Numer projektu: 220
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

MŁODE GŁOSY

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

W ramach projektu edukacyjnego nasi uczniowie i uczennice chcieliby stworzyć i nagrać kilka odcinków podcastu, w trakcie którego rozmawialiby o problemach, sukcesach i pomysłach młodych ludzi oraz ich spojrzeniu na takie istotne globalne kwestie jak np. migracja, ekologia czy dezinformacja.
Dzięki projektowi, chcielibyśmy przekazać w ręce młodych ludzi sprawczość, dając im możliwość wypowiadania się na tematy, które są dla nich ważne. Ponadto nasi uczniowie mają tu szanse zdobyć zupełnie nowe kompetencje w obszarze wystąpień publicznych, storytellingu i nagrywania podcastu. 
Plan działania

Plan działania

Zakładany plan działania: 
1) analiza potrzeb i problemów młodzieży oraz wybór tematów podcastu, 
2) szkolenie z tworzenia i nagrywania podcastu,
3) redagowanie scenariuszy odcinków podcastu,
4) zakup sprzętu do nagrywania podcastu,
5) nagrywanie i rozpowszechnianie odcinków podcastu,
6) podsumowanie projektu,
7) świętowanie: krótka wycieczka dla grupy projektowej.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Wstępne działania (analiza potrzeb, wybór tematów czy redagowanie odcinka podcastu) chcemy rozpocząć realizować jeszcze przed przerwą świąteczną. 

Pozostałe działania (zakup sprzętu, nagrywanie i rozpowszechnianie podcastu oraz wycieczka) będziemy mogliby zrealizować po ewentualnym otrzymaniu grantu, a więc między 15 stycznia a 15 kwietnia 2024 r.

Nagrywanie podcastu odbywać się będzie w sali informatycznej naszej szkoły.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Cały projekt zakłada przekazanie sprawczości w ręce uczniów i uczennic, więc to oni będą decydować o zagadnieniach, które będą chcieli zgłębić, zbadać i przedyskutować, a następnie podzielić się swoimi przemyśleniami w ramach podcastu. 
Przy realizacji projektu uczniowie będą mieli wiele zadań, którymi mogą się dzielić:  
  • kwestie techniczne (nagrywanie odcinków),
  • redagowanie scenariuszy odcinków i pytań do ewentualnych wywiadów (jeśli będą chcieli zaprosić gości),
  • prowadzenie podcastu, 
  • promocja działań (social media).
  • ewentualne nawiązywanie kontaktów np. z ekspertami w danej dziedzinie.

Uczniowie rozwiną cały szereg nowych umiejętności: wypowiedzi publiczne, storytelling, podstawy edycji i masteringu dźwięku, krytyczne myślenie, kreatywność, praca w grupie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualną wygraną chcielibyśmy przeznaczyć na sprzęt do nagrywania podcastu (2 mikrofony, interfejs, kable, statywy stołowe) – ok.  2000 zł.

Dodatkowe pieniądze przyznane ewentualnie w głosowaniu Internautów, chcemy przeznaczyć na jednodniowe wyjście dla uczniów w ramach świętowania zakończenia projektu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Myślę, że nasz projekt jest naprawdę wartościowy: daje młodym ludziom okazję do rozwoju i jest innowacyjny w naszej szkolnej społeczności. 
Działania w ramach projektu przyczyniłyby się m.in. do nabycia przez młode osoby nowych kompetencji, wzmocnienia psychicznego uczniów (uczniowie poczuliby się docenieni i wysłuchani) oraz wypromowania ważnych tematów. Ponadto projekt pozwoliłby dorosłym nieco lepiej zrozumieć młode osoby i współpracować międzypokoleniowo w naszej lokalnej społeczności.
Opis realizacji

Opis realizacji

Bardzo cieszymy się, że mogliśmy zrealizować nasz projekt edukacyjny! Przedstawiamy wyniki naszej pracy:
  • odcinki podcastu: udało nam się nagrać dwa odcinki podcastu! W tych odcinkach uczniowie naszej szkoły podjęli tematy, które są im bliskie: zdrowie psychiczne młodych osób i nauka w klasie ósmej. Trzeci odcinek jest już w przygotowaniu. Będziemy kontynuować nasze dyskusje i dzielić się ciekawymi treściami.
  • video odcinki od Forum Samorządu - Młodzi Radni: dodatkowo, uczniowie z lokalnej grupy Forum Młodych, w tym zarówno obecni uczniowie naszej szkoły, jak i absolwenci, również wzięli udział w projekcie. Nagrali dwa odcinki w formie video i również zamierzają kontynuować ten projekt.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym wyzwaniem okazał się chyba, jak zawsze, w warunkach szkolnych bardzo mocno ograniczony czas na realizację naszego przedsięwzięcia. Dlatego traktujemy nasze przedsięwzięcie jako długofalowe i chcemy go kontynuować i rozwijać jeszcze długo po oficjalnym zakończeniu projektu. A wszystkich zainteresowanych naszym projektem, zapraszamy do śledzenia naszych mediów.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

W trakcie naszego projektu edukacyjnego, uczniowie zdobyli wiele cennych kompetencji. Oto, czego nauczyli się podczas tworzenia podcastu:

  • sprawczość i decydowanie: projekt zakładał przekazanie sprawczości w ręce uczniów; to oni decydowali, o czym chcą rozmawiać w odcinkach podcastu; uczniowie nauczyli się, jak samodzielnie podejmować decyzje;

  • kwestie techniczne: przy realizacji projektu, uczniowie mieli okazję poznać kwestie techniczne związane z nagrywaniem odcinków (nauka obsługi sprzętu, montażu dźwięku, przygotowania materiałów i publikowania treści na platformie);

  • redagowanie scenariuszy: uczniowie sami pisali scenariusze odcinków oraz pytania do potencjalnych gości; to wymagało umiejętności tworzenia spójnych narracji i przemyślanego planowania treści;

  • prowadzenie podcastu: nagrywania odcinków wymagało pewności siebie, umiejętności komunikacji werbalnej i radzenia sobie z ewentualnymi niespodziankami podczas nagrywania; uczniowie nauczyli się, jak utrzymywać rozmowę, zadawać pytania i reagować na odpowiedzi gości;

  • promocja działań: uczniowie mieli okazję zaangażować się w promocję działań związanych z projektem (tworzenie treści na mediach społecznościowych szkoły).
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Dzięki podcastowi, dorośli z lokalnej społeczności mogli lepiej zrozumieć młodych ludzi, a lokalna młodzież miała szansę wyrazić swoje spojrzenie na świat. Podcast to okazja do poznania ich myśli, problemów, sukcesów i pomysłów. W ramach projektu współpracowała z nami również wspomniana grupa zaangażowanej młodzieży składającej się z uczniów szkół naszej gminy i absolwentów naszej szkoły Forum Samorządu - Młodzi Radni. Dzięki niemu, będzie miała szansę rozpropagować swoje działania. Myślimy więc, że projekt nie tylko przyniósł korzyści samym uczestnikom, ale także wzbogacił życie całej społeczności lokalnej.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy szczególnie dumni z kilku aspektów naszego projektu:

  • zaangażowanie młodzieży: młodzi ludzie stanowili serce naszej grupy projektowej;  aktywnie uczestniczyli w tworzeniu treści, dzielili się swoimi pomysłami i przemyśleniami;

  • możliwość poznania perspektywy młodych: nasz projekt dał nam szansę wysłuchania młodzieży; poznaliśmy ich perspektywę, obawy, marzenia i cele;

  • bogactwo nowych umiejętności: praca nad podcastem pozwoliła młodzieży na zdobycie nowych kompetencji; od technicznych aspektów nagrywania po umiejętności komunikacyjne — to wszystko przyczyniło się do naszego rozwoju;

  • potencjał projektu: nasz projekt ma ogromny potencjał; dla nas to nie tylko edukacyjne doświadczenie, ale także społeczny wkład; młodzi ludzie mają teraz platformę do wyrażania swoich opinii na ważne tematy; to może mieć długofalowe efekty.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Gdybyśmy mieli w szkole nieco więcej czasu na dodatkowe działania, pewnie udałoby nam się stworzyć więcej odcinków i odkryć jeszcze więcej i bardziej zaawansowanych możliwości. Każde działanie projektowe wymaga czasu.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Początkowo myśleliśmy o samych odcinkach podcastu, ale potem w nasz projekt zaangażowali się też wspomniani absolwenci i zaproponowali opracowanie również filmów video, co na pewno wzbogaciło nasze doświadczenie projektowe. Pierwsze pomysły tematów również uległy zmianom - była to autonomiczna decyzja uczniów.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Nasz grant 2000 zł wykorzystaliśmy na zakup dwóch profesjonalnych mikrofonów do nagrywania podcastu, przejściówek, dysku zewnętrznego oraz lampy studyjnej.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

  • pierwszy dwa odcinki podcastu Młode Głosy: https://www.spreaker.com/podcast/mlode-glosy--6149848
(również na stronie szkoły: https://michalowice.edu.pl/podcast-mlode-glosy/)

  • pierwsze video Forum Samorządu - Młodzi Radni: https://youtu.be/C8q1Q1uNQCk?si=Ys7ZSNTAUmB7y5VK

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Michałowicach

Adres

Jana Pawła II 1, 32-091 Michałowice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów