Numer projektu: 203
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Herstoria, czyli jak kobiety wpłynęły na dzieje.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy uświadomić młodym ludziom, że połowa ludzkości to kobiety, które mają realny wpływ na dzieje społeczeństwa.  Ukazać rolę poszczególnych kobiet i przedstawić znaczące postaci kobiece w dziejach, a także pokazać wpływ całej rzeszy nieznanych z imienia kobiet, które poprzez swoją postawę i podejmowane decyzje kształtowały historię społeczeństw na przestrzeni dziejów. Tym samym rozbudzić wśród uczestniczek i adresatek projektu poczucie sprawczości.
Poprzez stworzenie galerii postaci ważnych kobiet uczestnicy zaangażują się w poznanie ich dziejów i osiągnięć. Będą prezentować na dedykowanym portalu poszczególne bohaterki. Poza tym poprzez poznanie wpływu kobiet na społeczeństwo opracują własne możliwości działania dla lokalnej społeczności, aby wpływać na poprawę życia codziennego.

Plan działania

Plan działania

Uczestnicy opracują galerię postaci kobiet, które według nich miały wpływ na historię. 
Postaci będą wybierać z różnych dziedzin – dziejów politycznych, nauki, sportu i każdej innej sfery życia, którą uznają za istotną. Poza imiennymi bohaterkami, przedstawione zostaną również grupy kobiet, jakie miały wpływ zespołowo na społeczeństwo. Każda z postaci będzie przedstawiana na stworzonym koncie na Instagramie oraz  w dedykowanej projektowi zakładce na stronie szkoły. Z poszczególnych postów zostanie stworzona publikacja w formie książki.
Uczestniczki i uczestnicy projektu nauczą się tworzenia historii poprzez sketchnoting. Ta niezwykle atrakcyjna forma obrazowa powoli w przystępny sposób przekazywać informacje o bohaterkach herstorii. Formę ilustracyjną opracują uczestnicy dowolnie, w postaci mieszanej dostępnych fotografii danej postaci oraz własnych rysunków.
Po złożeniu w całość, książka zostanie wydana drukiem w jak największej ilości egzemplarzy (ilość uzależniona od kosztów druku).
Grupa wspólnie opracuje scenariusz przedstawienia, które ukaże poprzez metodę storytelligu wybrane postaci kobiet. Uczestnicy w mniejszych grupach przygotują: scenografię, stroje, plakaty reklamujące przedstawienie. Z naszym przedstawieniem oraz wydaną książką chcemy dotrzeć do lokalnej społeczności.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą prowadzone w naszej szkole, a następnie po przygotowaniu publikacji i przedstawienia zaprezentowane pozostałym szkołom w naszej gminie oraz wszystkim chętnym w ramach współpracy z centrum kultury.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy projektu będą aktywnie pracować przy każdym zadaniu, a rola nauczyciela będzie opiekuńczo-doradcza. Poszukają informacji o postaciach kobiet, będą przygotowywać wpisy na Instagrama oraz do książki, poszukają zdjęć i/lub wykonają ilustracje. Przy wsparciu opiekunki opracują scenariusz przedstawienie, przygotują scenografię i stroje.
Pogłębią umiejętności pracy w zespole, dzielenia się zadaniami. Nauczą się wykorzystywać technologię informatyczną do tworzenia postów i publikacji, rozwiną umiejętności językowe oraz obróbki zdjęć.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Całość kwoty zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów druku książki oraz zakup materiałów (strojów, elementów scenografii) potrzebnych do przedstawienia.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Tematyka naszego projektu wyłoniła się podczas lekcji historii. Uczniowie i uczennice zauważyli, że w przeważającej większości mówimy o mężczyznach, a postaci kobiet pojawiają się nader rzadko. Poza tym zwrócili uwagę również na to, że w naszym mieście żadna kobieta nie jest patronką ulicy. Postanowiliśmy coś z tym zrobić i pokazać rolę kobiet w historii. Zarówno postaci słynnych, jak i zbiorowych grup, które poprzez swoje postawy i podejmowane działania wpływały na losy społeczeństwa.

Opis realizacji

Opis realizacji

Główną naszą ideą było zainicjowanie pogłębionej znajomości wpływu kobiet na dzieje i uwzględnienie w procesie nauczania naszej szkoły większej ilości postaci kobiecych. Najpierw nasza grupa zgłębiała pojęcie herstorii. W tym celu wykorzystaliśmy na naszych spotkaniach wiedzę zawartą w podręczniku, który powstał w ramach Muzeum Historii Kobiet, a opiekunka grupy uczestniczyła w zajęciach prowadzonych przez dr Agnieszkę Jankowiak-Maik, prekursorkę w tej dziedzinie. 

Uczestnicy sami opracowali własne koncepcje pojęcia herstorii, po czym rozpoczął się najdłużej trwający etap szukania ciekawych postaci, które pragnęliśmy przybliżyć innym. Podczas naszych spotkań każdy prezentował swoją bohaterkę i wspólnie ustalaliśmy, co poprzez jej postać i działalność chcemy przekazać. W ten sposób tworzyły się poszczególne strony naszej publikacji.

Jednocześnie uruchomiliśmy konto na Instagramie pod nazwą @herstroria.projekt, na którym umieszczamy krótkie opisy naszych bohaterek oraz cytujemy ich powiedzenia. Prowadzenie konta będziemy kontynuować nadal po zakończeniu pracy przy projekcie, ponieważ postaci kobiecych wartych zauważenia jest niezliczona ilość. Stanie się ono stałym elementem wzbogacającym uczenie się his(i her)storii w naszej szkole.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwaniem był opływający czas. Ze względu na wielość innych zajęć ( uczestnicy grupy projektowej jednocześnie biorą udział w zajęciach sportowych, tanecznych i artystycznych realizowanych w szkole) spotykaliśmy się zaledwie raz w tygodniu. Dlatego wydłużał się okres powstawania publikacji. Kiedy została przekazana do druku, okazało się, że terminy w lokalnej drukarni są dosyć odległe. Dlatego czekając na odbiór książki spotkania w innych miejscach poza naszą szkołą musieliśmy przełożyć na maj. Wyzwaniem też była dla uczestników projektu ( z klas 5  i 6) umiejętność pracy w programie Canva, której musieli się nauczyć.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się przede wszystkim współpracy, pomagając sobie nawzajem choćby przy obróbce komputerowej. Zwiększyli umiejętności prowadzenia rozmów, szukania argumentów popierających ich tezy, prezentowania swojej opinii. Nauczyli się większej odpowiedzialności za powierzone zadania i terminowości w ich wykonywaniu. Mimo, że duża część pracy wykonywana była przy komputerze, pracowali wspólnie dzieląc się sugestiami, pytając się nawzajem o opinię. Jednocześnie nauczyli się w lepszy sposób doceniać nawzajem swoją pracę.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Grupa była międzyklasowa, uczestnicy zżyli się z sobą. Jednocześnie zaangażowali społeczność rodziców, którzy aktywnie włączyli się w promocję konta projektu na Instagramie. Prezentując na terenie szkoły ciekawe postaci kobiet w mniejszych grupkach uczestnicy projektu zwiększali znajomość pojęcia herstorii, które okazywało się obce nie tylko uczniom, ale też sporej części dorosłych.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z dobrej współpracy, porozumiewania się i wzajemnego szacunku mimo różnic zainteresowań. Z naszej publikacji, która ukazuje bardzo zróżnicowane grono kobiet. Z tego, że mimo wielu innych zajęć ( w międzyczasie większość członków grupy była mocno zaangażowana w święto patrona szkoły wypadające w kwietniu i działała na kilku polach) wykonaliśmy zadanie, jakiego się podjęliśmy. Cieszą się także z nabycia nowych umiejętności.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Wysoko postawiona poprzeczka okazała się trudna dla uczniów klasy 5 i 6. Dzięki żmudnej pracy i nieustannego motywowania się nawzajem wypracowaliśmy efekty. Z pewnością byłby potrzebny dłuższy czas na realizację.

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Jedynie wydłużyły się terminy i część pokazowa, prezentowanie efektów odbędzie się w maju. Co wynika z niezależnych od nas okoliczności ( zaplanowane wyjazdy itp.)

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Dla wszystkich uczestników zakupione zostały koszulki, a następnie nadrukowane logo projektu, które sami wymyśliliśmy. Pozostała kwota pokrywa koszt druku książki, jaka będzie przekazywana w tych miejscach, gdzie będziemy prezentować naszą herstorię.

Efekty: filmy

Efekty: filmy

- książka w formie filmu, gdyż plik jest zbyt duży, aby go załączyć:

 https://www.youtube.com/watch?v=NO5MOgHfEv8

- link do konta na Instagramie

https://www.instagram.com/herstoria.projekt

 

-wypowiedzi uczestników o projekcie:

https://www.youtube.com/watch?v=EsPr4CCcV3w

https://www.youtube.com/watch?v=jgPcSY6ElYw

https://www.youtube.com/watch?v=8w7edVnH1zU

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 4 im. kpt. Józefa Rejdycha w Grodzisku Wielkopolskim

Adres

Środkowa 56, 62-065 Grodzisk Wielkopolski

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów