicy, odwraca uwagę od problemu ucznia. 

Cele projektu
Cel główny:
Główne cele projektu to: 
1. Poszerzenie wiedzy dotyczącej opieki nad psem oraz jego zachowanie w określonych sytuacjach. 
2. Obniżenie poziomu lęku przed kontaktem z psem.
3. Kształtowanie odpowiedzialności za podejmowanie decyzji.
4. Uwrażliwienie dzieci na cierpienie zwierząt.
5. Kształtowanie postaw etycznych odróżnienia dobra od zła.
6. Wyrabianie u dzieci chęci niesienia pomocy innym.
Cele szczegółowe:
1. Wzrost motywacji do nauki.
2. Poprawa relacji, komunikacji między uczniami.
3. Uatrakcyjnienie zajęć.
4. Wzrost poczucia bezpieczeństwa przy pokonywaniu własnych trudności.
5. Wzrost kompetencji społecznych.
6. Poprawa integracji klasy.
7. Wzrost motywacji do integracji ruchowej.
8. Zachęcanie do zgłębiania nauki o psach – kynologii.
9. Kształtowanie u uczniów wrażliwości i empatii.
10. Przygotowanie uczniów do opieki nad psem.






Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Nauczyciel biologii i przyrody: Monika Kojder wraz z psem Wally  realizuje następujące zadania:
- zajęć tematycznych w  klasach od 4 – do 8 
- zajęć indywidualnych z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wskazanym przez pedagoga/psychologa szkolnego lub zajęcia na świetlicy szkolnej 
- obecność psa jako towarzysza w czasie lekcji biologii, przyrody, godzin wychowawczych, wyjść edukacyjnych, wycieczek szkolnych 
Ilość i czas trwania zajęć dostosowana do indywidualnych planów klas, skorelowana z planem lekcji opiekuna psa. 

Planowane są zajęcia 1 -2 raz w tygodniu, po ok. 2 godziny, od stycznia do maja.

Przykładowa tematyka zajęć:
1. „Podaj łapę na przywitanie” – o opiece nad zwierzęciem, jego potrzebach, zdolnościach i talentach. 
2. „Znam psi język” – o komunikacji psów, ważne sygnały wysyłane przez psa do ludzi czy do innych zwierząt, bezpieczeństwo w kontakcie z psem. 
3. „Przyjaźń z psem” – o psach rasowych i kundelkach, o psach ze schroniska
4. „Pies w pracy” – o psach pracujących z człowiekiem
5. „Cztery Łapy, dwie nogi” – czym się różnimy?
6. „Kiedy pies macha ogonem – mowa ciała psa”
7. „Emocje w świecie zwierząt i ludzi- czyli czy pies bywa smutny?”
8. „Zabawy z psem”.
9. „Psie sporty”

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej lub hybrydowej możliwe są zajęcia on - line przez programy typu: Teams, Zoom, Classroom, Discord.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie:
1. Będą wiedzieli w jaki sposób pies reaguje na określone bodźce zewnętrzne.
2. Poznają jak należy właściwie opiekować się psem.
3. Zmniejszą lub zlikwidują w sobie poczucie lęku przed kontaktem z psem.
4. Będą świadomi odpowiedzialności związanej z decyzją dotyczącą posiadania psa.
5. Nabędą umiejętność odróżniania dobra od zła.
6. Nie pozostaną obojętni na cierpienia zwierząt.
7. Chętniej będą pomagać innym.
8. Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny.
9. Wykorzystują możliwości jakie daje obecność psa na zajęciach.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Nagroda zostanie wykorzystana na pokrycie kosztów związanych z udziałem przeszkolonego  psa rasy labrador w zajęciach edukacyjnych oraz zakup klatki kenelowej, w której pies będzie odpoczywał między zajęciami. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Motywacja wprowadzenia projektu:
Projekt „Pies w szkole – jako wspomaganie edukacji i wychowania” jest moją odpowiedzią na sygnały wysyłane przez  uczniów, które zaobserwowałam na lekcjach biologii (w wybranych klasach)  prowadząc zajęcia w towarzystwie psa. Uczniowie, którym na lekcji towarzyszył pies byli wyciszeni, spokojni i skupieni. Bardzo aktywnie pracowali, chętnie się wypowiadali i zgłaszali. Byli zainteresowani i kreatywni. Nie mogli się doczekać kolejnych lekcji. Przełamywali swoje lęki. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba wprowadzenia psa do szkoły na stałe, codziennie i do wielu klas by stał się cudowną, żywą pomocą dydaktyczno – wychowawczą. 

Świat przyrody i zwierząt jest ciekawy dla dzieci, a tym samym wzbudza ich zainteresowanie, motywuje do działania czy rozwija wyobraźnię. Potwierdziły to dotychczasowe wizyty z psem w szkole. Miałam okazję obserwować zmiany w ich zachowaniu i myśleniu. Jedne dzieci otwierały się podczas kontaktu z psem, inne wyciszały, a niektóre aktywizowały w jego obecności. Zdarzało się, że uczniowie zwykle wycofani i mało rozmowni, zaczynali opowiadać o swoich doświadczeniach ze zwierzętami. Lekcje biologii w towarzystwie psa cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Potwierdziły też sugestię, że kontakt ze zwierzęciem znacznie podnosi motywację do działania i wpływa na jego efektywność.

W europejskich placówkach edukacyjnych obecność psa w szkole nie jest niczym dziwnym. To polskie szkoły, które ciągle "gonią" pewne standardy edukacyjne zmuszone są do wprowadzania  innowacji i projektów, dlatego uważam, że mój pomysł jest wyjątkowy i oryginalny! Osobiście nie znam szkoły, w której na zajęciach przebywa pies. 

Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się dokonać cudów! :-) 

To co wydawało nam się na początku szalonym pomysłem, czymś nierealnym, by wprowadzić psa jako towarzysza zajęć powiodło się w 100% i ciągle procentuje, przynosząc niespodziewane efekty. W bardzo spokojny, racjonalny i przemyślany sposób udało się wprowadzić psa w życie Szkoły Podstawowej nr 2 w Kętach, nie tylko na zajęcia biologii i przyrody ale także zorganizować typowe zajęcia dogoterapeutyczne oraz zajęcia edukacyjne z udziałem psa w klasach 4-8. Wally dzielnie towarzyszył nam co tydzień na czwartkowych lekcjach w klasach 5b, 5c, 5d ale także pozwolił na zrealizowanie cyklu zajęć pt. „Psie gadżety – o prawidłowej opiece nad psem” oraz „Psia komunikacja” w klasie 2c, 4c i 5a

Rozszerzyliśmy projekt o klasy 1 – 3 umożliwiając realizację zajęć u młodszych dzieci. Dwukrotnie odwiedziliśmy świetlice szkolną. Towarzyszyliśmy na wycieczce turystycznej klasie 8a. W klasach młodszych 1 – 3 zorganizowany został konkurs plastyczny związany z projektem „Pies w szkole” pt. „Drugie urodziny Biszkopta”. Aktywnie włączyliśmy się w realizację programu „Psie lekcje”, którego pomysłodawcą jest Stowarzyszenie „Zwierzęta Ludziom”

Projekt został rozszerzony o kolejne szkoły podstawowe znajdujące się w naszej okolicy:

W Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Kozach zrealizowaliśmy z Wallym cykl zajęć poświęconych doradztwu zawodowemu pt. „Psy pracujące” w klasach 2c i 5a gdzie uczniowie mogli poznać zawody, w których pies jest naszym klientem (weterynarz, fryzjer, hotel) lub równoprawnym współpracownikiem – partnerem (pies przewodnik, pies poszukiwacz, psy pracujące na lotnisku, w policji, straży, wojsku, psy dogoterapeuci). Liczymy że zainspirowaliśmy kolejne młode pokolenie do wyboru drogi życiowej związanej z psem. W klasach 1a i 1b zrealizowaliśmy zajęcia o prawidłowej opiece i psiej komunikacji. 

Na zaproszenie Szkole Podstawowej nr 1 w Kozach zrealizowaliśmy 7.02 zajęcia w klasie 1c poświęcone prawidłowej opiece nad psami.

Wszystkie cele i założenia projektu zostały przez nas zrealizowane a projekt został rozszerzony o kolejne klasy i szkoły. Największym naszym sukcesem jest promocja naszego projektu „Pies w szkole – jako wspomaganie edukacji i wychowania” nie tylko w naszej miejscowości - Kętach ale także w całej gminie, powiecie, województwie a dzięki nagłośnieniu przez media ogólnopolskie także w całym kraju. Aktualnie nawiązujemy współpracę z innymi nauczycielami, którzy dzięki naszemu projektowi odważą się wprowadzić psa do swoich szkół. 

Projekt „Pies w szkole” pozwolił uczniom na pełną realizację wszystkich zaplanowanych celów oraz znacznie wpłynął na ich rozwój w sferze edukacyjnej, intelektualnej, społecznej i emocjonalnej.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

W trakcie realizacji projektu „Pies w szkole…” spotkaliśmy się z ogromnym zainteresowaniem. Dużym wyzwaniem była dla nas popularność medialna. Liczne reportaże telewizyjne, audycje radiowe, informacje w prasie lokalnej oraz ogólnopolskie a także w internecie – motywowały nas do działań oraz uświadamiały, że to nie tylko projekt ale także misja - by zmieniać standardy polskiej edukacji, „goniąc” tą europejską – gdzie obecność psa w szkole jest na porządku dziennym. 

Ciągłym wyzwaniem jest dla nas takie prowadzenie zajęć tak – by komfort, bezpieczeństwo, dobrostan psa, który w tych zajęciach uczestniczy – był dla nas celem nadrzędnym. Uczenie nie tylko dzieci ale także dorosłych szacunku do zwierząt to nasz główny priorytet! 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki realizacji projektu „Pies w szkole…” zobaczyliśmy na własne oczy, że pies wprowadzony w przemyślany i rozsądny sposób do placówki szkolnej stał się dla dzieci przyjacielem, nauczycielem i terapeutą. 

Analizując ankiety ewaluacyjne uczniów biorący udział w systematycznych, cotygodniowych zajęciach w towarzystwie psa Wallego można zamieścić następujące wnioski:

1. Obecność psa w szkole wpływa na dzieci bardzo korzystnie. Uczniowie ze względu na obecność psa są wyciszeni, klasy zachowują się zdecydowanie spokojniej, z rozwagą, uczniowie nie wydają dziwnych dźwięków, nie krzyczą, nie szurają krzesłami, przestrzegają porządku, nie śmiecą – co wpływa na komfort nauki.
2. Uczniowie pracują w skupieniu, bardzo aktywnie, szybciej niż do tej pory. Lekcja zaplanowana na 45 min realizowana jest w 35min – udaje się to bez problemów, by pozostały czas przeznaczyć na kontakt z psem.
3. Uczniowie nieśmiali – przełamują się, zadają pytania, wchodzą w interakcje z psem, klasą, nauczycielem.
4. Dzieci uczą się właściwego obchodzenia z psem. Szacunku do zwierząt, właściwej opieki, odczytywania sygnałów niewerbalnych wysyłanych przez psa. 
5. Uczniowie, którzy na początku bali się kontakt z dużym psem – przełamują swoje lęki, z lekcji na lekcję są coraz śmielsi w kontakcie z psem.
6. Dzieci, których rodzice nie zgadzają się na posiadanie w domu zwierzęcia mają jedyną możliwość obcowania z bezpiecznym, zdrowym zwierzęciem.
7. Uczniowie pochodzący z Ukrainy, którzy zostawili swoje domowe zwierzęta w rodzinnych stronach i otwarcie mówią o tęsknocie za nimi – mają możliwość kontaktu, pogłaskania, przytulenia psa.
8. Dzieci same sygnalizują, że lekcje biologii w towarzystwie psa sprawiają, że jest to ich ulubiony dzień tygodnia, jeden z niewielu kiedy tak naprawdę chce się im przyjść do szkoły. Mówią, że pies poprawia im humor, przestają być smutne lub złe a w czasie sprawdzianu lub kartkówki sama obecność psa sprawia, że się mniej stresują, denerwują. Obecność psa wprowadza miłą i radosną atmosferę w czasie zajęć. 

Stawiając na komfort, bezpieczeństwo i dobrostan naszego psa Wallego wprowadziliśmy wśród uczniów zasady obowiązujące w czasie pobytu psa w szkole oraz w klasie. Dzięki temu uczniowie nauczyli się:

- bezpiecznego dystansu – wiedzą, że Wally ma prawo do posiadania  własnej - szanowanej przez otoczenie przestrzeni i pozostania w niej zawsze, gdy ma taką potrzebę 

- odpowiedzialności - zadbania o potrzeby psa
- zrozumienia jak różne bodźce z otoczenia np. hałas, nadmierna dynamika, zapachy wpływają na psa
- uświadomienia sobie, że nie wszystkie psy są takie same i także mogą czegoś nie umieć, nie lubić. Wally uczestniczył  wyłącznie w aktywnościach, których został nauczony, które sprawiają mu przyjemność i których zastosowanie jest uzasadnione, ale nie narusza psiego komfortu
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Jesteśmy niesamowicie dumni, że realizacja projektu „Pies w szkole..” przyczyniła się do podniesienia świadomości kynologicznej oraz dogoterapeutycznej nie tylko w lokalnej społeczności Kęt i okolic ale także dzięki mediom na terenie całego kraju! 

Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 2 w Kętach a także organ prowadzący szkołę Gmina Kęty – myślę, że dopiero w trakcie realizacji projektu „Pies w szkole…” uświadomiła sobie jak cenną wartością było i jest wprowadzenie odpowiednio przygotowanego psa do placówki edukacyjnej.

Poskutkowało to rozszerzeniem i przedłużeniem projektu na kolejny rok szkolny. Staramy się w tej chwili o wprowadzenie od września 2023 r. innowacji pedagogicznej, obejmującej wszystkie klasy od 1 do 8 SP nr 2 w Kętach. Planujemy zajęcia edukacyjne w towarzystwie psa, zajęcia dogoterapeutyczne, pobyt Wallego na świetlicy i wycieczkach szkolnych, prace indywidualną z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych . Planowana liczba tego typu zajęć to ok. 10 godzin w miesiącu. Z zachowaniem dobrostanu psa - w nieprzekraczającej liczbie 3 godzin w tygodniu. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Czujemy szczególną satysfakcję, że wprowadzenie jednego psa do jednej szkoły może spowodować tak wiele dobra. Nie tylko wśród dzieci uczestniczących w zajęciach ale także wśród ich rodziców a także osób, które, przyglądając się - biernie uczestniczyły w realizacji naszego projektu, właściwie na terytorium całego kraju. 

Przełamanie lęku u dzieci nieśmiałych, rozmowy o psach z dziećmi zamkniętymi i skrytymi, wyciszenie i skupienie uczniów nadpobudliwych, pozytywny wpływ psa na dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, motywacja do nauki i działania, poprawa humoru i nastroju, wywołanie uśmiechu u naszych ukraińskich „gości” tęskniących za swoimi zwierzętami pozostawionymi na ogarniętej wojną Ukrainie – to nasze największe sukcesy!

A poszanowanie psa uczestniczącego w zajęciach edukacyjnych i terapeutycznych było i jest cały czas na najwyższym poziomie!
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nic nie zrobilibyśmy inaczej. Odpowiednie przygotowanie psa, jego opiekuna – nauczyciela, przygotowanie uczniów i ich rodziców oraz grona pedagogicznego pozwoliło nam w pełni osiągnąć a właściwie rozszerzyć założone cele projektowe!

Innym nauczycielom przypominamy, że warto realizować założone cele krok po krok, nie bać się, podejmować ryzyko szalonych wyzwań i spełniać marzenia. Wtedy nauka dla uczniów i prac dla nauczycieli jest prawdziwie satysfakcjonująca!
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Projekt był planowany dla klas 4 – 8 SP nr 2 w Kętach. Został rozszerzony o klasy 1 – 3 tej szkoły oraz o inne szkoły podstawowe takie jak NSP w Kozach oraz SP nr 1 w Kozach gdzie zostaliśmy z Wallym zaproszeni na pokazowe, przykładowe zajęcia edukacyjne, dogoterapeutyczne. Nie planowaliśmy także tak poważnego, ogólnopolskiego rozgłosu medialnego a jednak pomysł na projekt „Pies w szkole – jako wspomaganie edukacji i wychowania” okazał się być „newsem” na terenie całej Polski. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Stawiając na komfort pobytu psa w szkole grant został wykorzystany na zakup legowiska dla psa. Zakupiono także pomoce dydaktycznych do dogoterapii dla klas młodszych. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

PROGRAMY TELEWIZYJNE:

Program „Dzień dobry TVN” 16.02.2023

12.03.2023 Program „Telezwierz” TVP 3 Katowice

23.03.2023 TV Kraków

https://krakow.tvp.pl/68679528/23032023-1830

7.03.2023 TVP 3 Katowice „Ekonatura” (od 20:30 minuta programu)




AUDYCJE RADIOWE:

Audycja w Radiu dla Ciebie 3.02.2023

23.02.2023 Audycja i reportaż w Radiu Kraków

16.03.2023 Radio Andrychów

19.03.2023 Radio TOKFM

PRASA:

Gazeta Krakowska 14.02.2023

Kronika Beskidzka 23.02.2023

ARTYKUŁY W INTERNECIE:

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino w Kętach

Adres

Wyspiańskiego 1, 32-650 Kęty

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów