Numer projektu: 1204
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

"Zabawka z sercem"

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Świat na nowo zachwycił się rękodziełem. Znudziły się już tandetne ozdoby z plastiku, które masowo można kupić w sklepie "za rogiem". Pojawia się coraz więcej twórczych pomysłów, które realizują osoby "z pasją".
Projekt "Zabawka z sercem" będzie realizowany w ramach zajęć rozwijających prowadzonych w klasach I-III pt. "Zręczne ręce".  Ma zarazić dzieci miłością do rękodzieła. Dzieci nabędą umiejętności posługiwania się igłą, nicią i włóczką. Rzeczom z pozoru  starym i niepotrzebnym dadzą drugie życie. Tradycje znane od dawna: szycie, wyszywanie i tkanie zostaną połączone z upcyklingiem. Wszystko po to, aby połączyć tradycje ze współczesnością. Ważnym punktem projektu będzie pomoc innym, głównie dzieciom potrzebującym.

Cel główny:
  • kultywowanie tradycji rękodzielniczych oraz rozwijanie umiejętności, które dzieci wykorzystają na co dzień.

Cele szczegółowe:
  • nauka szycia, wyszywania i pracy z włóczką: nawlekanie na igłę, tworzenie makatki,wisiorka, zabawek,
  • promowanie recyklingu i upcyklingu,
  •  rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • promowanie "ludowości" w nowoczesnym wydaniu,
  • integracja dzieci niepełnosprawnych intelektualnie z osobami w normie intelektualnej,
  •  działalność charytatywna na rzecz osób potrzebujących, głównie dzieci.
Efekty:
Uczniowie potrafią:
  •  posługiwać się igłą i nicią, uszyć ubranko dla lalki,
  •  posługiwać się włóczką: wykonać pompon, chwosta, makatkę, wisiorek, zabawkę,
  •  wyszyć prostą aplikację, motyw ludowy,
  •  wykonać dekorację klasy, szkoły na ważne uroczystości szkolne, apele.
Uczniowie:
  •  dają ujście swojej kreatywności,
  •  pomagają sobie nawzajem, 
  •  dzielą się wiedzą i umiejętnościami, efektami swojej pracy,
  •  promują na zewnątrz wytwory swojej pracy,
  •  pomagają osobom potrzebującym.
Plan działania

Plan działania

Uczniowie klas I-III będą realizować działania projektowe podczas cotygodniowych spotkań, w czasie specjalnie zorganizowanych warsztatów rękodzielniczych, spotkań z twórcami oraz w domu, pod okiem rodziców.Działania rozpoczęliśmy już we wrześniu na zajęciach dodatkowych "Zręczne ręce", a projekt będzie ich uzupełnieniem.

Plan działań:
I. styczeń -akcja "Zabawka z duszą" - rodzinne szycie zabawek i przekazanie ich jako prezentu świątecznego dzieciom z pobliskiego ośrodka szkolno - wychowawczego,
2. luty - akcja "Serce na dłoni" - szycie serduszek oraz przekazywanie ich osobom, które dzieci wylosowały w loterii opracowanej wg pomysłu grupy projektowej.
3. marzec - "Ptasie opowieści" - wykonywanie ptaków różnymi technikami - zorganizowanie wystawy
4. kwiecień - akcja "Ze znakiem eko" - realizowanie pomysłu na recykling i upcykling. Zorganizowanie wystawy z okazji Światowego Dnia Ziemi.
5. maj - podsumowanie projektu "Dobre zabawki". Loteria.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą prowadzone w:
  • Publicznej Szkole Podstawowej w Wydmusach,
  • w domach rodzinnych uczestników projektu,
  • planowane jest nawiązanie współpracy z pobliskim specjalnym ośrodkiem szkolno-wychowawczym -  finał akcji " Zabawka z duszą".
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą wykonywać zabawki, ozdoby i dekoracje. Nabędą następujące nowe umiejętności:
  •  posługiwania się igłą i nicią: dzieci nawlekają igłę, robią supełek, szyją prostym ściegiem, próbują wyszywać haftem krzyżykowym,
  •  posługiwania się włóczką: potrafią wykonać pompon,chwost, makatkę i wisiorek na wykonanym przez siebie krośnie tkackim, zabawkę.
  • przyszywania guzików i drobnych aplikacji,
  • tworzenia zabawek i ozdób ze "śmieci".

Działalność na rzecz promocji projektu:
Uczniowie:
  •  w grupach opracowują akcję promocyjną zaplanowanych działań, np. wykonanie plakatu, przygotowanie losów i ulotek, bilecików na prezenty, zorganizowanie wystaw,
  •  w grupach przygotowują informację na temat projektu, która zostanie umieszczona na stronie głównej gminy Myszyniec.


Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wygrana kwota zostanie przekazana na zakup materiałów na działania projektowe (drewniane klamerki i spinacze, korale, filc, włóczki, mulina, wstążki, ramki, kanwa, zapięcia do biżuterii), w tym również akcję promocyjną(papier, materiały biurowe). Planujemy również wyjazd do Teatru Lalek w Łomży.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt "Zabawka z sercem" jest pierwszą tego typu inicjatywą realizowaną przez dzieci dla dzieci i lokalnego środowiska. Łączy kultywowanie tradycji ze współczesnością. Zakłada naukę szycia, wyszywania, pracy z włóczką od podstaw. Jest odpowiedzią na potrzeby uczniów, którzy chcą rozwinąć talent związany z rzemiosłem i realizować chęć tworzenia. Dodatkowo promuje inicjatywę recyklingu i upcyklingu - robienia pięknych i użytecznych rzeczy z "niczego". Ma kształtować postawę proekologiczną. Co najważniejsze, uczniowie będą zachęcane do aktywnej działalności na rzecz potrzebujących, szczególnie dzieci. Planowany jest udział w akcji "Zabawka z duszą" i "Serce na dłoni", współpraca z pobliskim specjalnym ośrodkiem szkolno-wychowawczym oraz instytucjami charytatywnymi działającymi na rzecz dzieci.
Opis realizacji

Opis realizacji

Akcję informacyjną rozpoczęliśmy wraz z podjęciem inicjatywy udziału w projekcie. Już od września podjęliśmy działania nie wiedząc, że od marca będziemy musieli przestawić się na tryb pracy on-line.
 Rozpoczęcie promocji projektu „Zabawka z sercem”.
 Październik - Styczeń
·        Wszelkie poczynania związane z realizacją projektu już od października były umieszczane na stronie głównej gminy Myszyniec www.myszyniec.pl. Zamieszczałam tam informacje o idei konkursu i projektu oraz galerię zdjęć. Dzięki temu społeczność lokalna mogła śledzić na bieżąco kolejne kroki i postępy pracy. Działania te promowały również talenty dzieci oraz rodziców. 
·        Na tę okoliczność wykonano ulotki informacyjne, na których zamieszczono cele oraz sposób wykonania maskotki - przytulanki dla dzieci z pobliskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Czarni. Zostały one rozprowadzone przez dzieci z klasy III na uroczystości z okazji "Dnia Babci i Dziadka", na której pani dyrektor poinformowała o projekcie i idei pomysłu "Zabawka z sercem". Wkrótce mogliśmy podziwiać piękne zabawki wykonane przez mieszkańców społeczności lokalnej oraz dzieci. 
·        Odbyły się warsztaty z twórcami tutejszego regionu, którzy promują rękodzieło i tradycje naszych babć i dziadków: "Ginące zawody" - wrzesień, "Haft krzyżykowy" - listopad, " Ozdoby bożonarodzeniowe z papieru"- grudzień. "Pieczenie fafernuchów" - styczeń. Były to spotkania z ludźmi znanymi w regionie, którzy swoją twórczość promują w Polsce i za granicą.
Od stycznia realizowaliśmy następujące zaplanowane punkty projektu:
Styczeń
1.    Blok kulinarny „Mistrzowie kuchni”. Cykl 3 zajęć o tematyce kulinarnej prowadzony przez panią dyrektor, Izabelę Drężek. Pod jej okiem, przy wsparciu rodziców, dzieci uczyły się przygotowywania domowych wypieków: pizzy, ciast i pierniczków świątecznych. Każdy z „małych piekarzy” mógł zagnieść ciasto , wybrać ulubione dodatki, ozdobić własnoręcznie zrobione przysmaki, a na koniec zjeść ze smakiem pyszną „zebrę”, pizzerinkę i „piernikowego ludzika”. 
2.    Warsztaty pieczenia fafernuchów. Poprowadziła je twórczyni ludowa z Tatar, pani Elżbieta Prusaczyk. Przyjęła ona zaproszenie p. Bożeny Mróz realizującej projekt edukacyjny „Jestem Kurpiem – to brzmi dumnie”. Uczniowie klas II-III oraz klas starszych, nauczyciele i rodzice pod okiem eksperta poznawali tradycje tutejszego regionu.Pani Elżbieta przywiozła ze sobą drewniane naczynia, których dawniej używano do odmierzania i zagniatania składników, wprowadziła nazewnictwo oraz proporcje i sposób przygotowania ciasta. Młodsi i starsi mieli szansę je zagnieść ciasto i przygotować do wypieku.Tradycyjne kurpiowskie fafernuchy były prezentem dla babć i dziadków, którzy w piątek odwiedzili naszą szkołę na zorganizowanej dla nich uroczystości.
3.    Warsztaty robienia mydełek dla uczniów kl. I-III.
Warsztaty poprowadziła pani dyrektor Izabela Drężek. Dzieci wykonywały naturalne mydełka z wykorzystaniem naturalnych składników: ziół: lawendy i  przypraw: pieprzu i kawy jako prezenty na "Dzień Babci i Dziadka". 
4.    Rozpoczęcie akcji szycia „Zabawek z sercem”.
W okresie od stycznia do marca br. uczniowie naszej szkoły wraz z rodzinami i nauczycielami oraz społecznością lokalną przyłączyli się do akcji „Zabawka z sercem”. Jej celem było zainteresowanie rękodziełem, zachęcanie do twórczego spędzania czasu rodziców ze swoimi pociechami oraz działalność na rzecz dzieci. Polegała na własnoręcznym wykonaniu przytulanki - maskotki jako upominku dla pobliskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Czarni. Wszyscy ochoczo podjęli wyzwanie i zabrali się do pracy. 
Luty
1. Akcja "Serce na dłoni".
„Serce na dłoni” to kolejny punkt działań w ramach realizowanego projektu . Jej ideą było skłonienie do refleksji, jak wiele osób, o których na co dzień zapominamy, czeka na miły gest z naszej strony. Uczniowie klas młodszych i starszych w tygodniu poprzedzającym to wydarzenie szyli serca pod okiem wychowawców i rodziców. W czwartek odbyła się loteria, w której losowali wskazówkę, komu mogą to serce podarować. Finał odbył się na „Choince szkolnej” zorganizowanej dla wszystkich uczniów naszej szkoły oraz rodziców.
2. Szycie "Zabawek z sercem" – ciąg dalszy.
W lutym, w związku z dużym zainteresowaniem akcją, kontynuowano ją. Podsumowując, twoje rekordzistów wykonało po kilkanaście zabawek! Każda z nich była piękna i pełna uroku, tak że trudno się z nimi rozstać.
3. Promocja projektu na stronie głównej gminy Myszyniec www.myszyniec.pl
4. Podjęcie współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno – Wychowawczym w Czarni.
W lutym opiekun grupy projektowej skontaktował się z Dyrektorem i Wicedyrektorem ośrodka w celu przedstawienia inicjatywy mieszkańców Wydmus, idei akcji oraz zorganizowania spotkania. Pomysł spotkał się z dużym zainteresowaniem i radością. Omówiono wstępny plan zorganizowania wydarzenia oraz przyjazdu uczestników projektu: uczniów klas I-III wraz z wychowawcami i rodzicami do ośrodka. Grupa miała przedstawić specjalnie przygotowany montaż „W krainie bajek” oraz wręczyć przygotowane upominki dzieciom z ośrodka.
 5. Przygotowanie montażu muzyczno – tanecznego „W krainie bajek” przez uczniów klas I – III.
Specjalnie na tę okazję opracowany został montaż muzyczno – taneczny w wykonaniu uczniów klas I-III. Mieli zaprezentować oni tańce z różnych stron świata, scenki do wierszy dla dzieci „Leń” oraz „Dziad i Baba” oraz piękne wykonania piosenek „Bal moich lalek” oraz „Wyspa szczęśliwych dzieci”. Przygotowania trwały przez miesiąc i dzieci z chęcią angażowały się w organizowanie i modyfikacje przygotowanego programu. Uczniowie klasy IV- współwykonawcy największej liczby zabawek zostali zaproszeni do poprowadzenia występu.
 6. Udział w Ogólnopolskim Konkursie Plastyczno – Technicznym „Teatr dla każdego – bajkowe kukiełki, pacynki i marionetki” pod honorowym patronatem Teatru Lalki i Aktora w Łomży.
Uczniowie klas I-III wraz z rodzinami i opiekunem projektu „ Zabawka z sercem” przystąpili do Ogólnopolskiego Konkursu Plastyczno - Technicznego „Teatr dla każdego – bajkowe kukiełki, pacynki i marionetki” pod honorowym patronatem Teatru Lalki i Aktora w Łomży. Wykonanych zostało 5 kukiełek- bohaterów baśni. 
Marzec
1.     Zorganizowanie wystawy „Zabawek z sercem”.
Wraz z początkiem marca zorganizowana została wystawa „Zabawek z sercem” na korytarzu szkolnym. W przygotowanie jej włączyli się uczniowie klas II – III. Wystawa prezentowała wykonane zabawki wszystkim uczniom, rodzicom oraz przybywającym gościom z innych placówek, którzy zaproszeni do naszej szkoły mogli podziwiać efekty pracy dzieci, nauczycieli i rodziców.
 2. Rozpoczęcie zdalnej realizacji projektu „Zabawka z sercem”.
Wraz z zamknięciem placówek i braku możliwości kontynuowania realizacji projektu wg planu przeszliśmy do jego zdalnej realizacji.
 Marzec- zdalna realizacja projektu
 1. Utworzenie profilu projektu „Zabawka z sercem”na Facebooku.
Do tej pory realizacja działań projektowych oraz jego promocja odbywała się przy współpracy z Urzędem Gminy Myszyniec na jego stronie głównej. Niestety w marcu było to już niemożliwe. W związku z tym w połowie marca powstał profil, który od początku pokazał drogę realizacji konkursu, kolejne kroki oraz umożliwiał zdalną realizację. Dał szansę na promowanie talentów wszystkim, którzy na bieżąco śledzili zamieszczane posty. Rodzice i nauczyciele byli informowani o kolejnych krokach projektu drogą e-mailową.
 2.Zakup pomocy dydaktycznych w ramach otrzymanego Grantu.
W marcu zakupione zostały artykuły kreatywne potrzebne do realizacji projektu: krosna dla dzieci, pompony, guziczki i inne. 
3. Utworzenie wirtualnej galerii „Zabawek z sercem” na profilu projektu.
Powstał wpis „Finał akcji Zabawka z sercem”oraz specjalnie zaplanowana galeria powstałych upominków w pięknej scenerii dla autentycznego przeżywania ich historii. Zdjęcia dały tym zabawką duszę i przeniosły je do realnej rzeczywistości.
4. „Ptasie powroty” - realizowanie kolejnego punktu projektu. Powstanie wpisu zachęcającego go wykonania ptaka w dowolnej formie. Wstęp do utworzenia galerii powstałych prac.
 5. Kontynuowanie współpracy z opiekunem równolegle prowadzonego projektu „Jestem Kurpiem – to brzmi dumnie” w celu zdalnego realizowania obu projektów.
      Współpraca w organizowaniu konkursów plastyczno – technicznych „Pisanka wielkanocna” oraz „Śladami Kurpiów”. Zamieszczony został wpis na profilu projektu zachęcający do wykonania prac plastyczno – technicznych. 
Kwiecień
 1. „Przed nami Wielkanoc” -
promowanie talentów uczniów naszej szkoły oraz ich rodziców. Zachęcenie społeczności lokalnej do wykonania stroików wiosennych, ozdób wielkanocnych oraz wiosennych oraz zamieszczania ich zdjęć w komentarzach pod postem o tym samym tytule. Dotarło niemal 40 zdjęć prac wykonanych przez dzieci oraz ich rodziców, które były na bieżąco opisywane i oglądane przez Użytkowników profilu i Przyjaciół Projektu.
 2. Rozstrzygnięcie wyników Ogólnopolskiego Konkursu Plastyczno – Technicznego „Teatr dla każdego – bajkowe kukiełki, pacynki i marionetki”.
Na stronie organizatorów konkursu pojawiła się informacja, że jeden z uczniów klasy I otrzymał I miejsce w konkursie. 
3. „Wielkanocne inspiracje”- utworzenie postu oraz galerii nadesłanych prac.
Opiekun projektu zamieścił na profilu krótki wpis oraz opublikował Galerię prac pod tytułem „Wiosenne inspiracje”. Była ona na bieżąco modyfikowana i odwiedzana przez coraz szersze grono sympatyków.
4. „Śladami Kurpiów” - promowanie kultury i tradycji tutejszego regionu.
Na profilu projektu utworzyłam post edukacyjny pt. „Śladami Kurpiów”. Zamieszczone tu zostały prace plastyczne wykonane przez dzieci, które przedstawiały życie i tradycje Kurpiów oraz Kurpianki wykonane techniką origami. Każda z prac została opatrzona komentarzem, który poszerzał wiedzę użytkowników profilu na temat kultury i tradycji tutejszego regionu.
"Kurpie od kuchni, w pieśni i w gadce" - opublikowanie gadek oraz pieśni kurpiowskich i ludowych w wykonaniu uczniów klas II-III - uczestników projektu.
5. Kontynuacja realizacji kolejnego punktu projektu „Ptasie powroty”.
Współpraca z nauczycielami, uczniami i rodzicami w realizacji kolejnego punktu programu. Gromadzenie powstałych prac oraz przygotowanie Galerii zdjęć.
Maj
1. „Ptasie powroty” - opublikowanie postu i galerii prac na profilu „Zabawka z sercem”
2. Współpraca z koordynatorem równolegle prowadzonego projektu „Jestem Kurpiem – to brzmi dumnie”.
3. „Dzień Matki” Opracowanie postu z życzeniami dla mam oraz galerii prac plastycznych pt. „Kwiaty dla mamy” jako prezent z okazji ich święta.
4. Podsumowanie projektu.
·           Nagranie filmiku „Zabawki z sercem” będącego podsumowaniem akcji oraz prezentem dla wszystkich mam z okazji „Dnia Matki” oraz opublikowanie go na profilu projektu.
·           Przygotowanie filmiku z podziękowaniem dla wszystkich, którzy realizowali projekt „Zabawka z sercem” i przyczynili się do jego sukcesu – nauczycieli, rodziców, przyjaciół projektu oraz uczestników. Opublikowanie go na profilu projektu.
·           Prezentacja multimedialna – podsumowanie projektu „Zabawka z sercem”. Przygotowanie prezentacji pokazującej kolejne kroki realizacji projektu oraz opublikowanie jej na You Tube.
·            Filmik - "Jak zaczynaliśmy?" - szycie na maszynie
·            Filmik -  Sposób wykonania lalki według autorskiego pomysłu na potrzeby projektu "Zabawka z sercem"
·            Filmik - "Laleczka na szydełku"
·            Przygotowanie autorskich dyplomów dla uczestników projektów oraz ich wręczenie. 
·           Ewaluacja projektu - podsumowanie działań, ankieta wśród uczniów.
5. Czerwiec
 1. Aktualizowanie informacji na profilu "Zabawka z sercem":
  • Podziękowanie dla Przyjaciół Projektu na profilu .
  • Umieszczenie prezentacji multimedialnej podsumowującej realizację projektu w serwisie "You Tube" oraz w serwisie Facebook.
  • Ewaluacja - opublikowanie filmiku z wypowiedziami dzieci.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

1. Dużym wyzwaniem okazała się realizacja kolejnych punktów projektu w dobie zamykania placówek oświatowych z powodu epidemii koronawirusa. Zaplanowane spotkanie: występ artystyczny "W krainie bajek" wraz z przekazaniem "zabawek z sercem" 12 marca niestety nie doszło do skutku. Zrobimy to jak najszybciej, po powrocie do szkoły, we wrześniu 2020 roku. 
 2. Niemniej jednak, działania projektowe nie stanęły w miejscu. Zostały zakupione pomoce w ramach otrzymanego grantu. Powstał profil "Zabawka z sercem" na Facebooku, który śledził na bieżąco nasze kroki od początku realizacji. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

1. Uczniowie: 
  •  Nauczyli się, że można zrobić zabawki, przedmioty codziennego użytku tanio, ekologicznie. Tworzyć piękne, niepowtarzalne przedmioty. 
  • Rozwinęli swoje umiejętności manualne. 
  • Nauczyli się dostrzegać i wykorzystywać potencjał rzeczy na pierwszy rzut oka nienadających się do niczego. 
  • Nauczyli się szyć ręcznie, niektóre dzieci podjęli próby szycia na maszynie.
  •  Nauczyli się czerpać radość z wykonywania naturalnych zabawek i zabawy nimi. 
  • Poprzez wymyślanie przedmiotów i zabawek z niczego, ograniczały konsumpcję, kupowanie i wyrzucanie oraz w ten sposób dbały o środowisko.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

"Projekt "Zabawka z sercem" oraz działania projektowe promowałam wśród społeczności lokalnej niemal w zarodku. Bieżące działania publikowane były w formie artykułów oraz zdjęć na oficjalnej stronie gminy Myszyniec. Społeczność lokalna przyjęła realizację kolejnych punktów z dużym zaangażowaniem.
1. Twórcy zabawek: dzieci, rodzice i dziadkowie oraz Przyjaciele Projektu mieli okazję spróbować swoich możliwości, odkryć talenty i zagospodarować czas wolny w sposób kreatywny i wartościowy, znaleźć pomysł na życie.
2. Wszystkie "zabawki z sercem" zostały wyeksponowane na wystawie szkolnej oraz wirtualnej na profilu projektu.
3. Uczestnicy poznali osoby o podobnych zainteresowaniach i pasjach, co jest niezwykle wspierające i redukuje poczucie inności, odosobnienia. Powstała rodzina, grupa wsparcia. Kontakty się zacieśniły, a nawiązane znajomości i przyjaźnie mają szanse przetrwać długie lata i zaowocować kolejnymi wspólnymi projektami.
4. Odbiorcy i uczestnicy projektu mieli szansę poznać rzemiosło oraz tradycję tutejszego regionu: folklor, tradycje, rękodzieło.
4. Projekt promował użycie materiałów ekologicznych, recykling i oszczędność, co znalazło odzwierciedlenie w zrealizowanych punktach. Zabawki powstały z bezpiecznych, przyjaznych materiałów. wykorzystano od lat gromadzone szmatki, włóczki, wełny.
 5. Zamiast kupować, społeczność lokalna dawała życie przedmiotom starym i niepotrzebnym, tanio i .twórczo
6. Społeczność lokalna podjęła inicjatywę dawania, dzielenia się .
7. Profil "Zabawka z sercem" na Facebooku  promował młode talenty. Dorosłym dawał wytchnienie od codziennych trosk, radość i satysfakcję ze zdobytych umiejętności. Był platformą do spotkań miłośników twórczej pracy, rękodzieła i tradycji.
8. Promowane przez nas techniki rękodzieła okazały się "pojemnym kufrem możliwości", w którym każdy znalazł coś dla siebie.
9. Promowane przez nas rękodzieło bazowało na pracy z łatwo dostępnymi materiałami: tkaniną, włóczką, igłą i nicią, a efekty można było porównać do dzieł sztuki.
10. Profil projektu okazał się ciekawy, nowatorski, przyciągający uwagę. Każdy mógł znaleźć tu coś dla siebie.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Szczególnie dumni jesteśmy z tego, że Kapituła Konkursowa doceniła nasz projekt spośród 168 zgłoszonych z całego kraju. Jesteśmy małą wiejską szkołą, która wiele w swojej historii przeszła, łącznie z groźbą likwidacji.  Możliwość udziału w tym konkursie i realizacji kolejnych punktów jest dla nas nagrodą.
·        W marcu przystąpiliśmy do Ogólnopolskiego Konkursu Plastyczno – Technicznego „Teatr dla każdego – bajkowe kukiełki, pacynki i marionetki” , w którym uczeń klasy I zajął I miejsce. To niebywały sukces dla mnie jako opiekuna, dla dziecka oraz rodzica, który podjął próby własnoręcznego wykonania kukiełki.
·        Powstał profil projektu "Zabawka z sercem" na Facebooku, który śledził kolejne kroki uczestników, promował osoby twórcze i kreatywne: dzieci oraz dorosłych. Pomógł on realizować i modyfikować kolejne kroki w dobie zdalnej realizacji oraz promował drugi projekt biorący udział w konkursie "Jestem Kurpiem - to brzmi dumnie". 
·        Jestem dumna, że tak wiele osób przystąpiło do szycia zabawek: pięknych i niepowtarzalnych, które cieszą swoją urodą, a środku mają serce - cząstkę osoby, która je wykonała i daje tę cząstkę cząstkę drugiemu człowiekowi.
·        Szczególnie cieszy mnie to, że pierwsze kroki w realizacji zaplanowanych działań rozpoczęłam już jesienią. Dotyczy to organizacji spotkań z osobami - twórcami oraz udziału dzieci w organizowanych przez szkołę warsztatach. W okresie wiosennym byłoby to niemożliwe ze względu na bezpieczeństwo dzieci oraz seniorów, których w tym okresie otaczamy szczególną troską.
 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Cieszy mnie, że realizację projektu rozpoczęliśmy od września. Zostały zorganizowane warsztaty rękodzieła, w tym rękodzieła ludowego. Były to:
- warsztaty etnograficzne „Ginące zawody” - październik,
- warsztaty "Haftu krzyżykowego i motywów kurpiowskich" z uczestniczkami programu "Bon dla Seniora 50 plus"– listopad,
- warsztaty robienia "Wycinanek kurpiowskich i ozdób choinkowych" z twórczynią ludową – grudzień,
- warsztaty "Pieczenia fafernuchów" z twórczynią ludową, Elżbietą Prusaczyk - styczeń.
W czasie wiosennym nie byłoby to możliwe ze względu na zamknięcie placówek oświatowych.
1.    Planowane spotkanie z dziećmi ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego 12 marca bieżącego roku nie odbyło się z wiadomych względów.
2.    W planach było zorganizowanie kolejnych spotkań integracyjnych, warsztatów rękodzielniczych w placówkach.
 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Pewne punkty projektu musieliśmy przesunąć lub odłożyć w czasie. Inne pojawiły się jako doskonała alternatywa dla realizacji zajęć i projektu w sposób stacjonarny.
1. Zaplanowane na styczeń przekazanie upominków dzieciom z pobliskiego ośrodka musieliśmy przesunąć. Uczniowie i ich rodzice potrzebowali więcej czasu na opracowanie projektu zabawki i jej wykonanie. Dodatkowo zbliżał się koniec I semestru, a ferie zimowe okazały się doskonałym czasem na nadrobienie zaległości. Systematycznie do początku marca napływały upominki. Dzieci i rodzice, którzy wcześniej nie przyłączyli się do nowej inicjatywy, jeszcze w marcu dostarczyli jeszcze swoje prezenty. Przedłużenie czasu okazało się więc uzasadnione. Przełożyliśmy też wręczenie upominków dla dzieci, które pierwotnie było zaplanowane na 12 marca. Odwiedzimy ośrodek we wrześniu 2020 roku.
1.    Zaplanowaliśmy, że uczniowie klas I-III oraz klasy IV przygotują montaż słowno – muzyczny "W krainie bajek" dla swoich kolegów z Czarni. Próby trwały niemal miesiąc. Odbyło się spotkanie z Dyrektorem ośrodka, przekazano informację rodzicom i nauczycielom planowanym wyjeździe. Niestety, nie doszedł on do skutku. W najbliższym czasie może uda się go nam zrealizować.
2.    Nieoczekiwanie pojawiła się możliwość wzięcia udziału w konkursie dla dzieci, rodziców i nauczycieli na kukiełkę, pacynkę lub marionetkę bohatera baśni. Niemal w ostatniej chwili pięć kukiełek pojechało do Sokołowa Podlaskiego, a jedna z nich, wykonana przez ucznia kl. I i jego mamę, przy współpracy z opiekunem projektu, zajęła I miejsce! 
3.    W marcu powstał profil projektu „Zabawka z sercem” na Facebooku. Do tej pory działania projektowe publikowane były na oficjalnej stronie Miasta i Gminy Myszyniec www.myszyniec.pl. W okresie pandemii było to niemożliwe, więc pojawił się pomysł utworzenia profilu. Dzięki temu mogłam wystawiać niepublikowane dotąd materiały i zdjęcia, posty oraz filmiki. Profil miał być miejscem, gdzie dzieci pokazują swoje talenty, umiejętności i pasje. Rodzice mogli śledzić bieżące poczynania, byli informowani o kolejnych krokach, mogli podziwiać prace swoich dzieci i ich kolegów. Pojawiła się również propozycja pokazania siebie, np. w stroikach wielkanocnych. 
4.    Profil był odskocznią od szarości codziennego życia w okresie „kwarantanny”, miejscem spotkań miłośników rękodzieła. Galerie – wirtualne wystawy prac przygotowanych z niezwykłą starannością, wprowadzały w świat pięknych przeżyć kultury i sztuki.
5.    Profil w dalszym ciągu promuje pasję rękodzielnicze, tworzenia pięknych rzeczy „z niczego”. 
6.    Od marca projekty biorące udział w konkursie Projektantów Edukacji połączyły siły i zaczęto je prowadzić równolegle, we współpracy, angażując wszystkich uczniów naszej szkoły. Profil „Zabawka z sercem” jeszcze bardziej zaczął promować rękodzieło ludowe , tradycje i kulturę naszej „Małej Ojczyzny”.
 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

  • 1. Grant, zgodnie z planem został przekazany na zakup materiałów do realizacji zajęć z dziećmi: 
·        krosen tkackich, 
·        artykułów kreatywnych: drewnianych ptaków do ozdabiania, filcu, pomponów, guziczków, zapięć do breloczków, folii do pakowania prezentów. 
2. Część kwoty pozostała na koncie Rady Rodziców w celu organizacji wyjazdu na spektakl teatralny do Teatru Lalki i Aktora w Łomży. 
  • Jeżeli wyjazd nie dojdzie do skutku, resztę kwoty przeznaczymy na materiały biurowe oraz kreatywne w celu dalszej realizacji projektu oraz przeprowadzenia działań, które przez epidemię koronawirusa nie doszły do skutku.
 
Filmy

Filmy

Projekt promowaliśmy jeszcze przed rozpoczęciem I etapu.

  • powstała prezentacja multimedialna

  • powstał profil "Zabawka z sercem" na Facebooku

  • nagrano filmik z podziękowaniami dla wszystkich uczestników i odbiorców projektu:
  • nagrano filmik podsumowujący akcję szycia zabawek dla dzieci i opublikowano go na You Tube

  • na bieżąco wstawialiśmy informacje na stronie głównej gminy www.myszyniec.pl
  • instruktaż wykonania lalki według autorskiego pomysłu na potrzeby projektu "Zabawka z sercem"
  • szycie zabawek - tak zaczynaliśmy naszą pracę
  • sposób wykonania lalki na szydełku
  • wypowiedzi uczniów kl.III na temat projektu "Zabawka z sercem"
  • pieśń ludowa "Z tamtej strony jeziora"
  • pieśń kurpiowska "Moja mamo, jado goście"
  • gadka "Jestem ja se Karulowa"


Szkoła

Publiczna Szkoła Podstawowa w Wydmusach

Adres

Wydmusy 117 K, 07-430 Myszyniec

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów