Numer projektu:
636
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa
Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.
Udało nam się przeprowadzić prelekcję dla ponad 450 osób (w tym dla kolegium prezydenckiego, dyrektorów, nauczycieli i uczniów), a przed sobą mamy jeszcze kilka zaplanowanych spotkań.
Napisałyśmy również raport „Sztuczna Inteligencja w Sektorze Edukacji”, który stanowi podsumowanie prezentacji i pełni rolę study guide’a.
Stworzyłyśmy „Uczniowski Kodeks Etyki Użytkowania Sztucznej Inteligencji”. Oba pliki wysłaliśmy dyrektorom szkół, w których udało nam się przeprowadzić wykład.
Dodatkowo nasz projekt został zauważony przez UNICEF Polska i podjęliśmy się współpracy właśnie z tą organizacją. Dzięki temu stworzyłyśmy nową prezentację ,,Szczur 34’’ i raport na temat zdrowia psychicznego młodzieży w dobie nowych technologii, którą zaprezentowałyśmy w Warszawie dla kancelarii prawnej, psychologów, psychiatrów, partnerów biznesowych oraz przedstawicieli UNICEF Polska.
Dostałyśmy zaproszenie od firmy Microsoft aby w ich siedzibie przeprowadzić prezentacje: ,,Szczur 34”.
Informacje związane ze sztuczną inteligencją bardzo dynamicznie ulegają zmianie. Z tego względu nasza prezentacja stawała się nieaktualną nawet na przestrzeni kilku dni. Musieliśmy stale śledzić nowinki związane z AI i aktualizować naszą prezentację.
Nasz zespół tworzy ponad 20 osób. Czasem stanowiło to problem m.in. w ustalaniu terminów spotkań czy wspólnej wizji projektu.
W naszej prezentacji wykorzystujemy filmiki z użyciem dźwięku. Zdarzało nam się w ostatniej chwili sprawdzić czy głośniki na pewno działają. :)
Przeanalizowaliśmy dziesiątki wykładów i setki artykułów o sztucznej inteligencji. Nasza wiedza na ten temat znacznie wzrosła.
Współpraca, odpowiedzialność, kompromisy. Podczas tworzenia projektu wszyscy musieliśmy opanować te umiejętności do perfekcji. Bez nich nie udałoby się nam zrealizować wszystkich celów.
Z pewnością nasze umiejętności prezentacji oraz przemawiania publicznego się poprawiły.
Mamy za sobą 14 wykładów, a ta liczba cały czas rośnie. Widzimy znaczną poprawę kontrolowania stresu i jakości naszego występowania w tym m.in. samej wymowy, tempa czy mowy ciała. Teraz prezentowanie w szkole przed klasą, jest samą przyjemnością. :)
Ze względu na położenie naszej szkoły w Gdyni, większość dotychczasowych prezentacji przeprowadziliśmy na terenie trójmiasta. Przełożyło się to na skoncentrowanie naszych odbiorców w naszej lokalnej społeczności. Widzimy, że dzięki temu rozpoczęła się otwarta rozmowa na temat sztucznej inteligencji, szczególnie w naszej szkole. Podejście nauczycieli zmienia się, jak również ich otwartość na wykorzystywanie AI w edukacji.
Nasz projekt zainteresował również władze miasta Gdyni. Przeprowadziliśmy tam nasze szkolenie dla kolegium prezydenckiego i zostałyśmy zaproszone na spotkanie z panem prezydentem odnośnie Gdyni jako smart city.
Cieszymy się, że udało nam się przełamać schematy edukacji. Uczniowie wcielają się w rolę ekspertów i przekazują zdobytą wiedzę nauczycielom, dyrektorom, a nawet władzom miast. Otwartość ze strony dorosłych jest godna podziwu.
Jesteśmy dumni z tego, że nauczyłyśmy się efektywnej pracy zespołowej oraz rozwinęliśmy umiejętności autoprezentacji. Podczas wykładów w różnych miejscach, każda z nas musiała dostosować sposób prezentacji do konkretnej grupy odbiorców, zachowując dojrzałość i odpowiedni ton.
Jesteśmy wyjątkowo dumni z tego, jak zwiększyliśmy świadomość i zainteresowanie zdobywaniem wiedzy w społecznościach szkolnych, nie tylko w naszej własnej. Uczniowie, nauczyciele oraz dyrektorzy chętnie korzystają z możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja, starając się robić to w sposób etyczny i bezpieczny. Nasze prezentacje pozwoliły im lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się świat, do którego wszyscy wkraczamy.
Raport opracowany na bazie naszych prezentacji pozwala powracać do materiałów szkoleniowych w swoim czasie wolnym.Kodeks Etyki Korzystania ze Sztucznej Inteligencji podkreśla możliwość etycznego wykorzystania AI jako wsparcia edukacyjnego, nie tylko narzędzia do automatycznego wykonywania zadań za uczniów.
Co ważniejsze, nauczyciele wyrażają gotowość do współpracy z nami, pragnąc przekształcić tradycyjną rolę nauczyciela w rolę mentora. Dążą do tego, by nie być tylko przekaźnikami, ale wspólnie z uczniami zdobywać nowe umiejętności i wiedzę.
Jesteśmy wyjątkowo dumne z tego, jak znaczące zmiany udało nam się wprowadzić. Potwierdzeniem tego jest zainteresowanie uczestników polskiego systemu edukacyjnego, którzy zapraszają nas do swoich szkół i miast, takich jak Słupsk czy Warszawa. Także UNICEF, zapraszając nas do współpracy przy tworzeniu raportu, pokazuje, że nasze działania są cenione. To samo dotyczy dorosłych, którzy dobrowolnie uczestniczą w naszych wykładach, ponieważ chcą się od nas uczyć i cenią naszą wiedzę.
W trakcie tworzenia projektu popełniliśmy błędy, takie jak brak komunikacji pomiędzy członkami zespołu oraz niesystematyczne dokumentowanie postępów.
Niska komunikacja w naszym zespole wynikała z niejasnych kanałów wymiany informacji i braku wytypowania jasnych liderów do poszczególnych zadań. Prowadziło to do sytuacji, gdy nie każdy został poinformowany o danej okoliczności, co z kolei przyczyniało się do nieporozumień. Jednakże nauczyliśmy się, że regularne spotkania, jasne ustalanie ról i odpowiedzialności oraz otwarta wymia informacji są kluczowe dla sprawnego przebiegu informacji.
Również, na początku realizacji projektu brakowało nam dbałości o bieżące zapisywanie postępów i danych związanych z projektem, co skutkowało czasochłonnym odtwarzaniem informacji. Dzięki temu wiemy, że systematyczne dokumentowanie pracy to niezbędny element efektywnego zarządzania projektem.
Wyciągnięte wnioski z tych trudności pomogą nam uniknąć podobnych błędów w przyszłości i jeszcze lepiej zarządzać kolejnymi wyzwaniami.
W stosunku do pierwotnego pomysłu naszego projektu doszło do kilku znaczących zmian. Początkowo nasz zespół był mniejszy i skupiał się głównie na przeprowadzeniu serii prezentacji dotyczących sztucznej inteligencji, a raport i kodeks miały być jedynie dodatkiem uzupełniającym szkolenie. Z biegiem czasu, w odpowiedzi na rosnące potrzeby oraz zwiększającą się złożoność tematów, dołączyliśmy do naszej grupy osoby z naszej szkoły, które miały doświadczenie w pisaniu raportów i kodeksów. To umożliwiło nam opracowanie bardziej szczegółowych i profesjonalnych dokumentów.
Początkowo nie planowaliśmy tworzenia prezentacji "Szczur 34", ale zainteresowanie, które wykazał UNICEF, skłoniło nas do rozszerzenia tego aspektu projektu. Dzięki temu mogliśmy jeszcze głębiej zgłębić tematykę nowych technologii i jej wpływ na nas (młodzież), co było kontynuowane w kolejnych prezentacjach i raportach.
Otrzymany grant przeznaczyliśmy na zakup ChatuGPT 4 i CanvaPRO, dzięki któremu mogliśmy jeszcze dokładniej zgłębić tajniki tego narzędzia i ulepszać poziom naszych wykładów.
Dzięki otrzymanym funduszom byłyśmy także w stanie opłacić dojazd na specjalistyczne wykłady m.in. wykład Pana Michała Kosińskiego oraz Pana profesora Andrzeja Dragana, które pozwoliły nam dowiedzieć się jeszcze więcej na temat działania sztucznej inteligencji.
Sfinansowaliśmy dzięki niemu także promocję naszych mediów społecznościowych, co pomogło naszemu projektowi dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców.
Prezentacja ,,Dzisiaj Jutro Pojutrze’’
Raport ,,Dzisiaj Jutro Pojutrze'' - https://drive.google.com/file/d/1j3nHhTYweSgIA3u8GlHD_o4hc2bzxEJs/view?ths=true
Uczniowski Kodeks Etyki Użytkowania Sztucznej Inteligencji - https://drive.google.com/file/d/1kccfPt3zcw9t95DXa8DgkY9PnfH0zC-B/view?ths=true
Prezentacja ,,Szczur 64'' - https://www.canva.com/design/DAF8OHsn4s8/mQGIzQRDizCx6bKsH9h2Cw/edit?utm_content=DAF8OHsn4s8&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
Raport ,,Szczur 64'' - https://drive.google.com/file/d/1jCec87tpkCuK5e9CTfM6fhxJwK2ZoLDq/view?usp=sharing
III Liceum Ogólnokształcące im.Marynarki Wojennej RP
Legionów 27, 81-405 Gdynia