Numer projektu: 539
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Czas na nową dynastię!

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Naszym głównym zadaniem będzie stworzenie nowej dynastii, która będzie panować  szkole. Wzorem będzie dynastia Jagiellonów. Każdy władca będzie zmagał się z problemami, dbał o chłopów, szlachtę, duchowieństwo, nadawał przywileje, kłócił się o podatki, zawierał sojusze. Czy sąsiedzi i własny lud im na to pozwolą? Osoby w klasie, w zamian za spełnienie próśb króla,  mogą domagać się nowych przywilejów, ziem, ograniczania podatków. Czy znajdą się uczciwi doradcy? Czy król zdoła obronić własne interesy i mądrze rządzić? Na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela poszczególne klasy będą borykać się z problemami, które akurat wylosują. Nie bądźmy jednak złej myśli czas na relaks też będzie. 
Efektem projektu będzie współpraca i próba pogodzenia interesów z różnych grup społecznych, tak aby zachować pozycję i osiągnąć wyznaczony cel w rządzeniu.  Efektem będzie także doświadczenie samych uczniów, którzy zderzą się z bezradnością, brakiem wsparcia i oporem przed ich rozkazami. Co wtedy trzeba zrobić? To już kolejny efekt - samodzielne myślenie i ponoszenie konsekwencji za podjęte decyzję. Z wielu efektów należy jeszcze dodać krytyczne spojrzenie w przyszłość i próba nie popełniania błędów, wszak historia lubi zataczać koło. 
Plan działania

Plan działania

Każda klasa będzie miała do realizacji zadania przygotowane przez nauczyciela historii: np. bunt szlachty i chęć nowych przywilejów, zagrożenia ze strony innych państw, handel i gospodarka, reformacja itp.
1. W klasach 4 - 6 ( nie ma u nas wyższych klas) na samym początku przypomnimy sobie dynastię Jagiellonów, poszczególne fakty związane z każdym królem. Kolejny etap to wybór króla ( który zapoczątkuje nową dynastię )  w każdej z klas.
2. Kolejne działanie to wybór szlachty,  duchowieństwa mieszczan i chłopów. Każdy ma interes do króla, każdy czegoś oczekuje. O tym wszystkim będzie musiał wiedzieć nadworny kronikarz. Dlaczego?
3. Następne działanie to stworzenie kroniki przedstawiającej dzieje swojej dynastii, dlatego tak ważne będzie notowanie przez nadwornego kronikarza wszelkich wydarzeń.
4. Przedostatnie zadanie to wybór przez Grono Pedagogiczne zwycięskiego króla i tym samym zwycięską klasę. Oceniana będzie współpraca, zaangażowanie, znajomość faktów historycznych, kreatywność, mądre decyzje króla. 
5. Ostatnie zadanie to oficjalna koronacja króla i królowej, rozdanie dyplomów i pamiątkowych nagród. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejsce realizacji to poszczególne sale ( klasy: 4a, 4b, 5a, 6a) w Szkole Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Krakowie.  Nasze daty realizacji są bardzo proste:
Od stycznia 2024 do kwietnia 2024 wybrani królowie rządzą, nadają ziemie, przywileje, prowadzą wojny, toczą negocjacje pokojowe. Muszą zrealizować wylosowane zadania.
W maju 2024 roku wyłonimy zwycięzców.
 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy będą odpowiedzialni za podział ról między sobą, skrupulatną dokumentację i wykonanie zadań, które zostaną im przydzielone. Z pewnością nauczą się rozmawiać ze sobą w sposób konstruktywny, wyrażać swoją opinię, asertywnie odmawiać, ponieważ będą musieli się ze sobą dogadać. Nabędą umiejętność wyszukiwania informacji o sposobie postępowania danego króla w konkretnej sytuacji, ale także wyciągać wnioski czy to postępowanie było słuszne. Zdobędą wiedzę historyczną, nauczą się jej wyszukiwać samodzielnie, łączyć fakty z wydarzeniami swojego władcy. Nauczą się, że czasami należy przedłożyć swoje dobro nad dobrem ogółu, ale także, iż nie zawsze większość ma rację. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Środki z grantu chcielibyśmy przeznaczyć na doposażenie sali historycznej. Część z tych środków zostałaby przekazana wychowawcom poszczególnych klas na królewską ucztę w wybranej restauracji ( może być nawet Wierzynek:-)
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Dlaczego nasz projekt jest wyjątkowy? Odpowiedź nasuwa się sama - kto ma swoją dynastię w szkole? Kto ma władcę, który próbuje rządzić sprawiedliwie nad swoim ludem? A kto ma swojego króla? Wiadomo - praca w grupie, kreatywność, wyciąganie wniosków - wszystko to czyni projekt wyjątkowy, ale stworzenie dynastii od początku, jej utrzymanie i wygranie z innymi dynastiami to już wyjątkowość do kwadratu! A oryginalne? Cóż,  nie ma takiego innego pomysłu jak nasz ;-) zatem świetnie wpisujemy się w te ramy. Nie obca nam będzie asertywność, nauka wyrażania własnego zdania i jego obrony, współpraca oraz próba kreowania wizji swojego państwa. I wszystko to w jednym miejscu.
Opis realizacji

Opis realizacji

Stworzyliśmy cztery dynastie: Czwartogóra (4a), Montanari (4b), Ożkiewiczów(5a), Zemłek (6a). W naszym projekcie chodziło przede wszystkim o zainteresowanie młodzieży dynastią Jagiellonów w stopniu większym, niż to jest przewidziane w podstawie programowej. Zainteresowanie to miało przebiegać w sposób ciekawy, kreatywny, polegający na poszukiwaniu przez uczniów informacji dotyczących konkretnego problemu np. Do niedawna byłeś poganinem. Dzięki unii z polską żenisz się z królem Polski. Niestety król niedługo umiera i stajesz przed widmem utraty tronu. Kolejna unia ratuje sytuację, pokonujesz Krzyżaków, ale niestety nie możesz się dogadać z księciem Litwy Witoldem, który nie chce uznać Twojej władzy. Witold umiera w 1430 roku, a na tron samowolnie chcesz powołać Świdrygiełłę. Niestety on planuje kolejny bunt, a nawet Twoje uwięzienie. Ale tego nie wiesz, co zrobisz?
Młodzież z klasy, która dostała takie pytanie, musiała się zastanowić kim był Witold czy Świdrygiełło, musiała się zapoznać z walkami o tron litewski, perypetiami króla Jagiełły etc.  Udało nam się zainteresować uczniów "ciekawszą " i nieznaną historią, sprawić, że uczniowie sami poszukiwali informacji na zadany temat, rozwiązywali problem i niejednokrotnie stawiali pytania: dlaczego po raz kolejny popełniono ten sam błąd? Udało się "stworzyć" krytyczne myślenie oraz myślenie globalne - jestem odpowiedzialny za całą społeczność, nie tylko za część.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Ogromnym wyzwaniem były dla mnie samowolne próby "najazdu" królów na inne dynastie oraz próby przejęcia ich królestw, które kończyły się konfliktem. Jasne zasady, które zostały przedstawione na początku, niestety były łamane. Kolejnym wyzwaniem był brak odwagi przy zadaniach np. można było się zbuntować przeciwko królowi i przejść do innej dynastii. Młodzież nie podejmowała ryzyka, nie chciała się przenieść, natomiast zgadzała się za niewielkie ustępstwa zostać przy swoim królu, chyba w myśl zasady "nie będę się wychylać". Też byłam zaskoczona jak po zadaniu o zamachu stanu ( strącenia króla z tronu), król bardzo szybko przystawał na warunku rebeliantów, nawet za cenę ograniczenia swoich uprawnień...trochę to znane z historii. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Na pewno uczniowie dowiedzieli się, że nie jest tak prosto rządzić ludźmi i jednocześnie sprawić, że wszyscy są zadowoleni. Kolejnym zdobytym doświadczeniem uczniów to to, że aby mieć cokolwiek do powiedzenia, należy posiadać jakąkolwiek wiedzę na zadane pytanie. Boleśnie to odczuli w momencie omawiania zadań, gdyż byli częścią grupy, która wykonała zadanie, a oni nie. Następne doświadczenie to umiejętność negocjacji, nie powielania błędów przodków oraz niezwykle ważne wyciąganie wniosków. Uczniowie przekonali się także, że aby rządzić należy mieć dobrych doradców, wiedzę, ale też konsekwencję, pewność siebie i naprawdę mocny charakter, bo osoby o słabym charakterze skutecznie zostały odsunięte od władzy.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Nasz projekt był ogłoszony na Facebooku, rodzice bardzo interesowali się naszymi postępami, zaopatrywali uczniów w stroje. Został rozpowszechniony przez Grono Pedagogiczne i wierzymy, że przyczynił się do sukcesu rekrutacji w naszej szkole :-)

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z rozwiązań, które zaproponowali uczniowie na poszczególne pytania. Dumna jestem z tego, że udało się tak zainteresować uczniów, że jedna z uczennic odnalazła w historii swojej rodziny korzenie włoskie królowej Bony. Jestem pod wrażeniem współpracy między uczniami, debat nad pytaniami oraz kreatywnością w podejmowaniu negocjacji między stanami. Nasza duma wyrazi się w koronacji najlepszej z dynastii, dzięki zapiskom kronikarzy. Zobaczymy, który z nich najlepiej opisał dzieje, ten opis zdecyduje o wyborze i koronacji króla i królowej.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Byłoby naprawdę super, gdyby można było wygospodarować w podstawie programowej (w ramach np. historii) jedną godzinę na realizację projektów. Taki pomysł w ramach podstawy programowej. Szkoła to non stop brak czasu, a dzieci uwielbiają takie lekcje, bo zabawa to najlepsza nauka. Nie da się też niestety zmobilizować w równym stopniu wszystkich uczniów i ich namówić na pracę w sprawiedliwym zakresie.   

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Pomysł był realizowany zgodnie z pierwotnymi założeniami. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na pomoce dydaktyczne do sali historycznej ( m.in plansze historyczne do powieszenia w klasie, epoki historyczne również do powieszenia - to był koszt 800 zł) oraz na uczty u Wierzynka - to był koszt 1200 zł ( po 300 zł na jedna klasę).

Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.facebook.com/profile.php?id=100057496267920
Tutaj dołączamy więcej zdjęć. 

Szkoła

Szkoła podstawowa nr 110 im. ks. Jana Twardowskiego

Adres

Skwerowa3, 30-317 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów