Numer projektu: 479
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Projekt edukacji finansowej "Oszczędzamy z klasą"

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

„Oszczędzamy z klasą” to projekt łączący treści edukacji matematycznej i społecznej. Jest przeznaczony dla uczniów klasy 3 i powstał by wyposażyć ich w podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące ekonomii. Uczniowie, przy wsparciu nauczyciela i rodziców, tworzyć będą fundusz klasowy, powstały dzięki środkom z zaplanowanych akcji uczących przedsiębiorczości. Produktem końcowym będzie dofinansowanie szkolnej wycieczki.
Cele:
- Rozwój kompetencji matematycznych i społecznych;
- Wdrażanie dzieci do działań propagujących przedsiębiorczość;
- Kształtowanie przekonania, że praca, zaangażowanie i aktywność są konieczne w codziennym życiu;
- Ukazanie użyteczności poznanych wiadomości i możliwości praktycznego ich zastosowania;
- Przekonanie dzieci o możliwości przeżycia sukcesu z działalności społecznej;
- Umożliwienie wzajemnej współpracy, integracja zespołu klasowego;
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru: wytrwałości w dążeniu do celu, odpowiedzialności za powierzone zadania itp.
Plan działania

Plan działania

Poszerzenie wiadomości i umiejętności w odkrywaniu świata finansów, stworzy uczniom warunki do kształtowania myślenia analitycznego, nauczy podejmowania świadomych decyzji oraz wyposaży w narzędzia przydatne w życiu.
Zajęcia teoretyczne obejmują 8 jednostek tematycznych:
1. Czym są pieniądze?
2. Dochody i wydatki.
3. Ceny i zakupy. 
4. Co robią banki?
5. Jak mądrze pomagać innym?
6. Oszustwa i nadużycia finansowe.
7. Państwo i pieniądze.
8. Podsumowanie projektu - Gra „Finansiaki”
Oprócz zajęć teoretycznych, projekt zakłada szereg działań o charakterze praktycznym:
1. Stworzenie sklepiku klasowego.
2. Wycieczka do instytucji działających w obszarze finansów.
3. Kiermasz wypieków z okazji „Słodkiej środy”, kanapek w „Dniu chleba”.
4. Jesienna spiżarni 3b – kiermasz przetworów.
5. Zbiórki charytatywne: akcje „Opłatek” i „Sianko”.
6. Klasowe kolędowanie ulicami Zabrzega.
7. Tworzenie i kiermasz palm wielkanocnych. 
8. Zbiórka makulatury i innych odpadów zdatnych do recyklingu itp.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt realizowany jest w roku szkolnym 2023/2024 na terenie szkoły oraz poza nią. Za nami już kilka ważnych etapów, uczniowie zrealizowali tematy zajęć:
- Czym są pieniądze?
- Dochody i wydatki.
Dzieci poprzez zajęcia praktyczne utrwaliły zdobytą wiedzę, dostrzegły przydatność teorii w życiu codziennym:
- 11 października zaprosili uczniów na „Słodką środę”.
- 17 października przygotowali „Dzień chleba”.
- 8 listopada wykonali skarbonki. 
- 13 listopada wybrali się na wycieczkę do instytucji publicznych, które działają w obszarze finansów. Najpierw Uczniowie odwiedzili Urząd Skarbowy w Czechowicach-Dziedzicach. Następnie pojechali do Sądu Rejonowego w Rybniku, by wziąć udział w rozprawie dotyczącej kradzieży w sklepie z zabawkami. 
- 14 listopada przygotowali Jesienną spiżarnię z przetworami i zaprosili do zakupu rodziców.
W kolejnych miesiącach realizować będą kolejne tematy zajęć teoretycznych oraz poszerzać umiejętności praktyczne, poprzez udział w akcjach i zbiórkach. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie odpowiedzialni będą przede wszystkim za przebieg praktycznych działań w projekcie. Pomagać im będą nauczyciele oraz rodzice. Zadaniem uczniów będzie realizowanie wyznaczonych działań w ramach akcji i zbiórek, angażowanie się w działalność społeczną i wolontaryjną oraz współpraca z innymi. Uczestnicy projektu odkryją, że mogą podejmować działania przedsiębiorcze niezależnie od wieku i możliwości.  Po zakończeniu projektu uczniowie powinni:
- rozumieć pojęcie pieniądza oraz związki, jakie zachodzą pomiędzy pracą a zarabianiem pieniędzy,
- odróżniać dochody od wydatków, umieć planować swój budżet,
- rozumieć, na czym polega oszczędzanie i jakie niesie za sobą korzyści,
- wiedzieć, jak funkcjonuje bank,
- uświadomić sobie, że nie wszystko można kupić za pieniądze,
- rozumieć, dlaczego warto włączać się w akcje na rzecz pomocy potrzebującym,
- określać własne zasoby, którymi można się podzielić z potrzebującymi,
- wiedzieć, jak chronić swoje finanse.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na stworzenie szkolnego sklepiku, z którego korzystać mogliby wszyscy uczniowie. Zabawa w sklep uczy dzieci wielu ważnych w życiu umiejętności. Pozwala im wcielać się w rolę dorosłych i sprawia mnóstwo frajdy.  Pod opieką nauczyciela uczniowie zaplanują asortyment (zgodny z wytycznymi Ministra Zdrowia), urządzą go, podzielą się rolą sprzedawcy. Szkolny sklepik to sposób na naukę operacji pieniężnych i zachowań społecznych m. in. sprawnego komunikowania się. To również idealna forma ucząca podejmowania odpowiednich decyzji i asertywności. Byłby on alternatywą dla obecnego w szkole automatu, w którym dzieci kupują często niezdrowe i drogie towary. Ceny w sklepiku będą symboliczne, a dochód zasili klasową skarbonkę. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt „Oszczędzamy z klasą” daje uczestnikom poczucie wspólnego celu (zbieranie funduszy na wyjazd podsumowujący etap klas 1-3), integruje społeczność uczniów, rodziców i nauczycieli. Zawiera szereg społecznie użytecznych zadań, akcentuje pomysłowość i przedsiębiorczość dzieci, skłania je do współpracy. Każda inicjatywa podjęta w projekcie posiada walory szeroko pojętego rozwoju. Kolejne zadania uczą nie tylko pojęć ekonomicznych, ale także określania własnych zasobów, którymi możemy się dzielić. Ucząc się oszczędzania, inwestowania, gospodarowania budżetem, dzieci odkrywają, że nie wszystko można kupić za pieniądze, a pracowitość i zapał, które w nich tkwią, są cenniejsze niż złoto.
Filmy

Filmy

https://youtu.be/AfzrytMI000

Opis realizacji

Opis realizacji

 Zajęcia teoretyczne obejęły 8 jednostek tematycznych:
1. Czym są pieniądze?
2. Dochody i wydatki.
3. Ceny i zakupy. 
4. Co robią banki?
5. Jak mądrze pomagać innym?
6. Oszustwa i nadużycia finansowe.
7. Państwo i pieniądze.
8. Podsumowanie projektu - Gra „Finansiaki”
Oprócz zajęć teoretycznych, projekt zakładał szereg działań o charakterze praktycznym:
1. Stworzenie sklepiku klasowego.
2. Wycieczka do instytucji działających w obszarze finansów.
3. Kiermasz wypieków z okazji „Słodkiej środy”, kanapek w „Dniu chleba”.
4. Jesienna spiżarni 3b – kiermasz przetworów.
5. Zbiórki charytatywne: akcja „Opłatek”.
6. Klasowe kolędowanie ulicami Zabrzega.
7. Zbiórka pustych opakowań po klejach - akcja ekologiczna.
8. Zbiórka makulatury i innych odpadów zdatnych do recyklingu itp. 
9. Wycieczka do banku, warsztaty o bankowości. 
10. Stworzenie plakatu, który ozdabia gablotę Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Podczas realizacji projektu nie napotkaliśmy na większe wyzwania czy problemy. Życzliwość osób nas wspierających, przede wszystkim Rodziców i osób z lokalnego środowiska, pozwoliły na doskonałą współpracę i realizację wszystkich zamierzonych działań. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

 Projekt „Oszczędzamy z klasą” daje uczestnikom poczucie wspólnego celu (zbieranie funduszy na wyjazd podsumowujący etap klas 1-3), integruje społeczność Uczniów, Rodziców i Nauczycieli. Walor integracyjny, jaki niesie ze sobą realizacja projektu, ma tu kluczowe znaczenie. Każdy z Uczniów, niezależnie od możliwości czy ograniczeń, znajduje tu swoje miejsce. Wspólna praca i działanie, dążenie do wspólnego dobra spina klasę i pokazuje, że razem mogą więcej. Projekt zawiera szereg społecznie użytecznych zadań, akcentuje pomysłowość i przedsiębiorczość Dzieci, skłania Je do współpracy. Każda inicjatywa podjęta w projekcie posiada walory szeroko pojętego rozwoju. Kolejne zadania uczą nie tylko pojęć ekonomicznych, ale także określania własnych zasobów, którymi możemy się dzielić. Ucząc się oszczędzania, inwestowania, gospodarowania budżetem, Dzieci odkrywają, że nie wszystko można kupić za pieniądze, a pracowitość i zapał, które w Nich tkwią, są cenniejsze niż złoto.  
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

 Na każdym kroku realizacji projektu towarzyszy nam życzliwość ludzi, nie tylko osób skupionych blisko szkoły, ale też zupełnie obcych. Na samym początku pojechaliśmy na wycieczkę do Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach. Pracownicy tej instytucji poświęcili nam swój czas, wykazali się niesamowitą kreatywnością w doborze tematyki spotkania, widać było Ich przejęcie i zaangażowanie. W Sądzie Rejonowym w Rybniku czekała nas kolejna miła niespodzianka. Pani Katarzyna Szary, referendarz sądowy, zorganizowała dla nas rozprawę, której tematem była kradzież w sklepie z zabawkami Kłapouchego. 
Na pomysł zorganizowania kiermaszu przetworów pozytywnie zareagowały najlepsze zabrzeskie Gospodynie, z Paniami z KGW „Zabrzeżanki” na czele. Przekazały nam swoje wyroby, które opisaliśmy, udekorowaliśmy i udostępniliśmy Rodzicom naszej szkoły. 
Bardzo pozytywny oddźwięk w środowisku lokalnym miało kolędowanie. W mroźny, styczniowy wieczór wybraliśmy się głosić świąteczną radość wśród Sąsiadów naszej szkoły. Przebrani za Świętą Rodzinę, pasterzy, królów, anioły, zwierzęta prosto ze stajenki, kolędników i przy dźwiękach gitary, pokonywaliśmy mróz i rozpalaliśmy serca napotkanych ludzi. Śpiewem i muzyką przekazywaliśmy moc dobrych życzeń na Nowy Rok. Wraz  z otwieranymi drzwiami czuliśmy ciepło, radość i wzruszenie Domowników. Za serdeczne przyjęcie Uczniowie odwdzięczyli się gromkim śpiewem, dziecięcą spontanicznością i uśmiechem. 
Integracja społeczności szkolnej i środowiska lokalnego, otwartość i bezinteresowna pomoc to wspaniały „skutek uboczny” realizowanego przez nas projektu. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

 Jesteśmy dumni, że samodzielnie, własną pracą, zaangażowaniem i realizacją naszych pomysłów "zarobiliśmy" na opłacenie całej klasie dwudniowej wycieczki do Tresnej. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

W nas nauczycielach istnieje chęć i potrzeba działania również poza ramami podstawy programowej. Realizowanie autorskich pomysłów, tworzenie i kreowanie daje dużo satysfakcji i poczucie wpływu na szkolną rzeczywistość. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Rozpoczynając projekt naszym celem, oprócz realizacji treści teoretycznych i zadań praktycznych, było stworzenie klasowej skarbonki, do której mieliśmy zbierać fundusze na dofinansowanie klasowego wyjazdu. Zaskakujące jest to, że w toku naszych działań zebraliśmy cała potrzebną kwotę dla wszystkich naszych uczniów. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

 Grant otrzymany w konkursie „Projektanci edukacji” przeznaczyliśmy na stworzenie szkolnego sklepiku, z którego korzystać mogą wszyscy Uczniowie. Zabawa w sklep uczy Dzieci wielu ważnych w życiu umiejętności. Pozwala Im wcielać się w różne role 
 i sprawia mnóstwo frajdy.  Pod opieką nauczyciela Uczniowie zaplanowali asortyment, urządzili go, podzielili się pracą sprzedawcy. Szkolny sklepik to sposób na naukę operacji pieniężnych i zachowań społecznych m. in. sprawnego komunikowania się. To również idealna forma ucząca podejmowania odpowiednich decyzji i asertywności. Jak na klasę integracyjną przystało, każdy spróbuje swoich sił. Uczniowie bardzo entuzjastycznie zareagowali na wiadomość o wygranej w konkursie i otrzymaniu możliwości stworzenia sklepiku. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://youtu.be/7zFZExZO3zs

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. ks. Józefa Londzina w Zabrzegu

Adres

Karola Pytla 1, 43-516 Zabrzeg

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów