Numer projektu: 599
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Przytulenie ma moc!

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Wraz z uczniami klasy 4, której jestem wychowawczynią podjęłam współpracę z Domem Seniora w Gdańsku. Mieszkają tam ludzie samotni, których nie odwiedzają bliscy. Oprócz zbiórki potrzebnych rzeczy,  postanowiliśmy z uczniami uszyć im duże poduszki/przytulanki, które przywołają dobre emocje. Każdy człowiek potrzebuje przytulenia, a dzieci wykonując to zadanie poznają wartość przytulenia. Poza tym uczniowie będą uczyli się wrażliwości na potrzeby innych, rozwinął uczucie empatii, będą kształtować pozytywną postawę wobec potrzebujących. Nauczą się szyć na maszynie, rozwinął umiejętności manualne, kreatywność oraz współpracę. Ten projekt to przede wszystkim pogłębianie więzi międzypokoleniowych. Wyjątkowy będzie moment, kiedy będziemy mogli wręczyć nasze przytulanki osobom samotnym, a dzieci zrozumieją, że przytulanie ma magiczną moc bez względu na wiek.
Plan działania

Plan działania

1. Przeprowadzę zajęć o empatii i mocy przytulania.
2. Zbierzemy pomysły na kształt i wielkość poduszek/przytulanek.
3. Wybierzemy materiał z jakiego stworzymy poduszki/przytulanki.
4. Zamówimy potrzebne materiały.
5. Zakupimy maszynę do szycia.
6. Stworzymy szablony, wytniemy odpowiednie kształty i uszyjemy poduszki/pluszaki!
7. Spersonalizujemy poduszki zgodnie z ulubioną kolorystyką seniora.
8. Zawieziemy je do Domu Seniora i przekażemy osobom samotnym.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

14 lutego rozpoczniemy projekt od zajęć o empatii i mocy przytulania. 
Spotkania z uczniami odbywać się będą raz w tygodniu. 
W kwietniu/maju odwiedzimy Dom Seniora z przygotowanymi  poduszkami/przytulankami wykonanymi przez uczniów.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie dzięki pracy projektowej:
  • rozwijaną umiejętności manualne,
  • społeczne zaangażowanie,
  • rozwinął poczucie empatii,
  • rozwinął wyobraźnię i kreatywność,
  • wzmocnią poczucie własnej wartości i poczucia sensu działania,
  • nauczą się współpracy oraz dzielenia się,
  • nauczą się nie bać się uczyć nowych rzeczy,
  • przełamią barierę kontaktu z osobami starszymi, samotnymi,
  • zrozumieją wartość przytulania.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Przyznany grant przeznaczymy na zakup maszyn do szycia, materiałów niezbędnych do uszycia "Poduszek/przytulanek mocy" oraz koszty dojazdu do Domu Seniora.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł jest wyjątkowy, ponieważ łączy pokolenia. Tworzy pomost między światem młodości a światem seniorów. Rozwija relacje między uczniami oraz między dziećmi i seniorami. Uważam, że wiek uczniów, również jest ważny przy tym projekcie. Chciałabym nie zaprzepaścić możliwości pogłębiania więzi międzypokoleniowych.  Warto zwrócić uwagę, również na poczucie sprawstwa, czyli świadomości, że jest się autorem zmian i ma się wpływ na tę zmianę. To okazja do obserwacji siebie w nowych sytuacjach, przy nauce nowych umiejętności. Poczucie sprawstwa jest ważnym elementem pozytywnego obrazu własnej osoby. Zwiększa energię i wytrwałość w działaniu, podnosi atrakcyjność wyznaczonych celów. W połączeniu z przedsiębiorczością, wysokie poczucie sprawstwa czyni człowieka odpornym na sytuacje stresowe, daje odwagę do działania. To projekt, który łączy edukację, kreatywność i empatię. Dzieci zrozumieją, że przytulanie ma magiczną moc bez względu na wiek.
Opis realizacji

Opis realizacji

 W ramach akcji charytatywnej „Anielska pomoc" uczniowie klasy IV A ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Gdyni z wychowawczynią Beatą Chojnowską- Gąsiorek już na początku grudnia rozpoczęli akcję charytatywną "Anielska Pomoc". Zabrali się do ogłoszenia akcji dla uczniów i rodziców całej szkoły, aby efekty pozwoliły umilić świąteczny czas podopiecznym z Domu Opieki w Gdańsku. Uczniowie klasy IV A zajęli się organizacją zbiórki potrzebnych rzeczy dla seniorów: skarpet, słodyczy, soczków i napojów witaminowych.  Widząc zaangażowanie uczniów klasy IVa do akcji włączały się kolejne klasy. Uczniowie klas IVA przy wsparciu chętnej do pomocy klasy IVB przygotowali personalizowane kartki z życzeniami. Akcję postanowiła swoimi działaniami wesprzeć nauczycielka techniki p. Joanna Jesionowska, która na zorganizowanych warsztatach w pobliskiej Przystani Śmidowicza upiekła z uczniami pierniczki. Inni uczniowie tworzyli świąteczne świeczniki i jeszcze inni ozdoby świąteczne, które miały stworzyć świąteczną atmosferę w Domu Opieki w Gdańsku. Pod czujnym okiem opiekuna akcji, p. Beaty Chojnowskiej-Gąsiorek oraz twórczym wsparciu nauczycielki techniki, p. Joanny Jesionowskiej powstały liczne podarunki od serca. Nasze szkolne elfy: Kinga, Laura, Julka i Pola z klasy IVA dostarczyły upominki do potrzebujących. Liczba niespodzianek wywołała wzruszenie i zachwyt pracowników oraz podopiecznych Domu Opieki w Gdańsku.
   Jednak wraz z uczniami nie chcieliśmy poprzestać na jednorazowej akcji. W Domu Opieki mieszkają ludzie samotni, których nie odwiedzają bliscy. Dlatego oprócz zbiórki potrzebnych rzeczy,  postanowiliśmy z uczniami stworzyć projekt „Przytulanie ma moc!”, dzięki któremu uczniowie przy wsparciu wychowawcy uszyją duże poduszki/przytulanki dla seniorów. Każdy człowiek potrzebuje przytulenia, a dzieci, wykonując to zadanie, poznają jego wartość. Poza tym uczniowie będą uczyli się wrażliwości na potrzeby innych, rozwinął uczucie empatii, będą kształtować pozytywną postawę wobec potrzebujących. Dzięki udziałowi w projekcie nauczą się szyć na maszynie, rozwinął umiejętności manualne, kreatywność oraz współpracę. Udział w tym projekcie to przede wszystkim okazja do pogłębiania więzi międzypokoleniowych, tworząc pomost między światem młodości a światem seniorów. Okazja do rozwinięcia relacji między uczniami oraz między dziećmi i seniorami. Uważam, że wiek uczniów również jest istotny przy tym projekcie- ważne jest, by nie zaprzepaścić możliwości pogłębiania więzi międzypokoleniowych już od najmłodszych lat. Warto zwrócić uwagę także na poczucie sprawstwa, czyli świadomości, że jest się autorem zmian i ma się wpływ na tę zmianę. Poczucie sprawstwa jest ważnym elementem pozytywnego obrazu własnej osoby. Zwiększa energię i wytrwałość w działaniu, podnosi atrakcyjność wyznaczonych celów. W połączeniu z przedsiębiorczością wysokie poczucie sprawstwa czyni człowieka odpornym na sytuacje stresowe, daje odwagę do działania. Projekt to okazja do obserwacji siebie w nowych sytuacjach, przy nauce nowych umiejętności. To projekt, który łączy edukację, kreatywność i empatię. Dzieci zrozumieją, że przytulanie ma magiczną moc bez względu na wiek. Poszukując funduszy, wysłaliśmy projekt do XIV edycji konkursu „Projektanci edukacji” organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era. Ku naszej radości projekt „Przytulenie ma moc!" stworzony przez klasę IV A wraz z wychowawczynią Beatą Chojnowską-Gąsiorek został nagrodzony. Spośród 645 pomysłów na projekty edukacyjne ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z całego kraju, jury wyłoniło 30 zwycięzców. Wśród nich projekt „Przytulenie ma moc!" i nagroda w postaci grantu w wysokości 2000 zł na realizację opisanego i zgłoszonego przez naszą szkołę projektu. 
    Rozpoczęliśmy nasz projekt od lekcji wychowawczej o empatii oraz warsztatów klasowych "CZUJĘ, SZANUJĘ", które przeprowadziła szkolna psycholog p. Monika Redzimska. Uczniowie mieli okazję porozmawiać o nadzwyczaj szerokim wachlarzu uczuć. Przekonali się, że można odczuwać każdą emocję. Jednak trzeba nauczyć się jej okazywania z szacunkiem wobec drugiego człowieka. Dowiedzieli się jak należy rozwijać empatię, poprzez poświęcanie naszej uwagi innym osobom, aktywne słuchanie, które pomoże nam dostroić się do ich emocji i uczuć. Poszerzyli swoje przekonania nt. tego czym jest szacunek i komu się on należy. A należy się każdemu...
   Podczas realizacji projektu ćwicząc umiejętności szycia dołączyłam z nauczycielką techniki, p. Joanną Jesionowską do ogólnopolskiej, nauczycielskiej inicjatywy „Nauczyciele Szyją Dla WOŚP” w ramach 32. WOŚP. Wykorzystując maszyny do szycia zakupione w ramach projektu oraz w ramach Laboratorium Przyszłości i trenując umiejętności szycia, powstał „Szeptuś"-  serduszkowy przytulasek, Pożeracz Smutków, który każdego dnia odgoni smutki swoim szczerym uśmiechem od osoby, która go wylicytuje. Pożeracz Smutków został wystawiony na akcję WOŚP na allegro, a zebrane środki trafiły do skarbonki akcji. 
   Zorganizowałyśmy również dla uczniów warsztaty krawieckie, podczas których uczniowie nabywali umiejętności szycia i odwagi przy realizacji projektu. Podczas warsztatów zebraliśmy pomysły na kształt i wielkość poduszek/przytulanek. Następnie uczniowie stworzyli emotikonkowe, podręczne przytulanki mocy łagodzące stres i niepokój. Uczniowie kreatywnie, z zaangażowaniem projektowali i tworzyli swoje przytulanki. Wspólnie zgodziliśmy się, że przytulanie ma moc bez względu na wiek. Ta inicjatywa miała na celu wspieranie dobrego samopoczucia i emocjonalnego dobrostanu uczniów. Pozwoliła też uczniom uwierzyć w siebie i odkryć swoje talenty.
    Kolejny, krokiem było szycie poduszek dla podopiecznych Domu Opieki w Gdańsku. Oprócz uczniów, wychowawcy oraz nauczycieli, przy szyciu poduszek wzięli udział również: rodzice i rodzeństwo uczniów. Uczestnictwo w projekcie pozwoliło uczniom na naukę obsługi maszyny do szycia, rozwijanie umiejętności manualnych oraz kreatywności. Szycie ręczne i maszynowe nie sprawia uczniom już trudności, a okazało się przydatną umiejętnością. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach. Przy wsparciu swoich rodzin uszyli z mięciutkiego polaru poduszki dla seniorów. Udało się nam uszyć 57 sztuk. Atmosfera była pełna radości i zaangażowania. Scaliła cały nasz zespół klasowy.
   Ostatnim etapem projektu była wizyta uczniów w Domu Opieki w Gdańsku i przekazanie uszytych przez nas poduszek. Krótki repertuar muzyczny przygotowany przez uczniów oraz wręczone poduszki wywołały wzruszenie i szczere uśmiechy podopiecznych Domu Opieki w Gdańsku. Na zakończenie przeczytaliśmy wiersz specjalnie napisany na tę okazję, który otrzymał od nas na pamiątkę każdy senior:
"Chcielibyśmy Wam powiedzieć
Nie jesteście sami.
Chcielibyśmy Was zapewnić
Zawsze o Was pamiętamy
Chcielibyśmy Wam przekazać
Mały dar od serca
Chcielibyśmy by moc daru
Była dla Was wielka. 
Gdy dnia pewnego poczujecie się źle
Do uszytej przez nas podusi przytulcie się.
Ona wnet smutki Wasze rozgoni
Moc przytulania macie w swojej dłoni."
W podziękowaniu za nasz przyjazd pracownicy Domu Opieki ugościli nas i poczęstowali własnoręcznie przygotowaną pizzą. Była okazja na rozmowę o potrzebach Domu Opieki oraz reakcji seniorów na nasz prezent. Następnie udaliśmy się na wspólny spacer, by uczcić nasz projekt. Zdjęcie całej klasy przytulonej do siebie to dodatni efekt projektu.
Wiem również z informacji z Domu Opieki, że poduszka już przyniosła pierwsze efekty. Kobieta, która ma drżenia rąk, kiedy przytula poduszkę przestaje się trząść. Inny mężczyzna jeżdżący na wózku inwalidzkim trzymając poduszkę w dolnej części lędźwi, przestał uskarżać się na bóle kręgosłupa. Kobieta, która w nocy rzucała się przez sen na łóżku, kiedy śpi z poduszką przytulanką, przesypia spokojnie całą noc.
    Zaangażowanie uczniów w proces twórczy sprawiło, że każdy z nich mógł poznać wartość empatii i doświadczyć magicznej mocy, jaką ma dla każdego człowieka. Projekt ten miał wiele korzyści dla uczniów i całej społeczności lokalnej zaangażowanej w jego realizację (opisane w dalszej części sprawozdania). 
   Opisałam nasz projekt w Gdyńskim Kwartalniku Oświatowym  Nr 1/2024 i Nr 2/2024 wydawanym przez Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. To świetna okazja dotarcia do większej ilości nauczycieli w Polsce oraz podzielenia się pomysłem, inspiracji i rozpropagowania działań projektu. 
   Miałam również okazję zaprezentować realizację projektu "Przytulenie ma moc" na spotkaniu “Porozmawiaj-my o edukacji w Gdyni” w obecności gdyńskich nauczycieli-uczniów- rodziców, który również może przyczynić się do działań projektowych w podobnej tematyce, może być inspiracją dla innych społeczności do podjęcia podobnych inicjatyw. Podczas spotkania okazało się, że kilkoro nauczycieli również ma w tej placówce swoich bliskich i byli wdzięczni za okazaną pomoc.
   Realizowałam w swojej pracy zawodowej wiele projektów edukacyjnych, ale to projekt „Przytulanie ma moc" był niezwykle wzruszającym doświadczeniem, które głęboko dotknęło moje serce. Widok dzieci starających się włożyć całe serce w tworzenie przytulanek dla osób samotnych był niezwykle poruszający. To nie tylko akty charytatywne, lecz prawdziwa demonstracja człowieczeństwa i empatii. Każdy kontakt z osobą samotną, każdy uśmiech na twarzy starszej osoby podczas otrzymywania przytulanki był jak promień światła w całym cierpieniu tych ludzi. To niezwykłe doświadczenie pokazało, że nawet najmniejsze gesty miłości i troski mają potężną siłę, która może przynieść ulgę i radość w życiu innych.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

  • Kiedy tworzyliśmy kosztorys, baliśmy się, że kwota na realizację projektu może być wyższa niż uzyskane fundusze. Jednak po napisaniu kilku maili okazało się, że udało się pozyskać darowizny.
  • Kiedy zadeklarowało się dużo chętnych osób na wspólne spotkanie szycia poduszek, obawialiśmy się, że sala lekcyjna może okazać się za mała. Szukaliśmy większej przestrzeni na spotkanie poza szkołą, jednak okazało się, że planowanie takich inicjatyw to rozciągnięte czasowo wyzwanie. Jednak uczestnicy w sali lekcyjnej podzielili się na stacje zadaniowe i to rozwiązało nasze obawy.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projekt ten miał wiele korzyści dla uczniów w jego realizację. Rozwinął takie cechy jak:
  1. Wrażliwość i empatia: Uczniowie mieli okazję lepiej zrozumieć potrzeby innych ludzi oraz rozwijać swoje uczucie empatii. Mogli zrozumieć, jak ważne jest wsparcie dla osób samotnych, potrzebujących, przypominając o magicznej mocy przytulania i wartości wspólnoty ludzkiej. Przeprowadzili pierwszą akcję charytatywną. Sami przygotowali plakaty i zachęcili kolegów i koleżanki do zbiórki darów. Nauczyli się jak promować akcję, jak współpracować w grupie przy tworzeniu plakatu czy szyciu poduszek. Pomagali sobie nawzajem przy nawlekaniu igły, czy projektowaniu swoich przytulanek.
  2. Rozwój umiejętności manualnych: Uczestnictwo w projekcie pozwoliło uczniom na naukę obsługi maszyny do szycia, rozwijanie umiejętności manualnych oraz kreatywności. Szycie ręczne i maszynowe nie sprawia im już trudności, a okazało się przydatną umiejętnością. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach. Przy wsparciu swoich rodzin uszyli poduszki dla seniorów oraz własne podręczne przytulanki mocy. Udało się nam uszyć 57 sztuk poduszek dla seniorów. Atmosfera była pełna radości i zaangażowania. 
  3. Współpraca: Wspólne działanie przy tworzeniu przytulanek umożliwiło dzieciom naukę współpracy i pracy zespołowej. W projekt włączyli się całe rodziny uczniów, którzy z chęcią i oddaniem przyłączyli się do akcji, co jeszcze bardziej wzmocniło nasze działania i scaliło nas jako klasę. Wspaniałe było również to, że inni uczniowie widząc nasze zaangażowanie chętnie przyłączali się do akcji, piekąc pierniczki czy wykonując kartki świąteczne. Kiedy szyli poduszki, widać było współpracę uczniów między sobą. Jedni wycinali z koca kształt poduszki, inni szpileczkami przymocowywali dwie warstwy koca, inni pomagali szyć przy maszynie do szycia, inni wypełniali poduszkę wkładem, a jeszcze inni zszywali poduszkę. Uczniowie sami wymieniali się zadaniami, by każdy mógł spróbować innej aktywności.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

 Projekt ten miał wiele korzyści dla całej społeczności lokalnej zaangażowanej w jego realizację. Rozwinął takie cechy jak: 
  1. Pogłębianie więzi międzypokoleniowych: Projekt ten sprzyjał integracji różnych grup wiekowych. W projekcie oprócz uczniów, wychowawcy oraz nauczyciela wspierającego przy szyciu poduszek wzięli udział również: rodzice oraz rodzeństwo uczniów. Zbliżając dzieci do osób dorosłych, wytworzyła się więź międzypokoleniowa. To okazja do poznania przez uczniów swoich rodziców, nauczyciela, koleżanek z klasy w innej sytuacji, poznanie ich ukrytych talentów, umiejętności. To fantastyczna okazja do niesienia bezinteresownej pomocy jeden drugiemu we wspólnym celu. 
  2. Wzmocnienie więzi społecznych: Projekt ten przyczynił się do wzmocnienia więzi społecznych poprzez wspólne zaangażowanie się w realizację projektu rodziców uczniów i ich rodzin, instytucji edukacyjnych: Przystań Śmidowicza 49 w Gdyni i Domu Opieki Złota Jasień w Gdańsku. Wiele instytucji wsparło nas darowiznami. 
  3. Podnoszenie świadomości społecznej: Poprzez promowanie projektu i jego celów lokalna społeczność zyskała większą świadomość problemu samotności oraz potrzeb osób starszych i samotnych. Prezentacja projektu na spotkaniu “Porozmawiaj-my o edukacji w Gdyni” w obecności gdyńskich nauczycieli-uczniów- rodziców również może przyczynić się do działań projektowych w podobnej tematyce. Warto podkreślić, że projekt ten może być inspiracją dla innych społeczności do podjęcia podobnych inicjatyw, co przyczyni się do szerzenia pozytywnych wzorców i wartości społecznych w szerszym kontekście społecznym.
  4. Inspiracja do działań charytatywnych, projektowych: Poczucie dumy z osiągniętego celu i sprawstwa może wywołać chęć do podejmowania kolejnych inicjatyw przez uczniów realizujących projekt. Sukces projektu „Przytulanie ma moc" może być inspiracją dla innych grup społecznych do podejmowania podobnych działań charytatywnych na rzecz osób potrzebujących. Opisanie projektu w Gdyńskim Kwartalniku Oświatowym wydawanym przez Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli jest świetną okazją dotarcia do większej ilości nauczycieli w Polsce oraz świetną okazją do inspiracji i rozpropagowania działań projektu. Widok zaangażowania uczniów i widoczne rezultaty projektu mogą przyczynić się do podniesienia wartości emocjonalnych i okazania dobra drugiemu człowiekowi.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

  • Wraz z uczniami przez 20 lat pracy realizowałam wiele projektów edukacyjnych, ale projekt "Przytulanie ma moc" był niezwykle wzruszającym doświadczeniem, które głęboko dotknęło moje, rodziców i innych nauczycieli serce. Widok dzieci starających się włożyć całe serce w tworzenie przytulanek dla osób samotnych był niezwykle poruszający. To nie tylko akty charytatywne, lecz prawdziwa demonstracja człowieczeństwa i empatii. Każde indywidualne spotkanie z osobą samotną, każdy uśmiech na twarzy starszej osoby podczas otrzymywania przytulanki był jak promień światła w całym cierpieniu tych ludzi. To doświadczenie pokazało, że nawet najmniejsze gesty miłości i troski mają potężną siłę, która może przynieść ulgę i radość w życiu innych.
  • Klasa 4a jest klasą sportową. Większość uczniów nie znała się w tej klasie wcześniej. Są tu uczniowie z rejonu, ale również dojeżdżający z różnych dzielnic Gdyni. Jesteśmy dumni, że dzięki projektowi mogliśmy się lepiej poznać i to w różnych sytuacjach. Poznaliśmy nasze wartości, którymi kierujemy się w życiu i okazały się spójne. Dziś wiemy, że możemy na siebie liczyć. Planujemy już kolejne działania, bo wiemy, że to nas scala i uskrzydla nas radość czynienia dobra! 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Chcieliśmy kontynuować współpracę z Przystanią Śmidowicz 49 w Gdyni, ponieważ mają sporą przestrzeń i więcej niż my w szkole maszyn do szycia. Jednak już wiemy, że współpraca z pobliskimi ośrodkami wymaga wcześniejszego planowania, rezerwacji. Może wtedy udałoby się nam uszyć jeszcze więcej poduszek. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

  • Po konsultacjach z pracownikami Domu Opieki w Gdańsku, uznaliśmy że pomimo zebrania pomysłów na kształt i wielkość poduszek, zaproponowany podłużny kształt poduszki będzie najlepszy i taki uszyliśmy. Uczniowie jednak mogli wykorzystać swoje pomysły podczas warsztatów krawieckich szyjąc swoje podręczne przytulanki mocy.
  • Poza tym wzięłam udział wraz z nauczycielką techniki Joanną Jesionowską w akcji WOŚP “Nauczyciele Szyją Dobro” i uszyłyśmy "Pożeracza Smutków" wyjątkowego serduszkowego przytulaska- Szeptusia, który poszukuje czułości, ludzkiego serca... po prostu przytulenia! Wystawiłyśmy go na aukcję WOŚP na allegro i zdobytą kwotą wsparłyśmy skarbonkę WOŚP.
  • Przy okazji projektu otrzymałam darowiznę w postaci kanapy do pokoju nauczycielskiego, która wpiera dobre relacje i moc przytulenia wśród nauczycieli.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wydany na materiały (nożyce, koce, wypełnienia, igły, nitki, filc oraz maszynę do szycia) do stworzenia poduszek uszytych do Domu Seniora jak również do  emotikonkowych poduszek mocy dla uczniów. Pokrył również koszty przejazdu autokarem do Domu Opieki Złota Jasień w Gdańsku.

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 6 im. Antoniego Abrahama

Adres

Cechowa 22, 81-194 Gdynia

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów