Numer projektu: 399
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Akademia Pani Gzyl

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Szkolna lektura, w tym przypadku "Akademia Pana Kleksa",  daje wiele możliwości niestandardowego nauczania przez nauczyciela i atrakcyjnego poznawania przez uczniów. Działanie posłuży temu, by uczniowie klas czwartych z chęcią przeczytali lekturę, następnie zgłębiali jej treść poprzez zabawę  oraz w niestandardowy sposób pogłębili wiadomości zdobyte w pierwszych miesiącach nauki w klasie czwartej z różnych dziedzin. Przede wszystkim chodzi jednak o to, by dzieci doznały emocji i przeżyć, podobnych do tych, które towarzyszyły uczniom Pana Kleksa  Bardzo istotne jest również  to, by uczniowie w trakcie działań zrozumieli, jak ważne i dobre jest uczenie się od siebie, jak ważna jest współpraca i jak świetne efekty można osiągnąć, działając zespołowo. 
Plan działania

Plan działania

Zajęcia zostaną przeprowadzone dla uczniów  dwóch klas czwartych w formie gry dydaktycznej. Odbędą się 3 godziny zajęć, podczas których uczniowie muszą zdobyć Guziki (nawiązanie do książki "Akademia Pana Kleksa": tutaj główny bohater Adaś szukał guzika dla szpaka Mateusza). Uczniowie, podzieleni na 6 zespołów, w celu zebrania Guzików muszą pokonać szereg przeszkód, czyli zmierzyć się z zadaniami umiejscowionymi w 7 Bazach.  Te działania dzieci w poszczególnych bazach  to rodzaj niezwykłych lekcji,  w jakich uczestniczyli uczniowie w akademii Pana Kleksa. W każdej Bazie, pod opieką Asystenta (ucznia klasy szóstej) zespół może zdobyć Guzik-Nagrodę: najważniejsze kryterium odnosi się do oceny pracy zespołowej (Duży Guzik) oraz  grupowe rozwiązywanie zadania (Mały Guzik).  

1 Baza: Główka pracuje: uczniowie rozwiązują krzyżówkę, która doprowadzi ich do odnalezienia właściwego słownika (Słowik Języka Polskiego), w którym ukryty jest Guzik. Uczniowie odczytują hasło słownikowe, poznając znaczenie wyrazu "guzik" (również to przenośne), a następnie z wykorzystaniem tablicy multimedialnej wykonują tematyczne ećwiczenie dot. bohaterów i zdarzeń.

2 Baza: Ortograficzna wybieranka: dzieci rozwiązują zadanie  z wykorzystaniem Mboota i maty do kodowania, podczas którego muszą wykazać się  znajomością reguł ortograficznych i umiejętnością korzystania ze słownika ortograficznego. 

3 Baza: Matematyka w praktyce: w tej bazie uczniów czeka zadanie matematyczne. By zdobyć Nagrodę Guzik muszą najpierw w świetlicowym parku poszukać a następnie policzyć kasztany, kamyki  i guziki, następnie wykonać działanie na odejmowanie i zadanie na dzielenie z resztą na macie do kodowania.

4 Baza: Tor przeszkód w drodze na targ guzików: dzieci posługując się Mbootami, muszą przy pomocy starszej koleżanki, z wykorzystaniem odpowiedniej aplikacji pokonać tor przeszkód , by dotrzeć do kramu z guzikami. Pod każdym z nich ukryte jest pytanie dot. treści lektury. 

5 Baza: Tajemnicza wiadomość: przedostatnie zadanie polega na rozszyfrowaniu zakodowanej wiadomości związanej z podsumowaniem gry.  Do rozszyfrowania wiadomości posłuży Szyfr Cezara – zadanie utrwala znajomość alfabetu a nawiązuje do tego, jak wysławiał się szpak Mateusz, który wymawiał tylko część danego słowa.

6 Baza: Kufer pamiątek po panu Kleksie: uczniowie odnajdują skrzynię z  rzeczami, do których muszą dopisać skojarzenie z wydarzeniem, postacią, przedmiotem z książki, np.
stary, drewniany, uszkodzony młynek - leczenie chorych sprzętów

7 Baza Niezwykły pojazd: uczestnicy gry budują z klocków lego gmach akademii z otoczeniem lub pojazd dla pana Kleksa; samochód, samolot (wybór dowolny). Warunkiem jest to, żeby pojazd / budynek był niezwykły -  tak niezwykły jak ich właściciel.


Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Zajęcia zostaną przeprowadzone w lutym w ciągu jednego dnia lekcyjnego w szkole Tutaj umiejscowione są Bazy, które znajdują się w salach lekcyjnych, w bibliotece, w pracowni komputerowej, w świetlicy oraz w gabinecie pedagoga (w  tych miejscach czekają na uczniów zadania). 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej bądź hybrydowej uczniom zostaną przesłane karty pracy do wykorzystania podczas zajęć online. Podczas zajęć online będą wykonywane ećwiczenia. Uczniowie  zostaną poproszeni o wykorzystanie w domu własnych pomocy, np.klocków do zbudowania pojazdu lub budynku. Nagrają tutorial, w którym zaprezentują swoje pomysły. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą odpowiedzialni za:
- zgromadzenie wszystkich potrzebnych do projektu materiałów
- zebranie kilkudziesięciu guzików potrzebnych do gry jak i na Wystawę Guzika Szpaka Mateusza
- ręczne przygotowanie plansz planów strategicznych  (skoordynowane poruszanie się poszczególnych grup po Bazach)
- sprawdzenie działania Mbootów, by nie zawiodły podczas gry dydaktycznej
- zrobienie emblematów dla poszczególnych grup
- wykonanie plakietek/ identyfikatorów dla Asystentów grup
 - wykonanie woreczków na zbierane Guziki
- przygotowanie napisów / tytułów do Baz
- przygotowanie Miejsca Relaksu i Wytchnienia  (w trakcie gry)
Uczniowie:
- są zmotywowani do czytanie lektury tak, by nie było to obowiązkiem a przyjemnością. 
· znają i stosują zasady pracy grupowej.
· chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych.
· eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów.  
· bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii.
- nabywają kompetencje kluczowe 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie przeznaczony na zakup nowej tablicy multimedialnej do sali języka polskiego lub zestawów klocków lego ewentualnie pomocy do kodowania, co pomoże sprawniej i atrakcyjnej zrealizować projekt.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Kształcenie interdyscyplinarne, rozwijanie kompetencji miękkich. Do projektu zaangażowani są tez starsi uczniowie z klasy szóstej, którzy pełnią rolę Asystentów w Bazach. A więc jest to również dla nich możliwość rozwijania, odkrywania własnych możliwości i predyspozycji osobowych.

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Ciasnej

Adres

Lubliniecka 21, 42-793 Ciasna

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów