Numer projektu:
406
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3
Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.
Udało nam się stworzyć prężnie działający zespół, “Anioły 3D ratują życie”, którego głównym zadaniem jest szerzenie wiedzy zakresu nauczania pierwszej pomocy wśród wszystkich grup wiekowych mieszkańców Lublina. Działania zostały skierowane do nauczycieli, rodziców, dzieci, a także członków Klubu Seniora. Dzieci posiadają bardzo bogatą wiedzę i umiejętności, które stale rozwijają. Dzięki regularnie wykonywanym pokazom, promowano zachowania prozdrowotne, prospołeczne i wyposażono uczestników w wiedzę i umiejętności, które mogą pomóc ratować ludzkie życie. Dzięki zakupionemu fantomowi i urządzeniu AED, czyli automatycznemu trenażerowi defibrylacji pokazy cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Uczestnicy byli pod wrażeniem, jak dobrze dzieci radzą sobie z wyzwaniami w sytuacji zagrożenia ludzkiego życia. Mali trenerzy umiejętności praktycznych odpowiadali na pytania wykazując się dużą znajomością tematu.
W trakcie realizacji projektu największą przeszkodą była synchronizacja czasu wolnego dzieci, opiekuna oraz grup docelowych. Wymagało to dużo logistyki i wysiłku ze strony wszystkich stron. Ale na szczęście udało się dopasować terminy. I ostatecznie planowane zajęcia doszły do skutku. Wbrew pozorom, najtrudniej była znaleźć wolny wśród zajęć seniorów. Okazało się, że jest to grupa bardzo aktywna. Na szczęście seniorzy bardzo chcieli się z nami spotkać. Toteż odbyło się pierwsze spotkanie inicjujące oraz pierwsze zajęcia praktyczne z pierwszej pomocy i zostaliśmy wpisani w stały harmonogram aktywności Klubu.
Zaproponowaliśmy pokaz pracownikom Kuratorium Oświaty w Lublinie. Spotkało się to z bardzo pozytywnym odbiorem, ale nadal czekamy na wyznaczenie terminu pierwszego pokazu. Próbowaliśmy także podjąć współpracę z Uniwersytetem Medycznym. Ale pracownicy uczelni nie byli zainteresowani tematem. Toteż zwróciliśmy się z propozycją do organizacji studenckiej i tutaj odebrani zostaliśmy bardzo serdecznie. I wkrótce te zajęcia się odbędą.
Uczniowie nauczyli się przede wszystkim działać w zespole. Mogli z radością dzielić się wiedzą i umiejętnościami z różnymi grupami odbiorców. Czuli się ważni i potrzebni. Wzrosło ich poczucie własnej wartości. Rozwijali wiedzę, doskonalili umiejętności i zdobywali nowe kompetencje. Zaczęli swoje pierwsze doświadczenia przez kamerą w trakcie nagrywania materiału filmowego. Poczuli co to jest trema. Nauczyli sobie z nią radzić. Uczyli się prawidłowego, profesjonalnego słownictwa związanego z medycyną ratunkową. Obsługiwali urządzenia takie jak fantom i AED. Ze swoich działań czerpali radość, dumę i satysfakcję. Przełamywali własne ograniczenia i słabości. A nade wszystko uczyli się działań, które w sytuacji zagrożenia realnie mogą uratować czyjeś zdrowie lub nawet życie.
Lokalna społeczność zobaczyła jak ważnym tematem jest nauczanie pierwszej pomocy i że nie jest to sprawa prosta. O ile wiedzę można zdobywać z różnych źródeł samodzielnie, o tyle działania praktyczne na fantomie i defibrylatorze wymagały już wielu powtórzeń. Ważne było nie tylko poprawne wykonywanie algorytmu pomocy, ale też fantom interaktywny wskazywał czy czynności praktyczne były wykonywane prawidłowo. Mieszkańcy dzielnicy Sławin zobaczyli, że są niewystarczająco wyedukowani w tej tematyce i chętnie chcieli ten stan zmienić.
Jako grupa jesteśmy najbardziej dumni z tego, że dzięki naszym edukacyjnym, innowacyjnym działaniom uświadamiamy ludziom, że jeśli chcą mogą stać się ratownikami i nie potrzebują do tego żadnej wiedzy akademickiej, ale odwagi, chęci i profesjonalnych ćwiczeń. W trakcie naszych pokazów uczniowie klasy trzeciej mogli wykazać się tym, jak dużo może zrobić nawet dziecko, gdy wystąpi nagły stan zagrożenia życia u kogoś w jego otoczeniu. Od wzywania prawidłowo pomocy z wykorzystaniem numerów alarmowych aż po obsługę defibrylatora. Dorośli odbiorcy naszych działań byli zdumieni z jaką łatwością i naturalnością dzieci przedstawiają czynności ratownicze. Dzieci stały się doskonale funkcjonującym teamem, gdzie każdy miał swoje zadania i mógł się czuć ważny i potrzebny.
Gdybyśmy zaczynali projekt po raz kolejny nagrywalibyśmy krótkie filmiki np. w formie tiktoków lub rolek z naszymi działaniami, ale oczywiście profesjonalne i z ważnym przekazem edukacyjnym. Takka forma trafia nie tylko do młodzieży, jak się powszechnie uważa, ale też do dorosłych i seniorów.
Na początku mieliśmy tylko środki na zakup fantoma, zaś Dyrekcja postanowiła ufundować nam też trenażer AED, który wykorzystujemy na pokazach.
Kupiliśmy fantoma interaktywnego za całą kwotę grantu. To najważniejszy i najdroższy element wyposażenia, by móc pokazywać czynności ratownicze. Ten sprzęt będzie nam służył na lata, gdyż jest to solidny fantom renomowanej firmy. Trwały, z elementami wymiennymi, który można wykorzystywać na intensywnych pokazach resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
Szkoła Podstawowa nr 14 im. T. Kościuszki
Sławinkowska 50, 20-810 Lublin