Numer projektu: 260
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Przez żołądek do wiedzy

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt jest zaproszeniem do kulinarnej podróży po wiedzę. Ma charakter interdyscyplinarny, łączy w sobie różne obszary wiedzy, a jego głównym założeniem jest zdobywanie jej poprzez doświadczanie i działanie. Pomysł na projekt pojawił się w odpowiedzi na potrzeby najmłodszych uczniów, którzy mając do wyboru różnego rodzaju zajęcia, aż dopominali się o zajęcia kulinarne. Kuchnia daje nam ogromne możliwości oddziaływań dydaktycznych, profilaktycznych i społecznych. W trakcie projektu uczniowie będą zdobywali wiedzę matematyczną, przeliczając potrzebną ilość składników, odmierzając lub ważąc. Będą poznawać potrawy charakterystyczne dla różnych regionów i krajów, zdobywając przy tym wiedzę geograficzną. Będą tworzyć własne przepisy, co rozwinie ich umiejętności w zakresie tworzenia wypowiedzi pisemnych. Ważne będzie tworzenie relacji i współdziałanie w grupie, konstruktywna komunikacja, bez oceniania i krytyki. Projekt rozwinie samorządność uczniów, którzy będą planować budżet, stworzymy klasowy bank, uczniowie będą tworzyć listę zakupów i samodzielnie tych zakupów dokonywać. Będą prowadzić książkę wydatków, dzięki czemu nauczą się planowania oszczędności na przyjemności. Projekt ma również na celu wprowadzenie zasady Zero Waste polegającej na niemarnowaniu żywności poprzez oddawanie jej do Mikołowiskiej Jadłodzielni.
Plan działania

Plan działania

1. Tworzymy plan działania i "ogarniamy budżet".
2. "W wielkim sklepie"- jak zrobić zakupy i nie dać się reklamom?
2. "Widelcem po mapie"- kulinarne podróże geograficzne.
3. "Laboratorium pięciu zmysłów"- na warsztat bierzemy pierniczki świąteczne.
4. Zero waste- nie marnujemy jedzenia, dzielimy się tym co zostało.
5. "Matematyka w kuchni ukryta"- tworzymy przepisy, podwajamy ilość składników.
6. "Nieś dobro"- słodki poczęstunek dla mieszkańców ZOL.
7. "Jak to kiedyś było?"- zapraszamy gości i wspólnie gotujemy według tradycyjnej receptury.
8. "Zjemy, to co wyhodujemy"- zakładanie klasowej hodowli. 
9. "Zdrowo, czyli jak?"- warsztaty kulinarne połączone z tworzeniem wierszy o zdrowym odżywianiu.
10. "Co do czego?"- wiemy jak segregować odpady.
11. "Co dziś ugotujemy i zjemy?"- debata klasowa.
12. "Kosztuję, smakuję i wiem co lubię, a co mi nie smakuje".
13. "Ortografia w kuchni ukryta"- stworzenie kulinarnego słowniczka ortograficznego.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania projektowe realizowane będą od XII 2023r. do końca IV  2024r.  Przynajmniej raz w miesiącu grupa projektowa będzie brała udział w zajęciach kulinarnych. Działania takie jak planowanie budżetu, prowadzenie książki wydatków oraz zakupy będą odbywały się przez cały okres trwania projektu.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grypy projektowej będą odpowiedzialni za tworzenie planu działania, za tworzenie i prowadzenie klasowego banku, organizację budżetu, za pomysły do zrealizowania na zajęciach kulinarnych. Uczniowie będą tworzyć listy zakupów, które sami zrobią. Jednym z zadań będzie segregacja odpadów oraz zanoszenie niewykorzystanych potraw do Jadłodzielni. Stworzą również poczęstunek dla mieszkańców Zakładu Opiekuńczo Leczniczego, który samodzielnie zaniosą ucząc się przy tym postaw prospołecznych. Cały projekt oparty jest na współpracy grupy projektowej i wykorzystuje ich twórczy potencjał oraz chęć działania przez doświadczanie. Uczestnicy nauczą się samorządności i przedsiębiorczości, zdobędą wiedzę matematyczną, przyrodniczą, polonistyczną, a także co zdecydowanie uważam za najważniejsze usprawnią komunikację w grupie, nauczą się współdziałania i podejmowania czynności niesienia dobra i dzielenia się tym co mamy z potrzebującymi. W dzisiejszym świecie, który jest mocno egocentryczny, to bardzo ważne, by widzieć potrzeby innych. Grupa projektowa będzie zdobywała wiedzę niejako mimochodem, robiąc coś co jest przyjemne i doświadczając, dotykając i badając.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualne zdobycie grantu pozwoli na stworzenie kącika "Pracownia smaku". Nagroda pozwoli na zakup naczyń, przyrządów kuchennych, fartuszków, na zrobienie kredowej ściany na tworzenie przepisów. Dotychczas uczniowie wszystko przynosili z domu, myślę, że taki kącik będzie dużym ułatwieniem i zachętą do kreatywnego działania i zdobywania wiedzy przez żołądek. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

O oryginalności pomysłu stanowi swoisty powrót do tradycji, trochę jak powrót do zajęć technicznych w szkole, które wspominamy z uśmiechem na ustach. Kiedyś na lekcji techniki gotowaliśmy zupę, robiliśmy zapiekanki, było trochę jak u babci. Aktualnie wszystko idzie w stronę nowoczesnych technologii, ale prawda jest taka, że dzisiejsze dzieci nie mają trudności z jej opanowaniem, z korzystaniem z nowinek technologicznych. Mają trudność z czynnościami tradycyjnymi, nie wiedzą jak ugotować zupę, ale z powodzeniem zamówią posiłek przez Internet. Nie oznacza to, że w naszym projekcie nie będziemy sięgać po nowoczesne technologie, wręcz przeciwnie, będziemy z nich często korzystać, ale po to, by nauczyć się działać tradycyjnie, by rozbudzać ciekawość i  rozpalać pęd do wiedzy przez doświadczanie.  Ponadto ewentualne zdobycie grantu pozwoli na stworzenie miejsca, z którego będą mogli korzystać wszyscy uczniowie szkoły, nie tylko grupa projektowa i będzie to coś trwałego na lata.
Opis realizacji

Opis realizacji

Najważniejsze czego udało nam się dokonać, to w 100% zaangażować grupę projektową, która nie była wyłącznie beneficjentem oddziaływań projektowych, ale przede wszystkim ich twórcą od początku do końca. Jako opiekun grupy projektowej niejednokrotnie miałam pokusę, by skrócić drogę ich zmaganiom, jednak wytrwale z tym walczyłam i z wielkim rozbawieniem, z wielkim podziwem obserwowałam drobne błędy i drogę do ich odkrywania oraz naprawiania. Najzabawniej było na wielkich zakupach, grupa sama stworzyła plan działania, listę zakupów, wypłaciła ze swojego banku pieniądze, podzieliła się rolami (jedni byli planistami, drudzy bankierami i księgowymi, a jeszcze inni tragarzami lub ochroniarzami). Dzieci bardzo mocno i odpowiedzialnie weszły w role, w drodze czułam się jakbyśmy szli w obstawie najlepszej grupy security. Już na etapie tworzenia planu, szukania przepisu i tworzenia listy zakupów grupa pominęła jeden istotny składnik i było to najlepsze co mogło się przydarzyć. Plan się posypał i dzieci musiały go zmodyfikować, zniwelować błąd i jak się okazało poradzili sobie doskonale, a co najważniejsze drugi raz już tego błędu nie popełnili. Bardzo ważne było również to, że nie było obwiniania i szukania winowajcy, tylko konstruktywne działanie. Brawo im za to. To kolejny dowód, że działanie i popełnianie błędów to najlepsza droga do wiedzy i umiejętności. Moja grupa nie boi się popełniać błędów, to bardzo cenna umiejętność.  

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nie będę zapewne oryginalna, ale po raz kolejny okazuje się, że czas nie jest sprzymierzeńcem projektowym. Zwłaszcza jeśli projekt oddaje się w całości w ręce całkiem małych ludzi, zwłaszcza ludzi, którzy mają nieograniczone możliwości twórcze  i bezgraniczną pomysłowość. Ponieważ projekt zakładał właśnie samodzielność, samorządność i decyzyjność grupy projektowej, to jego ramy znacznie się rozrosły, pomysłów przybywało, a czasu ubywało.  Czy to źle? Zdecydowanie nie! Po prostu wydłużamy projekt i zrealizujemy to co zaplanowała grupa, bo to akurat wartość, której czas nam nie zabierze, możemy działać jak długo tylko będziemy chcieli.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie doświadczyli samorządności, w końcu byli decyzyjni od a do z. Grupa nauczyła się planowania, zarządzania budżetem, wspólnego podejmowania decyzji, czasem dyskutowania i przekonywania innych do swoich pomysłów. Bardzo fajnie sprawdziło się również wchodzenie w różne role, każdy mógł doświadczyć zadań im przypisanych, to z kolei pokazało uczniom w czym czują się dobrze, co sprawia im radość. Ponadto projekt miał swoją wartość dydaktyczną, uczniowie poszerzyli wiadomości geograficzne, ekologiczne, matematyczne, polonistyczne, przyrodnicze. Nastąpił również zdecydowany wzrost umiejętności społecznych. Po raz kolejny potwierdza się fakt,  że najwięcej dzieci uczą się przez zabawę i doświadczanie, tymczasem często dzieje się tak, że niby o tym wiemy, ale znacznie zawężamy granice tej samodzielności, samorządności i decyzyjności. Wszystko to podparte jest wysokim lękiem. Lękiem o poczucie porażki, o frustracje, o niezadowolenie, o nie radzenie sobie z błędami i niepowodzeniami. Ale należy pamiętać, że to właśnie najlepszy moment, by dzieci mierzyły się ze wszystkimi tymi stanami, bo to ich najlepsze wyposażenie na wyprawę w nastoletniość i kiedyś w dorosłość. Dzieci muszą być samorządne, ten projekt właśnie to  dzieciom podarował i w mojej ocenie jest to najcenniejsze co mogły dzieci dostać dzięki udziałowi w projekcie.  

 

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Grupa projektowa podniosła swoje kompetencje społeczne, znacznie rozwinęła się w nich empatia. To dzięki dzieleniu się tym co mamy. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem i zgodnie ze swoim pomysłem upiekli babeczki, które następnie zanieśli podopiecznym Zakładu Opiekuńczo- Leczniczego. Radość z niesienia dobra była bezcenna. Projektanci dzielili się tym co "upichcili" z potrzebującymi w Jadłodzielni. Rozwijali również swoje kompetencje ekologiczne, co zdecydowanie wpłynie na dobro naszej społeczności, segregują odpady jak nikt na świecie, a jak się pilnują wzajemnie, to musi być dobro w czystej postaci, które zaprocentuje. No i przede wszystkim działania projektantów sprawiły, że w szkole pachniało domową kuchnią :-) Czy ktoś był ostatnio w pachnącej domem szkole? Zapraszamy do naszej 😊

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Zadałam to pytanie projektantom. Odpowiedź była lakoniczna: ze wszystkiego. Projektanci mają poczucie spełnienia, zadowolenia i to jest w projektach niesamowite. Kiedy nieco drążyłam temat, usłyszałam, że najfajniejsze było to, że mogli sami decydować i samodzielnie działać, no i oczywiście zarządzać bankiem. Jako opiekun grupy projektowej jestem szczególnie dumna z popełnianych błędów i konstruktywnych rozwiązań, z dążenia do wspólnego celu, z błysku radości w oczach projektantów, z poziomu ich komunikacji między sobą, z rosnącej empatii, a wiedza szkolna, którą zdobyli, no cóż traktuję ją jako dodatek. Wiedzę szkolną można znaleźć zawsze i wszędzie, wiedzę życiową i kompetencje społeczne w moim odczuciu muszą być wypracowane, sprawdzone na sobie, to znacznie cenniejsze i to coś co dzięki projektowi mogłam podarować moim małym projektantom.  

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Niczego nie zrobilibyśmy inaczej. Każdy krok do przodu, każdy krok do tyłu dał uczniom sprawczość. Nie wszystko poszło zgodnie z moim planem i to jest właśnie piękne, bo to ich projekt ich życie, ich umiejętności. Gdybym cokolwiek zmieniła, to już nie byłby ich projekt tylko mój, a najważniejsze i najpiękniejsze było oddanie go w ich ręce.
Jeśli mogłabym na coś zwrócić uwagę innych nauczycieli, to powiem prosto: nie bójcie się działać, nie bójcie się dzielić swoimi pomysłami, bo każdy pomysł jest wartościowy i unikatowy. Pamiętajcie to właśnie te małe projekty zmieniają świat, to te małe projekty kreują  wspaniałych młodych ludzi, ludzi przyszłości.  

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zdecydowanie zmienił się harmonogram działania, ponieważ grupa tworzyła plan, to grupa decydowała od czego zaczynamy i wybierała to co jest bliskie ich sercu i potrzebom. Ja tylko za tym podążałam, a czasem delikatnie zwracałam uwagę na jakieś istotne aspekty. To cudowne, że dzieci tak wspaniale potrafią wszystkim pokierować, czasem nawet nie trzeba się mocno napracować, tylko dać wskazówkę i pozwolić działać.

 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant finansowy w głównej mierze przeznaczyliśmy na stworzenie kącika kulinarnego Pracownia Smaku, a dokładnie na zakup sprzętu AGD oraz przyborów. Część grantu zasiliła projektowy bank klasowy i została spożytkowana na zakupy produktów spożywczych, przy czym projektanci również do tego dołożyli swój grosik, ustalając dobrowolną składkę (chyba dokumentowanie wpływów i wydatków bardzo im się spodobało). Udało nam się zakupić: mikser planetarny, sokowirówkę, blender, piekarnik, małą przenośną płytę indukcyjną. Część grantu została przeznaczona na zakup pamiątkowych mini foto albumów dokumentujących działania projektowe dla grupy projektowej.  

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jerzego Kukuczki w Mikołowie

Adres

Krakowska 30, 43-190 Mikołów

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów