Numer projektu: 636
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Dzisiaj Jutro Pojutrze

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Celem jest stworzenie serii interaktywnych wykładów o sztucznej inteligencji (AI) dla sektora edukacji (skupiamy się na nauczycielach, dyrektorach oraz uczniach szkół ponadpodstawowych). Planujemy również napisać raport, który będzie podsumowaniem prezentacji i study guidem, dzięki czemu nasi odbiorcy po zakończeniu spotkania, otrzymają skondensowaną wiedzę, notatki oraz przewodnik, jak korzystać z modeli sztucznej inteligencji dostępnych w internecie. Widzimy ogromny problem braku wiedzy na temat sztucznej inteligencji, która rozwija się w zatrważającym tempie. Nie zatrzymamy rozwoju AI i jej wpływu na edukację. Uważamy, że umiejętność korzystania z niej jest konieczna. Coraz więcej uczniów używa tej technologii. Sądzimy, że powinny powstać regulacje dotyczące korzystania AI w szkole. Dlatego też stworzymy kodeks etyki AI w edukacji, skoncentrowany na etycznym korzystaniu z technologii w szkołach. Chcemy osiągnąć zrozumienie, akceptację i efektywne wykorzystanie AI, szczególnie docierając do nauczycieli i uczniów. Naszym celem jest rozwijanie umiejętności cyfrowych oraz uświadamianie o roli i zagrożeń AI w edukacji.
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy współpracować z ekspertami (takimi jak prof. Andrzej Dragan, prof. Włodzisław Duch, prof. Aleksandra Przegalińska, prof. Jacek Rumiński, prof. Zdzisław Brodecki). Uzyskać rzetelną wiedzę (m.in. analizując podcasty, tutoriale, wywiady z ekspertami, szkolenia, wykłady, wpisy w internecie w czasie rzeczywistym) i na jej podstawie stworzyć prezentację/wykład/szkolenie, które będziemy przedstawiać na spotkaniach m.in. z nauczycielami. Dodatkowo chcemy napisać raport, rozwijający informacje zawarte w prezentacji. Mamy również w planach, opracowanie uniwersalnego szkolnego kodeksu korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji (AI) przez uczniów w szkołach. Wszystkie nasze produkty (know-how szkolenia, raport oraz uczniowski kodeks etyki AI) będą stworzone tak, aby były implementowane w innych placówkach.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

1. Pozyskanie wiedzy od ekspertów (m.in prof. Andrzej Dragan, prof. Włodzisław Duch, prof. Aleksandra Przegalińska, prof. Jacek Rumiński, prof. Zdzisław Brodecki). - czas rzeczywisty 
2. Analiza podcastów, tutoriali, wywiadów z ekspertami, szkoleń, wykładów i nowinek o AI.  - czas rzeczywisty 
3. Sprawdzanie wiarygodności źródeł, testowanie narzędzi AI dostępnych w internecie. - czas rzeczywisty 
4. Wybór informacji, narzędzi, które chcemy przedstawić. -  listopad 2023 
5. Opracowanie szkolenia i raportu. - grudzień 2023
6. Kontakt z wydziałami oświaty (miasta Gdynia i Słupsk w celu przeszkolenia dyrektorów szkół). - grudzień 2023
7. Szkolenie rady pedagogicznej w III LO Gdynia. - według harmonogramu rad pedagogicznych 
8. Szkolenia zespołów klasowych. - grudzień 2023/styczeń 2024
9. Stworzenie kodeksu etycznego korzystania z AI przez uczniów. - grudzień/styczeń 2024
10. Promowanie projektu na skale ogólnopolską. - styczeń/luty 2024
11. Przeprowadzanie szkoleń w różnych szkołach, placówkach oświatowych, centrach edukacji w całej Polsce. - styczeń/czerwiec 2024
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Kompetencje twarde - uzyskanie szczegółowej wiedzy na temat sztucznej inteligencji. Tego jak działa, jak z niej korzystać, jakie niesie za sobą zagrożenia i korzyści, jak wpływa i wpłynie na świat. 
Kompetencje miękkie - umiejętności zarządzania czasem, pracy zespołowej, zbierania i weryfikowania informacji/źródeł, pisania w stylu formalnym oraz prezentacji przed publicznością. 
Pracę podzieliłyśmy na dwie podgrupy.
Szczególny plan podziału pracy:
1. Pozyskanie wiedzy od ekspertów. - wszyscy
2. Analiza podcastów, tutoriali, wywiadów z ekspertami, szkoleń, wykładów i nowinek o AI.  - wszyscy
3. Sprawdzanie wiarygodności źródeł, testowanie narzędzi AI dostępnym w internecie. - wszyscy
4. Wybór informacji, narzędzi które chcemy przedstawić. - grupa 1
5. Opracowanie szkolenia - 1
6. Opracowanie raportu. - wszyscy
7. Szkolenie rady pedagogicznej w III LO Gdynia - 1
8. Szkolenia zespołów klasowych. - 1
9. Stworzenie kodeksu etycznego korzystania z AI przez uczniów. - grupa 2
11. Przeprowadzanie szkoleń w różnych szkołach, placówkach oświatowych, centrach edukacji w całej Polsce. - 1
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

1. Opłacenie kosztów związku z uczestnictwem w wykładach specjalistów poruszających tematy sztucznej inteligencji, co pozwoli nam poszerzyć wiedzę w tym zakresie.
2. Wykupienie płatnych narzędzi AI w celu lepszego przeanalizowania ich i ogólnego podniesienia poziomu tworzonej przez nas pracy. —>  np.: ChatGPT-4, Canva Pro, Midjourney.
3. Opłacenie kosztów związanych z zaproszeniem specjalistów na nasze wykłady, w roli jednego z prezenterów. Zdecydowanie zwiększy to wartość i poziom naszego projektu.
4. Opłacenie kosztów związanych z wypożyczeniem dodatków wizualizujących potencjał i poziom sztucznej inteligencji w dzisiejszych czasach, takich jak np. Foka Paro - terapeutyczny robot, Spot - robotyczny pies. 
5. Opłacenie kosztów transportu i zakwaterowania w celu przeprowadzania szkolenia na terenie całej Polski.
6. Opłacenie promowania na social media.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nie ma na rynku podobnego w pełni darmowego szkolenia, które w tak szczegółowy, holistyczny i jednocześnie przejrzysty sposób przybliża tematykę sztucznej inteligencji (AI). Projekt przełamuje schematy edukacji w szkołach. Uczniowie (pokolenie cyfrowe) wcielają się w rolę ekspertów i przekazują zdobytą wiedzę nauczycielom (pokoleniu analogowemu).
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się przeprowadzić prelekcję dla ponad 450 osób (w tym dla kolegium prezydenckiego, dyrektorów, nauczycieli i uczniów), a przed sobą mamy jeszcze kilka zaplanowanych spotkań. 

Napisałyśmy również raport „Sztuczna Inteligencja w Sektorze Edukacji”, który stanowi podsumowanie prezentacji i pełni rolę study guide’a. 

Stworzyłyśmy „Uczniowski Kodeks Etyki Użytkowania Sztucznej Inteligencji”. Oba pliki wysłaliśmy dyrektorom szkół, w których udało nam się przeprowadzić wykład.

Dodatkowo nasz projekt został zauważony przez UNICEF Polska i podjęliśmy się współpracy właśnie z tą organizacją. Dzięki temu stworzyłyśmy nową prezentację ,,Szczur 34’’ i raport na temat zdrowia psychicznego młodzieży w dobie nowych technologii, którą zaprezentowałyśmy w Warszawie dla kancelarii prawnej, psychologów, psychiatrów, partnerów biznesowych oraz przedstawicieli UNICEF Polska.

Dostałyśmy zaproszenie od firmy Microsoft aby w ich siedzibie przeprowadzić prezentacje: ,,Szczur 34”.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Informacje związane ze sztuczną inteligencją bardzo dynamicznie ulegają zmianie. Z tego względu nasza prezentacja stawała się nieaktualną nawet na przestrzeni kilku dni. Musieliśmy stale śledzić nowinki związane z AI i aktualizować naszą prezentację. 

Nasz zespół tworzy ponad 20 osób. Czasem stanowiło to problem m.in. w ustalaniu terminów spotkań czy wspólnej wizji projektu. 

W naszej prezentacji wykorzystujemy filmiki z użyciem dźwięku. Zdarzało nam się w ostatniej chwili sprawdzić czy głośniki na pewno działają. :)

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Przeanalizowaliśmy dziesiątki wykładów i setki artykułów o sztucznej inteligencji. Nasza wiedza na ten temat znacznie wzrosła. 

Współpraca, odpowiedzialność, kompromisy. Podczas tworzenia projektu wszyscy musieliśmy opanować te umiejętności do perfekcji. Bez nich nie udałoby się nam zrealizować wszystkich celów. 

Z pewnością nasze umiejętności prezentacji oraz przemawiania publicznego się poprawiły. 

Mamy za sobą 14 wykładów, a ta liczba cały czas rośnie. Widzimy znaczną poprawę kontrolowania stresu i jakości naszego występowania w tym m.in. samej wymowy, tempa czy mowy ciała. Teraz prezentowanie w szkole przed klasą, jest samą przyjemnością. :)

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Ze względu na położenie naszej szkoły w Gdyni, większość dotychczasowych prezentacji przeprowadziliśmy na terenie trójmiasta. Przełożyło się to na skoncentrowanie naszych odbiorców w naszej lokalnej społeczności. Widzimy, że dzięki temu rozpoczęła się otwarta rozmowa na temat sztucznej inteligencji, szczególnie w naszej szkole. Podejście nauczycieli zmienia się, jak również ich otwartość na wykorzystywanie AI w edukacji. 

Nasz projekt zainteresował również władze miasta Gdyni. Przeprowadziliśmy tam nasze szkolenie dla kolegium prezydenckiego i zostałyśmy zaproszone na spotkanie z panem prezydentem odnośnie Gdyni jako smart city. 

Cieszymy się, że udało nam się przełamać schematy edukacji. Uczniowie wcielają się w rolę ekspertów i przekazują zdobytą wiedzę nauczycielom, dyrektorom, a nawet władzom miast. Otwartość ze strony dorosłych jest godna podziwu.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że nauczyłyśmy się efektywnej pracy zespołowej oraz rozwinęliśmy umiejętności autoprezentacji. Podczas wykładów w różnych miejscach, każda z nas musiała dostosować sposób prezentacji do konkretnej grupy odbiorców, zachowując dojrzałość i odpowiedni ton.

Jesteśmy wyjątkowo dumni z tego, jak zwiększyliśmy świadomość i zainteresowanie zdobywaniem wiedzy w społecznościach szkolnych, nie tylko w naszej własnej. Uczniowie, nauczyciele oraz dyrektorzy chętnie korzystają z możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja, starając się robić to w sposób etyczny i bezpieczny. Nasze prezentacje pozwoliły im lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się świat, do którego wszyscy wkraczamy.

Raport opracowany na bazie naszych prezentacji pozwala powracać do materiałów szkoleniowych w swoim czasie wolnym.Kodeks Etyki Korzystania ze Sztucznej Inteligencji podkreśla możliwość etycznego wykorzystania AI jako wsparcia edukacyjnego, nie tylko narzędzia do automatycznego wykonywania zadań za uczniów.

Co ważniejsze, nauczyciele wyrażają gotowość do współpracy z nami, pragnąc przekształcić tradycyjną rolę nauczyciela w rolę mentora. Dążą do tego, by nie być tylko przekaźnikami, ale wspólnie z uczniami zdobywać nowe umiejętności i wiedzę.

Jesteśmy wyjątkowo dumne z tego, jak znaczące zmiany udało nam się wprowadzić. Potwierdzeniem tego jest zainteresowanie uczestników polskiego systemu edukacyjnego, którzy zapraszają nas do swoich szkół i miast, takich jak Słupsk czy Warszawa. Także UNICEF, zapraszając nas do współpracy przy tworzeniu raportu, pokazuje, że nasze działania są cenione. To samo dotyczy dorosłych, którzy dobrowolnie uczestniczą w naszych wykładach, ponieważ chcą się od nas uczyć i cenią naszą wiedzę.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

W trakcie tworzenia projektu popełniliśmy błędy, takie jak brak komunikacji pomiędzy członkami zespołu oraz niesystematyczne dokumentowanie postępów. 

Niska komunikacja w naszym zespole wynikała z niejasnych kanałów wymiany informacji i braku wytypowania jasnych liderów do poszczególnych zadań. Prowadziło to do sytuacji, gdy nie każdy został poinformowany o danej okoliczności, co z kolei przyczyniało się do nieporozumień. Jednakże nauczyliśmy się, że regularne spotkania, jasne ustalanie ról i odpowiedzialności oraz otwarta wymia informacji są kluczowe dla sprawnego przebiegu informacji. 

Również, na początku realizacji projektu brakowało nam dbałości o bieżące zapisywanie postępów i danych związanych z projektem, co skutkowało czasochłonnym odtwarzaniem informacji. Dzięki temu wiemy, że systematyczne dokumentowanie pracy to niezbędny element efektywnego zarządzania projektem.

Wyciągnięte wnioski z tych trudności pomogą nam uniknąć podobnych błędów w przyszłości i jeszcze lepiej zarządzać kolejnymi wyzwaniami.

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

W stosunku do pierwotnego pomysłu naszego projektu doszło do kilku znaczących zmian. Początkowo nasz zespół był mniejszy i skupiał się głównie na przeprowadzeniu serii prezentacji dotyczących sztucznej inteligencji, a raport i kodeks miały być jedynie dodatkiem uzupełniającym szkolenie. Z biegiem czasu, w odpowiedzi na rosnące potrzeby oraz zwiększającą się złożoność tematów, dołączyliśmy do naszej grupy osoby z naszej szkoły, które miały doświadczenie w pisaniu raportów i kodeksów. To umożliwiło nam opracowanie bardziej szczegółowych i profesjonalnych dokumentów.

 

Początkowo nie planowaliśmy tworzenia prezentacji "Szczur 34", ale zainteresowanie, które wykazał UNICEF, skłoniło nas do rozszerzenia tego aspektu projektu. Dzięki temu mogliśmy jeszcze głębiej zgłębić tematykę nowych technologii i jej wpływ na nas (młodzież), co było kontynuowane w kolejnych prezentacjach i raportach.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Otrzymany grant przeznaczyliśmy na zakup ChatuGPT 4 i CanvaPRO, dzięki któremu mogliśmy jeszcze dokładniej zgłębić tajniki tego narzędzia i ulepszać poziom naszych wykładów. 

Dzięki otrzymanym funduszom byłyśmy także w stanie opłacić dojazd na specjalistyczne wykłady m.in. wykład Pana Michała Kosińskiego oraz Pana profesora Andrzeja Dragana, które pozwoliły nam dowiedzieć się jeszcze więcej na temat działania sztucznej inteligencji. 

Sfinansowaliśmy dzięki niemu także promocję naszych mediów społecznościowych, co pomogło naszemu projektowi dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców.

Szkoła

III Liceum Ogólnokształcące im.Marynarki Wojennej RP

Adres

Legionów 27, 81-405 Gdynia

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów