Numer projektu: 612
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Poczuj wszystko co dobre

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł grupy projektowej dotyczy stworzenia "Przestrzeni relaksu" w II Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu. Zależy nam, by uczniowie i uczennice mogli, czekając na lekcje lub powrót do domu, odpocząć, wyciszyć się w przyjaznym otoczeniu. Członkowie grupy projektowej rozumieją, że samo aranżowanie przestrzeni to nie wszystko, ważne jest zaangażowanie emocjonalne w jej tworzenie, dlatego niezwykle istotny jest dla grupy projektowej rozwój ich kompetencji miękkich, na który pozytywnie wpłyną warsztaty z panią Małgorzatą Konieczną, właścicielką strony "Wycinki w termosie" która bije rekordy popularności na portalach społecznościowych.  Pani Małgorzata zgodziła się na warsztaty z uczestnikami projektu i wykorzystanie je kolażu słownego w formie logo projektu, którego tytuł "Poczuj wszystko co dobre" wskazuje nasz cel: ukazanie, że szkoła jest miejscem, w którym uczniowie czują się dobrze, bezpiecznie. 
Plan działania

Plan działania

Uczniowie wezmą udział w warsztatach z panią Małgorzatą Konieczną. Podczas warsztatów stworzą kolaże nawiązujące do dbałości o własny dobrostan i równowagę emocjonalną. Kolejnym etapem projektu będzie wydrukowanie przygotowanych przez uczniów kolaży w postaci tapety, która przystroi wybrane ściany szkoły. Podczas Dnia Patrona (22 marca 2024 roku) wystąpią członkowie grupy projektowej, prezentując przebieg projektu i osiągnięty w projekcie cel. Powstaną dwie "Przestrzenie relaksu" - dwa miejsca w szkole, gdzie przygotowane kolaże znajdą się na ścianach. Podczas Dnia Patrona nastąpi uroczyste otwarcie dwóch "Przestrzeni relaksu", w których nasi uczniowie i uczennice zgodnie z tytułem projektu będą mogli poczuć się dobrze - zrelaksować, odpocząć i wzmocnić emocjonalnie w przyjaznym otoczeniu motywujących kolaży słownych. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

1. Warsztaty kolaży słownych z Małgorzatką Konieczną, właścicielką marki "Wycinki w termosie", proces twórczy - tworzenie kolaży słownych: styczeń 2024
2. Druk tapety, tapetowanie wybranych ścian szkoły, zakup puf do "Przestrzeni relaksu": luty/marzec 2024
3. Pokaz Talentów podczas Dnia Patrona, podczas którego uczniowie i uczennice będą prezentować efekty projektu i nastąpi uroczyste otwarcie dwóch "Przestrzeni relaksu": 22 marca 2024

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie i uczennice - uczestnicy i uczestniczki grupy projektowej będą odpowiedzialni za:
- udział w warsztatach kolażu
- przygotowanie autorskich kolaży dotyczących własnego dobrostanu, relacji, emocji
- zaprojektowanie tapety z autorskimi kolażami
- przygotowanie prezentacji efektów projektu podczas "Pokazu Talentów" w trakcie Dnia Patrona
- tapetowanie wybranych ścian szkoły i wybór puf do "Przestrzeni relaksu"
- podsumowanie projektu i jego ewaluację
 Uczniowie i uczennice - uczestnicy i uczestniczki grupy projektowej nauczą się:
- planowania pracy i systematyczności w wykonywaniu zadań projektowych
- współpracy z koleżankami i kolegami ze szkoły
- systematycznego doskonalenia umiejętności wyrażania myśli w niekonwencjonalny sposób przez kolaż
- prowadzenia dialogu o swoich emocjach 
- przedsiębiorczości poprzez współpracę z drukarnią
- skutecznego komunikowania się z osobami w różnym wieku
- otwartej komunikacji
- empatii
- wrażliwości na potrzeby własne i innych ludzi. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Przeznaczony grant zamierzamy wykorzystać na warsztaty tworzenia kolaży słownych z Małgorzatą Konieczną, autorką "Wycinków w termosie" oraz druk tapety. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

O oryginalności i wyjątkowości naszego pomysłu świadczy fakt, że uczniowie i uczennice nie tylko rozwijają swoją kreatywność, doskonalą kompetencje związane z otwartą komunikacją, ale, co więcej, doskonalą się w empatii, uczą się mówić o swoich emocjach, co jest bardzo ważne w czasach obniżonego nastroju dzieci i młodzieży. Uczniowie pozyskali już środki na zakup puf do "Przestrzeni relaksu". 
Filmy

Filmy

Opis realizacji

Opis realizacji

Udało się wszystko! Jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy w szkole gościć panią Małgorzatę Konieczną, autorkę strony "Wycinki w termosie". Pani Małgorzata na Facebooku i Instagramie umieszcza kolaże słowne powstające w wyniku niezwykłego procesu twórczego: autorka wycina z gazet słowa i tworzy z nich niezwykłe sentencje. Podczas warsztatów z młodzieżą pani Małgorzata opowiedziała o swoich pasjach, o tym, że "Wycinki w termosie" stały się jej sposobem na życie, opowiedziała uczniom i uczennicom, jak ważne jest pozytywne myślenie i poszukiwania pomysłu na siebie. Zainspirowani uczniowie tworzyli w grupach kolaże słowne związane z wiarą w siebie i pozytywnym myśleniem. Podczas warsztatów powstały niezwykłe materiały autorstwa uczniów, które ozdabiają już ściany dwóch przestrzeni relaksu w naszej szkole. Po warsztatach okazało się, że warto wyeksponować prace uczniów nie w postaci tapety, na której ich sentencje mogą zniknąć, toteż dyrektor szkoły zakupiła piękne ramki, i każda praca uczniów i uczennic została zawieszona na ścianie przestrzeni relaksu. 22 marca 2024 r. podczas Dnia Patrona uczestnicy i uczestniczki projektu zaprezentowali efekty projektu, w tym dniu rano rozłożone zostały pufy od sponsorów w dwóch przestrzeniach relaksu i przymocowane zostały do ścian ramki z kolażami uczniów i uczennic powstałymi podczas warsztatów. Po uroczystej akademii przestrzenie relaksu zostały uroczyście otwarte. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Okazało się, że przygotowanie kolaży słownych w postaci tapety na ścianę jest zbyt kosztowne, dlatego zdecydowaliśmy się na to, by prace uczniów zostały zaprezentowane w ramkach. Dzięki ramkom lepiej wyeksponowaliśmy prace naszych uczniów i uczennic.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie dzięki realizacji projektu nauczycieli się współpracować, mówić o swoich emocjach, zarówno tych negatywnych jak i pozytywnych, pozwolili sobie na ekspresję swoich uczuć poprzez pewien rodzaj sztuki, jakim dla nich był warsztat kolażu. Bardzo ważne podczas realizacji projektu było również to, że, słuchając pani Małgorzaty Koniecznej, zrozumieli, że pomysł na siebie niekoniecznie wymaga wiele nakładu finansowego, wystarczy trochę szczęścia, ale przede wszystkim ważna jest ich autentyczność i wiara we własne możliwości. Podczas ewaluacji projektu mówili o tym, że tytuł projektu "Poczuj wszystko, co dobre" w pełni odzwierciedla to, co się wydarzyło, poczuli się silniejsi, pewniejsi siebie, poczuli się dobrze i wydarzyło się to w szkole, w miejscu przyjaznym ich emocjom. Nauczyli się też, że bardzo ważna jest rozmowa, to oni zdobyli środki na zakup puf od lokalnych firm, przedstawiając pomysł na projekt. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Dzięki projektowi szkoła pokazała się jako placówka otwarta na potrzeby uczniów i uczennic i gotowa na współpracę z lokalnymi firmami. Jesteśmy dumni z tego, jak nasza społeczność szkolna: uczniowie, uczennice, nauczycielki, nauczyciele, członkowie naszych rodzin zaangażowali się w głosowanie. To już nie był projekt uczniów jednej klasy, ale całej społeczności szkolnej, czuliśmy się zjednoczeni. Pogłębiliśmy nasze relacje. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy bardzo dumni z dwóch "Przestrzeni relaksu" w naszej szkole, gdzie po lekcjach, czekając na autobus bądź przed lekcjami odpoczywają nasi uczniowie, szkoła staje się wesoła i kolorowa, a my jako społeczność szkolna odważnie stawiamy czoła wyzwaniom współczesności. Co więcej, pani Małgorzata Konieczna powiedziała nam, że mogłaby wrócić do takiej szkoły jak nasza, że czuje się u nas dobrze, że panuje u nas wyjątkowy klimat i zaproponowała, że przyjedzie do naszej szkoły znowu, tym razem bez honorarium, by przeprowadzić kolejny warsztat w naszej szkole, ponieważ poczuła klimat naszego liceum i pozytywne emocje płynące od uczniów, uczennic, nauczycieli i nauczycielek. To było bardzo budujące, umocniło nas w przekonaniu, że cel projektu został osiągnięty, nie tylko nasi podopieczni poczuli się dobrze, ale i nasi goście. Dodatkowe warsztaty dla uczniów odbyły się w marcu. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Zamiast tapety postanowiliśmy ozdobić ściany pracami uczniów i uczennic w ramkach. Zadecydował czynnik ekonomiczny i to, że na tapecie kolaże uczniów mogłyby być mało wyeksponowane. Warto zwrócić uwagę, że projekt to praca z ludźmi, nie można być pewnym emocji podczas projektu, czasami droga do założonych celów może być bardziej kręta, ale ważne jest, by się nie poddawać i dać młodzieży przestrzeń do rozwoju. Dzisiaj od razu zdecydowalibyśmy się na wyeksponowanie prac uczniów i uczennic w ramkach. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zamiast tapety postanowiliśmy ozdobić ściany pracami uczniów i uczennic w ramkach. Zadecydowała czynnik ekonomiczny i to, że na tapecie kolaże uczniów mogłyby być mało wyeksponowane. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy jako honorarium dla pani Małgorzaty Koniecznej, która przeprowadziła dla uczniów warsztaty. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

-

Szkoła

II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu

Adres

Szkolna 5, 62-800 Kalisz

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów