Numer projektu: 193
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Kieszonkowa strefa ciszy ( alternatywa nauki odpoczynku, relaksacji i wyciszenia)

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że w szkołach pojawia się coraz większa liczba uczennic i uczniów z tzw.: zaburzeniami uwagi, które u dzieci najczęściej są wykrywane w momencie rozpoczęcia przez nie edukacji szkolnej. Częstą przyczyną zaburzeń jest zbyt duże bodźcowanie dziecka. Stąd pomysł na " Kieszonkową strefę ciszy". Podmiotowo postrzegany uczeń/ uczennica - staje się w pełni tego słowa znaczeniu: twórcą - samodzielne zaprojektuje i wykona  „ kieszonkową strefę ciszy”- przejdzie przez wszystkie etapy od pomysłu do uzyskania efektu końcowego. Dokona wyboru materiału ( kolor, rodzaj), dobierze nici, może również samodzielnie kupić lub z posiadanych wcześniej materiałów (uszyje) swój autorski projekt. Pozyska przy tym nowe umiejętności,  nabędzie dodatkowe kompetencje,  które będą mieć praktyczne wykorzystanie zarówno w szkole, jak i w domu. Dodatkowo sprawdzenie na sobie samym - skuteczności własnego pomysłu przyczyni się do ćwiczenia uważności, świadomości swojego ciała i emocji.                                                                          

Plan działania

Plan działania

A)  Każdy uczeń otrzymuje :  indywidualną kartę STEAM projektu
 B)   Przygotowanie warsztatu pracy wg.: potrzebne materiały do wykonania opaski na oczy: wzór / mustro, materiał wg. uznania, igła, nici,  nożyczki, gumka, itp.
 C)   Projektowanie :  uczennica/uczeń  sam dokonuje wyboru materiału (kolor, rodzaj), dobiera nici, może również samodzielnie kupić lub wybrać z posiadanych w domu materiałów- powstaje projekt „ niepowtarzalnego wyciszacza” opaski na oczy.
 D)  Wykonanie: uczennica/ uczeń samodzielnie szyje swój autorski projekt. Dokonuje wyboru: czy poprosi o pomoc, czy stawia na pełną samodzielność, nauka szycia ręcznego ( samodzielna lub ze wsparciem kogoś bliskiego, nauczyciela ) lub poszukiwania w Internecie filmiku instruktażowego.
 E)    Własnoręczne uszycie gotowego produktu- „Kieszonkowa strefa ciszy”
 F)   Prezentacja na forum klasy  indywidualnych efektów prac warsztatowych: zdjęcie/ wystawka klasowa.
G)  Własna refleksja: analiza własnej karty STEAM projektu
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Adresatami są chętni uczniowie z  klas 1-8  Zespołu Szkół w Klęce oraz grupa seniorów.
Zajęcia wstępne odbywać się będą jako element  zajęć  praktycznych
w klasach 1-3 oraz np.  na lekcji wychowawczej oraz np. lekcjach plastyki, techniki            w  kl. 4-8, spotkaniach z pedagogiem, psychologiem, podczas zajęć bibliotecznych,          na języku polskim i / lub na informatyce- warsztaty odbędą się po lekcjach- w grupie łączonej- dzieci i seniorzy. II półrocze roku szkolnego 2023/2024 w Zespole Szkół w Klęce.  

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Główne założenia:
- wdrożenie pracy metodą STEAM
- realizacja zadań z podstawy programowej  (edukacja wczesnoszkolna,  zajęcia    
  techniki, plastyki, inne przedmioty na II etapie edukacyjnym)
- kreatywna forma nauki 
- współpraca i wymiana doświadczeń
- korzystania z TIK w sposób świadomy
- nauka prezentacji
-  wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka/ ucznia, na jego samoocenę i jakość relacji z otoczeniem
- wzmocnienie wiary we własne możliwości uczenia się i tworzenia
- samodzielne zaprojektowani i wykonanie własnego „ mini wyciszacza”- opaski na oczy
-  wykorzystanie komputerów, smartfonów, tabletów/ programów, aplikacji jako narzędzi, które wzbogacają  proces powstawania wzoru/ mustra oraz dalszą jego promocję
- rozwijanie kreatywności i umiejętności pracy zespołowej uczniów.
Zdobyta wiedza nie jest na podstawie jakiegoś schematu, Uczniowie stają  się wynalazcami, projektantami i utożsamiają się z tym, nad czym pracuje wspólnie z  nauczycielem, kolegami, z rodziną w bardziej kreatywny sposób.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakup potrzebnych materiałów: materiały na opaskę ( różne faktury, kolory)
zakup nici
zakup maszyny do szycia i overlocka
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Pomysł ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z aktywnego szukania rozwiązań coraz częściej napotykanych w przestrzeni szkolnej problemów zaburzenia uwagi wśród uczniów, twórczej zabawy i współpracy,  czyli istotnych aspektów nauki.  Będzie próbą inspirowania i angażowania uczniów, rodziców, nauczycieli i seniorów z gminy Nowe Miasto nad Wartą w twórcze działania  i życie szkoły. Możemy wpłynąć na budowanie/ poprawę relacji oraz wzmocnić samoświadomość, inteligencję emocjonalną i umiejętność skupienia się na tu i teraz poszczególnych uczniów. Wpłynie to na ich dobrostan,   a tym samym na dobry klimat emocjonalny w klasie i zespole klasowym.  Świadome wykorzystanie opaski na oczy przez uczennicę/ ucznia w domu wzmocni pozytywne efekty tego pomysłu.
 
 

Szkoła

Zespół Szkół w Klęce

Adres

Klęka 9, 63-040 Klęka

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów