Numer projektu:
398
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8
Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.
Udało nam się osiągnąć założony cel: zbudować w pełni funkcjonalny poduszkowiec.
Wartością dodaną, choć z góry założoną, jest powstanie rewelacyjnego zespołu.
W trakcie realizacji projektu natknęliśmy się na wiele trudności natury technicznej.
Sama kwestia budowy pojazdu, jakim jest poduszkowiec, była niesamowitym wyzwaniem. Dokonaliśmy tego nie korzystając z żadnych gotowych rozwiązań. wszystkie techniczne szczegóły wymagały wymyślenia/opracowania rozwiązania.
Kilka awarii:
- pęknięcie/rozerwanie łopat wirnika - wymusiło to zastosowanie dodatkowych krat osłonowych.
- niekontrolowany i nieoczekiwany obrót silnika w jego łożu - spowodowało to skręcenie kabli, następnie zwarcie, następnie... :-) już wszystko było dobrze :-)
- oraz wiele innych drobniejszych kwestii, które udało się rozwikłać.
Uczniowie nauczyli się przede wszystkim wzajemnie współpracować. Poznali siebie samych w obliczu trudności oraz sukcesu. To rozwija człowieka, gdyż pozwala mu doświadczać różnych emocji i wymusza konieczność poradzenia sobie z nimi w bezpiecznych warunkach.
Uczniowie nauczycieli się ponad to wielu nowych umiejętności z zakresu:
- konstrukcyjnych - korzystanie precyzyjne z noża do tapet, kleju na gorąco, wiertarki, wkrętarki, lutownicy, używania narzędzi warsztatowych;
- elektryczno/elektronicznych - praca z prądem stałym o bezpiecznych wartościach, łączenie przewodów, montowanie zacisków, doprowadzanie napięcia do wskazanego miejsca, zastosowanie urządzeń do zmiany wartości napięcia, zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii;
- fizycznych/aerodynamicznych - wykorzystanie siły podmuchu powietrza, stworzenie ciśnienia w komorze pod poduszkowcem w celu kontrolowanego przepływu powietrza i uniesienia konstrukcji, wykorzystanie strumienia powietrza do napędzenia pojazdu;
- technologii informacyjnych - wykorzystaliśmy drukarkę 3D do stworzenia łoża baterii zasilania oraz ozdoby pojazdu;
- kreatywności/współpracy/kreatywności/współpracy/.......
Realizacja projektu przyczyniła się do promocji działań szkoły. Środowisko lokalne spostrzega naszą szkołę, jako miejsce, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje wszechstronne talenty. To ważna informacja dla rodziców, którzy wybierają szkołę dla swoich dzieci.
Nawiązaliśmy współpracę z pobliską szkołą średnią, czyli ponadpodstawową. Zostaliśmy zaproszeni do zaprezentowania tam poduszkowca oraz do wystąpienia.
Bardzo często ludzie nie wierzą, że w szkołach można realizować tego typu projekty.
Jako grupa projektowa jesteśmy szczególnie dumni z tego, że pomimo małych przeszkód udało nam się zrealizować cel projektu.
Jesteśmy również dumni z nas. Poznaliśmy się lepiej a to poskutkowało współpracą na dłużej. Będziemy realizować kolejne przedsięwzięcia.
Zgodnie jednym głosem twierdzimy, że nic byśmy nie zmienili. Jeżeli mielibyśmy jeszcze raz realizować taki projekt zrobilibyśmy wszystko dokładnie tak samo. Było cudnie :-)
Zmieniły się różne pomysły. W szczególności wiele rozwiązań technicznych.
Budowa poduszkowca okazała się jednym wielkim "prototypowaniem".
Wiele rozwiązań wymagało wymyślenia rozwiązania. Nawet "internet" wszystkiego nie wiedział.
Wśród uczniów zmienił się rodzaj myślenia w podejściu do takich projektów - to, że w szkole podstawowej można uczyć się tak zaawansowanych umiejętności i technik.
Otrzymany grant wykorzystaliśmy na:
- zakup elementów technicznych i urządzeń - podczas prototypowania niektóre rozwiązania wymagały zamiany na inne. Efekt - ponowny zakup tych samych rzeczy, lecz w innych konfiguracji - silniki, wirniki, etc.
- integrację grupy - wspólna pizza smakuje zawsze :-)
- upominki dla uczniów
- promocję projektu - stworzyliśmy naklejki z naszym logo oraz z "poduszkowcem"
Zapraszamy na nasz kanał na youtube (8100 wyświetleń):
https://www.youtube.com/@_MECH_
Szkoła Podstawowa nr 5 im.Adama Mickiewicza
Michałkowicka 15, 41-100 Siemianowice Śląskie