Numer projektu: 64
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Zbiór zadań z fantazją

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy stworzyć zbiór zadań matematycznych, których tematyka będzie związana z życiem codziennym, zainteresowaniami dzieci i wybranymi przez nich zagadnieniami matematycznymi. W zbiorze będzie też opisany schemat rozwiązania oraz odpowiedź do zadania. Zbiór ten będzie ilustrowany memami matematycznymi. Tytuły zadań będą zapisane w języku angielskim. Głównym celem jest oczywiście pogłębianie wiedzy matematycznej ale także rozwijanie zainteresowanie przedmiotem, łączenie życia codziennego z matematyką, zauważanie jej użyteczności. Uczniowie będą też mieć okazję zaprezentować swoje talenty plastyczne oraz wykazać się poczuciem humoru podczas tworzenia memów. Efekt to zbiór zadań w wersji papierowej i cyfrowej. 
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy zorganizować kilka spotkań zainteresowanych osób w celu omówienia sposobu redagowania zadań, oceny postępów prac, dopracowania szczegółów. Następnie chcemy zredagować wersję papierową zbioru zadań oraz opracować wersję cyfrową. Zbiór w postaci książeczki zostanie opublikowany, następnie wręczony uczniom naszej szkoły. Być może uda nam się zainteresować naszą publikacją jakieś wydawnictwo edukacyjne. Mamy nadzieję, że zadania z tego zbioru będą służyć następnym pokoleniom.  Najbardziej pomysłowe zadanie i najbardziej zabawny mem zostaną nagrodzone. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

W szkole oraz w domach uczniów - nigdy nie wiadomo kiedy pomysł przyjdzie do głowy. Przewidywany czas realizacji: marzec - kwiecień 2020.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  • pogłębianie i rozszerzanie wiedzy matematycznej
  • umiejętność redagowania tekstu matematycznego
  • graficzne opracowanie materiałów z wykorzystaniem programów komputerowych
  • rozwijanie kreatywności i pomysłowości
  • poszukiwanie i odkrywanie nowych zainteresowań, pasji
  • poszerzanie słownictwa z języka angielskiego
  • uczenie się współpracy i kształtowanie umiejętności krhtucznego myślenia 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Potrzebujemy pieniędzy na wydrukowanie określonej liczby egzemplarzy zbioru zadań. Aby praca przebiegała sprawnie musimy mieć zewnętrzne nośniki pamięci (wtedy część pracy można wykonać w domu, część w szkole). Kiedy będziemy organizować spotkania zespołu w celu konsultacji dobrze byłoby czas ten spędzić przy pysznym ciasteczku - wtedy lepiej się myśli. Potrzebne też będą pieniądze na nagrody w konkursie na najciekawsze zadanie i najzabawniejszy mem.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

  • uczniowie będą autorami zadań - to będzie sprawiało, że poczują się twórcami, będą mogły zwiększyć poczucie własnej wartości, ich nazwiska będą zamieszczone przy zadaniach
  • dzieci mogą się uczyć matematyki na własnych zasadach, wybierać to, co ich interesuje, dowiadywać się więcej, poszukiwać, rozwijać swoje zainteresowania
  • odbiorcy projektu mogą właśnie w nim znaleźć inspirację do uczenia się matematyki
  • uczniowie będą mieć okazję rozwijać swoją kreatywność, ciekawość, pomysłowość
  • pewnie ujawnią się talenty plastyczne a niektórych uczniów będę miała okazję poznać zupełnie z innej strony
  • anglojęzyczne tytuły to poszerzanie słownictwa i fajna zabawa, urozmaicenie
  • nieocenione jest praca w grupie, nawiązywanie relacji i poszukiwanie swoich mocnych stron
Opis realizacji

Opis realizacji

Zrealizowaliśmy projekt w zasadzie w 100%! Udało nam się zredagować zbiór zadań wg wcześniejszego pomysłu, zadania przedstawić w formie prezentacji z atrakcyjną grafiką, wydać zbiór póki co w wersji domowej (zamierzamy zrobić to w drukarni). Udało nam się zainspirować wzajemnie i pobudzić do działania. Wszystko czego nie możemy zrobić teraz czyli dystrybucja zbioru zadań wśród uczniów odbędzie się w lepszych czasach.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Poradziliśmy sobie z rzeczywistością. W szkole zorganizowaliśmy jedno spotkanie warsztatowe a resztę prac przenieśliśmy do sieci. Tu współpraca przebiegała znakomicie. Szybko utworzyliśmy na messengerze grupę graficzną, znaleźli się chętni do redagowania, robienia prezentacji i udziału w konkursie na okładkę książki. Problemem był tylko brak możliwości spotkania się przy ciasteczku (to też nadrobimy). Nie redagowaliśmy więcej zadań ponad te, które powstały na warsztatach żeby  mieć gwarancję samodzielności prac. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie poznali wiele nowych aplikacji, które służyły im do prac graficznych. Mieli okazję popracować nad językiem angielskim. Uczyli się nowych form współpracy, poszukiwania nowych źródeł wiedzy. Sprawdzili się w roli autorów, w tym nauczyli się sprawdzać poprawność otrzymanych wyników i dostosować treść zadania do realiów. Nieocenioną wartością jest także nauka matematyki niejako przy okazji. Pokazali swoje talenty, zainteresowania i możliwości. Nauczyli się współpracy w odmiennych warunkach.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Popularyzujemy matematykę i pokazujemy, że ta nauka jest ciekawa i stwarza mnóstwo możliwości.  Być może staniemy się inspiracją dla innych, może ktoś spojrzy na matematykę inaczej. Mamy nadzieję, że ten zbiór będzie inspiracją a także materiałem dydaktycznym. Takimi działaniami promujemy naszą szkołę w środowisku.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z efektu, z tego, że udało nam się projekt zrealizować pomimo zmian w otaczającym świecie, z pomysłów, które nam przychodziły do głowy, z organizacji naszej pracy. I z tego, że mamy ochotę zrobić coś znowu!
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nic, wszystko poszło wg zamierzeń. Może udałoby nam się zaprosić osobę, która zna się na redagowaniu zadań (był taki pomysł). Najważniejsze jest to żeby dzieci zainspirować i nie wywierać na nich presji.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Nie zorganizowaliśmy większej liczby warsztatów (powstałoby więcej zadań ale i na to mamy rozwiązanie - będziemy rozszerzać zbiór w kolejnych latach); nie zrealizowaliśmy pomysłu z memami - zwyczajnie nie było pomysłów ale zastąpiliśmy to grafikami (w prezentacji i w książce).
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Głównie na nagrody dla uczniów oraz na materiały potrzebne na wydrukowanie książki. Pewną sumę zostawiliśmy na organizację spotkania podsumowującego projekt. 
Filmy

Filmy

to link do prezentacji
http://www.zsborkowo.gmina.sierpc.pl/20192020/aaIIsemestr/zb%20zad/zbior%20zadan.ppsx
oprócz zdjęcia naszej książki dodajemy zdjęcia z realizacji projektu

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Borkowie Kościelnym

Adres

Szkolna 2, 09-200 Borkowo Kościelne

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów