Numer projektu: 297
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

„Język angielski od Juniora do Seniora”

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt edukacyjny „Język angielski od Juniora do Seniora” to inicjatywa kierowana do uczniów klasy III Szkoły Podstawowej w Sławsku, a także seniorów - ich dziadków. Języka obcego dość trudno uczyć się samodzielnie, stąd też pomysł na projekt międzypokoleniowy, w którym to uczniowie wcielą się w rolę nauczycieli, a także postarają się zachęcić seniorów do rozpoczęcia nauki języka, chociażby w formie zabawy.
Cele projektu:
1.      Stworzenie międzypokoleniowej inicjatywy – przełamanie barier komunikacyjnych, nie tylko tych językowych, a także łączenie grup w różnym wieku wokół wspólnej inicjatywy, jako sposobu na budowanie relacji rodzinnych poprzez wspólną naukę i spędzanie czasu.
2.      Zjednoczenie społeczności szkolnej ze środowiskiem rodzinnym.
3.      Nauka samodzielności i odpowiedzialności za zaplanowane przez samych uczniów zadania.
Efekty:
Uczniowie będą rozwijać swoją wyobraźnię, umiejętność pracy w grupie, a przede wszystkim podzielą się swoją wiedzą i pasją z seniorami kształtując umiejętność komunikacji między pokoleniowej.

Plan działania

Plan działania

1.      Przygotowanie projektu i jego szczegółowego planu.
2.      Ankieta dla seniorów, wybór uczestników projektu.
3.      Wybór uczniów odpowiedzialnych za poszczególne działania projektowe.
4.      Stworzenie słowników obrazkowych – dzieci samodzielnie przygotują Picture Dictionary – słowniki z podstawowymi słówkami w języku angielskim, które będą prezentem dla seniorów, zachętą do uczenia się słówek w j. angielskim.
5.      Przygotowanie gier planszowych - uczniowie przy wsparciu nauczyciela zaprojektują i wykonają grę planszową z elementami słówek w języku angielskim tak, aby dzieci mogły w nią grać wspólnie z dziadkami.
6.      Finał: Inscenizacja/przedstawienie w języku angielskim w wykonaniu uczniów dla swoich dziadków/seniorów.
7.      Ankieta podsumowująca wykonanie wyznaczonych zadań, a także korzyści płynące z jej realizacji.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Główne działania projektowe będą realizowane od 15 stycznia 2024 r. do 25 kwietnia 2024 r. w Szkole Podstawowej w Sławsku. Natomiast działaniami konkursowymi objęci będą również seniorzy - mieszkańcy Sławska. Seniorzy zostaną włączeni poprzez badania ankietowe oraz jako uczestnicy wielkiego finału (w kwietniu). Wielki finał z udziałem zaproszonych gości – seniorów biorących udział w projekcie odbędzie się w kwietniu w Szkole Podstawowej w Sławsku i będzie miał formę inscenizacji/przedstawienia w języku angielskim przygotowanym przez uczniów klasy III. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów:
1. Planowanie swojej pracy, wyznaczanie osób odpowiedzialnych za konkretne działania.
2.      Nauka  pracy w grupie, docenianie roli innych.
3.      Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania nauką języka angielskiego.
4.       Dzielenie się swoją wiedzą i pasją w sposób atrakcyjny dla innych.
5.      Budowanie poczucia satysfakcji i zaangażowania.
6.      Rozwijanie inwencji twórczej poprzez różne formy aktywności ucznia oraz zachęcanie do poszukiwania oryginalnych rozwiązań.
Korzyści dla Seniorów:
1. Wspólna nauka przez zabawę może wzbudzić często zatracone u dziadków poczucie bycia potrzebnym,
2. Trening umysłu - uczenie się języków obcych jest bardzo istotnym bodźcem dla umysłu. Aktywizuje połączenia neuronowe, poprawia procesy kojarzenia i zapamiętywania, usprawnia pamięć
3. Poszerzamy własne horyzonty - na pewno dzięki temu dziadkowie i babcie odnajdą nowe płaszczyzny do rozmowy z wnukami,
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczony zostałby na materiały, na rekwizyty, elementy dekoracji, artykuły papiernicze i dekoracyjne, przybory i narzędzia do wykonania prac projektowych, artykuły promocyjne. Grant pozwoli na zakup gier planszowych dla wszystkich uczniów biorących udział w projekcie, zakup tabletu do dokumentowania realizacji projektu, a także pomoce do zabaw na języku angielskim np. chusta animacyjna Klanza i itp.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt powstał w odpowiedzi na problemy komunikacyjne między najmłodszym pokoleniem, a ich dziadkami. Obecnie za sprawą kreskówek, gier, filmików na „YouTube” i „Tik tok”, youtuberów dzieci coraz częściej nieświadomie wypowiadając się używają wtrąceń – słówek i zwrotów w języku angielskim, które są nie zrozumiałe dla starszego pokolenia. Chcąc przełamać barierę komunikacyjną zachęcimy uczniów klasy III, aby oni stali się nauczycielami języka angielskiego dla swoich dziadków. Naukę języka obcego możemy traktować jak pasję i stworzyć z niej międzypokoleniowy pomost, ucząc się np. razem z wnukiem.
Opis realizacji

Opis realizacji

Zgodnie z naszym planem projektu udało nam się stworzyć:

1.       Słownik obrazkowy – w ramach naszych spotkań projektowych dzieci samodzielnie przygotowały Picture Dictionary – jeden wspólny słownik z podstawowymi słówkami w języku angielskim, który jest zachętą do uczenia się słówek w j. angielskim zarówno dla uczniów jak i Seniorów.

 2.       Dzieci zaprojektowały i wykonały dwie wersje gier planszowych: pierwsza z nich to gra ’’Battle for honey” (Bitwa o miodek) ; druga to: „Ladders” (Drabiny). Projekt został oddany do drukarni i zostanie wydrukowany dla każdego z uczestników, tak aby dzieci w domu wspólnie z dziadkami i rodzicami mogły w nie zagrać. Uczniowie przy wsparciu nauczyciela napisały instrukcje do gier w języku angielskim. Pieniądze z projektu pozwoliły na wydrukowanie gier na sztywnym papierze, a także na zakup pionków i kostek do gry.

 3.       15 kwietnia odbyło się uroczyste zakończenie i posumowanie projektu. Uczniowie zaprezentowali przedstawienie teatralne: „A new story of Little Red Riding Hood”, w którym każdy z nich wystąpił w języku angielskim. Na przedstawienie zostali zaproszeni Seniorzy – dziadkowie, dyrekcja i inni nauczyciele.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Zbyt krótki czas na realizację projektu. W czasie trwania projektu mieliśmy też przerwę na dwu tygodniowe ferie zimowe. Dzieci często też chorowały, w założeniu realizacji zaplanowaliśmy spotkania raz w tygodniu, jednak chciałabym zwrócić uwagę, że przy realizacji dużych projektów, gdzie jest kilka zadań ( w tym przedstawienie) jest to zbyt krótki czas.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

1.      Korzyści dla uczniów realizujących projekt:

 Stworzenie międzypokoleniowej inicjatywy – przełamanie barier komunikacyjnych, nie tylko tych językowych, a także łączenie grup w różnym wieku wokół wspólnej inicjatywy, jako sposobu na budowanie relacji rodzinnych poprzez wspólną naukę i spędzanie czasuZjednoczenie społeczności szkolnej z środowiskiem rodzinnym

·         Nauka samodzielności i odpowiedzialności za  zaplanowane przez samych uczniów zadania

·         Kształcenie umiejętności planowania swojej pracy, wyznaczanie osób odpowiedzialnych za konkretne działania

·         Nauka  pracy w grupie, docenianie roli innych

·         Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania nauką języka angielskiego.

·         Kształcenie umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i pasją w sposób atrakcyjny dla innych.

·         Budowanie poczucia satysfakcji i zaangażowania

·         Rozwijanie inwencji twórczej poprzez różne formy aktywności ucznia oraz zachęcanie do poszukiwania oryginalnych rozwiązań

·         Kształtowanie umiejętności komunikacji i współpracy z innymi w ramach wspólnej pracy nad powierzonym zadaniem.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Seniorzy biorący udział w finale naszego projektu mogli po raz pierwszy w życiu obejrzeć przedstawienie w języku angielskim w dodatku w wykonaniu swoich wnuków. Dla części z naszych Seniorów to pierwsza taka okazja usłyszenia języka obcego na żywo. Ktoś kto nie uczył się j. angielskiego w szkole czy nie miał możliwości brania udziału w wyjazdach zagranicznych, nie chodził do kina na filmy anglojęzyczne bo bał się, że ich nie zrozumie nigdy wcześniej nie słyszał języka angielskiego na żywo.

Wielki finał z udziałem zaproszonych gości – seniorów biorących udział w projekcie odbył się 15 w kwietniu w Szkole Podstawowej w Sławsku i miał formę przedstawienia „A new story of Little Red Riding Hood” w języku angielskim przygotowanym przez uczniów klasy III.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Dzieci z entuzjazmem brały udział w spotkaniach, rozwijały swoją inwencje twórczą, uczyły się pracy w grupie. Czymś nowym było dla uczniów wyznaczenie osób odpowiedzialnych za konkretne działania, a także docenienie roli innych, nauka samodzielności i odpowiedzialności za  zaplanowane przez samych uczniów zadania.

Jako nauczyciel języka angielskiego jest bardzo dumna z zaangażowania uczniów, z ich kreatywności przy tworzeniu projektów gier i stron z naszego słowniczka.Przygotowanie   do swojej roli  i występu w języku angielskim na scenie nie było początkowo łatwym zadaniem, ale kolejne próby przynosiły coraz lepsze efekty.

Mam nadzieję że to dzisiejsze spotkanie pokazuje jak ważne jest, aby już od najmłodszych lat rozwijać swoje umiejętności językowe i zachęcać uczniów do używania języka angielskiego nie tylko w szkole, ale też domu z najbliższymi.

Cieszy mnie, również to że Seniorzy tak licznie wzięli udział w naszym finałowym przedstawieniu i spotkaniu.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Chciałabym zwrócić uwagę innych nauczycieli na przywiązywanie większej uwagi na nauki komunikowania się w języku angielskim i nauki mówienia już od najmłodszych lat. Podręczniki skupiają się głownie na nauce słówek i zagadnień gramatycznych. Brakuje inicjatyw dla młodszych klas I-III, tak aby już od najmłodszych lat rozwijać swoje umiejętności językowe i zachęcać uczniów do używania języka angielskiego nie tylko w szkole, ale też domu z najbliższymi.

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Projekt został zrealizowany zgodnie z planem, który był założony na początku: 1. Wykonanie słowniczka obrazkowego; 2. Wykonanie gry planszowej;  3. Inscenizacja w języku angielskim.

Dzieci wykazały niezwykłą kreatywnością przy tworzeniu gier planszowych – powstało kilka różnorodnych pomysłów, nauczyciel zdecydował wybrać dwa najlepsze i oddaliśmy do druku dwa projekty.

Przestawienie początkowo miało być całe w języku angielskim, ale ze względu na dziadków, którzy nie znają wcale języka zdecydowałam się wprowadzić do inscenizacji dwóch narratorów (pierwszy opowiada w języku polskim co się dzieje na scenie, a drugi narrator w języku angielskim.)

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant został przeznaczony na :

- wydrukowanie gier planszowych zaprojektowanych przez uczniów ( 20 kompletów gier zostało wydrukowanych na sztywnym papierze)

- wydrukowanie banneru z logo naszego projektu, wydrukowanie napisów na sztalugę

- zakup artykułów papierniczych (bloki, kredki, farby, bibuła, kolorowe arkusze w dużym formacie do wykonania dekoracji na scenę), przybory i narzędzia do wykonania prac projektowych; kartonowy duży domek z płotkiem

-wypożyczenie kostiumów na przestawienie ( stroje dla wilka, Czerwonego Kapturka, 2 drzewa, motylek, biedronka, pszczółka, leśniczy, dwa ptaki)

- zakup 20 kompletów gier karcianych „Remember & Forget” (karty do nauki czasowników)

-zakup pomocy do zabaw na języku angielskim

- nagrody rzeczowe dla uczestników projektu

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Sławsku

Adres

Okólna 3, 62-586 Sławsk

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów