Numer projektu: 108
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Hybrydy

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Grupę projektową “Hybrydy” stanowią uczniowie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego przy Wyższej Szkole Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi. Uczniowie naszego liceum to miłe, empatyczne i ciepłe osoby, które chciałyby wykorzystać swój wolny czas i zrealizować projekt, w którym połączą swoją wiedzę, doświadczenie i zainteresowania, wykonując jednocześnie miły gest dla innych mieszkańców naszego miasta. Uczniowie w małych 3-5 osobowych grupach odwiedzaliby Domy Seniora, Domy Dziennego Pobytu, Kluby Seniora oraz Dom Samotnej Matki w naszym mieście i w ramach wizyty wykonaliby chętnym osobom profesjonalny manicure hybrydowy. Przy okazji wykonywania zabiegu kosmetycznego opowiedzą o składzie używanych preparatów oraz o reakcjach chemicznych, jakie zachodzą podczas ich aplikacji i w czasie samego procesu utwardzania lakieru hybrydowego. Wszystkie produkty, które zostaną niezużyte (lakiery, ozdobne proszki, materiały jednorazowe, lampy UV do utwardzania lakierów hybrydowych) po zakończeniu projektu stają się własnością uczniów i będą oni mogli wypożyczać je do domu w dowolnym momencie. Dodatkowo, jeśli środki finansowe na to pozwolą, zakupione zostaną również edukacyjne gry planszowe lub karciane, stanowiące alternatywę spędzenia wolnego czasu z beneficjentami projektu, w sytuacji, gdy uczeń realizujący zadanie projektowe nie potrafi wykonać profesjonalnego manicure hybrydowego. Zakupione gry również staną się własnością uczniów biorących udział w projekcie. 
Plan działania

Plan działania

Uczniowie naszej szkoły, którzy wybrali klasy o profilu kosmetycznym, uczęszczają na dodatkowe zajęcia z podstaw kosmetyki już od 1 klasy liceum. Na zajęciach uczą się wykonywania różnych zabiegów pielęgnacyjnych i kosmetycznych, w tym również pracy z lakierami hybrydowymi.
We wstępnym procesie realizacji projektu wszyscy uczniowie zostaliby przeszkoleni w zakresie wiedzy o składzie kosmetyków, lakierów i reakcji chemicznych, jakie zachodzą podczas aplikacji hybryd, tak, by móc opowiedzieć o chemii tych produktów beneficjentom projektu.
W drugim etapie uczniom uczestniczącym na zajęcia z podstaw kosmetyki zapewnione zostanie szkolenie praktyczne z aplikacji i usuwania manicure hybrydowego.
W etapie trzecim nastąpi wspólne rozplanowanie wydatków i zakup potrzebnych zestawów do wykonania manicure.
W czwartym etapie uczniowie będą wykonywać manicure osobom chętnym w Domach Seniora, Domach Dziennego Pobytu, Klubach Seniora oraz w Domie Samotnej Matki odwiedzając wybrane osoby co najmniej dwukrotnie: pierwszy raz przy aplikacji lakierów, a drugi po 3-4 tygodniach przy jego usuwaniu.
Ostatni etap to podsumowanie wykonanych prac, zebranie list obecności odnotowywanych w administracji odwiedzanych domów i przyznanie ocen wyróżniających dla uczestników projektu, którzy wykonali przydzielone im zadania i imiennie odnotowali swoją obecność w wybranym domu. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Zadania realizowane będą w wybranych placówkach pobytu osób starszych w Łodzi: Domy Seniora, Domy Dziennego Pobytu, Kluby Seniora oraz w Domu Samotnej Matki. Pierwsze dwa etapy projektu realizowane będą zaraz po ogłoszeniu wyników głosowania internetowego aż do końca stycznia. W przeciągu 2-3 tygodni od przekazania środków finansowych na realizację projektu zakupione zostaną konieczne zestawy do wykonywania manicure. Etap czwarty (główny) projektu wykonany zostanie od lutego do końca kwietnia 2020 roku. Na początku maja zaplanowane zostanie spotkanie podsumowujące i przedstawienie realizacji poszczególnych etapów projektu na forum składającym się ze wszystkich uczestników projektu, rodziców uczniów zaangażowanych w projekt, nauczycieli i dyrekcji szkoły.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Wszystkie zakupione produkty, które zostaną niezużyte podczas realizacji zadań projektowych (zestawy na manicure i gry planszowe) po zakończeniu projektu stają się własnością uczniów i będą oni mogli wypożyczać je do domu w dowolnym momencie.
Ale to nie zdobyte przedmioty są główną korzyścią uczniów. Czas spędzony z osobami starszymi oraz młodymi matkami z pewnością będzie wyjątkowo ubogacający. Są to chwile umożliwiające zdobycie czegoś więcej niż oceny w szkole, czy nagrody, to czas, który owocuje rozwojem osobowości i chwilami refleksji. Dodatkowo stanowić on będzie dla niejednej uczennicy i ucznia naszej szkoły możliwość zdobycia praktyki zawodowej, a osobom, którym wykonany zostanie manicure z pewnością sprawi przyjemność i zapewni chwilę relaksu. Co więcej, udział w projekcie jest nauką samodzielności, planowania wydatków i rozsądnego gospodarowania z góry założonym budżetem, co być może w przyszłości okaże się inspiracją przy zakładaniu własnego przedsiębiorstwa lub salonu kosmetycznego. Projekt stanowić ma przede wszystkim inspirację do rozwoju i działania.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyte pieniądze chcemy przeznaczyć na zakup zestawów do wykonywania manicure hybrydowego, w tym: bazy do lakierów, lakiery w różnych kolorach, topy, proszki ozdabiające, produkty jednorazowe (pilniki, płatki kosmetyczne, patyczki kosmetyczne, folie do usuwania lakierów, itp.), lampy UV, płyny do usuwania lakierów hybrydowych, odżywki oraz pamiątkowe kartki, na których uczniowie zbiorą podpisy od osób, którym wykonali manicure. Jeśli środki finansowe będą wystarczające zaplanowano również zakup gier edukacyjnych, które również będą stanowiły formę spędzenia wolnego czasu z beneficjentami projektu, w sytuacji, gdy uczeń realizujący zadanie projektowe nie będzie potrafił wykonać profesjonalnego manicure hybrydowego 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest wyjątkowy, ponieważ inwestujemy w nim zbywalne pieniądze w coś niezbywalnego i bezcennego – w relacje międzyludzkie. W naszym projekcie nie chodzi tylko o to, by nasi uczniowie zyskali jakieś przedmioty, ale aby spotkali drugiego człowieka, porozmawiali z nim i sprawili mu radość (dlatego uczniowie zaproponowali by w logo naszego projektu znajdował się wzór endorfin).
W naszej szkole wyznajemy zasadę, że najważniejszy jest uczeń i na pierwszym miejscu stawiamy rozwój jego osobowości.
Przede wszystkim staramy się przekazać młodzieży, by stawali się dobrymi ludźmi, w każdym zawodzie jaki będą wykonywać w przyszłości. By okazywali sobie nawzajem oraz innym ludziom szacunek, a powierzone im obowiązki wykonywali sumiennie. Zadania, które uczniowie będą wykonywać przy realizacji projektu wpisują się w zamysł sposobu kształcenia ALO przy WSKiNOZ w Łodzi i są kontynuacją codziennej pracy poza murami budynku, w którym prowadzone są zwyczajne lekcje.  

*(przy tworzeniu logo wykorzystano grafikę autorstwa Vincent Le Moign)
Opis realizacji

Opis realizacji

W projekcie udało się wykonać większą część początkowych założeń (projekt nie został w pełni zrealizowany z powodu epidemii na terenie całego kraju). 

Realizacja poszczególnych etapów projektu:

1. Etap pierwszy. Spotkanie wprowadzające i planowanie zagospodarowania otrzymanego grantu.
Na spotkaniu tym zostały doprecyzowane założenia projektu, szczegółowo omówione terminy poszczególnych etapów oraz rzeczywiste możliwości realizacji całego projektu - prezentację omawiającą poszczególne zagadnienia dodajemy jako link w rubryce "Pochwal się efektami" (prezi). W zakładce tej umieszczamy również zdjęcia ze spotkania.
2. Etap drugi. Szkolenia praktyczne.
Jednym z pierwszych etapów realizacji projektu były szkolenia praktyczne, na których uczennice zostały wprowadzone w szczegóły pracy z lakierami hybrydowymi. Poznane techniki wypróbowały na sobie nawzajem, ucząc się właściwego postępowania z płytką paznokcia, ze szczególnym uwzględnieniem zasad wykonywania manicure osobom starszym. Spotkania praktyczne były też dobrą okazją do integracji uczestników projektu i zdobywania doświadczenia pracy ze sprzętem i akcesoriami zakupionymi z funduszy grantu. Filmik oraz zdjęcia z tych spotkań zostały umieszczone w zakładce "Pochwal się efektami".
3. Etap trzeci. Szkolenie teoretyczne.
Przed podjęciem działań w domach pomocy społecznej, uczennice uczestniczyły również w szkoleniu teoretycznym. Na spotkaniu tym omówiono szczegółowo rodzaje lakierów do paznokci, ich skład oraz przebieg reakcji fizyko-chemicznych zachodzących w trakcie utwardzania lakieru na płytce paznokcia. W załączniku zamieszczamy infografikę, która podsumowuje omówione zagadnienia. Filmik oraz zdjęcia z tych spotkań zostały umieszczone w zakładce "Pochwal się efektami".
4. Etap czwarty. Spotkania w Domach Pomocy Społecznej.
Najważniejszym etapem realizacji projektu były spotkania uczennic z seniorami w domach pomocy społecznej. Młodzież nawiązała współpracę z Domem Pomocy Społecznej na ulicy Rojnej 15 w Łodzi oraz z Domem Pomocy Społecznej "Włókniarz" im. Jana Pawła II przy ulicy Krzemienieckiej 7/9 w Łodzi. Spotkania przebiegały w małych kameralnych grupach (do 10 osób), przyjaznej, radosnej atmosferze, umożliwiającej nie tylko swobodne wykonanie zaplanowanej pracy (pielęgnacja paznokci; nakładanie lakierów hybrydowych), ale również rozmowę, nawiązanie wzajemnych kontaktów oraz ciepłych rozmów, co było nadrzędnym celem projektu. Filmik i zdjęcia z tych spotkań zostały umieszczone w zakładce "Pochwal się efektami".
5. Etap piąty. Realizacja głównego celu.
Głównym celem projektu było budowanie relacji między młodzieżą, a osobami starszymi, które przebywają czasowo lub na stałe w domach pomocy społecznej. Spotkania, które się odbyły, pokazały nam, że cel ten został zrealizowany i właściwie ukierunkowany - te osoby, które mogły uczestniczyć w spotkaniach, z pewnością zapamiętają je jako dobre, wartościowe doświadczenie. Niestety uznajemy, że etap ten nie został zrealizowany w pełni - wybuch epidemii koronawirusa w Polsce spowodował nagłe zakończenie planowanych spotkań.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Głównym problemem była niemożność zrealizowania wszystkich założeń projektu i zaplanowanych spotkań z powodu epidemii koronawirusa w Polsce. Jest to czynnik, który w szybkim czasie uniemożliwił jakiekolwiek spotkania, nie tylko z seniorami, ale i z uczniami.

Dodatkowo, w trakcie realizacji projektu okazało się, że nie wszystkie placówki, z którymi uczniowie chcieli współpracować wyraziły chęć/możliwość podjęcia takich działań na ich terenie (z 6 placówek, do których wysłano zapytanie, zgodę wyraziły 2).

Dużym wyzwaniem okazała się również logistyka zaplanowanych spotkań - uczniowie nie mogli samodzielnie odwiedzać pensjonariuszy, zawsze towarzyszył im nauczyciel oraz pracownik danej placówki opiekuńczej, a ponadto spotkania musiały zostać dostosowane do stałego planu dnia pensjonariuszy danego domu. Szczegóły organizacji spotkań nie były oczywiście wielkim problemem, ale nie wiedzieliśmy o ich istnieniu na początku, gdy planowaliśmy realizację projektu, dlatego też część założeń etapu czwartego musiało ulec zmianie.

Co więcej, już na początku etapu pierwszego zrozumieliśmy, że całe środki z uzyskanego grantu należy przeznaczyć na lakiery i środki higieniczne do manicure. Pomysł, który uwzględniał zakup gier okazał się nietrafiony.

Ostatnim, dość istotnym problemem, okazał się sam sposób dokumentacji przebiegu spotkań w zgodzie z przepisami RODO. Niejednokrotnie uzyskanie zgody na przetwarzanie i upublicznianie wizerunku okazywało się kłopotliwe, a naciskanie na podpisanie takiej zgody psułoby przyjemną atmosferę spotkania. Jest to też powód, który ograniczył ilość zamieszczonych tutaj zdjęć oraz dyktował sposób ich wykonywania. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy projektu z pewnością nauczyli się jak ważne jest spotkanie z drugim człowiekiem. W całym projekcie nieustannie powtarzaliśmy, że celem tych działań nie jest tak naprawdę malowanie paznokci, ale LUDZIE, którym ten manicure będzie wykonywany. Od początku chcieliśmy zrealizować projekt, w którym uczniowie nauczą się KOGOŚ a nie "czegoś". Projekt, który pozwoli uczniom wyjść ze szkoły i spojrzeć na drugiego człowieka. Takie spotkania z innymi ludźmi (szczególnie starszymi) dają możliwość patrzenia na "szkolne" sprawy z właściwej perspektywy - nie jest tak naprawdę ważne , jakie oceny uczniowie otrzymują w szkole, ale jakimi ludźmi się tu stają.

Z bólem serca oznajmiliśmy, że projekt zostaje zatrzymany, kiedy w życie weszło rozporządzenie uniemożliwiające swobodne spotkanie się z innymi. Kiedy widzieliśmy, jak rozkwitają spotkania i uczennice chętnie w nich biorą udział, pytając o kolejne terminy, zaczęliśmy rozumieć, że ten projekt ma sens - wykraczający poza granty i nagrody pieniężne. Sami nauczyciele prowadzący projekt zostali zaskoczeni wrażliwością, delikatnością i profesjonalizmem swojej młodzieży. Na przekór wszystkim negatywnym zdaniom o trudnej, "dzisiejszej młodzieży" uczniowie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Wyższej Szkoły Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi pokazali, że dzisiejsza młodzież ma dobre serce, wysoce rozwiniętą empatię i nade wszystko potrafi słuchać. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Zrealizowane spotkania okazały się z pewnością wielką korzyścią nie tylko dla uczniów, ale również dla seniorów. Pensjonariusze domów, które odwiedziły nasze uczennice z dużym zainteresowaniem i ochotą uczestniczyli w spotkaniach. Początkowe, pierwsze spotkania okazywały się dla seniorów na tyle przyjemne, że "reklamowały" kolejne, na które zgłaszała się coraz większa liczba uczestników. Uczennice profesjonalnie realizowały zaplanowane prace, dostosowując ich zakres do potrzeb danej osoby. W razie konieczności wykonywały odpowiednią pielęgnację paznokci lub pełny manicure lakierem hybrydowym.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni  z tego, że pomimo tak krótkiego czasu na realizację projektu, udało  nam się wykonać tak dużą jego część. Projekt był dość dobrze zaplanowany, dziewczęta poradziły sobie również z prawidłowym zagospodarowaniem środków pieniężnych i pogodzeniem realizacji spotkań z obowiązkami szkolnymi. Największą dumą tego projektu są jednak przede wszystkim sami uczniowie. Wykazali się dużą dojrzałością emocjonalną i społeczną, empatią, wrażliwością na drugiego człowieka i  szczodrością poświęcenia swojego czasu dla innych.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Bogatsi w doświadczenie realizacji takiego projektu, możemy zaznaczyć, aby zwrócić uwagę na zaplanowanie sposobu dokumentacji realizacji projektu w zgodzie z przepisami RODO. Jest to zagadnienie szczególnie ważne w przypadku projektów, które angażują osoby spoza społeczności szkolnej.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

W pierwotnym pomyśle, pod koniec projektu, uczennice powinny były po 2-3 tygodniach od pierwszego spotkania z daną osobą, której wykonywały manicure, zdjąć lakier hybrydowy i przeprowadzić ponowną pielęgnację paznokci. Niestety placówki DPS zostały zamknięte dla odwiedzających z powodu epidemii. W związku z tym do odpowiednich domów przekazane zostały jedynie środki kosmetyczne do usuwania tych lakierów, a potrzebną pracę wykonały opiekunki pensjonariuszy. W tym miejscu należy zaznaczyć jak wielką życzliwością i chęcią współpracy wykazali się pracownicy wspomnianych domów pomocy społecznej (przy ulicy Rojnej i Krzemienieckiej w Łodzi). Dziękujemy im również za pomoc w realizacji projektu i wyrozumiałość, w momencie tak nagłego przerwania ostatniego etapu.

Nie zostało również zrealizowane spotkanie, które planowaliśmy urządzić dla seniorów w podziękowaniu za poświęcony czas oraz spotkanie, które pozwoliłoby podsumować cały projekt w obecności wszystkich jego uczestników i dyrekcji naszej szkoły.

Realizacja projektu ostatecznie nie zainteresowała chłopców z naszej szkoły, z przyczyn najzupełniej zrozumiałych - malowanie paznokci, jest czynnością wykonywaną głównie przez dziewczęta. Zdarzyło się jednak, że z zabiegu naszych uczennic skorzystał również pan w jednym z domów, które odwiedziliśmy.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został w pełni wykorzystany na zakup zestawów do manicure (lampy do utwardzania lakierów, bazy, topy, lakiery, pilniczki, patyczki do skórek, waciki, płyny i akcesoria do usuwania lakieru hybrydowego, ręczniki papierowe). Wszystkie produkty zostały zakupione w hurtowni Allepaznokcie (marki Molly Lac). Dziękujemy Allepaznokcie za umożliwienie zakupów w atrakcyjnych cenach, co pozwoliło nam uzyskać wszystkie potrzebne produkty w zaplanowanym budżecie grantu.
Filmy

Filmy

https://prezi.com/fiazu2tpckxg/?utm_campaign=share&utm_medium=copy - prezentacja ze spotkania wstępnego

https://youtu.be/HdASc6sic5A - szkolenie praktyczne
https://youtu.be/P4n5tw3DyQE
  - szkolenie teoretyczne
https://youtu.be/cwwr1ZdeYnM - spotkania z seniorami

Szkoła

Akademickie Liceum Ogólnokształcące przy Wyższej Szkole Kosmetyki i Nauk o Zdrowiu w Łodzi

Adres

Wileńska 53/55, 94-011 Łódź

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów