Numer projektu: 51
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Z PANEM BRZECHWĄ POZNAJEMY ZWIERZĘTA

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy lepiej poznać zwierzęta z „Zoo” J.Brzechwy, a na podstawie zdobytej wiedzy przygotować interaktywny albumu w programie Genially.Każda strona będzie zawierała wiersz i ciekawostki o danym zwierzęciu oraz ilustracje wykonane przez uczniów. Prace dzieci zostaną też wykorzystane do stworzenia interaktywnych łamigłówek (np.puzzle), które znajdą się w prezentacji.Album zostanie umieszczony na profilu FB Ośrodka, dzięki temu będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców.Głównym celem projektu jest wzmacnianie u uczniów poczucia własnej wartości. Pokazanie, że pomimo niepełnosprawności mogą odnieść sukces, a ich działania są wartościowe i doceniane przez innych. Stawiamy na interdyscyplinarność, która zachęci wszystkich do aktywności, a jednocześnie pozwoli na dopasowanie zadań do indywidualnych możliwości.Chcemy, aby działania podejmowane przez każde dziecko stanowiły istotny wkład w całość projektu.
Plan działania

Plan działania

Spotkanie organizacyjno-integracyjne:wspólne zabawy integracyjne, omówienie celu i harmonogramu działań,wybór zwierząt dla każdej grupy
Działania projektowe:odczytanie wierszy o wybranych zwierzętach, wyszukiwanie informacji na ich temat, wykonanie prac plastycznych, uzupełnienie stron w interaktywnym albumie. Ze względu na różny rodzaj niepełnosprawności i duże zróżnicowanie poziomu funkcjonowania uczniów główne działania projektowe będą odbywać się w mniejszych grupach(klasach),a szczegółowe formy i metody pracy oraz materiały użyte podczas zajęć będą dostosowane do indywidualnych możliwości poszczególnych uczniów
Spotkanie ewaluacyjno-integracyjne:oglądanie albumu, czytanie wierszy, rozwiązywanie łamigłówek, zebranie informacji zwrotnych o tym, co się podobało,a co uczniowie chcieliby zmienić,wspólne zabawy integracyjne
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany od stycznia do kwietnia
w Szkole Podstawowej Specjalnej Nr 4
wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
im ks. Jana Twardowskiego we Włodawie.
Grupą projektową są uczniowie klas 1-3. Cztery klasy. 
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi (autyzmem, niepełnosprawnością ruchową, wadami genetycznymi). 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  •  Będą poszerzać swoją wiedzę o środowisku przyrodniczym wyszukując (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela) informacji o zwierzętach;
  •  Będą ćwiczyć sprawności manualne i rozwijać kreatywność wykonując prace plastyczne dotyczące zwierząt;
  •  Będą kształtować kompetencje czytelnicze poznając wiersze Brzechwy;
  •  Będą rozwijać umiejętność korzystania z TiK uzupełniając (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela) strony w interaktywnym albumie i tworząc łamigłówki.
  •  Będą doskonalić umiejętności komunikacji, współpracy i współdziałania podczas spotkań integracyjnych oraz pracy w grupach projektowych;
  • Będą mogli zaprezentować swoje dokonania szerszej społeczności, co wzmocni ich poczucie własnej wartości.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na zakup materiałów plastycznych i papierniczych niezbędnych do przeprowadzenia spotkań integracyjnych oraz działań projektowych w małych grupach.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Osoby niepełnosprawne kryją w sobie ogromny potencjał,ale często brakuje im możliwości ekspresji.Ogranicza je też brak pewności siebie i niska wiara we własne siły.Realizacja projektu udowodni, że pomimo niepełnosprawności mogą zaoferować coś wartościowego innym.Mogą być twórcami i odnieść sukces.Interaktywna forma albumu i umieszczenie go w mediach społecznościowych sprawi,że będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców.Z powodzeniem będzie mógł być wykorzystywany przez innych nauczycieli w trakcie prowadzenia zajęć edukacyjnych lub rewalidacyjnych.Inni (rodzice,uczniowie) będą mogli wykorzystywać zawarte w nim gry i łamigłówki jako ciekawą formę spędzenia czasu wolnego.
Filmy

Filmy

https://www.canva.com/design/DAFy5xokCJM/pdANiBkRBhWzWL4ZsRsXZw/watch?utm_content=DAFy5xokCJM&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się zrealizować wszystkie założone cele! 
Rozpoczęliśmy od wspólnego spotkania, na którym wylosowano zwierzęta dla każdej grupy. Następnie przez 3 tygodnie każda grupa poznawała wybrane zwierzęta i wykonywała projektowe zadania -uzupełniała informacje we wspólnym albumie, tworzyła prace plastyczne, czytała wiersze. Każda grupa miała swobodę w wyborze form i metod pracy. Każda grupa wymyślała własne aktywności dostosowane do możliwości uczniów często też przez nich samych inicjowane. Opis działań projektowych znalazł się w interaktywnej prezentacji -ZOO. W prezentacji wykorzystano też prace plastyczne wykonane przez uczniów. Zakończeniem projektu było wspólne spotkanie, podczas którego "zwiedzano" interaktywne zoo. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Najtrudniej było znaleźć dogodny dla wszystkich grup termin, by zorganizować wspólne spotkania. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  •  Poszerzyli swoją wiedzę o wybranych zwierzętach. 
  •  Udoskonalili umiejętność czytania i pisania. 
  • Nabyli wiedzę i umiejętności dotyczące korzystania z biblioteki i zachowania się w takim miejscu.
  • Rozwinęli umiejętność korzystania z różnych źródeł przy wyszukiwaniu potrzebnych informacji oraz umiejętność korzystania z TiK. 
  • Usprawnili małą motorykę i nabyli różne umiejętności praktyczne np. korzystanie z laminatora. 
  • Rozwijali kreatywność wykonując prace plastyczne (płaskie i przestrzenne).
  • Rozwijali umiejętności komunikacji w sposób werbalny i/lub z wykorzystaniem alternatywnych metod (AAC).
  • Uczyli się współdziałać i współpracować w mniejszych i większych grupach. 
  • Nauczyli się,  że ich działania mogą być wartościowe i doceniane przez innych.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

  • Promocja działań projektowych w mediach społecznościowych przyczyniła się do kształtowania pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych oraz ich twórczości w świadomości lokalnej społeczności.
  • Interaktywna prezentacja może być pomocą dla innych nauczycieli (również spoza Ośrodka) i wykorzystywana w trakcie prowadzenia zajęć edukacyjnych lub rewalidacyjnych. Również rodzice i uczniowie mogą wykorzystywać zawarte w niej gry jako ciekawą formę spędzenia czasu wolnego.
  • Nawiązano współpracę z miejską biblioteką. Współpraca będzie kontynuowana po zakończeniu projektu.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Każde dziecko miało swój wkład w realizację projektu. 
W miarę realizacji rosło zaangażowanie i kreatywność uczestników. Uczniowie często sami proponowali działania i aktywności. 
Powstało wiele pięknych prac plastycznych.
Udało nam się przygotować ciekawy interaktywny album. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Niczego byśmy nie zmienili :) 
Nasz projekt miał tylko ogólny zarys. Nie narzuciliśmy grupom szczegółowych sposobów realizacji zadań. Dzięki temu uczniowie mieli większą możliwość wykazania się samodzielnością i kreatywnością. W trakcie realizacji pojawiło się wiele aktywności, których początkowo nie planowaliśmy. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Udało się zrealizować więcej działań. Pomysły na nie pojawiły się w trakcie realizacji projektu. Były to m.in.:
- Wspólne wyjście do Biblioteki Miejskiej, udział w specjalnie zorganizowanych dla nas zajęciach czytelniczych dot. zwierząt Brzechwy.
- Klasowy konkurs pięknego czytania.
- Tworzenie przestrzennych prac plastycznych.
- Tworzenie gier stolikowych np.domino.
- Zaangażowanie rodziców (pomoc w wyszukiwaniu książek, z których można by skorzystać w trakcie realizacji).
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Każda grupa miała możliwość zadecydowania o wydatkowaniu jej części grantu. Przeznaczyła go głównie na zakup materiałów plastycznych i papierniczych. Zakupiono też gry i pomoce dydaktyczne oraz książki o zwierzętach.

Szkoła

Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 4

Adres

Partyzantów 13, 22-200 Włodawa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów