Numer projektu: 211
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Cukier niejedno ma imię.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Celem projektu jest poszerzenie wiedzy uczniów, ukazanie właściwości cukru, pokazanie pozytywnych i negatywnych stron cukru oraz uzmysłowienie, że cukier zawsze będzie obecny w naszej diecie, nie da się go wyeliminować, ale można świadomie wybierać lepsze odpowiedniki. 
 Po zakończeniu projektu uczniowie będą potrafili wskazać różnego rodzaju cukry, będą umieli odczytać etykiet produktu tak by zweryfikować, na którym miejscu w składzie jest cukier i czy ukrywa się pod innymi nazwami. Uczniowie po zakończeniu projektu będą w stanie odszukać ukryty w ich diecie cukier oraz będą umieli go zastąpić zdrowszym odpowiednikiem. Tą wiedzę będą w stanie przekazać rodzinie jak i młodszym kolegą i koleżanką. Im wcześniej zaczniemy edukację tym jej efekty będą trwalsze (obniżenie poziomu otyłości). 
Plan działania

Plan działania

Warsztaty dla młodszych uczniów - uczniowie biorący udział w projekcie po opracowaniu merytorycznym tematu przeprowadzą warsztaty dla młodszej klasy. W trakcie ich prowadzenia przedstawią najważniejsze informacje na temat cukru. Podczas warsztatów uczniowie pokażą w sposób eksperymentalny, ile cukru znajduje się w popularnych produktach, poprawność eksperymentów będzie kolejnym wyznacznikiem pozyskanej wiedzy (warsztaty praktycznego czytania etykiet dla młodszych uczniów).
Notatki wizualne – uczestnicy projektu będą pracować w oparciu o przygotowane przez siebie notatki wizualne, które będą stanowić mierzalny efekt posiadanej wiedzy, tak samo jak przygotowane plakaty, które pojawią się na terenie szkoły. 
Warsztaty kulinarne dla najmłodszych dzieci (przedszkolaki) - zweryfikują umiejętności w zakresie zamieniania cukru na inne zdrowsze odpowiedniki.  Sposób poprowadzenia zajęć eksperymentalnych jak i warsztatów ujawni umiejętności uczniów w zakresie wystąpień publicznych, zweryfikuje czy poprawnie zaplanowali czas poszczególnych czynności, wyłoni lub zweryfikuje podział ról. 
Film - finalnym podsumowaniem pracy będzie prezentacja filmu przygotowanego przez uczniów z całego przebiegu projektu. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będę podejmowane od początku II semestru na godzinach wychowawczych.
Etapy:
Zajęcia wprowadzając-integracyjne z Nauczycielem Roku 2022 Iwoną Pietrzak Płachtą.
Samodzielne opracowanie pojęcia cukier na podstawie dostępnych materiałów. Krytyczne podejście do wybranych źródeł informacji. Wspólne zdefiniowanie pojęcia.  
Poznanie rodzajów cukru, zamienników, zastępników – praca w grupach projektowych.
Analiza etykiet popularnych produktów – praca w grupach projektowych
Zastosowanie cukru – praca w grupach projektowych
Zajęcia z kosmetologiem.
Cukier i jego zagrożenia – praca w grupach projektowych.
Praca własna – zapis tygodniowy diety swojej/rodziny.
Zajęcia z dietetykiem – nawiązanie współpracy.
Zajęcia z pielęgniarką - nawiązanie współpracy. Aspekt praktyczny, czyli jak badać cukier, jak analizować wyniki. Pierwsza pomoc przedmedyczna. 
Warsztaty kulinarne – nawiązanie współpracy ze szkołą średnią. Aspekt praktyczny – zdrowsze odpowiedniki potrwa, deserów.
Wyodrębnienie grup specjalistycznych – praca równoczesna (grupa artystyczna, grupa filmowa, grupa kulinarna, grupa eksperymentalna).
Przygotowanie w grupach zajęć dla młodszych uczniów i przedszkola. Przygotowanie notatek wizualnych, plakatów które pojawią się na terenie szkoły, wstępna obróbka nagranego materiału filmowego –praca równoległa.
Zajęcia warsztatowe z klasą młodszą (poziom 1-3) – przedstawienie najważniejszych informacji na temat cukru. Przeprowadzenie eksperymentów na temat zawartości cukru w wybranych produktach - grupa eksperymentalna
Zajęcia kulinarne z grupą przedszkolną – zdrowy deser – grupa kulinarna
Praca nad filmem – grupa filmowa
Dopracowanie plakatów, które pojawią się na terenie szkoły – grupa artystyczna.
Co robić by cukier nam nie zagrażał, jak równoważyć jego efekt na nasza organizm.
Zajęcia fizyczne w terenie – ukazanie, że sport nie musi być nudny, różne alternatywy spędzania aktywnie czasu i dbania o swoje zdrowie.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie stworzą kilka zespołów specjalistycznych odpowiedzialnych za poszczególne fragmenty projektu. Zostanie wyłoniona grupa artystów, filmowców, eksperymentalna, kulinarna oraz zadaniowa (nawiązywanie współpracy).  Każdy zespół będzie pracował nad swoim wycinkiem zadania mając na uwadze powodzenie całego projektu. Razem zaprezentują efekt finalny oraz podsumują realizację projektu.
Uczniowie pierwszy raz będą mieli okazję być tak samodzielnym przy pozyskiwaniu wiedzy jak i jej weryfikacji. Zakładam, że chęć wykazania się w nowej roli odegra tu kluczowy czynnik. Nietypowy sposób realizacji tematu stanowi o atrakcyjności projektu. Większość z uczniów nigdy nie miała okazji pracować nad notatkami wizualnymi, filmem. Chęć nabycia nowych umiejętności oraz poczucie odpowiedzialności za projekt od A do Z w mojej ocenie stanowić będzie najważniejszą motywację. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zwrot kosztów dojazdu kosmetologa/pielęgniarki
Warsztaty kulinarne u partnera - koszt przejazdu 
Zakupy na zajęcia eksperymentalne i kulinarne dla młodszych dzieci (plastikowe naczynia, produkty spożywcze) 
Wyjazdowe zajęcia w terenie (promocja aktywności fizycznej, gra terenowa, warsztaty słodkie kukiełki) 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Współczesne problemy jakie dotykają młodzież są omawiane w szkole w sposób podręcznikowy. W formie podawczej. Tematyka cukru najczęściej skupia się na wskazaniu, że jest niezdrowy, należy go unikać, bo nadmiar prowadzi do cukrzycy. Realizując projekt zależy mi by poza wiedzą merytoryczną uczniowie uzyskali sprawczość nad sposobem zgłębiania tematu. By chęć pogłębienia wiedzy leżała w nich samych. Innowacyjność polega na przekazaniu edukacji młodszych uczniów w ręce uczestników projektu, czyli edukacja uczniów przez uczniów. Sami staną się specjalistami w zakresie cukrów. Zaplanowane działania są bardzo różnorodne a do tego praktyczne co w mojej ocenie przełoży się w znaczący sposób na poziom ich wiedzy, ale także umiejętności (świadomy wybór zamienników, wprowadzenie zmian we własnej diecie oraz swoich najbliższych). 

Szkoła

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pliszczynie

Adres

Kolonia Pliszczyn 100, 20-258 Kolonia Pliszczyn

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów