Numer projektu: 389
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Eko Pozytywni

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt będzie podzielony na 3 etapy:
  •  Budowanie świadomości ekologicznej - ma na celu zwiększenie wiedzy uczniów na temat problemów środowiskowych i sposobów na ich rozwiązanie. Efektem tego pomysłu będzie zwiększenie świadomości ekologicznej społeczności szkolnej, jak również podejmowanie konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska.
  • Organizacja kącika wymiany książek - ma na celu promowanie czytelnictwa i dzielenie się literaturą wśród uczniów. Efektem tego pomysłu będzie stworzenie miejsca, gdzie uczniowie będą mogli wymieniać się książkami.  Kącik przyczyni się do zmniejszenia marnowania zasobów literackich.
  • Nasadzanie roślinności wokół szkoły ma na celu ochronę środowiska oraz estetyczne upiększenie szkolnych terenów. Efektem tego pomysłu będzie poprawa jakości powietrza, zwiększenie ilości tlenu i obniżenie temperatury wokół budynku szkoły. Ponadto, nasadzenie roślinności przyczyni się do zachowania różnorodności biologicznej.
Plan działania

Plan działania

1. Budowanie świadomości ekologicznej będziemy realizowali poprzez:
- organizację lekcji na temat ekologii, zorganizowanie spotkania z ekspertem w dziedzinie ekologii, 
- przeprowadzenie warsztatów podczas których uczniowie będą mieli szansę tworzyć przedmioty z surowców wtórnych, np. korale z guzików, dekoracje, zabawki, makiety.

2. Organizacja kącika wymiany książek
-wybór lokalizacji - znalezienie odpowiedniego miejsca, np. świetlicy, biblioteki,
-ustalenie regulaminu - stworzenie zasad korzystania z kącika wymiany książek, 
-stworzenie półek i pozyskanie księgozbioru,
-wyznaczanie osób odpowiedzialnych za utrzymanie porządku na półkach,

3. Nasadzanie roślinności wokół szkoły 
-wybór roślin,
-zaplanowanie przestrzeni - ustalenie obszaru dla kwiatów, krzewów, drzew, a także miejsca odpoczynku i miejsca na edukację,
-przygotowanie gleby przed zasadzeniem roślin,  
-sadzenie, podlewanie i pielęgnowanie nasadzeń,
-wykorzystanie roślin wokół szkoły jako narzędzi edukacyjnych dla uczniów.


Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Wszystkie działania będą prowadzone na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach. 
Harmonogram działań:
1. Budowanie świadomości ekologicznej: styczeń - luty 2024r.
2. Organizacja kącika wymiany książek: marzec 2024r.
3.  Nasadzanie roślinności wokół szkoły: kwiecień 2024r. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Podczas budowania świadomości ekologicznej, uczniowie będą odpowiedzialni za wybór tematyki zajęć ekologicznych, zasugerują konkretne zagadnienia, które chcieliby bliżej poznać, zaproponują aktywne metody, wyszukają odpowiednie materiały dydaktyczne. 

Tworzenie kącika wymiany książek to inicjatywa, w której uczniowie będą odpowiedzialni za organizowanie i utrzymanie miejsca, gdzie będą mogli wymieniać się książkami. Uczniowie nauczą się współpracy, organizowania i odpowiedzialności za wspólne zasoby. Będą mogli dzielić się swoimi zainteresowaniami i polecać sobie nawzajem ciekawą lekturę.

Podczas nasadzania roślinności wokół szkoły uczniowie będą odpowiedzialni za dbanie o rośliny i przyczynianie się do tworzenia przyjaznego i estetycznego otoczenia. Nauczą się o znaczeniu zieleni w środowisku i o tym, jak rośliny wpływają na jakość powietrza, jakość życia i harmonię wizualną.  Będą odpowiedzialni za sadzenie, podlewanie i pielęgnację roślinności, co nauczy ich dbałości o środowisko naturalne i odpowiedzialności za przestrzeń publiczną.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcielibyśmy przeznaczyć na zakup roślinności do nasadzeń, ziemi,  organizację kącika wymiany książek (zakup półek, dekoracji).  
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt tworzy przestrzeń, w której uczniowie mogą spotykać się i wymieniać doświadczeniami. Kącik wymiany książek stymuluje kreatywność, rozwija umiejętności interpersonalne i zachęca do współpracy. Nasadzenia roślinności natomiast, przyciągając różne gatunki zwierząt, uczą nas o wartościach ekosystemu i wzmacniają więzi społeczne wśród uczniów. Nasza inicjatywa będzie nie tylko ciekawym projektem, ale również dodatkową formą edukacji. Nasz pomysł na  projekt, może być wspólnie realizowany przez wszystkich członków społeczności szkolnej - uczniów, nauczycieli, pracowników i rodziców. Będzie to doskonała okazja do integracji i budowania wspólnej więzi wśród wszystkich zainteresowanych.
Opis realizacji

Opis realizacji

Na etapie edukacyjnym uczniowie mieli możliwość zdobycia nowej wiedzy na temat ekologii oraz praktycznego wykorzystania jej poprzez tworzenie przedmiotów z surowców wtórnych. Dzięki temu mogli zobaczyć, jak można dbać o środowisko naturalne poprzez recycling i ponowne wykorzystanie materiałów.

Następnie skupiliśmy się na wyborze miejsca do organizacji kącika wymiany książek. Po przeprowadzeniu konsultacji z uczniami i nauczycielami zdecydowaliśmy się umieścić punkt wymiany książek w świetlicy szkolnej, co pozwoliło na łatwy dostęp dla wszystkich uczniów i pracowników szkoły.

Kolejnym krokiem było stworzenie regulaminu korzystania z punktu wymiany książek, co miało na celu zapewnienie odpowiednich zasad funkcjonowania i utrzymania porządku w tym miejscu. Istotnym elementem było również pozyskanie księgozbioru oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za dyżury przy półce wymiany książek, co zapewniło sprawną organizację i obsługę tego miejsca.

Ostatnim punktem projektu było nasadzenie roślinności wokół szkoły, co miało na celu poprawę estetyki terenu szkolnego oraz edukację uczniów na temat roślin i ich znaczenia dla środowiska naturalnego.

Realizacja projektu była pełna wyzwań, ale również satysfakcji z efektów naszej pracy. Dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczycieli udało nam się stworzyć miejsce, które nie tylko przyczyni się do poprawy środowiska szkolnego, ale także edukacji ekologicznej uczestników projektu.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

brak
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie dzięki realizacji projektu nauczyli  się:
1.  dzielić się z innymi zdobytą wiedzą,
2. rozwijać umiejętność komunikacji i współpracy, 
3. rozbudzać swoje zainteresowania czytelnictwem, 
4. dbać o środowisko poprzez ponowne wykorzystanie książek, 
5. rozwijać umiejętność samodzielności i organizacji, budować więzi społeczne . 

Podczas nasadzenia roślinności wokół szkoły uczniowie nauczyli się:
1. Wiedzy o różnych gatunkach roślin i ich właściwościach, jak również o ich odpowiedniej pielęgnacji.
2. Umiejętności pracy zespołowej i współpracy przy sadzeniu roślin oraz ich późniejszej opiece.
3. Odpowiedzialności za środowisko naturalne i dbałości o otaczającą nas przyrodę.
4. Zasad zrównoważonego rozwoju i ekologii oraz o znaczeniu roślinności dla zdrowia i dobrostanu ludzi.
5. Świadomości ekologicznej i potrzeby ochrony przyrody.
6. Kreatywnego myślenia i umiejętności planowania przestrzeni zielonej.
7. Pracy w ogrodzie i zdobywania praktycznych umiejętności ogrodniczych.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

  1. Promocja czytelnictwa - kącik wymiany książek zachęca mieszkańców do czytania i wymiany książek, co może przyczynić się do zwiększenia aktywności czytelniczej w społeczności.

  2. Poprawa estetyki i ekologii lokalnego otoczenia - nasadzanie roślinności wokół szkoły wpływa korzystnie na wygląd terenu i przyczynia się do poprawy jakości powietrza oraz miejsca życia zwierząt.

  3. Edukacja ekologiczna - warsztaty ekologiczne pozwalają uczniom zdobyć wiedzę na temat ochrony środowiska i sposobów dbania o przyrodę, co może przyczynić się do zmiany postaw ekologicznych w społeczności.

  4. Integracja społeczna - wspólne działania uczniów, nauczycieli i mieszkańców sprzyjają budowaniu więzi społecznych oraz współpracy międzypokoleniowej, co przyczynia się do wzmacniania społeczności lokalnej.


Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa jesteśmy najbardziej dumni z naszej zdolności do współpracy i efektywnej komunikacji. Dzięki otwartej atmosferze i zaangażowaniu każdego członka zespołu potrafimy skutecznie rozwiązywać problemy, podejmować decyzje i osiągać nasze cele. To pozwala nam skutecznie realizować nasze projekty i osiągać doskonałe wyniki.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nie zmienilibyśmy żadnej części tego projektu, ponieważ był on dla nas wszystkich bardzo wartościowy i inspirujący. Dzięki zaangażowaniu i determinacji wszystkich uczestników udało się nam osiągnąć zamierzone cele i stworzyć coś wyjątkowego. Jesteśmy dumni z tego, co udało nam się osiągnąć i z satysfakcji z pracy, jaką wspólnie wykonywaliśmy. 

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Nie wprowadziliśmy żadnych zmian do projektu.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant  przeznaczyliśmy na zakup roślinności do nasadzeń, ziemi,  organizację kącika wymiany książek (zakup półek, dekoracji).  

Szkoła

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach

Adres

Wierzchowiny 30, 26-660 Wierzchowiny

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów