Numer projektu: 574
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Renewable energy and nuclear energy – facts and myths (planet-friendly city model)

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Cele projektu:

  1.  Dzieci dowiedzą się, skąd pochodzi energia, jakie są jej źródła oraz dlaczego niektóre są bardziej przyjazne dla środowiska niż inne.
  2. Przybliżenie koncepcji odnawialnych źródeł energii, takich jak słońce, wiatr i woda. Omówienie, jak są one wykorzystywane do produkowania elektryczności.
  3. Wytłumaczenie prostych pojęć związanych z energią jądrową, takich jak reakcje jądrowe i jak energia jądrowa może być używana do wytwarzania prądu.
  4. Uświadomienie dzieciom, jak ważne  jest dbanie o środowisko i jak wybory dotyczące źródeł energii wpływają na naszą planetę.
Plan działania

Plan działania

Interdyscyplinarny projekt STEAM będzie realizowany wielotorowo, podczas lekcji edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, science, j. angielskiego. 
Uczniowie podczas lekcji warsztatowych: 
1) za pomocą interaktywnych materiałów, ćwiczeń uczniowie zdobędą wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii, energii jądrowej, uczniowie utrwalą wiadomości przy pomocy robotów, rozwijając także logiczne myślenie;
2) poznają słownictwo w j. angielskim (odnawialne źródła energii, energia jądrowa);
3) nauczą się pozyskiwać energię z warzyw/owoców;
4) nauczą się pozyskiwać energię ze słońca (zbudują robot solarny);
5) zbudują samochód napędzany wodą z dodatkiem soli;
6) nauczą się pozyskiwać energię z wiatru (zbudują minielektrownię wiatrową);
7) podczas warsztatów przygotują makiety miasta przyjaznego naszej planecie, które zostanie zaprojektowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, które uczniowie poznają podczas zajęć, w makiecie zostaną wykorzystane roboty zbudowane podczas lekcji warsztatowych oraz rośliny, które sami wyhodują w szkolnym ogródku, nawożonym organicznym nawozem, ich produkcji. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany na terenie szkoły (w salach lekcyjnych oraz w ogrodzie szkolnym).
Etapy realizacji: 
1) za pomocą interaktywnych materiałów, ćwiczeń uczniowie zdobędą wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii, energii jądrowej, uczniowie utrwalą wiadomości przy pomocy robotów, rozwijając także logiczne myślenie; 15.01.2024 -29.02.2024
2) poznają słownictwo w j. angielskim (odnawialne źródła energii, energia jądrowa); 15.01.2024 -29.02.2024
3) nauczą się pozyskiwać energię z warzyw/owoców; 01.02.2024 - 08.03.2024 
4) nauczą się pozyskiwać energię ze słońca (zbudują robot solarny); 01.02.2024 - 08.03.2024 
5) zbudują samochód napędzany wodą z dodatkiem soli; 01.02.2024 - 08.03.2024 
6) nauczą się pozyskiwać energię z wiatru (zbudują minielektrownię wiatrową); 01.02.2024 - 08.03.2024 
7) podczas warsztatów przygotują makiety miasta przyjaznego naszej planecie, które zostanie zaprojektowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, które uczniowie poznają podczas zajęć, w makiecie zostaną wykorzystane roboty zbudowane podczas lekcji warsztatowych oraz rośliny, które sami wyhodują w szkolnym ogródku, nawożonym organicznym nawozem, ich produkcji. 08.03.2024-12.04.2024
8) Finał Projektu - Mała Gala Naukowa (prezentacja makiet przez uczniów). 12.04.2024
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie podczas realizacji projektu będą rozwijać kompetencje kluczowe, dowiedzą się, czym jest zrównoważony rozwój. Koncepcja nauczania w modelu STEAM, która opiera się na nauce projektowej, czerpiącej z interdyscyplinarności nauk pozwoli uczniom na rozwijanie innowacyjnego i krytycznego myślenia oraz twórczego rozwiązywania problemów. Uczniowie zostaną wyposażeni w wiedzę, która jest kluczowa w perspektywie ratowania naszej planety Ziemi. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie przeznaczony na zakup niezbędnych materiałów t.j. pojemnik na kompost, sadzonki i nasiona warzyw/owoców, elementów niezbędnych do budowy robotów, materiałów plastycznych do budowy makiety. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt nie tylko edukuje, ale również inspiruje uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań i działań związanych z odnawialnymi źródłami energii, co czyni go godnym wsparcia finansowego w ramach przyznania grantu. 
Filmy

Filmy

https://www.canva.com/design/DAF1rNLygQw/R1e6tpscZ2XOn7RgOGqTrg/view?utm_content=DAF1rNLygQw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor
Opis realizacji

Opis realizacji

Interdyscyplinarny projekt STEAM realizowaliśmy wielotorowo, podczas lekcji edukacji wczesnoszkolnej, informatyki, science, j. angielskiego.
Uczniowie podczas lekcji warsztatowych:
1) za pomocą interaktywnych materiałów, ćwiczeń zdobyli wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii, energii jądrowej. Uczniowie utrwalili wiadomości przy pomocy robotów, rozwijając także logiczne myślenie. Warsztaty STEAM dla młodszych kolegów prowadzili uczniowie klasy 7;
2) poznali słownictwo w j. angielskim (odnawialne źródła energii, energia jądrowa);
3) nauczyli się pozyskiwać energię z warzyw/owoców;
4) nauczyli się pozyskiwać energię ze słońca (robot solarny);
5) zbudowali samochód napędzany wodą z dodatkiem soli;
6) nauczyli się pozyskiwać energię z wiatru (minielektrownię wiatrową);
7) podczas warsztatów przygotowali makietę miasta przyjaznego naszej planecie, które zostało zaprojektowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, które uczniowie poznali podczas zajęć. W makiecie zostały wykorzystane ozoboty jako samochody elektryczne. Uczniowie uczyli się kodować przy pomocy ozobotów na lekcjach informatyki.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Naszą trudnością były sytuacje losowe: opóźnione przesyłki zamówionych do realizacji projektu materiałów, nieobecności losowe nauczycieli lub uczniów. Nie wpłynęło to na efekt projektu, jedynie zobligowało nas do zmiany terminów zaplanowanych działań.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie podczas realizacji projektu rozwijali kompetencje kluczowe, dowiedzieli się, czym jest zrównoważony rozwój. Koncepcja nauczania w modelu STEAM, która opiera się na nauce projektowej, czerpiącej z interdyscyplinarności nauk pozwoliła uczniom na rozwinięcie innowacyjnego i krytycznego myślenia oraz twórczego rozwiązywania problemów. Uczniowie zdobyli wiedzę, która jest kluczowa w perspektywie ratowania naszej planety Ziemi. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Nasi uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły oraz ich rodziny tworzą naszą lokalną społeczność. Naszym celem było zwrócenie uwagi na fakt, że nasza planeta jest naszym dobrem wspólnym oraz fakt, że nie mamy już czasu na plany w kontekście zmian klimatycznych. To czas na działanie, a zmiany należy zaczynać od siebie.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy ogromnie dumni z zaangażowania całej społeczności szkolnej w projekt. Każde działanie okazało się fantastyczną okazją do ciekawych rozmów na temat przyszłości naszej planety Ziemi. Interdyscyplinarny charakter projektu pozwolił uczniom rozwinąć kompetencje kluczowe oraz zapoznać uczniów z metodą pracy STEAM. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

1) Prace w naszym szkolnym ogrodzie rozpoczęły się pod koniec marca - został rozstawiony kompostownik z dżdżownicami kalifornijskimi. Zostały zakupione sadzonki i nasiona warzyw, które planujemy wysiać/zasadzić pod koniec kwietnia. 
2) Zrezygnowaliśmy z pomysłu stworzenia kilku makiet miasta przyjaznego naszej planecie. Każda klasa 1-3 została zaangażowana w proces stworzenia jednej wspólnej makiety. W proces ten została także zaangażowana klasa 0. 




Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

1) Prace w naszym szkolnym ogrodzie rozpoczęły się pod koniec marca - został rozstawiony kompostownik z dżdżownicami kalifornijskimi. Zostały zakupione sadzonki i nasiona warzyw, które planujemy wysiać/zasadzić pod koniec kwietnia. 
2) Zrezygnowaliśmy z pomysłu stworzenia kilku makiet miasta przyjaznego naszej planecie. Każda klasa 1-3 została zaangażowana w proces stworzenia jednej wspólnej makiety. W proces ten została także zaangażowana klasa 0. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Środki z grantu zostały przeznaczone na zakup niezbędnych materiałów t.j. pojemnika na kompost, sadzonki i nasiona warzyw/owoców, elementów niezbędnych do budowy modeli solarnych, wodnych, wiatrowych oraz materiałów plastycznych do budowy makiety. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Link do relacji z realizacji projektu: https://tiny.pl/d9jjt

Szkoła

Prywatna Szkoła podstawowa nr 63

Adres

Wał Miedzeszyński 141, 04-987 Warszawa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów