Numer projektu: 34
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

ZERO WASTE- koniec ery koszy na śmieci!

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

ZERO WASTE- czyli życie codzienne pomniejszone o produkcję śmieci. To w ostatnich czasach bardzo popularny ruch. Ludzie starają się ograniczyć zużycie do minimum i w życiu codziennym stosować zamienniki wielokrotnego użytku- na przykład woskowijki zamiast torebek śniadaniowych, bidony na wodę, płócienne torby na zakupy- wszystko na rzecz pustych koszy na śmieci!
Celem projektu będzie propagowanie tej idei wśród uczniów poprzez zadanie projektowe. Co więcej uczniowie podczas aukcji internetowej będą mieli okazję przekonać się jak wygląda marketing w sieci ,,od środka". Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na adopcję zwierzaka wybranego przez dzieci biorące udział w projekcie co dodatkowo uwrażliwi uczniów na potrzeby naszej planety.
Plan działania

Plan działania

Zdaniem uczestników będzie zaprojektowanie i wykonanie przedmiotów codziennego użytku, które zastąpią im te, które generują w ich życiu największą ilość śmieci.
W pierwszym etapie uczestnicy przez tydzień będą prowadzić DZIENNIK ŚMIETNIKOWY- czyli sprawdzać i zapisywać jakiego rodzaju śmieci w ich domach generuje się najwięcej. Następnie wybiorą jedno z najczęściej pojawiających się opakowań i zaprojektują coś, co zastąpi ten przedmiot, ale nie będzie musiało być wyrzucane po każdym użyciu.
Następnie wykonane przedmioty ZERO WASTE zostaną wystawione na aukcję internetową. Pieniądze ze sprzedaży przeznaczymy na adopcję wybranego przez dzieci biorące udział w projekcie zwierzaka (adopcję poprzez WWF Polska).
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

1. Początek stycznia (nowy rok, nowi my) - akcja: dziennik śmietnikowy
2. Ostatni tydzień stycznia- nie zaśmiecać mi teraz głowy! czyli czas na obmyślanie i tworzenie projektów
3. Pierwszy tydzień lutego- fabryka w imię pustego śmietnika- tworzymy przedmioty
4. Połowa lutego- akcja: licytacja- przedmioty wystawiamy na aukcję
5. Koniec lutego- podsumowanie- glosowanie na zwierzaka, którego będziemy adoptować ( za pośrednictwem WWF Polska)

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy nauczą się zasad życia ZERO WASTE, zostaną uwrażliwieni na potrzeby naszej planety. Co więcej nauczą się projektować przedmioty codziennego użytku, a także produkować je- różnymi technikami. Podczas trwania aukcji internetowej nauczą się także zasad marketingu w sieci.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczymy na materiały potrzebne do wykonania projektów dzieci oraz na materiały dydaktyczne do pracowni przyrodniczej- materiały zgodne z ideą ZERO WASTE.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt porusza tematykę, od której zależy przyszłość uczniów, ich dzieci oraz wnuków. Jeśli teraz nauczymy dzieci jak żyć minimalistycznie, być może uda się uniknąć katastrofy ekologicznej!
Opis realizacji

Opis realizacji

Pomimo sytuacji i tego, że musieliśmy dokonać ewaluacji projektu- jesteśmy ZERO WASTE nawet w domach! Pierwszy etap- Dziennik śmietnikowy- udało nam się wykonać jeszcze przed zamknięciem szkół. Drugi etap dostosowany został do obecnej sytuacji i ...szyliśmy nie tylko torby, ale i maseczki wielokrotnego użytku z materiałów, które uczniowie mieli w domach, w myśli idei ZERO WASTE
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Niestety obecna sytuacja pokrzyżowała nam szyki. Wspólne szycie toreb, siatek ZERO WASTE nie mogło się odbyć. Podobne jak kiermasz, a w jego następstwie adopcja zwierzaka. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Spojrzeli bardziej krytycznie na konsumpcjonizm, który niesie ze sobą nadwyżkę produkcji odpadów. Zaczęli bardziej świadomie podchodzić do niektórych przedmiotów. Ponadto rozwijali swoją kreatywność i uczyli się...szyć na maszynie!
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Rodziny uczniów zaangażowały się w projekt. Dzieci wspólnie z rodzicami analizowali swoje odpada w ramach Dziennika Śmietnikowego. Następnie pomagali uczniom w wykonaniu zadania. Mam nadzieję, że dzięki  temu całe rodziny zaczęły bardziej świadomie podchodzić do tematu ZERO WASTE.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Z tego, że pomimo sytuacji nie daliśmy się złamać!
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Wszystko co zrobiliśmy inaczej było podyktowane sytuacją. Jeżeli jednak miałabym dokonać ewaluacji projektu gdyby wszystko było ,,normalnie" sprzedaż przez allegro zamieniłabym na kiermasz ekologiczny- to był pomysł uczniów (zgłoszony jeszcze przed zamknięciem szkół), którzy chcieli pochwalić się swoimi pracami przez rodzinami, kolegami, nauczycielami.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

W zasadzie większość. Zamiast toreb, niektórzy wybrali szycie ekologicznych maseczek wielokrotnego użytku. Kiermasz nie doszedł do skutku. Nie szyliśmy wspólnie- każdy w domu.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zupełnie szczerze- jeszcze na nic. Pieniądze miały pójść na zakup potrzebnych materiałów oraz sprzętu do pracowni. Nie zdążyliśmy wydać pieniędzy przed zamknięciem szkół. Gdy wszystko wróci do normy zakupię sprzęt do pracowni przyrodniczej.
Filmy

Filmy

Najładniejsze prace zamieszczam na poniższych fotografiach.

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 5 w Gliwicach

Adres

Żwirki i Wigury 85, 44-100 Gliwice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów