Numer projektu: 395
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Spoko i zielono.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Wdrożenie świadomości ekologicznej i prozdrowotnej jako kształtowanie kompetencji społecznych.  
Adresatami są uczniowie klas 4 - 5 . Czas realizacji wynosi, na początku, 6 miesięcy z możliwością realizacji w następnym roku szkolnym (2024/2025). Główne założenia działań: 
 - poznanie pozytywnego wpływu roślin na nasze zdrowie;
 - stworzenie „klasowych zielonych zakątków” i szkolnego ogródka warzywno - kwiatowego;
- poznanie metod relaksu;  
 - wdrożenie pracy metodą pracy zespołowej.
Projekt ma na celu kształtowanie postaw uczniów pod kątem relaksu, świadomości ekologicznej i wzajemnych relacji. 
Ma on zachęcać i motywować uczniów do efektywnego  sposobu odreagowywania stresu, pokazania zasad rozwoju roślin poprzez ich uprawę w szkolnym otoczeniu, aktywnego reagowania na zmiany w środowisku w poprzez  pokazanie sposobów ich minimalizacji we własnym otoczeniu. 
Plan działania

Plan działania

Działania projektowe polegać będą na: 
- wyszukaniu i poznaniu roślin, które służą do większej produkcji tlenu w różnych pomieszczeniach, w których przebywają ludzie;
- zaprojektowaniu i stworzeniu w salach zielonych zakątków, w których uczniowie będą uprawiać i hodować rośliny, zarówno te ozdobne jak i  te do konsumpcji np. szczypiorek, koperek; 
- stworzeniu szkolnego ogródka warzywno – kwiatowego, w którym uczniowie posadzą rośliny i będą powadzić obserwacje; 
- poznaniu sposobów relaksu w szkolnym środowisku w zielonym otoczeniu roślin, z wykorzystaniem muzyki relaksacyjnej;
- zorganizowaniu zajęć w "zielonych zakątkach" np., gry planszowe;
- przygotowaniu zdrowych posiłków z wykorzystaniem wyhodowanych warzyw np. nowalijek;
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejsce realizacji pomysłu – sale lekcyjne, szkolny trawnik.
Zbieranie i opisywanie roślin doniczkowych - sala biologiczna  - styczeń -  kwiecień
Projektowanie zielonych zakątków - styczeń
Tworzenie zielonych zakątków - luty – marzec
Spotkania w zielonych zakątkach- kwiecień - czerwiec. 
Stworzenie szkolnego ogródka warzywno – kwiatowego – marzec - kwiecień 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

1.  Kształcenie kompetencji kluczowych:
- poznanie wpływu przyrody na zdrowie w szkolnej aktywności ucznia. Promowanie zdrowych nawyków – samopoczucie, zdrowe odżywianie. 
- poznanie zasad relaksu i niwelowania stresu co korzystnie wpłynie na sukcesy uczniów;
- uczniowie poznają elementy ogrodnictwa – uprawa warzyw i kwiatów.
2.  Poprawa wystroju klasy – uczniowie sami zaprojektują zielone zakątki. 
3.  Kształtowanie u uczniów umiejętności aktywności pracy w grupie i współodpowiedzialności.
 4.  Preorientacja zawodowa uczniów. 
5.  Wprowadzenie zasad estetyki.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

1. Zakup artykułów ogrodniczych, roślin i nasion. 
 2. Zorganizowanie zajęć pod kątem uprawy, hodowli i pielęgnacji roślin  oraz zajęć relaksacyjnych. 
3. Wyjazd do centrum ogrodniczego - "Ogrody Kapias" Goczałkowice Zdrój w celu poznania różnych aranżacji ogrodów w zależności od pory roku, państwa i przeznaczenia / np. rośliny ogrodu letniego, ogród skandynawski, oaza ciszy itp/.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wskazanie uczniom prostych kroków i pomysłów do podjęcia działań, które w połączeniu, mogą dać wymierny skutek pod kątem poprawy jakości i czystości powietrza w naszym otoczeniu, a tym samym lepszym samopoczuciem. Stworzenie zielonych miejsc z roślinami to także miejsca, w których można nauczyć się relaksować, odstresować, odprężyć. Poznanie zasad uprawy zielonych roślin do wykorzystania do przygotowania zdrowych posiłków – szczypiorek, koperek itp.  Nauka estetyki otoczenia. Nauka podstaw ogrodnictwa poprzez założenie i uprawę ogródka warzywno – kwiatowego. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 21 im. Józefa Lompy

Adres

Worpie 14 -16, 41-906 Bytom

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów