Numer projektu: 398
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

MECH - mechanics, electronics, cybernetic, human-X

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

W ramach realizacji projektu chcemy (cele główne):
- integrować grupę młodzieży i pozwolić doświadczyć jej pozytywnych relacji z rówieśnikami
- rozwijać kompetencje kluczowe przyszłości wśród młodzieży w ramach koncepcji 4P - komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie i kreatywne myślenie (z ang. Communication, Collaboration, Critical thinking, Creative thinking).
- rozwijać umiejętności konstrukcyjne, edukacyjne, społeczne, artystyczne wśród młodzieży

Moja grupa projektowa będzie składać się z uczniów z klas 6,7 szkoły podstawowej. 
Chciałbym aby uczestnicy, podczas wspólnej pracy, uczyli się integracji, współpracy, myślenia komputacyjnego, kreatywności. Praca nad projektem pozwoli rozwinąć bądź wręcz uwolnić ich talenty - konstrukcyjne, plastyczne, matematyczne, informatyczne, społeczne.

Pomysł na zrealizowanie projektu zaczerpnęliśmy z istniejących potrzeb w okolicy naszej szkoły. Dzieci, które wezmą udział w projekcie uczęszczają do szkoły w niewielkiej miejscowości. Brak jest obecnie w naszym mieście zajęć dodatkowych bądź różnych projektów, dzięki którym mogłyby rozwinąć swoje umiejętności. Realizując ten projekt chciałbym im dać możliwość szerszego spojrzenia na swoją przyszłość - w kontekście rozwijania własnych kompetencji społecznych, naukowych, intelektualnych.
Plan działania

Plan działania

Grupa będzie miała do zbudowania poduszkowiec.

Brzmi prosto, lecz aby osiągnąć cel, młodzież będzie musiała poznać:
- projektowania urządzeń mechanicznych (jak obrabiać i łączyć ze sobą różne materiały - metal, różne tworzywa, drewno)
- podstawowe zasady aerodynamiki (odpowiednio sterowany ruch powietrza napędza poduszkowiec)
- podstawowych funkcji działania mikrokontrolerów BBC Micro:bit, które wykorzystamy to sterowania pojazdem (regulacja prędkości, kierunek poruszania się, oświetlenie)

Grupa otrzyma plan działania, projekt budowy pojazdu oraz niezbędne materiały do montażu poszczególnych elementów. Każdy etap będzie poprzedzony odpowiednim wprowadzeniem do tematu. Każdy krok zostanie wystarczająco jasno przedstawiony. 
Zajęcia zostaną poprowadzone tak, aby grupa projektowa zdołała samodzielnie wykonać całość od fazy początkowej do końca.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w Szkole Podstawowej nr 5 w Siemianowicach Śląskich, jako regularne, cotygodniowe zajęcia popołudniu.
Początek realizacji nastąpi niezwłocznie po ogłoszeniu wyników JURY.
Zakończenie projektu nastąpi najpóźniej w kwietniu 2024 r.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy będą odpowiadać za całą realizację projektu. Metoda projektu, którą chce wykorzystać zakłada całkowite prowadzenie przez dzieci. Dzięki temu dzieci uczą się współpracy, samodzielności, otwartości i odpowiedzialności.
Rola dorosłego ogranicza się wspierania, dostarczaniu wiedzy i niezbędnych materiałów, monitorowania postępów.
Uczestnicy nauczą się współpracować w zespole różnorodnym. W zespole będą dzieci z różnych klas oraz chłopcy i dziewczynki. Uczestnicy nauczą się nowych sposobów rozwiązywania i pokonywania problemów i trudności. 
Nauczą się myśleć komputacyjnie, zgodnie z obowiązującymi modelami nauczania.
Nauczą się kreatywnie tworzyć i konstruować.
Uczestnicy nauczą się programować mikrokontrolery - zagadnienie obejmuje włączenie elementów matematyki, informatyki i elektroniki.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant zamierzam przeznaczyć w części na działania, które pomogą zintegrować uczestników. 
Do realizacji pomysłu niezbędne będzie zakupienie elementów - materiały biurowe, części konstrukcyjne, mechanizmy.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest ambitny, nietuzinkowy i o nieograniczonym zasięgu. Naszymi osiągnięciami będziemy się dzielić na szkolnym FB (1.3 tyś obserwujących) oraz szkolnej stronie internetowej.
Filmy

Filmy

https://youtu.be/7V9sbPTCbzo
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się osiągnąć założony cel: zbudować w pełni funkcjonalny poduszkowiec.
Wartością dodaną, choć z góry założoną, jest powstanie rewelacyjnego zespołu.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

W trakcie realizacji projektu natknęliśmy się na wiele trudności natury technicznej. 
 Sama kwestia budowy pojazdu, jakim jest poduszkowiec, była niesamowitym wyzwaniem. Dokonaliśmy tego nie korzystając z żadnych gotowych rozwiązań. wszystkie techniczne szczegóły wymagały wymyślenia/opracowania rozwiązania.
 
 Kilka awarii:
 - pęknięcie/rozerwanie łopat wirnika - wymusiło to zastosowanie dodatkowych krat osłonowych.
 - niekontrolowany i nieoczekiwany obrót silnika w jego łożu - spowodowało to skręcenie kabli, następnie zwarcie, następnie... :-) już wszystko było dobrze :-)
 - oraz wiele innych drobniejszych kwestii, które udało się rozwikłać.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się przede wszystkim wzajemnie współpracować. Poznali siebie samych w obliczu trudności oraz sukcesu. To rozwija człowieka, gdyż pozwala mu doświadczać różnych emocji i wymusza konieczność poradzenia sobie z nimi w bezpiecznych warunkach.
 Uczniowie nauczycieli się ponad to wielu nowych umiejętności z zakresu:
 - konstrukcyjnych - korzystanie precyzyjne z noża do tapet, kleju na gorąco, wiertarki, wkrętarki, lutownicy, używania narzędzi warsztatowych;
 - elektryczno/elektronicznych - praca z prądem stałym o bezpiecznych wartościach, łączenie przewodów, montowanie zacisków, doprowadzanie napięcia do wskazanego miejsca, zastosowanie urządzeń do zmiany wartości napięcia, zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii;
 - fizycznych/aerodynamicznych - wykorzystanie siły podmuchu powietrza, stworzenie ciśnienia w komorze pod poduszkowcem w celu kontrolowanego przepływu powietrza i uniesienia konstrukcji, wykorzystanie strumienia powietrza do napędzenia pojazdu;
 - technologii informacyjnych - wykorzystaliśmy drukarkę 3D do stworzenia łoża baterii zasilania oraz ozdoby pojazdu;
 - kreatywności/współpracy/kreatywności/współpracy/.......

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Realizacja projektu przyczyniła się do promocji działań szkoły. Środowisko lokalne spostrzega naszą szkołę, jako miejsce, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje wszechstronne talenty. To ważna informacja dla rodziców, którzy wybierają szkołę dla swoich dzieci.
 Nawiązaliśmy współpracę z pobliską szkołą średnią, czyli ponadpodstawową. Zostaliśmy zaproszeni do zaprezentowania tam poduszkowca oraz do wystąpienia.
 Bardzo często ludzie nie wierzą, że w szkołach można realizować tego typu projekty.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa jesteśmy szczególnie dumni z tego, że pomimo małych przeszkód udało nam się zrealizować cel projektu.
 Jesteśmy również dumni z nas. Poznaliśmy się lepiej a to poskutkowało współpracą na dłużej. Będziemy realizować kolejne przedsięwzięcia.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Zgodnie jednym głosem twierdzimy, że nic byśmy nie zmienili. Jeżeli mielibyśmy jeszcze raz realizować taki projekt zrobilibyśmy wszystko dokładnie tak samo. Było cudnie :-)

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmieniły się różne pomysły. W szczególności wiele rozwiązań technicznych.
 Budowa poduszkowca okazała się jednym wielkim "prototypowaniem".
 Wiele rozwiązań wymagało wymyślenia rozwiązania. Nawet "internet" wszystkiego nie wiedział.
 Wśród uczniów zmienił się rodzaj myślenia w podejściu do takich projektów - to, że w szkole podstawowej można uczyć się tak zaawansowanych umiejętności i technik.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Otrzymany grant wykorzystaliśmy na:
 - zakup elementów technicznych i urządzeń - podczas prototypowania niektóre rozwiązania wymagały zamiany na inne. Efekt - ponowny zakup tych samych rzeczy, lecz w innych konfiguracji - silniki, wirniki, etc.
 - integrację grupy - wspólna pizza smakuje zawsze :-)

- upominki dla uczniów
 - promocję projektu - stworzyliśmy naklejki z naszym logo oraz z "poduszkowcem"

Efekty: filmy

Efekty: filmy

Zapraszamy na nasz kanał na youtube (8100 wyświetleń):
 https://www.youtube.com/@_MECH_

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 5 im.Adama Mickiewicza

Adres

Michałkowicka 15, 41-100 Siemianowice Śląskie

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów