Numer projektu: 403
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

"Przerwij krzyk ciszy! OswaJA#MY Czarnego Psa".

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Osamotnienie, alienacja, brak codziennego wsparcia przyjaciół i dorosłych, utrata poczucia bezpieczeństwa, własnej wartości, to kilka z wielu przyczyn, które prowadzą do znacznego pogarszania się dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży.  Reagowanie na wczesnych etapach kryzysu psychicznego, a przede wszystkim wdrażanie odpowiednich działań profilaktycznych, mogą nawet uratować życie.
Głównym celem działań naszej grupy projektowej jest przerwanie "krzyku ciszy", uwrażliwienie otoczenia na te niewypowiedziane prośby o pomoc
Podjęte przez nas inicjatywy mają być wsparciem dla tych, którzy na co dzień nie potrafią poradzić sobie z problemem depresji. Postanowiliśmy uczulić nauczycieli, rodziców, osoby dorosłe na sygnały, które mogą świadczyć o depresji wśród uczniów. Nie jest ona tylko chwilowym obniżeniem nastroju, ale permanentnym zaburzeniem kondycji psychicznej. Podjęte działania zwiększą świadomość społeczeństwa na temat choroby, pomogą zrozumieć, jak można jej zapobiegać, a przede wszystkim, w jaki sposób pomóc osobom nią doświadczonym, wskażą konkretny kierunek. Mamy nadzieję, że pomożemy oswoić "Czarnego Psa" i  nie będzie to już temat tabu. 
Plan działania

Plan działania

Etapy pracy nad realizacją projektu:
1. Przygotowanie scenariuszy lekcji wychowawczych na temat depresji, smutku, radzenia sobie z emocjami. Przeprowadzenie zajęć w klasach 1-8. 
2. Zaprojektowanie ulotki informacyjnej, przekazanie rodzicom uczniów z klas 1-8. 
3. Przeprowadzenie przez psychologa szkolnego warsztatów dla klas 1-8 na temat radzenia sobie ze smutkiem, trudnymi emocjami. Zaburzenia depresyjne u dzieci. 
4. „Twarze depresji” – konkurs plastyczny dla klas 4-8, przygotowanie wystawy w holu szkoły.
5. Czarny Pies nie musi być smutny - konkurs plastyczny dla klas 1-3. 
6. Debata panelowa „Rozumiem – pomagam”.
7. Przygotowanie klipu "Przerwij krzyk ciszy". 
8. Wspólna lektura i dyskusja na temat książki "Mój Czarny Pies Depresja".
9. Przygotowanie spektaklu profilaktycznego przez koło teatralne "Fabryka wyobraźni". 
10. Aktywizacja behawioralna, czyli warsztaty scrapbookingu plastrem na przejawy depresji. 
11. Projektowanie ekologicznej torby "OswaJA#MY Czarnego Psa". 

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą przeprowadzone w Szkole Podstawowej nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Prochowicach, podczas Tygodnia Walki z Depresją. Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją przypada na 23 lutego 2023 r., wówczas rozpoczniemy realizację zadań. Na pokazy i do dyskusji zaprosimy ekspertów, którzy pomogą nam zgłębić temat, uczniów, nauczycieli i rodziców. Planowany czas działań: luty - maj 2024 r. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie podczas pracy nad pomysłem będą aktywnie włączali się w realizację ustalonych zadań. W programie graficznym zaprojektują ulotki na temat depresji oraz form pomocy, następnie rozpowszechnią je podczas spotkania z rodzicami. Przygotują prezentację w programie Genially, nauczą się pracy z wykorzystaniem Technologii Informacyjnej, poznają nowe narzędzia. Czynnie wezmą udział w debacie panelowej "Rozumiem - pomagam", będą rozwijać umiejętność tworzenia logicznych, konkretnych i klarownych wypowiedzi. Zaangażują się w przygotowanie spektaklu profilaktycznego, nagrają klip pt. "Przerwij krzyk ciszy". Będą ćwiczyć uważność i empatię, nabędą kompetencje współpracy, świadomości własnego ciała, wiedzę o zawodzie aktora. Zdobędą praktyczne narzędzia do skutecznej komunikacji, dzięki czemu będą mieć realny wpływ na zmianę - w klasie, szkole, rodzinie.
Uczniowie nauczą się sposobów radzenia z trudnymi emocjami, szacunku, a także akceptacji. Zrozumieją, że każdy ma problemy, lęki, troski, ale dzięki szczerej rozmowie, poszukiwaniu wsparcia, można znaleźć lek na lepsze jutro i żyć w zgodzie ze sobą i światem. Najważniejsze, żeby dzieci nauczyły się prosić o pomoc i wiedziały, że mają wsparcie u osób dorosłych. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualna nagroda pozwoli pokryć koszty związane z przygotowaniem spektaklu, zakupem nagród w konkursie "Twarze depresji", "Czarny pies nie musi być smutny".  Pozyskany grant zostanie przeznaczony na zakup materiałów niezbędnych do realizacji projektu (np. ulotki, materiały plastyczne niezbędne podczas warsztatów scrapbookingu). 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Pomysł zyskuje na wyjątkowości szczególnie w obecnym czasie, kiedy tak ważne jest uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problem depresji - zaburzenia o podłożu psychicznym. Chcielibyśmy, aby miłość do pomagania, empatia zrodziły się w sercach młodych ludzi, miały wpływ na kształtowanie ich osobowości. Realizacja projektu pomoże w ukształtowaniu poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Projekt "Przerwij krzyk ciszy! OswaJA#MY Czarnego Psa" był ambitną inicjatywą mającą na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat depresji i sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami wśród dzieci i młodzieży. Udało się zrealizować szereg działań edukacyjnych i terapeutycznych, które znacząco przyczyniły się do osiągnięcia założonych celów projektu. Jednym z elementów była realizacja scenariuszy lekcji wychowawczych skoncentrowanych na tematach depresji, smutku, i radzeniu sobie z emocjami, które przeprowadzono w klasach 1-8. Te działania edukacyjne dały uczniom lepsze zrozumienie własnych emocji oraz narzędzia niezbędne do ich regulacji. Ponadto pani psycholog przeprowadziła warsztaty dla wszystkich klas, koncentrując się na radzeniu sobie ze smutkiem i trudnymi emocjami, co było szczególnie ważne w kontekście rozpoznawania i odpowiedniego reagowania na objawy zaburzeń depresyjnych u dzieci. Projekt zaangażował również uczniów w aktywności artystyczne i kreatywne, takie jak Szkolny Konkurs Plastyczny "Twarze depresji" czy projektowanie ekologicznej torby "OswaJA#MY Czarnego Psa", co pozwoliło na inną formę wyrazu i zrozumienia problematyki depresji. Inicjatywa ta pokazała również moc wspólnej lektury i dyskusji wokół książki "Mój Czarny Pies Depresja", co sprzyjało budowaniu empatii i wsparcia wśród uczniów. Zrealizowanie spektaklu profilaktycznego przez grupę teatralną "Fabryka wyobraźni" pt. "Jajko" oraz warsztaty teatroterapii i "Zmysłoczułe przerwy relaksacyjne" - antystresowe kolorowanki, to kolejne przykłady, jak różnorodne metody mogą być skutecznie wykorzystane do pracy nad emocjami. Projekt udowodnił, że kompleksowe podejście, łączące edukację, terapię i sztukę, może skutecznie przyczynić się do zmiany postaw i lepszego radzenia sobie z problemami emocjonalnymi wśród dzieci i młodzieży.
Jednym z kluczowych elementów projektu była debata panelowa "Rozumiem - pomagam" (zorganizowana z okazji Światowego Dnia Walki z Depresją), która zgromadziła ekspertów z różnych dziedzin: psychologa, pedagoga, rodziców, przedstawicielkę Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Legnicy,  przedstawicielkę Urzędu Miasta i Gminy Prochowice - Inspektor ds. zarządzania kryzysowego, obronnych i oświaty . Debata ta stała się platformą wymiany wiedzy
i doświadczeń, umożliwiając uczestnikom głębsze zrozumienie problemów zdrowia psychicznego. Dzięki temu, uczestnicy debaty mogli lepiej zrozumieć, jak ważne jest otwarte mówienie o depresji oraz jak można skutecznie wspierać osoby zmagające się z tą chorobą.
Innym punktem naszego projektu była gra Dixit –  "Ja, Ty, WYgraMY z depresją", która poprzez metaforyczne i abstrakcyjne obrazy stymuluje wyobraźnię i zachęca do rozmów na trudne tematy w bezpiecznym, nieoceniającym środowisku. Dixit okazał się być doskonałym narzędziem do budowania więzi między uczestnikami oraz ułatwieniem wyrażania emocji i doświadczeń, które mogą być trudne do wyartykułowania w tradycyjny sposób.
Aktywizacja behawioralna - warsztaty scrapbookingu plastrem na przejawy depresji, okazały się być nie tylko kreatywnym zajęciem, ale również skutecznym narzędziem wspierającym walkę z objawami depresji. Uczestnicy warsztatów, poprzez twórcze wyrażanie siebie, mieli okazję na chwilę zapomnieć o swoich problemach, co przyczyniło się do poprawy ich samopoczucia. Uczniowie samodzielnie wykonali spersonalizowane kartki. Była to świetna okazja do nawiązywania nowych znajomości i wzmacniania poczucia wspólnoty, co jest niezwykle ważne, gdyż izolacja społeczna często towarzyszy problemom psychicznym.
Ostatnią, ale równie ważną częścią naszego projektu było przygotowanie i dystrybucja folderów-informatorów dla rodziców uczniów klas 1-8, zawierających podstawowe informacje na temat depresji. Ich celem było zwiększenie świadomości  wśród rodziców, wyjaśnienie, jakie są symptomy tego zaburzenia oraz gdzie szukać pomocy i wsparcia. Folder zawierał także praktyczne porady, jak rozmawiać z dziećmi na trudne tematy oraz jak wspierać ich emocjonalnie. 
Nasze działania miały na celu nie tylko edukację, ale także demistyfikację tematu depresji oraz zwiększenie otwartości na dialog w rodzinie i społeczności.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Realizacja projektu, niezależnie od jego skali i charakteru, zawsze niesie ze sobą różnorodne wyzwania i problemy. Jednym z najczęściej napotykanych wyzwań jest zarządzanie zasobami – zarówno ludzkimi, jak i materialnymi. Optymalne przydzielenie zadań i odpowiedzialności w zespole wymaga nie tylko znajomości mocnych stron i słabości każdego z członków, ale także umiejętności adaptacji do zmieniających się okoliczności. Równie ważne jest efektywne zarządzanie czasem oraz budżetem projektu, co często okazuje się trudne w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń lub opóźnień. Technologia, choć jest wsparciem, może również stanowić wyzwanie. (Niestety nie udało nam się w terminie zrealizować klipu - "Przerwij krzyk ciszy" - problemy techniczne). 
Projekt "Przerwij krzyk ciszy! Oswajamy Czarnego Psa" był więc pełen wyzwań, ale jednocześnie niezwykle ważny i satysfakcjonujący. Pokonywanie napotkanych trudności pozwoliło nam nie tylko osiągnąć założone cele, ale również nauczyć się cennych lekcji na przyszłość.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Realizacja projektu "Przerwij krzyk ciszy! OswaJA#MY Czarnego Psa" miała na celu zwiększenie świadomości wśród młodzieży na temat zdrowia psychicznego, a w szczególności problematyki depresji, często nazywanej "Czarnym Psem". Uczestnictwo w tym projekcie pozwoliło uczniom na zgłębienie wiedzy z zakresu rozpoznawania objawów depresji, zarówno u siebie, jak i u osób z ich otoczenia, co jest niezwykle istotne w kontekście wczesnego interweniowania i zapobiegania pogłębianiu się problemów zdrowotnych. Uczniowie nauczyli się także, jak ważne jest otwarte mówienie o swoich uczuciach i doświadczeniach, co przyczynia się do demistyfikacji problemów psychicznych i zmniejszenia związanej z nimi stygmatyzacji. Projekt pokazał młodym ludziom, że poszukiwanie wsparcia i korzystanie z pomocy specjalistów (takich jak psychologowie czy psychiatrzy) jest znakiem siły, a nie słabości. Wiedza ta jest kluczowa w budowaniu zdrowej postawy wobec własnego zdrowia psychicznego i zachęcaniu innych do dbania o siebie. Ponadto, uczestnicy projektu zdobyli umiejętności praktyczne w zakresie radzenia sobie ze stresem i budowania odporności psychicznej. Nauczyli się technik relaksacyjnych, metod zarządzania czasem, które mogą pomóc w redukcji napięcia i przeciwdziałaniu wypaleniu. Projekty takie jak "Przerwij krzyk ciszy! OswaJA#MY Czarnego Psa" odgrywają kluczową rolę w edukacji młodzieży, przygotowując ją do lepszego radzenia sobie z wyzwaniami zdrowia psychicznego i promując kulturę otwartości oraz wsparcia w społecznościach szkolnych.
Uczniowie podczas pracy nad pomysłem aktywnie włączali się w realizację ustalonych zadań. W programie graficznym zaprojektowaliśmy ulotki na temat depresji oraz form pomocy. Nauczyli się pracy z wykorzystaniem Technologii Informacyjnej, poznali nowe narzędzia. Czynnie wzięli udział w debacie panelowej "Rozumiem - pomagam", rozwijali umiejętność tworzenia logicznych, konkretnych i klarownych wypowiedzi. Zaangażowali się w przygotowanie spektaklu profilaktycznego, nagrywają klip pt. "Przerwij krzyk ciszy". Ćwiczyli uważność i empatię, nabyli kompetencje współpracy, świadomości własnego ciała, wiedzę o zawodzie aktora. Zdobyli praktyczne narzędzia do skutecznej komunikacji, dzięki czemu mają realny wpływ na zmianę - w klasie, szkole, rodzinie.
Uczniowie nauczyli się sposobów radzenia z trudnymi emocjami, szacunku, a także akceptacji. Zrozumieli, że każdy ma problemy, lęki, troski, ale dzięki szczerej rozmowie, poszukiwaniu wsparcia, mogą znaleźć lek na lepsze jutro i żyć w zgodzie ze sobą i światem. Najważniejsze, żeby dzieci nauczyły się prosić o pomoc i wiedziały, że mają wsparcie u osób dorosłych. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt "Przerwij krzyk ciszy! OswaJA#MY Czarnego Psa", skupiający się na promowaniu świadomości na temat zdrowia psychicznego oraz demistyfikacji zaburzeń takich jak depresja, przyniósł liczne korzyści lokalnej społeczności. Poprzez organizowanie warsztatów, spotkań oraz kampanii informacyjnych, projekt znacząco przyczynił się do zmniejszenia stygmatyzacji osób cierpiących na zaburzenia psychiczne, co jest jednym z kluczowych kroków do budowania bardziej otwartego i wspierającego środowiska. Kolejną korzyścią jest zwiększenie dostępności informacji i zasobów dotyczących zdrowia psychicznego. Uczestnicy projektu, jak również szersza społeczność, zyskali łatwiejszy dostęp do profesjonalnej pomocy, co jest szczególnie istotne w kontekście często ograniczonych zasobów dedykowanych zdrowiu psychicznemu. Poprzez edukację i promowanie wiedzy na temat objawów oraz metod leczenia, projekt "Przerwij krzyk ciszy! OswaJA#MY Czarnego Psa" przyczynił się do tego, że więcej osób poszukuje pomocy na wczesnym etapie zaburzeń.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa zaangażowana w kampanię "Przerwij krzyk ciszy! OswaJA#MY Czarnego Psa", naszą największą dumą jest przyczynienie się do zmiany percepcji problemów zdrowia psychicznego w społeczeństwie. Ta inicjatywa, mająca na celu zwiększenie świadomości i edukację na temat depresji oraz innych zaburzeń psychicznych, stała się platformą, dzięki której ludzie zaczęli otwarcie rozmawiać o swoich doświadczeniach, lękach i nadziejach. Szczególnie dumni jesteśmy z tworzenia przestrzeni, w której uczniowie czują się bezpiecznie, aby wyrażać swoje uczucia i dzielić się swoimi historiami. Dzięki różnorodnym działaniom, takim jak warsztaty, debata, kampanie w mediach społecznościowych i materiały edukacyjne, udało nam się dotrzeć do szerokiej publiczności i zainspirować społeczność do wsparcia osób zmagających się z problemami psychicznymi. To, że udało nam się zbudować silną i wspierającą społeczność wokół tak ważnej sprawy, jest dla nas ogromnym powodem do dumy.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Jedną z rzeczy, którą zrobiłbym inaczej, to wprowadzenie regularnych sesji edukacyjnych na temat zdrowia psychicznego, nie tylko dla uczniów, ale również dla nauczycieli i rodziców. Edukacja na temat objawów depresji, lęku oraz innych zaburzeń psychicznych może pomóc w ich wczesnym rozpoznawaniu i odpowiedniej interwencji. Ponadto, chciałbym zwrócić uwagę innych nauczycieli na znaczenie tworzenia bezpiecznej przestrzeni w klasie, gdzie uczniowie mogą otwarcie wyrażać swoje uczucia i obawy. Wspieranie otwartości i empatii wśród uczniów buduje poczucie wspólnoty i wzajemnego wsparcia. Włączenie programów budowania odporności psychicznej i radzenia sobie ze stresem do programu nauczania może również znacznie pomóc uczniom w radzeniu sobie z wyzwaniami, zarówno w szkole, jak i poza nią. Inicjatywy takie jak "Przerwij krzyk ciszy! OswaJA#MY Czarnego Psa" są przypomnieniem, że zdrowie psychiczne powinno być priorytetem w edukacji i wymaga wspólnych działań całej społeczności szkolnej. Działając razem, możemy przerwać krzyk ciszy i pomóc naszym uczniom nie tylko odnieść sukcesy, ale również zadbać o ich dobrostan psychiczny.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Pierwotny pomysł tej kampanii skupiał się na podnoszeniu świadomości na temat depresji jako choroby, która dotyka wiele osób niezależnie od wieku, płci czy statusu społecznego. Z czasem jednak, inicjatywa ta ewoluowała, rozszerzając swoje działania o edukację na temat szeroko pojętego zdrowia psychicznego, sposobów radzenia sobie z problemami psychicznymi, a także o sposoby na wsparcie osób zmagających się z depresją. Działania wzmocniliśmy dodatkowymi zadaniami - warsztaty teatralne i "zmysłoczułe przerwy". 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Dzięki otrzymanym środkom zrealizowaliśmy szereg działań edukacyjnych i informacyjnych. Realizacja projektu edukacyjno-informacyjnego, dzięki wsparciu finansowemu Nowej Ery, przyniosła wymierne efekty w formie różnorodnych działań. Inwestycja w materiały plastyczne przeznaczone na warsztaty scrapbookingu umożliwiła uczestnikom zdobycie nowych umiejętności oraz wyrażenie siebie poprzez artystyczną formę. Zakup drukarki znacząco wspomógł przygotowanie profesjonalnie wyglądających folderów - ulotek, które posłużyły do informowania rodziców o problemach takich jak depresja wśród młodzieży, oferując jednocześnie wskazówki i metody wsparcia. 
Uczniowie, którzy wzięli udział w Szkolnym Konkursie Plastycznym "Twarze depresji" otrzymali nagrody. Zakup maszyny Sizzix Big Shot z kolei umożliwił tworzenie unikatowych materiałów edukacyjnych i dekoracyjnych, co uatrakcyjniło organizowane warsztaty. 
Finansowanie zakupu gry "Dixit" z grantu pokazuje, jak edukacyjne i integracyjne cele mogą być realizowane poprzez niestandardowe metody i narzędzia. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Film - klip "Przerwij krzyk ciszy!" Prześlemy z opóźnieniem. Mieliśmy problemy techniczne, nie udało się zrealizować w czasie, choć grupa nad tym intensywnie pracuje. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 2 im Tadeusza Kościuszki w Prochowicach

Adres

Tadeusza Koścuszki 2, 59-230 Prochowice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów