Numer projektu: 615
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Z językiem w plecaku na górskim szlaku

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Grupa projektowa ma na celu stworzenie innowacyjnych technik nauki języka angielskiego poprzez piesze wędrówki górskie. Uczniowie będą wykonywać zadania geograficzno-przyrodnicze, m.in. rozpoznawanie gatunków drzew i kwiatów w dwóch językach, rozwiązywanie quizów i tworzenie pejzaży z darów przyrody. Po wycieczkach, uczniowie opracują dzienniczki wypraw, wykorzystując zdobyte słownictwo i narzędzia TIK.

Cele projektu to rozwijanie słownictwa w języku angielskim, poznawanie alternatywnych form spędzania czasu, odkrywanie uroków szlaków turystycznych, nauka rozpoznawania roślin i drzew, stymulowanie kreatywności oraz rozwijanie umiejętności interpersonalnych.

Metody realizacji obejmują tworzenie planu wycieczek, vlogi, prezentacje efektów prac zespołowych i publikację dzienniczków w mediach lokalnych. Przewidywane efekty to rozwijanie umiejętności językowych, wzbogacenie słownictwa, rozwinięcie zdolności interpersonalnych, integracja zespołów uczniowskich, promocja aktywnego trybu życia, oraz tworzenie vlogów i lapbooków. Wpływ na pracę szkoły obejmuje podniesienie jakości nauczania, rozwijanie kreatywności uczniów, indywidualizację nauczania oraz promocję szkoły.
Plan działania

Plan działania

1. Organizacja wędrówek:
  • Zidentyfikowanie interesujących szlaków turystycznych.
  • Planowanie terminów wędrówek dostosowanych do różnych pór roku.
2. Zadania integracyjne podczas wędrówek:
  • Opracowanie różnorodnych zadań, takich jak rozpoznawanie gatunków roślin, zagadki i quizy językowe.
  • Losowe przydzielenie uczniów do zespołów przed każdą wędrówką.
3. Prace plastyczne podczas wędrówek:
  • Organizacja zajęć praktycznych na szkolnym podwórku, na których uczniowie tworzą pejzaże z surowców naturalnych.
  • Zapewnienie instrukcji w języku angielskim dla lepszego zrozumienia zadań.
4. Tworzenie vlogów z wędrówek:
  • Szkolenie uczniów z obsługi sprzętu.
  • Organizacja warsztatów dotyczących technik tworzenia interesujących relacji w formie vlogów.
5. Ewaluacja działań projektowych.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

 Wszystkie działania projektowe zostaną przeprowadzone zgodnie z ustalonym planem, uwzględniając specyfikę projektu oraz potrzeby uczniów i szkoły. 
Plan obejmuje 3 wycieczki po szlakach Beskidu Sądeckiego - w okresie zimowym, wiosennym i letnim.  Każda wycieczka uzależniona jest od sprzyjających warunków atmosferycznych. Pierwsza z wypraw planowana jest w styczniu 2024 r., kolejna w kwietniu 2024 r. i ostatnia w maju 2024 r. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Zadania uczestników:
  • Przygotowanie do wędrówek, w tym odpowiedniego ubioru i wyżywienia
  • Aktywny udział w planowaniu tras
  • Uczestnictwo w konkursach i zadaniach, takich jak rozpoznawanie gatunków drzew i kwiatów oraz zwierząt w dwóch językach
  • Aktywna komunikacja w języku angielskim podczas realizacji zadań
  • Kreatywne tworzenie pejzaży
  • Opracowywanie lapbooków w grupach z wykorzystaniem zdobytego słownictwa i narzędzi TIK
  • Nagrania vlogów podczas wędrówek
  • Tworzenie krótkich relacji w języku angielskim
  • Współdziałanie z członkami zespołu projektowego
  • Wzajemna pomoc i motywowanie się do realizacji zadań

Uczniowie nauczą się:
  • Organizacji własnych potrzeb i przygotowania do wędrówek
  • Umiejętności komunikacji w języku angielskim
  • Kreatywności w tworzeniu prac plastycznych
  • Zespołowej pracy i integracji
  • Pracy z technologią
  • Dostrzegania wartości aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
  • Rozwijania świadomości zdrowego trybu życia
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Szlaki Beskidu Sądeckiego zaczynają się w różnych miejscowościach oddalonych od miejsca zamieszkania uczniów, dlatego grant chcemy przeznaczyć na przejazdy do miejsc, w których rozpoczynają się wybrane szlaki. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

 Projekt łączy edukację, aktywność fizyczną i kontakt z naturą, kształtuje postawy i nawyki sprzyjające aktywności oraz naukowemu zainteresowaniu.
 Oryginalność i wyjątkowość naszego projektu to:

  • Nowatorskie metody nauki poza salą lekcyjną, włączające elementy języka angielskiego, przyrody, sztuki, technologii, i sportu.
  • Obejmuje również kontakt z przyrodą, integrację uczniów, promocję aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia.
  • Piesze wędrówki szlakami Beskidu Sądeckiego stanowią formę aktywności fizycznej a bezpośrednie doświadczanie środowiska Beskidu Sądeckiego pomaga w lepszym zrozumieniu i docenieniu przyrody.
Projekt stanowi praktyczną formę rozwijania umiejętności językowych, łączy naukę języka z wieloma przedmiotami szkolnymi.
Filmy

Filmy

https://youtu.be/bUFt8PX6VXo 
Opis realizacji

Opis realizacji

Wycieczki organizowane w ramach innowacji z języka angielskiego "Z językiem w plecaku na górskim szlaku" to przygody pełne nauki, radości i wspólnych doświadczeń. Każda z nich przynosi uczniom nie tylko możliwość aktywnego spędzenia czasu na świeżym powietrzu, ale również doskonalenie umiejętności językowych w praktyczny i angażujący sposób. 

Realizacja działań projektowych zaczęła się od wycieczki do Bacówki nad Wierchomlą w Beskidzie Sądeckim, gdzie uczniowie mogli doświadczyć nie tylko uroku górskiej przyrody, ale również aktywnie korzystać z języka angielskiego, rozwiązując zagadki, ucząc się nazw elementów krajobrazu górskiego oraz przygotowując pocztówki w języku angielskim. Dodatkowo, integracja języka z odblaskowymi elementami świętowania Światowego Dnia Turystyki sprawiła, że wycieczka była niezapomniana zarówno pod względem edukacyjnym, jak i bezpieczeństwa.

Kolejna wyprawa, tym razem do Szczawnicy i na Górę Bereśnik, była okazją do jeszcze głębszego zanurzenia się w język angielski. Poprzez różnorodne zadania językowe, takie jak rozpoznawanie gatunków drzew czy układanie tekstu z puzzli, uczniowie mogli praktykować swoje umiejętności w naturalnym otoczeniu, korzystając jednocześnie z pięknych widoków i inspirującej atmosfery. 

Trzecia wycieczka, na Górę Krzyżową nad Krynicą-Zdrój, była nie tylko okazją do podziwiania przyrody, ale również do refleksji nad szczęściem, w związku z Międzynarodowym Dniem Szczęścia. Zadania językowe, takie jak układanie tekstu w języku angielskim zamieszczonego na kwiatach z bibuły czy uzupełnianie tekstu z wycieczki, sprawiły, że uczniowie mogli rozwijać swoje umiejętności w przyjemny i kreatywny sposób, jednocześnie celebrując radość z natury i nauki.

Każda z wycieczek kończyła się stworzeniem przez uczniów vloga a języku angielskim. Mimo trudności językowych uczniowie starali się jak najlepiej opowiadać o otaczającym ich środowisku i o zadaniach, które wykonywali podczas wędrówek. 

Innowacja z języka angielskiego nie tylko poszerza horyzonty uczniów pod względem językowym, ale również stawia na integrację edukacji z aktywnością fizyczną i świadomą obecnością w przyrodzie. W ten sposób próbujemy połączyć naukę z przyjemnością i tworzyć niezapomniane doświadczenia edukacyjne, które inspirują i motywują uczniów do dalszego rozwoju.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Podczas realizacji projektu "Z językiem w plecaku na górskim szlaku" pojawiły się różne wyzwania i problemy. Jednym z nich było odpowiednie ustalenie tras, zaplanowanie miejsca wykonywania zadań projektowych a także zapewnienie transportu. 
Ponadto prowadzenie dużej grupy uczniów podczas wycieczek wymagało skutecznego zarządzania czasem oraz energią i uwagą uczestników, z których każdy miał inne tempo przejścia i inne możliwości fizyczne. Realizacja projektu wymagała umiejętności komunikacji w języku angielskim ze strony uczniów, nie tylko podczas wykonywania zadań projektowych, ale także podczas całej wycieczki, co mogło stanowić wyzwanie dla niektórych uczestników.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki realizacji projektu "Z językiem w plecaku na górskim szlaku" uczniowie mogli zdobyć wiele cennych doświadczeń i umiejętności, w tym:
- umiejętność komunikacji w języku angielskim - uczestnictwo w wycieczkach górskich pozwoliło uczniom na praktyczne stosowanie języka angielskiego w realnych sytuacjach komunikacyjnych, co zwiększyło ich pewność siebie i płynność w posługiwaniu się tym językiem;
- zainteresowanie kulturą i historią - odwiedzając różne miejsca podczas wycieczek, uczniowie mieli okazję poznać lokalną kulturę, historię i tradycje, co poszerzyło ich horyzonty i zainteresowania;
- umiejętność współpracy i budowania relacji - praca w grupie podczas wycieczek wymagała współpracy, komunikacji i zdolności do rozwiązywania konfliktów, co sprzyjało budowaniu pozytywnych relacji między uczniami;
- świadomość ekologiczna - podczas wędrówek po górach uczniowie zobaczyli piękno przyrody oraz zrozumieli konieczność ochrony środowiska naturalnego, co może skłonić ich do bardziej ekologicznego stylu życia;
- wytrwałość i pokonywanie trudności - przemierzanie szlaków górskich wymagało od uczniów wytrwałości, determinacji i umiejętności radzenia sobie z trudnościami, co może przekładać się na ich życie poza szkołą.

Dzięki temu projektowi uczniowie nie tylko doskonalili swoje umiejętności językowe, ale również zdobywali doświadczenia i umiejętności przydatne w życiu codziennym.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt "Z językiem w plecaku na górskim szlaku" przynosi korzyści również dla lokalnej społeczności, w tym:
- promocja regionu - organizacja wycieczek górskich z udziałem uczniów przyczyniła się do promocji lokalnych atrakcji turystycznych i przyrodniczych, gdyż każda z nich była relacjonowana w lokalnej prasie, w mediach społecznościowych z odpowiednimi hashtagami oraz na stronie internetowej szkoły;
- kreowanie pozytywnego wizerunku społeczności i szkoły -  aktywność uczniów i nauczycieli w ramach projektu mogła przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku społeczności lokalnej;
- edukacja lokalnej społeczności - poprzez udział uczniów w wycieczkach, ich rodziny i przyjaciele mogli być przez nich edukowani na temat konieczności ochrony środowiska naturalnego oraz walorów okolicznych miejsc;

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

  1. Udało nam się zaangażować uczniów w aktywną naukę poprzez praktyczne działania na świeżym powietrzu. Ich entuzjazm i zaangażowanie w projekt było inspirujące.
  2. Pomimo wielu wyzwań, udało nam się skutecznie zorganizować wszystkie etapy projektu, od planowania po realizację, co zaowocowało udanym przebiegiem przedsięwzięcia.
  3. Jesteśmy dumni z tego, że nasz projekt przyczynia się do promocji regionu.
  4. Dla uczestników projektu szczególnie istotna okazała się umiejętność wyznaczania odpowiednich tras i szlaków, a dla opiekunów projektu wpływ na rozwijanie samodzielności i podejmowania decyzji u uczniów. 

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Moglibyśmy zainwestować więcej czasu w szkolenie uczniów z zakresu konkretnych umiejętności technicznych, które byłyby przydatne w realizacji projektu, takich jak obsługa narzędzi TIK czy programowanie.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Ze względu na okres wzmożonych zachorowań w naszej szkole, a w szcególności wśród uczestników i opiekunów projektu musieliśmy zmodyfikować działania w okresie zimowym. Ponadto, ze względu na ograniczony czas zrezygnowaliśmy z tworzenia lapbooków podczas wycieczek. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://youtu.be/Hjh8gPapn0c?si=D2yTWR1zYILp1D2C
https://photos.app.goo.gl/X553J2i76eso2eR5A
https://photos.app.goo.gl/BFr2zEY47dep4eqCA

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu

Adres

ul. Daszyńskiego 23, 33-340 Stary Sącz

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów