Numer projektu: 489
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Zmysłoczułe wyciszenie w bibliotece

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Problem hałasu w szkole jest znany, wiemy jakie skutki niesie ze sobą hałas, jak nasz organizm reaguje na duże natężenie dźwięków. Uczniowie przez 5-7 godzin dziennie narażeni są na hałas. Dodatkowo w tym pędzącym świecie tracimy umiejętność uważności, skupienia, zbyt wiele bodźców nas rozprasza w ciągłej gonitwie. Jak temu zapobiec? To właśnie pomysł mojej grupy projektowej- po pierwsze zatrzymaj się, wycisz się, po drugie skup się i ćwicz uważność, doceniaj to, co masz tu i teraz, bądź tu i teraz. Chcemy stworzyć przestrzeń gdzie każdy uczeń będzie mógł przez się wyciszyć,  odpocząć. Pragniemy przypomnieć uczniom naszej szkoły jak ważna jest uważność, skupienie się na tym, co tu i teraz. 
Plan działania

Plan działania

Najpierw podstawy, czyli zajęcia o uważności i skupieniu. Chcemy głośno mówić o uważności, potrzebie ciszy, wyciszenia. Dlatego planujemy poprowadzić cykl zajęcia dla uczniów klas I-III o uważności, natomiast dla starszych uczniów klas IV-VI chcemy poprowadzić zajęcia o hałasie i jego skutkach dla naszego organizmu.  Później strefa wyciszenia w bibliotece. Chcemy wyposażyć bibliotekę szkolną w rzeczy, które pomogą stworzyć strefę wyciszenia, ukojenia dla zmysłów: zakup puf, słuchawek wygłuszających, nawilżacz powietrza, projektor.  Mobilne strefy ciszy zamierzamy uszyć z kołem gospodyń wiejskich z którym chcemy nawiązać współpracę i wspólnie uszyć mobilne strefy ciszy. A na koniec korzystanie z zmysłoczułego wyciszenia w bibliotece, dbanie o swój dobrostan poprzez wyciszenie, relaks w ciszy, spokoju. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania planujemy prowadzić w Szkole Podstawowej w Starej Niedziałce- zajęcia, warsztaty szycia, zmysłoczułe wyciszenie strefa ciszy, wyciszenia w bibliotece. 
Terminy realizacji 
XII zakup książek o uważności, opracowanie wraz z grupą projetkową scenariuszy zajęć, integracja grupy projektowej
I-II zajęcia o uważności i hałasie dla uczniów klas I-VI Szkoły Podstawowej w Starej Niedziałce
I-II zakup rzeczy: puf, słuchawek wyciszających, nawilżacza powietrza, projektora, filc na mobilne strefy ciszy 
III- warsztaty z kołem gospodyń wiejskich wspólne uszycie mobilnych stref ciszy- Szkoła Podstawowa w Starej Niedziałce 
IV- otwarcie zmyzłoczułego wyciszenia w bibliotece Szkoły Podstawowej w Starej Niedziałce 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będę odpowiedzialni za przygotowanie wraz ze mną scenariuszy i prowadzenie zajęć o uważności dla klas I-III oraz zajęć o szkodliwości hałasu dla uczniów klas IV-VI. W trakcie prowadzenia zajęć nauczą się jak radzić sobie ze stresem, jak prowadzić zajęcia. Ponadto uczestnicy projektu wezmą udział w spotkaniach integracyjnych w czasie, których sami poznają sposoby ćwiczenia uważności, skupienia się na tym, co tu i teraz. Uczestnicy będą odpowiedzialni za zaprojektowanie kolorystyczne zmysłoczułego wyciszenia w bibliotece: wybór puf, słuchawek wyciszających. Podczas warsztatów z kołem gospodyń wiejskich uczestnicy nauczą się projektować mobilne strefy ciszy, poznają zasady działania maszyny do szycia. W trakcie warsztatów nauczą się  współpracy z dorosłymi osobami. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Dzięki wygranej i grantowi przede wszystkim chcemy kupić książki poruszające tematykę uważności, mindfullnesu. W drugiej kolejności wyposażenie biblioteki w  projektor gwiazd, nawilżacz powietrza do aromaterapii, pufy sensoryczne i mobilne strefy ciszy oraz słuchawki wyciszajace. Grant chcemy przeznaczyć na zakup filcu w celu uszycia mobilnych stref ciszy. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz  pomysł skierowany jest do wszystkich uczniów naszej szkoły, czyli ponad 200 osób. Wierzymy, że zmysłoczułe wyciszenie w bibliotece przyciągnie wielu uczniów, każdy znajdzie tu coś dla siebie, wygodną pufę, słuchawki  wyciszające, które w absolutnej ciszy pozwolą wyciszyć się lub po prostu pouczyć, aromaterapia także wpłynie korzystnie na zmysły uczniów. Niewątpliwie dla tych co potrzebują być chwilę sami w zacisznym miejscu będą czekały mobilne strefy ciszy.  W naszej szkole mamy uczniów, którzy potrzebują takiego miejsca. Wyjątkowość i oryginalność projektu  polega na tym, że odpowiada na potrzeby uczniów, zwłaszcza tych ze spektrum autyzmu. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Naszym pomysłem było stworzeniu w bibliotece szkolnej przestrzeni, która pozwoli się wyciszyć, dać ukojenie, być oazą, azylem ciszy i skupienia. Chcieliśmy wraz z grupą projektową zwrócić uwagę na hałas jaki panuje w szkole, pragnęliśmy pokazać uczniom jak można sobie z nim poradzić za pomocą treningu uważności. A dodatkowo chcieliśmy wyposażyć bibliotekę szkolną w kilka rzeczy, które pozwolą stworzyć Zmysłoczułe wyciszenie w bibliotece. Taki był pomysł. A jak realizacja. 
Po pierwsze zaczęliśmy od zajęć o hałasie dla uczniów klas IV-VIII, początkowo plan był, aby zajęcia były tylko do VI klasy, ale odzew nauczycieli był tak duży, że zajęcia przeprowadziliśmy także w klasie VII i VIII, w sumie ponad 100 uczniów wzięło udział w zajęciach. Początkowo zajęcia miała prowadzić grupa projektowa, ale nie udało się dograć terminów, tak, aby nie zwalniać uczniów grupy projektowej z lekcji, dlatego zajęcia poprowadziłam ja. W trakcje zajęć uczniowie dowiedzieli się czym jest hałas, jakie są jego skutki dla zdrowia i przede wszystkim jak sobie z nim radzić. Dowiedzieli się także, czym jest mindfulness, czyli trening uważności. Na koniec zajęć w sposób kreatywny w grupach opracowywali swoje pomysły i sposoby na walkę z hałasem, zwłaszcza w szkole. Prace uczniów znalazły się na gazetce ściennej wraz z plakatami o szkodliwości hałasu, informacji o projekcie i książkach dostępnych w bibliotece o treningu uważności, mindfulness. 
Po drugie zajęcia z treningu uważności. Najpierw grupa projektowa (Kasia, Amelia, Amelia, Aniela, Ada, Iga, Zuzia, Amelia, Oliwier, Aleks, Julian, Antek) sama go poznała, uczniowie słuchali opowiadań, poznali zabawy na wyciszenie, koncentrację, ćwiczenia relaksacyjne i  sami spróbowali na własnej skórze jak to jest. Później przećwiczyliśmy w grupie projektowej zajęcia, a na koniec grupa projektowa sama prowadziła zajęcia najpierw dla kolegów z klasy, a następnie dla pozostałych dzieci klas I-III, a nawet dla sześciolatków. Grupa projektowa sama ustała zakres i podział prac, samodzielnie prowadziła zajęcia. W sumie odbyło się ponad 20 zajęć z treningu uważności, w których wzięło udział ponad 100 dzieci.  
Po trzecie wyposażyliśmy bibliotekę w książki o mindfulness, trening uważności, które pomogły nam wzbogacić zajęcia dla dzieci, korzystaliśmy także z opowiadań relaksacyjnych. Furorę zrobiły słuchawki wygłuszające, projektor gwiazd i nawilżacz powietrza. Również pufy spodobały się uczniom, którzy chętniej przychodzą do biblioteki, korzystają ze słuchawek, nawet sami się uciszają, aby było jeszcze ciszej. Podczas realizacji projektu zauważyłam wzrost o około 30% czytelników odwiedzających czytelnię. Uczniowie tłumnie przychodzą do czytelni, zakładają słuchawki, albo się uczą, albo po prostu relaksują, wyciszają. 
Zakupiony został fil, igły, taśma do uszycia mobilnej strefy ciszy. 
Mobilne strefy ciszy powstaną dopiero w maju, wynika to z działalności Koła Gospodyń Wiejskich i dyspozycyjności członkiń. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Jedynym wyzwaniem i problemem, na jaki napotkaliśmy to ustalenie dogodnego terminu spotkania z Kołem Gospodyń Wiejskich, niestety z przyczyn od nas niezależnych spotkanie odbędzie się dopiero w maju. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Najmłodsi nauczyli się elementów treningu uważności, wiedzą czym jest, jak skupić uwagę na tu i teraz, jak się wyciszyć, dlaczego cisza i skupienie, koncentracja są tak ważne. Grupa projektowa zyskała wiedzę i umiejętności związane z treningiem uważności, prowadzeniem zajęć, trenowaliśmy z dziećmi jak radzić sobie z tremą, stresem. Dodatkowo uczniowie uczyli się współpracy podczas podziału obowiązku, zadań w realizacji zajęć dla innych dzieci. Najstarsi uczniowie nauczyli się o szkodliwości hałasu i sposobach radzenia sobie z nim. Dowiedzieli się, dlaczego warto zadbać o zdrowie już teraz. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt przyniósł społeczności lokalnej przestrzeń dla wyciszenia, wyposażenie biblioteki w projektor, pufy, słuchawki, nawilżacz powietrza pozwolił urozmaicić i dodać wartości przestrzeń biblioteki. Zakup książek z zakresu treningu uważności, mindfulness, wzbogacił zasób biblioteki, który może przyciągnąć zarówno dzieci, młodzież, jak  i dorosłych, którzy mogą pogłębić wiedzę. Projekt zintegrował społeczność szkolną, temat hałasu i treningu uważności był odmieniany przez wszystkie przypadki, poruszyliśmy na zajęciach ważny temat. Wychowawcy dziękowali za zajęcia o hałasie. I choć problem nadal istnieje i nie zniknął, to zrobiliśmy krok do przodu po pierwsze mamy wiedzę o hałasie, wiemy jak sobie z nim radzić, jak walczyć, mamy przestrzeń w szkole gdzie można się wyciszyć, uspokoić. Zmysłoczułe wyciszenie w bibliotece powstało z myślą także o dzieciach ze spektrum autyzmu, które chętnie korzystają z przestrzeni, ze słuchawek. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa jesteśmy dumni z całego projektu. Udało się nam poznać trening uważności i poprowadzić zajęcia. Dla części grupy projektowej to było najlepsze, czyli prowadzenie zajęć. Inni są dumni ze słuchawek wyciszających i możliwości uroczystego otwarcia zmysłoczułej strefy wyciszenia. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Zmieniłabym- ustalenie terminu spotkania z kołem gospodyń wiejskich, niestety bardzo trudno było ustalić dogodny termin spotkania, niestety warsztaty szycia odbędą się dopiero w maju. 
Czego bym nie zmieniła, a co wyszło przez przypadek- słuchawki. Początkowo kupiłam 5 par słuchawek, jednak uczniowie dość szybko stwierdzili, że jeden rodzaj słuchawek sprawia problemy przy korzystaniu, ciężko jest je założyć, ich wyciszenie nie jest zadowalające. Dlatego podczas zakupu kolejnych słuchawek wybraliśmy te, które bardziej się sprawdziły i były wygodniejsze dla uczniów. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

W stosunku do pierwotnego pomysłu zmieniły się trzy rzeczy- w zajęciach o hałasie wzięli udział wszyscy uczniowie klas IV-VIII, w zajęciach z treningu uważności wzięły udział także dzieci sześcioletnie zerówka. Spotkanie z kołem gospodyń wiejskich zamiast w kwietniu odbędzie się w maju.  
 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na zakup: 13 książek tematyka mindfulness, trening uważności, skierowanych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. 10 słuchawek wyciszających, 1 projektor gwiazd, 1 nawilżacz powietrza, filc i materiały do szycia (igły, taśma, filc), 2 pufy. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Rodziny Sażyńskich w Starej Niedziałce

Adres

Mazowiecka 154, 05-300 Stara Niedziałka

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów