Numer projektu: 899
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Ożywiamy murale

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nasze miasto ma zaledwie 60 lat, a już może pochwalić się dosyć bogatą historią związaną z protestami robotników, działalnością radia Solidarność oraz tradycjami lotniczymi i sportowymi. Aby upamiętnić te ważne wydarzenia, na zlecenie władz systematycznie tworzone są murale znajdujące się w różnych częściach miasta. W chwili obecnej jest ich już 15. Jednakże, dla młodszych mieszkańców naszego miasta oraz przyjezdnych są one jedynie pięknymi naściennymi malowidłami, a historie, które przedstawiają są znane tylko starszym osobom, które albo brały udział w przedstawionych wydarzeniach, albo są pasjonatami historii naszego miasta.

Uczniowie naszej szkoły bardzo często biorą udział w międzynarodowych projektach wymiany młodzieży, wyjeżdżając za granicę lub przyjmując gości ze szkół partnerskich z Europy i USA. Podczas realizacji ostatnich projektów "Teaching Cultural Heritage with Digital Technologies” oraz "Fiers d'être européens!” zdali sobie sprawę, że ich wiedza na temat tego, co przedstawiają murale, a tym samym na temat historii naszego miasta, jest tak znikoma, że nie byli w stanie opowiedzieć o nich swoim zagranicznym kolegom. 

Tak właśnie zrodził się pomysł ożywienia miejskich murali, aby dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii mogły one opowiedzieć historie, które przedstawiają. Każdy mural zostanie wyposażony w wykonaną z trwałego materiału tabliczkę z kodem QR, po zeskanowaniu którego będzie można wysłuchać i przeczytać związaną z nim historię na ekranie smartfona bądź tabletu. Nagranie będzie miało formę słuchowiska radiowego, aby zaciekawić słuchacza i zachęcić go do zapoznania się ze wszystkimi muralami. Ponieważ nasze miasto odwiedza coraz większa liczba zagranicznych gości, co związane jest z lokalizacją Portu Lotniczego Lublin, nagrania audio i teksty będą dostępne również w językach obcych (początkowo po angielsku, a w miarę upływu czasu również w języku hiszpańskim, rosyjskim, niemieckim, francuskim, itp.).
Plan działania

Plan działania

Plan działania:
  • nawiązanie współpracy ze Strefą Historii w Miejskim Ośrodku Kultury oraz organizacja serii lekcji muzealnych na temat najważniejszych wydarzeń z historii naszego miasta
  • "rodzinne" lekcje historii - poznanie historii miasta z relacji rodziców, dziadków, etc.
  • wybranie 10 murali do realizacji projektu
  • stworzenie tekstów i scenariuszy opisujących wydarzenia prezentowane na muralach
  • zaprojektowanie aplikacji mobilnych na smartfony i tablety z wykorzystaniem różnych języków programowania
  • nagranie podcastów/słuchowisk radiowych do wybranych murali z wykorzystaniem programu Audacity
  • zaprojektowanie i wykonanie tabliczek z kodami QR
  • stworzenie interaktywnej mapy naszego miasta z zaznaczonymi muralami
  • stworzenie gry miejskiej "Szlakiem murali”, opracowanie kart pracy i zadań 
  • zainstalowanie tabliczek z kodami QR i publikowanie aplikacji mobilnych
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany w naszym mieście, głównie w szkole podczas lekcji informatyki, a także zajęć języka angielskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, francuskiego i rosyjskiego, oraz podczas lekcji muzealnych w Strefie Historii w Miejskim Ośrodku Kultury.
październik-listopad:
  • lekcje muzealne w Strefie Historii na temat najważniejszych wydarzeń z historii naszego miasta
  • spotkania z uczestnikami wydarzeń prezentowanych na muralach, np. strajku robotników, twórców radia "Solidarność"
  • "rodzinne” lekcje historii, podczas których młodzi ludzie poznają historię naszego miasta z przekazu swoich rodziców i dziadków
grudzień-styczeń:
  • we współpracy ze Strefą Historii, opracowanie tekstów i scenariuszy na lekcjach języka polskiego
  • nauka programowania i tworzenia aplikacji na smartfony i tablety
  • praca nad stworzeniem gry miejskiej "Szlakiem murali”, opracowanie kart pracy i zadań
luty:
  • tłumaczenie tekstów i scenariuszy na język angielski, hiszpański, niemiecki i rosyjski podczas lekcji i zajęć dodatkowych
  • tłumaczenie kart pracy i zadań do gry miejskiej "Szlakiem murali”
marzec-kwiecień:
  • nagrywanie podcastów / słuchowisk radiowych do poszczególnych murali w współpracy ze szkołami partnerskimi projektów „Teaching Cultural Heritage with Digital Technologies” oraz „Fiers d'être européens!” z Hiszpanii, Francji, Niemiec, Włoch, Łotwy, Portugalii, Szwecji i Chorwacji, dzięki czemu słuchowiska będą wysokiej jakości ponieważ zostaną nagrane przez rodzimych użytkowników języka
  • zaprojektowanie i wykonanie tabliczek z kodami QR
maj:
  • zainstalowanie tabliczek z kodami QR i opublikowanie aplikacji mobilnych
  • inauguracja gry miejskiej "Szlakiem murali” i oficjalne uruchomienie projektu "Ożywiamy murale"
  • podsumowanie projektu
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej:
- zorganizują "rodzinne" lekcje historii ze swoimi rodzicami, dziadkami lub starszymi krewnymi aby poznać historię naszego miasta;
- pogłębią swoją wiedzę na temat ważnych wydarzeń historycznych, które wywarły wpływ nie tylko na nasze miasto, ale również odegrały ważną rolę w historii naszego kraju;
- rozwiną swoje umiejętności programowania i tworzenia aplikacji mobilnych;
- rozwiną swoje umiejętności tworzenia podcastów oraz słuchowisk radiowych;
- rozwiną swoje umiejętności językowe;
- rozwiną kompetencje kluczowe, np. interpersonalne, współpracując ze swoimi równieśnikami ze szkół partnerskich, prezentując grę miejską społeczności lokalnej.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pieniądze z grantu chcemy przeznaczyć na zakup profesjonalnego oprogramowania do tworzenia aplikacji mobilnych na różne platformy, np. Android, iOS, Windows, etc. Chcemy także zamówić trwałe tabliczki z kodami QR oraz sfinansować ich montaż. Dzięki temu nasze murale ożyją i będą mogły opowiedzieć swoją historię za pośrednictwem smartfonów i tabletów. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt "Ożywiamy murale" jest projektem innowacyjnym, któremu uda się połączyć przeszłość z teraźniejszością. Jego realizacja przyniesie wielorakie korzyści ponieważ:
  • projekt ten łączy pokolenia, umożliwiając młodym ludziom poznanie historii swojego miasta i regionu z relacji rodziców, dziadków i starszych mieszkańców;
  • uczniowie rozwiną swoje kompetencje cyfrowe ucząc się programowania i projektowania aplikacji mobilnych, co w XXI w. jest umiejętnością kluczową;
  • projekt pomaga kształtować uczucia patriotyczne wśród młodzieży;
  • projekt będzie katalizatorem do zaktywizowania społeczności lokalnej do działania na rzecz kultywowania tradycji i bycia dumnym ze swojej "małej ojczyzny";
  • nasze miasto stanie się bardziej atrakcyjne dla gości z zagranicy i spoza naszego regionu;
  • projekt pozwoli zacieśnić współpracę z zagranicznymi partnerami podczas przygotowywania nagrań oraz tłumaczenia tekstów i scenariuszy.
Projekt zostanie zrealizowany w ramach czasowych określonych w regulaminie konkursu. Jednakże nie będzie to jego koniec. Działania związane z ożywianiem murali i przybliżaniem ważnych wydarzeń młodym mieszkańcom naszego miasta oraz gości będą kontynuowane. W miarę możliwości kolejne murale, te już istniejące, oraz te które powstaną, zostaną wyposażone w nagrania audio i aplikację do urządzeń mobilnych, oraz kolejne wersje językowe. Zapewni to trwałość projektu i stale będzie przyczyniać się do integracji międzypokoleniowej oraz pielęgnowania tradycji i historii naszego miasta. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Pomimo panującej pandemii i zamknięcia szkół, dało nam się wykonać znaczną część zadań. Nawiązaliśmy współpracę ze Strefą Historii w Miejskim Ośrodku Kultury oraz zaplanowaliśmy organizację serii lekcji muzealnych na temat najważniejszych wydarzeń z historii naszego miasta. Po przedstawieniu społeczności szkolnej tematyki projektu, odbyły się "rodzinne" lekcje historii, dzięki którym nasi uczniowie mogli poznać historię naszego miasta z relacji swoich rodziców i dziadków. Pozwoliło im to poznać naprawdę wiele ciekawych szczegółów i historii. Wybraliśmy również 10 murali do realizacji projektu. Uczniowie podzielili się na mniejsze grupki, aby szczegółowo zapoznać się z historią poszczególnych murali. Następnie wybraliśmy się na wycieczkę “Szlakiem Murali”, podczas której uczniowie opowiadali swoim kolegom i koleżankom z klasy o ważnych wydarzeniach i postaciach z historii naszego miasta. Na lekcjach języka angielskiego zespół projektowy przygotował teksty w języku polskim i angielskim opisujące wydarzenia prezentowane na muralach. Do niektórych murali powstało kilka tekstów, np. opis tego, co przedstawia mural, monolog bohatera, notka biograficzna. Na lekcjach informatyki uczniowie stworzyli kilka stron internetowych w HTML, oraz wykorzystując aplikację Witryny Google. Uczyli się również obsługi różnorodnych aplikacji do nagrywania i obróbki plików audio. Wykonano też próbne nagrania na komputerze. Ponadto, powstała wirtualna mapa naszego miasta z zaznaczonymi muralami, do której dodano pytania i w ten sposób powstała interaktywna gra miejska.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym wyzwaniem było zamknięcie szkół oraz wprowadzone zakazy i zalecenia dotyczące przebywania w większych grupach. Zamknięto również miejsca i ograniczono dostęp do Miejskiego Ośrodka Kultury i Świdnickiego Ogniska Muzycznego, które dysponują pomieszczeniami i sprzętem do nagrywania podcastów. Po naradach z uczniami stwierdziliśmy, że nie chcemy zamieszczać nagrań wykonanych w domu na telefonach komórkowych ponieważ nie będa one wystarczająco dobrej jakości i nie uda nam się wyeliminować dźwięków w tle, np. Innych domowników, sąsiadów, odgłosów ulicy, itp. Postanowiliśmy, że poczekamy na zakończenie pandemii i wykonamy je profesjonalnie.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Przede wszystkim, uczniowie nauczyli się planowania i organizacji własnej pracy. Podzielili się na grupy i wyznaczyli zadania. Ustalili też harmonogram, który potem modyfikowali. Pomimo zamknięcia szkół z powodu pandemii, kontynuowali wyznaczone zadania. Myślę, że te umiejętności przydadzą im się w dalszej edukacji.
Ponadto, wszyscy uczestnicy znacznie rozwinęli swoje umiejętności językowe. Przetłumaczenie tekstów na język angielski było sporym wyzwaniem, zwłaszcza z uwagi na fakt, że zawierały one sporo fachowego słownictwa. 
Znacząco wzrosły też ich umiejętności komputerowe dotyczące tworzenia stron internetowych oraz obróbki plików audio.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt przyczynił się do zaktywizowania społeczności lokalnej do działania na rzecz kultywowania tradycji i bycia dumnym ze swojej "małej ojczyzny". Gdy podaliśmy do wiadomości publicznej informacje o projekcie i jego tematyce, spotkaliśmy się z niesamowitym odzewem mieszkańców naszego miasta. Ludzie pytali jak głosować na nasz projekt, oraz informowali, że nam kibicują. Po wygraniu I etapu otrzymaliśmy mnóstwo gratulacji i słów wsparcia. W prasie lokalnej ukazało się 8 artykułów w prasie lokalnej, np. “Głos Świdnika”, “Dziennik Wschodni”, “Nowy Tydzień”, oraz na stronach internetowych naszego miasta, np. swidnik.pl. Dzięki temu uczestnicy mieli jeszcze większy zapał do działania. Mieszkańcy poczuli, że część historii naszego miasta nie ulegnie zapomnieniu i nie zatrze się w naszej pamięci, gdyż “ożywione” murale będa o niej stale przypominać.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Szczególnie dumni jesteśmy z tego, że mimo trudności projekt został w większości zrealizowany, a to czego nie udało się zrobić będzie kontynuowane i dokończone w sprzyjających okolicznościach. Bardzo cieszymy się z pozytywnego odzewu i wsparcia ze strony mieszkańców naszego miasta, oraz dużym zainteresowaniu ze strony naszych zagranicznych szkół partnerskich. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Gdyby nie zamknięcie szkół, projekt zostałby w pełni zrealizowany. A to czego udało nam się dokonać przebiegło zgodnie z planem. Dlatego uważam, że nie zmienilibyśmy nic w naszych planach. Ale skoro nie wiadomo, kiedy skończy się pandemia, oraz czy nie potrwa dłużej, myślę, że od razu w planie można by zaplanować pracę w “chmurze”, np. z wykorzystaniem dysku Google, który umożliwił nam pracę synchroniczną oraz zaoferował świetne narzędzie , jakim są Witryny Google. Poza tym, wszystko zrobilibyśmy zgodnie z planem.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Ie odbyły się lekcje muzealne w Strefie Historii w Miejskim Ośrodku Kultury. Nie udało się również zorganizować spotkania z artystą, który namalował wszystkie murale. Zaplanowano je na drugą połowę marca, ale niestety nie udało nam się ich zrealizować.
Czekamy również na ustanie pandemii i możliwość umieszczenia tabliczek na wybranych muralach.
Postanowiliśmy również, że dopiero podczas planowanej wizyty uczniów z naszych szkół partnerskich w kolejnym roku szkolnym stworzone teksty zostaną przetłumaczone na inne języki. Chcemy, aby nasi partnerzy mogli na własne oczy obejrzeć nasze murale, poznać kryjące je historie i dopiero wtedy wykonać nagrania w innych językach.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Otrzymany grant przeznaczyliśmy na zakup materiałów do wykonania tabliczek z kodami QR oraz zamocowań. Wykupiony został również dostęp do aplikacji online do tworzenia aplikacji mobilnych na różne platformy, np. Android, iOS, Windows.

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 5 im. J. Kusocińskiego

Adres

Jarzębinowa 6, 21-040 Świdnik

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów