Numer projektu:
203
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8
Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.
Główną naszą ideą było zainicjowanie pogłębionej znajomości wpływu kobiet na dzieje i uwzględnienie w procesie nauczania naszej szkoły większej ilości postaci kobiecych. Najpierw nasza grupa zgłębiała pojęcie herstorii. W tym celu wykorzystaliśmy na naszych spotkaniach wiedzę zawartą w podręczniku, który powstał w ramach Muzeum Historii Kobiet, a opiekunka grupy uczestniczyła w zajęciach prowadzonych przez dr Agnieszkę Jankowiak-Maik, prekursorkę w tej dziedzinie.
Uczestnicy sami opracowali własne koncepcje pojęcia herstorii, po czym rozpoczął się najdłużej trwający etap szukania ciekawych postaci, które pragnęliśmy przybliżyć innym. Podczas naszych spotkań każdy prezentował swoją bohaterkę i wspólnie ustalaliśmy, co poprzez jej postać i działalność chcemy przekazać. W ten sposób tworzyły się poszczególne strony naszej publikacji.
Jednocześnie uruchomiliśmy konto na Instagramie pod nazwą @herstroria.projekt, na którym umieszczamy krótkie opisy naszych bohaterek oraz cytujemy ich powiedzenia. Prowadzenie konta będziemy kontynuować nadal po zakończeniu pracy przy projekcie, ponieważ postaci kobiecych wartych zauważenia jest niezliczona ilość. Stanie się ono stałym elementem wzbogacającym uczenie się his(i her)storii w naszej szkole.
Wyzwaniem był opływający czas. Ze względu na wielość innych zajęć ( uczestnicy grupy projektowej jednocześnie biorą udział w zajęciach sportowych, tanecznych i artystycznych realizowanych w szkole) spotykaliśmy się zaledwie raz w tygodniu. Dlatego wydłużał się okres powstawania publikacji. Kiedy została przekazana do druku, okazało się, że terminy w lokalnej drukarni są dosyć odległe. Dlatego czekając na odbiór książki spotkania w innych miejscach poza naszą szkołą musieliśmy przełożyć na maj. Wyzwaniem też była dla uczestników projektu ( z klas 5 i 6) umiejętność pracy w programie Canva, której musieli się nauczyć.
Uczniowie nauczyli się przede wszystkim współpracy, pomagając sobie nawzajem choćby przy obróbce komputerowej. Zwiększyli umiejętności prowadzenia rozmów, szukania argumentów popierających ich tezy, prezentowania swojej opinii. Nauczyli się większej odpowiedzialności za powierzone zadania i terminowości w ich wykonywaniu. Mimo, że duża część pracy wykonywana była przy komputerze, pracowali wspólnie dzieląc się sugestiami, pytając się nawzajem o opinię. Jednocześnie nauczyli się w lepszy sposób doceniać nawzajem swoją pracę.
Grupa była międzyklasowa, uczestnicy zżyli się z sobą. Jednocześnie zaangażowali społeczność rodziców, którzy aktywnie włączyli się w promocję konta projektu na Instagramie. Prezentując na terenie szkoły ciekawe postaci kobiet w mniejszych grupkach uczestnicy projektu zwiększali znajomość pojęcia herstorii, które okazywało się obce nie tylko uczniom, ale też sporej części dorosłych.
Jesteśmy dumni z dobrej współpracy, porozumiewania się i wzajemnego szacunku mimo różnic zainteresowań. Z naszej publikacji, która ukazuje bardzo zróżnicowane grono kobiet. Z tego, że mimo wielu innych zajęć ( w międzyczasie większość członków grupy była mocno zaangażowana w święto patrona szkoły wypadające w kwietniu i działała na kilku polach) wykonaliśmy zadanie, jakiego się podjęliśmy. Cieszą się także z nabycia nowych umiejętności.
Wysoko postawiona poprzeczka okazała się trudna dla uczniów klasy 5 i 6. Dzięki żmudnej pracy i nieustannego motywowania się nawzajem wypracowaliśmy efekty. Z pewnością byłby potrzebny dłuższy czas na realizację.
Jedynie wydłużyły się terminy i część pokazowa, prezentowanie efektów odbędzie się w maju. Co wynika z niezależnych od nas okoliczności ( zaplanowane wyjazdy itp.)
Dla wszystkich uczestników zakupione zostały koszulki, a następnie nadrukowane logo projektu, które sami wymyśliliśmy. Pozostała kwota pokrywa koszt druku książki, jaka będzie przekazywana w tych miejscach, gdzie będziemy prezentować naszą herstorię.
- książka w formie filmu, gdyż plik jest zbyt duży, aby go załączyć:
https://www.youtube.com/watch?v=NO5MOgHfEv8
- link do konta na Instagramie
https://www.instagram.com/herstoria.projekt
-wypowiedzi uczestników o projekcie:
https://www.youtube.com/watch?v=EsPr4CCcV3w
Szkoła Podstawowa nr 4 im. kpt. Józefa Rejdycha w Grodzisku Wielkopolskim
Środkowa 56, 62-065 Grodzisk Wielkopolski