Numer projektu: 589
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Ja i mój teatr lalkowy

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt będzie prowadzony podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych, w naszej szkole szpitalnej gdzie prowadzimy zajęcia grupowe w świetlicach  oddziałów i  indywidualnie, przy łóżku chorego dziecka.  Kontakt ze sztuką wpływa na dzieci relaksująco, powoduje, że zapominają o chorobie, mają motywację do zabawy, nauki i lepiej znoszą wszelkie zabiegi medyczne. W ramach projektu zorganizujemy warsztaty tworzenia lalek teatralnych, dekoracji, rekwizytów i scenografii oraz przygotujemy dziesięć krótkich  przedstawień lalkowych, które nagramy dla kolegów z oddziału, rodziców, opiekunów i personelu medycznego,  połączonych z zajęciami muzycznymi i plastycznymi  Do twórczej pracy wspólnie z dziećmi będą angażowani rodzice i opiekunowie.
Plan działania

Plan działania

Przeprowadzimy warsztaty tworzenia lalek teatralnych. Na zajęciach uczniowie tworzą, według własnego pomysłu, motanki, pacynki, kukiełki, lalki hybrydowe lub teatru cieni z
wykorzystaniem różnorodnych materiałów (tkanin, włóczki, koronki, pianki do wypełniania, wstążek, koralików). Do twórczej pracy wspólnie z dziećmi będą angażowani rodzice i opiekunowie.
Uczniowie, z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych lalek,  przygotują 10 autorskich,
improwizowanych przedstawień teatralnych umożliwiające im odreagowanie emocji, stresu związanego z pobytem w szpitalu. W miarę możliwości wysiłkowych pacjenci przygotują dekoracje, rekwizyty, efektów dźwiękowych oraz podejmą próby tworzenia
scenariusza. Prezentacja spektaklu innym pacjentom, rodzicom, personelowi oddziału. Nagranie występu dzieci na tablecie -pamiątka z projektu.
Podsumowanie
Wspólne oglądanie nagrania z występu i dyskusja.
Wydrukowanie zdjęć z warsztatów i umieszczanie ich w kronice.
Relacja podsumowująca na stronie szkoły i w gazetce szkolnej.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt jest realizowany na oddziale chirurgii urazowej, dermatologii, pediatrii, alergologii i okulistyki. Planujemy  naszymi działaniami objąć też oddział chirurgii ogólnej, neurologii, neurochirurgii. Działania projektowe rozpoczęły się już w marcu, zakończenie projektu przewidujemy w czerwcu 2024 r,
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie samodzielnie  podejmują inicjatywy organizacyjne i artystyczne , osoby wycofane nabierają śmiałości, małomówne zaczynają się odzywać, mówią głośniej, wyraźniej,  poprawia im się koncentracja uwagi, nabierają umiejętności współpracy w grupie. Ponadto jeszcze:
• wspomaganie procesu leczenia poprzez zmniejszenie poziomu napięcia, leku i stresu u dzieci przebywających w szpitalu
• podniesienie motywacji do pokonywania przeciwności, trudności życiowych i zdrowotnych
• rozwiniecie kreatywności, zdolności twórczych poprzez tworzenie czegoś oryginalnego i wyjątkowego
• wzrost umiejętności aktorskich i improwizacji uczniów
• podwyższenie u dzieci stopnia samooceny i pewności siebie
• wywołanie pozytywnych emocji podczas pobytu w szpitalu
• rozbudzenie wrażliwością artystycznej, estetycznej i muzycznej
• zaangażowanie rodzica, opiekuna w twórczą prace własnego dziecka, wzmacnianie więzi rodzinnych
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakup scenki teatralnej, materiałów na lalki teatralne, scenografię, rekwizyty, reflektory, instrumenty muzyczne do oprawy dźwiękowej przedstawienia.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt sprawia radość chorym dzieciom, które dzięki niemu zapominają o chorobie, stresie szpitalnym, mniej się boją zabiegów, szybciej dochodzą do zdrowia.
Opis realizacji

Opis realizacji

Od marca 2023 do kwietnia 2024 r. w projekcie wzięło udział 100 uczniów naszej szkoły z oddziałów: alergologii, pediatrii, okulistyki, dermatologii i chirurgii urazowej. 
Pierwsze warsztaty dla dzieci w ramach projektu zostały przeprowadzone 21 marca. Uczniowie przygotowywali na nich lalki-motanki,  zapoznali się z ich historią oraz techniką wykonania. Własnoręcznie wykonywane z gałganków lalki to wyjątkowe, niepowtarzalne zabawki przyjazne dla środowiska. Uczestnicy warsztatów nadawali im niepowtarzalnego charakteru, wybierając dla nich kolorowe sukienki i ozdoby. Motanie lalek to niezwykłe zajęcie, podczas którego panuje klimat pełen pozytywnego nastawienia i wzajemnych inspiracji. Nie trzeba mieć nadzwyczajnego talentu, aby taką lalkę wykonać samodzielnie. Wystarczą dobre chęci i trochę wyobraźni. 
Po części plastycznej warsztatów, na której wykonywane były motaki, uczniowie mogli sprawdzić się w roli aktorów i przygotować występ dla kolegów z oddziału, rodziców oraz personelu szpitala. Tworzyli improwizowane scenki teatralne z udziałem pacynek i własnoręcznie wykonanych lalek. Zabawa w teatr oddziaływała na sferę emocjonalną dzieci, sprzyjała ćwiczeniu wyrażania uczuć, wspomagała spontaniczną aktywność, a także usprawniała komunikację i współpracę w grupie. 
Oprócz przedstawień z motankami i pacynkami uczniowie przygotowali też krótkie przedstawienia z postaciami poruszanymi za pomocą magnesów. Dzieci same przygotowywały figurki i kolorową scenografię. Do środka lalki teatralnej wkładały magnes. Drugi magnes przesuwały po tylnej ścianie scenografii, dzięki czemu bohaterowie przedstawień poruszali się.  Wyglądało to tak, jakby lalki ożyły. Widzowie byli zaskoczeni i zaciekawieni efektami scenicznymi.
Dzieci bardzo lubiły tworzyć przedstawienia, bo teatr łączy w sobie słowo, obraz, ruch i muzykę. 
W część zajęć włączyli się rodzice, którzy wspólnie z dziećmi przygotowywali lalki i tworzyli przedstawienia. Wiele satysfakcji i radości sprawiła im wspólne występy. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Chcieliśmy objąć naszymi działaniami projektowymi wszystkie oddziały w naszym szpitalu. Jednak nie udało się nam dotrzeć do dzieci przebywających na chirurgii ogólnej, neurochirurgii. Ten ostatni oddział był nieczynny przez 3 miesiące od stycznia do marca. W przyszłości spróbujemy zorganizować tam warsztaty.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się rodzić sobie z emocjami w trudnych szpitalnych sytuacjach, poznali różne sposoby ich odreagowania. Osoby wycofane nabierały śmiałości, małomówne zaczynały się odzywać, mówiły wyraźniej, z zaangażowaniem i wytrwałością przygotowywały lalki i przedstawienia. Ćwiczyły umiejętności współpracy w grupie, uważność, empatię i koncentrację uwagi na zadaniu.  Uczniowie rozwinęli swoje umiejętności i zdolności improwizacyjne, teatralne, plastyczne i muzyczne. Część z nich odkryła talent do występów publicznych, projektowania strojów, tworzenia wspaniałych rzeczy z "niczego". 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Warsztaty sprawiły, że personel medyczny inaczej patrzył na pacjentów, którzy wykazywali się tak wspaniałymi umiejętnościami  i zdolnościami. Powstała miła i serdeczna atmosfera na oddziale szpitalnym.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z wspaniałych lalek i przedstawień.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Innym nauczycielom chcielibyśmy zwrócić uwagę na terapeutyczną wartość naszych działań, które pozwalały dzieciom zapomnieć o bólu, o lęku o własne zdrowie, o strachu z powodu operacji, badania, o szpitalnej nudzie i stresie oraz przenieść się w świat marzeń i wyobraźni.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zaplanowaliśmy, że do udziału w naszych warsztatach będziemy zapraszani dzieci wraz z rodzicami. Jednak nie wszyscy rodzice włączyli się w nasze zajęcia. Dla części z nich (przebywając 24 h z dzieckiem w małej sali szpitalnej) udział dziecka w warsztatach projektowych był okazją do chwili oddechu, odpoczynku, relaksu, możliwością wyjście poza oddział na zakupy, obiad ze świadomością, że ich córka lub syn dobrze się bawią. Po powrocie podziwiali efekty pracy i dzielili się własnymi wspomnieniem z dzieciństwa, kiedy sami tworzyli podobne rzeczy. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy na zakup mikrofonu, materiałów na lalki teatralne oraz dzwonków KOSHI do tworzenia na żywo akompaniamentu podczas przedstawień.

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 282 w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym

Adres

Niekłańska 4/24, 03-924 Warszawa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów