Numer projektu: 406
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

"Anioły 3D ratują życie", czyli szkolenia z udzielania pierwszej pomocy prowadzone przez dzieci dla dzieci, osób dorosłych seniorów

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcę stworzyć z uczniów klasy 3D, której jestem wychowawcą grupę szkoleniową "Anioły 3D", która będzie uczyła pierwszej pomocy inne klasy, nauczycieli oraz członków Klubu Seniora. Dzieci mają bogatą wiedzę i praktyczne umiejętności, którymi chcemy się podzielić, zaś wychowawca jest ratownikiem KPP i tematyka ratownictwa jest jego pasją, toteż będzie czuwał nad stroną merytoryczną i praktyczną przedsięwzięcia. Jest też przygotowany do szkolenia, posiada uprawnienia, uczy także edukacji dla bezpieczeństwa. Celem działań będzie promocja zachowań prozdrowotnych, prospołecznych i rzetelne szkolenia dla społeczności szkolnej, mieszkańców dzielnicy, a potem nasze działania rozszerzymy na całe miasto Lublin. Efektem będzie podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności kilku pokoleń ludzi w zakresie ratowania życia ludzkiego. W przyszłości chcemy pozyskać też sprzęt AED dla szkoły. Sądzę, że forma szkolenia, gdzie "trenerami" będą dzieci może być bardzo atrakcyjna i zwróci uwagę na ten jakże ważny temat. 
Plan działania

Plan działania

Plan działania
1. Styczeń 2024 - Uzyskanie zgody opiekunów prawnych dzieci do udziału w przedsięwzięciu.
2. Styczeń 2024 - Zakup fantoma szkoleniowego i stworzenie harmonogramu planowanych szkoleń (uczniowie, nauczyciele, członkowie Klubu Seniora).
3. Szkolenia wszystkich zaplanowanych grup (dwa razy w miesiącu dla uczniów, raz w miesiącu dla nauczycieli i raz w miesiącu dla seniorów).
4. Nagrywanie filmów szkoleniowych i dalsze propagowanie działań (maj 2024)
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

ZS nr 12 w Lublinie oraz Klub Seniora przy ZS nr 12 w Lublinie
Rozpoczęcie działań styczeń 2024 r. 
Zakończenie działań maj 2024 r. (daty pierwszej edycji, po wakacyjnej przerwie, jeśli ewaluacja działań wskaże pozytywne efekty nastąpi kolejna).

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy będą doskonalili swoją wiedzę i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy, nauczą też tych algorytmów rówieśników, innych nauczycieli, a także osoby starsze z Klubu Seniora. Będą potrafili dzielić się wiedzą, będą czuli się ważni i potrzebni. Będą uczyli się współpracy w grupie,. Zdobędą nowe kompetencje nagrywając materiał, z którego powstanie film  instruktażowy z udzielania pierwszej pomocy w szkole. Opiekun będzie pełnił rolę mentora, przewodnika i uważnie będzie obserwował wszystkie działania, by w razie potrzeby modyfikować je i służyć radą i pomocą. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

W szkole mamy tylko proste fantomy, które mają już dobrych kilka lat. Odbiegają od współczesnych standardów. Zdobyty grant przeznaczymy na zakup profesjonalnego fantoma Brayden do nauki RKO z czerwonym LED do wykorzystania na szkoleniach. Będzie on wyposażony w system wizualny i dźwiękowy, dzięki któremu można kontrolować poprawność ucisków podczas nauki resuscytacji, a także sztuczne płuca do wykonywania wdechów. Na wyposażeniu znajdą się też maseczki do resuscytacji oddechowej, mata ochronna i torba do przechowywania. Będzie to sprzęt , który może być wykorzystywany przez lata i wiele osób ze względu na trwałość. Dzięki niemu będziemy mogli także nagrywać instruktażowe filmiki, gdzie aktorami będą dzieci, uczniowie klasy trzeciej. Nasze działania będziemy mogli promować w sieci, a być może zainspirujemy inne grupy szkolne do naśladowania. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł jest oryginalny, gdyż nie słyszeliśmy, by jakiekolwiek dzieci prowadziły szkolenia z pierwszej pomocy dla dorosłych i seniorów. Zwykle to dzieci są nauczane przez ratowników, strażaków itp. Opiekun grupy uczy jednocześnie edukacji wczesnoszkolnej i edukacji dla bezpieczeństwa, posiadając uprawnienia ratownika KPP, a także uprawnienia do nauczania pierwszej pomocy. Jest też od lat strażakiem-ratownikiem. Jest to gwarancja rzetelności przekazywanej wiedzy i umiejętności w planowanych działaniach. Dzieci są chętne do działań społecznych. Dzielenie się wiedzą wzmocni kompetencje społeczne, poczucie własnej wartości oraz rozwinie empatię. Dzięki nauczaniu seniorów i nauczycieli mali ratownicy poczują się wyjątkowo, a prowadzone działania będą mogły w przyszłości pomóc realnie uratować komuś życie.  Rodzice uczniów wspierają nas w każdej podjętej inicjatywie, tutaj również możemy liczyć na ich pomoc. Mamy znakomitą bazę lokalową i mnóstwo miejsca do przeprowadzania zajęć. 

Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się stworzyć prężnie działający zespół, “Anioły 3D ratują życie”, którego głównym zadaniem jest szerzenie wiedzy zakresu nauczania pierwszej pomocy wśród wszystkich grup wiekowych mieszkańców Lublina. Działania zostały skierowane do nauczycieli, rodziców, dzieci, a także członków Klubu Seniora. Dzieci posiadają bardzo bogatą wiedzę i umiejętności, które stale rozwijają. Dzięki regularnie wykonywanym pokazom, promowano zachowania prozdrowotne, prospołeczne i wyposażono uczestników w wiedzę i umiejętności, które mogą pomóc ratować ludzkie życie. Dzięki zakupionemu fantomowi i urządzeniu AED, czyli automatycznemu trenażerowi defibrylacji pokazy cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Uczestnicy byli pod wrażeniem, jak dobrze dzieci radzą sobie z wyzwaniami w sytuacji zagrożenia ludzkiego życia. Mali trenerzy umiejętności praktycznych odpowiadali na pytania wykazując się dużą znajomością tematu.  

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

W trakcie realizacji projektu największą przeszkodą była synchronizacja czasu wolnego dzieci, opiekuna oraz grup docelowych. Wymagało to dużo logistyki i wysiłku ze strony wszystkich stron. Ale na szczęście udało się dopasować terminy. I ostatecznie planowane zajęcia doszły do skutku. Wbrew pozorom, najtrudniej była znaleźć wolny wśród zajęć seniorów. Okazało się, że jest to grupa bardzo aktywna. Na szczęście seniorzy bardzo chcieli się z nami spotkać. Toteż odbyło się pierwsze spotkanie inicjujące oraz pierwsze zajęcia praktyczne z pierwszej pomocy i zostaliśmy wpisani w stały harmonogram aktywności Klubu. 

Zaproponowaliśmy pokaz pracownikom Kuratorium Oświaty w Lublinie. Spotkało się to z bardzo pozytywnym odbiorem, ale nadal czekamy na wyznaczenie terminu pierwszego pokazu. Próbowaliśmy także podjąć współpracę z Uniwersytetem Medycznym. Ale pracownicy uczelni nie byli zainteresowani tematem. Toteż zwróciliśmy się z propozycją do organizacji studenckiej i tutaj odebrani zostaliśmy bardzo serdecznie. I wkrótce te zajęcia się odbędą. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się przede wszystkim działać w zespole. Mogli z radością dzielić się wiedzą i umiejętnościami z różnymi grupami odbiorców. Czuli się ważni i potrzebni. Wzrosło ich poczucie własnej wartości. Rozwijali wiedzę, doskonalili umiejętności i zdobywali nowe kompetencje. Zaczęli swoje pierwsze doświadczenia przez kamerą w trakcie nagrywania materiału filmowego. Poczuli co to jest trema. Nauczyli sobie z nią radzić. Uczyli się prawidłowego, profesjonalnego słownictwa związanego z medycyną ratunkową. Obsługiwali urządzenia takie jak fantom i AED. Ze swoich działań czerpali radość, dumę i satysfakcję. Przełamywali własne ograniczenia i słabości. A nade wszystko uczyli się działań, które w sytuacji zagrożenia realnie mogą uratować czyjeś zdrowie lub nawet życie.  

 

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Lokalna społeczność zobaczyła jak ważnym tematem jest nauczanie pierwszej pomocy i że nie jest to sprawa prosta. O ile wiedzę można zdobywać z różnych źródeł samodzielnie, o tyle działania praktyczne na fantomie i defibrylatorze wymagały już wielu powtórzeń. Ważne było nie tylko poprawne wykonywanie algorytmu pomocy, ale też fantom interaktywny wskazywał czy czynności praktyczne były wykonywane prawidłowo. Mieszkańcy dzielnicy Sławin zobaczyli, że są niewystarczająco wyedukowani w tej tematyce i chętnie chcieli ten stan zmienić.  

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa jesteśmy najbardziej dumni z tego, że dzięki naszym edukacyjnym, innowacyjnym działaniom uświadamiamy ludziom, że jeśli chcą mogą stać się ratownikami i nie potrzebują do tego żadnej wiedzy akademickiej, ale odwagi, chęci i profesjonalnych ćwiczeń. W trakcie naszych pokazów uczniowie klasy trzeciej mogli wykazać się tym, jak dużo może zrobić nawet dziecko, gdy wystąpi nagły stan zagrożenia życia u kogoś w jego otoczeniu. Od wzywania prawidłowo pomocy z wykorzystaniem numerów alarmowych aż po obsługę defibrylatora. Dorośli odbiorcy naszych działań byli zdumieni z jaką łatwością i naturalnością dzieci przedstawiają czynności ratownicze. Dzieci stały się doskonale funkcjonującym teamem, gdzie każdy miał swoje zadania i mógł się czuć ważny i potrzebny.  

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Gdybyśmy zaczynali projekt po raz kolejny nagrywalibyśmy krótkie filmiki np. w formie tiktoków lub rolek z naszymi działaniami, ale oczywiście profesjonalne i z ważnym przekazem edukacyjnym. Takka forma trafia nie tylko do młodzieży, jak się powszechnie uważa, ale też do dorosłych i seniorów.  

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Na początku mieliśmy tylko środki na zakup fantoma, zaś Dyrekcja postanowiła ufundować nam też trenażer AED, który wykorzystujemy na pokazach.  

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Kupiliśmy fantoma interaktywnego za całą kwotę grantu. To najważniejszy i najdroższy element wyposażenia, by móc pokazywać czynności ratownicze. Ten sprzęt będzie nam służył na lata, gdyż jest to solidny fantom renomowanej firmy. Trwały, z elementami wymiennymi, który można wykorzystywać na intensywnych pokazach resuscytacji krążeniowo-oddechowej.  

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 14 im. T. Kościuszki

Adres

Sławinkowska 50, 20-810 Lublin

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów