Numer projektu: 85
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

"Grosik i Złotówka czyli Bank Młodego Finansisty"

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

„Grosik i Złotówka czyli Bank Młodego Finansisty” pozwoli uczniom na zdobywanie własnych doświadczeń w bezpiecznych warunkach symulacji sytuacji życiowych związanych z gospodarowaniem pieniędzmi. Realizacja pojęć finansowych czyli edukacja finansowa, połączona będzie również z edukacją matematyczną gdyż finanse to w głównej mierze pojęcia matematyczne. Wnioskowanie, analizowanie, dyskutowanie to rozwój językowy toteż realizowana będzie edukacja polonistyczna, zaś tworzenie sytuacji życiowych to edukacja społeczna. 
Bohaterami programu są Grosik i Złotówka. To oni będą wprowadzać uczniów w świat finansów i ekonomii. W trakcie realizacji  uczniowie będą wypełniać pojęciami z zakresu finansów Klasową Skarbonkę Finansistów w kąciku Małego Finansisty. 
Plan działania

Plan działania

„Grosik i Złotówka czyli Bank Młodego Finansisty” poruszać będą następujące zagadnienia:
  1. pieniądz – historia, wymiana barterowa, monety, banknoty,
  2. zarabianie pieniędzy – zawody, formy zapłaty, zarobki,
  3. gospodarstwo domowe – budżet rodziny, piramida wydatków, planowanie wydatków,
  4. sklep – lista zakupów, planowanie zakupów, promocje, reklama,
  5. oszczędzanie – oszczędzanie i inwestowanie.

Realizacja odbywać się będzie raz w miesiącu w ciągu 3 jednostek lekcyjnych. 


Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt realizowany będzie w szkole. Zaczynamy już w listopadzie. Pomocne będą tu także spotkania z rodzicami, który pracują w banku oraz wyprawa do Muzeum Etnograficznego na warsztaty "Krakowskim targiem".
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie poznają historię pieniądza, co to jest wymiana barterowa, w jaki sposób powstają monety, banknoty, nauczą się operować podstawowymi pojęciami z zakresu finansów, stworzą budżet rodziny,  nauczą się oszczędzać, świadomie wybierać produktu potrzebne, będą krytycznie i racjonalnie podchodzić do reklam
 - świadomie poruszać się po świecie finansów. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na materiały plastyczne, wyjście na warsztaty do Muzeum Etnograficznego. Stworzymy również książeczkę dla dzieci "Przewodnik po finansach dla najmłodszych".
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

"Grosik i Złotówka do zabawy zapraszają,
Wiele zadań dla nas mają.
Co to barter, a co oszczędzanie?
Co to reklama, mądre wydawanie?
Jak w sklepie rozsądnie kupować,
I z głową budżetem domowym gospodarować?
Edukacja finansowa potrzebna jest każdemu,
I temu dużemu i temu małemu :) "
Opis realizacji

Opis realizacji

Wiele z zaplanowanych zadań udało się zrealizować. Odbyły się warsztaty w Muzeum Etnograficznym pod hasłem "Krakowskim targiem - gra ekonomiczna", jesteśmy w trakcie tworzenia książeczki z zakresu finansów  dla młodszych kolegów. Przeprowadziłam również konkurs wiedzy z nagrodami.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nie mieliśmy żadnych problemów. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie zdobyli doświadczenia związane z negocjowaniem, argumentowaniem i analizowaniem zadań związanych z rzeczywistością finansową, potrafią zarządzać pieniędzmi, potrafią dokonywać wyborów związanych z finansami, wzbogacili słownictwo o pojęcia związane z ekonomią i pieniędzmi.  
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Jesteśmy szkołą społeczną więc naszą lokalną społecznością to szkoła. Uczniowie opowiadali młodszym kolegą jak zarządzać swoim kieszonkowym, przeprowadzili zabawę-warsztaty nt wymiany towarów czyli handel barterowy. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Realizacja projektu to przede wszystkim wspaniała zabawa. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Niczego byśmy nie zmienili.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Dodałam zajęcia z przysłowiami o pieniądzach czego nie uwzględniłam w pierwotnym planie. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

warsztaty w Muzeum Etnograficznym pod hasłem "Krakowskim targiem - gra ekonomiczna", nagrody w konkursie wiedzy z bankowości, materiały do tworzenia książeczki o finansach dla najmłodszych.

Szkoła

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 5 STO

Adres

Kurczaba 5, 30-868 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów