Numer projektu:
297
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3
Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.
Zgodnie z naszym planem projektu udało nam się stworzyć:
1. Słownik obrazkowy – w ramach naszych spotkań projektowych dzieci samodzielnie przygotowały Picture Dictionary – jeden wspólny słownik z podstawowymi słówkami w języku angielskim, który jest zachętą do uczenia się słówek w j. angielskim zarówno dla uczniów jak i Seniorów.
2. Dzieci zaprojektowały i wykonały dwie wersje gier planszowych: pierwsza z nich to gra ’’Battle for honey” (Bitwa o miodek) ; druga to: „Ladders” (Drabiny). Projekt został oddany do drukarni i zostanie wydrukowany dla każdego z uczestników, tak aby dzieci w domu wspólnie z dziadkami i rodzicami mogły w nie zagrać. Uczniowie przy wsparciu nauczyciela napisały instrukcje do gier w języku angielskim. Pieniądze z projektu pozwoliły na wydrukowanie gier na sztywnym papierze, a także na zakup pionków i kostek do gry.
3. 15 kwietnia odbyło się uroczyste zakończenie i posumowanie projektu. Uczniowie zaprezentowali przedstawienie teatralne: „A new story of Little Red Riding Hood”, w którym każdy z nich wystąpił w języku angielskim. Na przedstawienie zostali zaproszeni Seniorzy – dziadkowie, dyrekcja i inni nauczyciele.
Zbyt krótki czas na realizację projektu. W czasie trwania projektu mieliśmy też przerwę na dwu tygodniowe ferie zimowe. Dzieci często też chorowały, w założeniu realizacji zaplanowaliśmy spotkania raz w tygodniu, jednak chciałabym zwrócić uwagę, że przy realizacji dużych projektów, gdzie jest kilka zadań ( w tym przedstawienie) jest to zbyt krótki czas.
1. Korzyści dla uczniów realizujących projekt:
Stworzenie międzypokoleniowej inicjatywy – przełamanie barier komunikacyjnych, nie tylko tych językowych, a także łączenie grup w różnym wieku wokół wspólnej inicjatywy, jako sposobu na budowanie relacji rodzinnych poprzez wspólną naukę i spędzanie czasuZjednoczenie społeczności szkolnej z środowiskiem rodzinnym
· Nauka samodzielności i odpowiedzialności za zaplanowane przez samych uczniów zadania
· Kształcenie umiejętności planowania swojej pracy, wyznaczanie osób odpowiedzialnych za konkretne działania
· Nauka pracy w grupie, docenianie roli innych
· Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania nauką języka angielskiego.
· Kształcenie umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i pasją w sposób atrakcyjny dla innych.
· Budowanie poczucia satysfakcji i zaangażowania
· Rozwijanie inwencji twórczej poprzez różne formy aktywności ucznia oraz zachęcanie do poszukiwania oryginalnych rozwiązań
· Kształtowanie umiejętności komunikacji i współpracy z innymi w ramach wspólnej pracy nad powierzonym zadaniem.
Seniorzy biorący udział w finale naszego projektu mogli po raz pierwszy w życiu obejrzeć przedstawienie w języku angielskim w dodatku w wykonaniu swoich wnuków. Dla części z naszych Seniorów to pierwsza taka okazja usłyszenia języka obcego na żywo. Ktoś kto nie uczył się j. angielskiego w szkole czy nie miał możliwości brania udziału w wyjazdach zagranicznych, nie chodził do kina na filmy anglojęzyczne bo bał się, że ich nie zrozumie nigdy wcześniej nie słyszał języka angielskiego na żywo.
Wielki finał z udziałem zaproszonych gości – seniorów biorących udział w projekcie odbył się 15 w kwietniu w Szkole Podstawowej w Sławsku i miał formę przedstawienia „A new story of Little Red Riding Hood” w języku angielskim przygotowanym przez uczniów klasy III.
Dzieci z entuzjazmem brały udział w spotkaniach, rozwijały swoją inwencje twórczą, uczyły się pracy w grupie. Czymś nowym było dla uczniów wyznaczenie osób odpowiedzialnych za konkretne działania, a także docenienie roli innych, nauka samodzielności i odpowiedzialności za zaplanowane przez samych uczniów zadania.
Jako nauczyciel języka angielskiego jest bardzo dumna z zaangażowania uczniów, z ich kreatywności przy tworzeniu projektów gier i stron z naszego słowniczka.Przygotowanie do swojej roli i występu w języku angielskim na scenie nie było początkowo łatwym zadaniem, ale kolejne próby przynosiły coraz lepsze efekty.
Mam nadzieję że to dzisiejsze spotkanie pokazuje jak ważne jest, aby już od najmłodszych lat rozwijać swoje umiejętności językowe i zachęcać uczniów do używania języka angielskiego nie tylko w szkole, ale też domu z najbliższymi.
Cieszy mnie, również to że Seniorzy tak licznie wzięli udział w naszym finałowym przedstawieniu i spotkaniu.
Chciałabym zwrócić uwagę innych nauczycieli na przywiązywanie większej uwagi na nauki komunikowania się w języku angielskim i nauki mówienia już od najmłodszych lat. Podręczniki skupiają się głownie na nauce słówek i zagadnień gramatycznych. Brakuje inicjatyw dla młodszych klas I-III, tak aby już od najmłodszych lat rozwijać swoje umiejętności językowe i zachęcać uczniów do używania języka angielskiego nie tylko w szkole, ale też domu z najbliższymi.
Projekt został zrealizowany zgodnie z planem, który był założony na początku: 1. Wykonanie słowniczka obrazkowego; 2. Wykonanie gry planszowej; 3. Inscenizacja w języku angielskim.
Dzieci wykazały niezwykłą kreatywnością przy tworzeniu gier planszowych – powstało kilka różnorodnych pomysłów, nauczyciel zdecydował wybrać dwa najlepsze i oddaliśmy do druku dwa projekty.
Przestawienie początkowo miało być całe w języku angielskim, ale ze względu na dziadków, którzy nie znają wcale języka zdecydowałam się wprowadzić do inscenizacji dwóch narratorów (pierwszy opowiada w języku polskim co się dzieje na scenie, a drugi narrator w języku angielskim.)
Zdobyty grant został przeznaczony na :
- wydrukowanie gier planszowych zaprojektowanych przez uczniów ( 20 kompletów gier zostało wydrukowanych na sztywnym papierze)
- wydrukowanie banneru z logo naszego projektu, wydrukowanie napisów na sztalugę
- zakup artykułów papierniczych (bloki, kredki, farby, bibuła, kolorowe arkusze w dużym formacie do wykonania dekoracji na scenę), przybory i narzędzia do wykonania prac projektowych; kartonowy duży domek z płotkiem
-wypożyczenie kostiumów na przestawienie ( stroje dla wilka, Czerwonego Kapturka, 2 drzewa, motylek, biedronka, pszczółka, leśniczy, dwa ptaki)
- zakup 20 kompletów gier karcianych „Remember & Forget” (karty do nauki czasowników)
-zakup pomocy do zabaw na języku angielskim
- nagrody rzeczowe dla uczestników projektu
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Sławsku
Okólna 3, 62-586 Sławsk