Numer projektu: 177
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

ALON EuroRoom

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

1 maja 2024 r. o północy, minie dokładnie 20 lat od wstąpienia Polski w szeregi Unii Europejskiej. Był to moment przełomowy, wyznaczający ważną cezurę w historii naszego kraju.

Jako społeczność szkolna, postanowiliśmy upamiętnić rocznicę akcesji Polski do UE. Naszym pomysłem jest zorganizowanie escape room’u. Dwa pomieszczenia zostaną specjalnie zaaranżowane na gabinety urzędników unijnych: Przewodniczącego Rady oraz Przewodniczącej Komisji. Żeby móc z nich wyjść każdy z zespołów musi wykonać szereg zagadek oraz łamigłówek. Escape room odwoływać się będzie do znajomości zasad funkcjonowania UE. Swoich sił spróbuje rownież reprezentacja nauczycieli.

Organizacji Euro Room’u towarzyszyć będzie tematyczna wystawa.

Uczniowie, podczas realizacji projektu:
poznają podstawowe zasady działania Unii Europejskiej, 
rozumieją współuczestnictwo w tworzeniu i umacnianiu struktur europejskich,
aktywnie upamiętniają rocznicę wstąpienia Polski do UE,
rozwijają umiejętności pracy w grupie. 
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy przeprowadzić szeroko zakrojoną akcję promocyjną naszego wydarzenia, wykorzystując media społecznościowe naszej szkoły (Facebook, Instagram). 
Będziemy pracować z wykorzystaniem burzmy mózgów oraz metod krytycznego myślenia. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

luty 2024: podział obowiązków między zespoły projektowe, poinformowanie dyrekcji i administracji szkoły o planowanym projekcie;
marzec 2024: przygotowanie koncepcji escape room’u oraz zagadek i łamigłówek tematycznych;
kwiecień 2024: tworzenie scenografii escape room’u, rozdysponowanie zagadnień do klas biorących udział w escape roomie, stworzenie i otwarcie wystawy dot. 20. rocznicy akcesji Polski do UE,
maj 2024: próba generalna escape room’u (w gronie organizatorów), aranżacja escape room’u, rywalizacja zespołów klasowych podczas Dnia Europejskiego (II połowa miesiąca),
czerwiec 2024: rozdanie dyplomów i nagród klasom, które wykonały zadania w najkrótszym czasie.

Nasz projekt ALON Euro Room’u będzie realizowany stacjonarnie, w budynku naszej szkoły. Zaaranżujemy dwa pomieszczenia na gabinety najważniejszych urzędników unijnych, dbając o odpowiednią scenografię.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Zamierzamy podzielić się na specjalistyczne zespoły projektowe, które zajmą się odpowiednimi dla nich kwestiami.
  • „Eksperci” — wyszukują w rożnych źródłach najważniejszych informacji dot. UE, ustalają zakres materiału do nauki w klasach, tworzą zagadki wraz z odpowiedziami,
  • „Scenografowie” — odpowiedzialni są za scenografie do escape room’u oraz formę wystawy tematycznej,
  • „Strażnicy” — czuwają nad prawidłowym przebiegiem rywalizacji w escape roomie, sprawdzają sprzęt, nagłośnienie itp.,
  • „Administratorzy” — są pośrednikami między całym zespołem projektowym a dyrekcją szkoły i nauczycielami, pilnują terminów realizacji poszczególnych etapów projektu.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Uzyskany grant pomoże nam odpowiednio i profesjonalnie doposażyć escape room. Chcemy nabyć przedmioty umożliwiające najwierniejsze odzwierciedlenie pomieszczeń unijnych dyplomatów. Cześć z wygranej chcielibyśmy przeznaczyć na nagrody rzeczowe dla zespołów klasowych, które w najkrótszym czasie wykonają zagadki w escape roomie, a także stworzenie wystawy tematycznej.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Tematyka unijna, owszem, obecna jest w podstawie programowej, ma także odzwierciedlenie w szkolnych podręcznikach. Często organizowane są wykłady o tej tematyce, ale nikt nie wpadł na pomysł przekazania najważniejszych informacji w ciekawej formie escape room’u. Glenn Doman, powiedział: „Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”.
Właśnie w ten sposób chcemy uczcić 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Współcześni uczniowie nie znają bowiem naszego kraju sprzed 2004 r., dlatego tak ważne jest przybliżenie im kontekstu historycznego oraz zasad organizacyjnych tej europejskiej organizacji.
Współpraca, koordynacja, działanie pod presją czasu, a także myślenie krytyczne to czynniki uruchamiające się podczas pracy w escape roomie. Chcemy nawiązać do głównego motta przyświecającego UE: „Zjednoczona w różnorodności”. Tę uniwersalną zasadę przeniesiemy na grunt szkolny i będziemy ją respektować nie tylko od święta.
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się stworzyć projekt odwołujący się do bardzo ważnego wydarzenia w tym roku kalendarzowym. Jest to okrągła, 20-sta rocznica akcesji Polski w struktury Unii Europejskiej. Udało nam się rozszerzyć planowane wcześniej założenia na całą społeczność szkolną, organizując piknik edukacyjno-integrujący. Ważnym elementem, z którego jesteśmy niezmiernie dumni, jest wyrażana z wielu stron szkolnej społeczności możliwość działania oraz chęci do współpracy. 

Sprawnie podzieliliśmy zadania na podgrupy i komisje projektowe oraz ustaliliśmy zasady pracy i komunikacji między sobą. To klucz do sukcesu. 

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Były to problemy natury organizacyjnej. Mimo tego, że jesteśmy dość kameralną szkołą ciężko było znaleźć dogodny termin do organizacji Dnia Europejskiego. Wynikało to m.in. z powodu zbliżających się egzaminów maturalnych. Dodatkowo, konieczne było przekonanie pozostałych uczniów do możliwości współpracy w ramach projektu.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Nauczyli się współdziałania, planowania swoich działań oraz ich realizacji pod presją czasu. Ponadto przygotowując prezentacje merytoryczne konieczne okazała się umiejętność selekcji informacji i oceny ich przydatności. 

Uczniowie podszkolili także umiejętności perswazji oraz nauczyli się współodpowiedzialności za podejmowane decyzje. 

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Były to korzyści w aspekcie integrującym. Lokalna społeczność, przede wszystkim rodzice, z wielkim entuzjazmem podeszli do realizacji zamierzonego projektu. Udało nam się również zaprosić gościa z zewnątrz. 

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że nasz projekt został zauważony spośród puli innych, zgłaszanych pomysłów. Cieszymy się, że możemy go realizować ze wsparciem merytorycznym w ramach ogólnopolskiego konkursu. 

Ponadto cieszymy się z powodu przyjaznego odzewu społeczności szkolnej oraz lokalnej. Jesteśmy dumni, że możemy działać razem, tworzyć coś, co zapisze się na kartach historii naszej szkoły. 

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Inaczej rozdysponowalibyśmy naszym czasem. Dodatkowo nie wszystkie planowane przez nas działania w ramach projektu mogliśmy zrealizować ze względu na warunki lokalowe oraz inne niezależne od nas ograniczenia. Czasami cel przewyższa środki. 

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Rozszerzyliśmy swoje działania organizując ogólnoszkolny Dzień Europejski, integrujący całą społeczność uczniowską i nauczycielską. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy na doposażenie escape room’u (kłódki, sejf, elementy scenografii) oraz na nagrody dla najlepszych uczestników pokoju zagadek oraz quizu o Unii Europejskiej. 

Szkoła

Autorskie Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 42

Adres

Iwicka 47B, 00-736 Warszawa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów