Numer projektu: 185
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Zajęcia kreatywne z teatrzykiem kamishibai

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Bawimy się i działamy na zajęciach dodatkowych. Są to nasze początki, gdyż wszyscy uczestnicy są uczniami klasy pierwszej. Integrujemy się, poznajemy samych siebie i siebie nawzajem, pokonujemy bariery, rozwijamy się.
CELE GŁÓWNY:
-
zapoznanie dzieci z teatrzykiem Kamishibai poprzez umożliwienie im bliższego kontaktu z literaturą w mało znanej formie - „papierowego teatrzyku”, 
- rozwijanie kreatywności oraz podniesienie wiary dzieci we własne możliwości, 
- poznanie znanych bajek w nowej formie oraz literatury z zakresu edukacji globalnej. 

Plan działania

Plan działania

Zaczęliśmy od integracji zespołu, poznania swoich mocnych stron i swoich słabości. Uczymy się je pokonywać i mamy już pierwsze sukcesy za sobą. 
Prawie wszyscy uczestnicy mają już też na koncie swój pierwszy występ: "Wspomnienia z wakacji". 
Poznaliśmy już kilka bajek znanych i lubianych, poznaliśmy też dwie bajki z zakresu edukacji globalnej. Przed nami występ uczennic z klasy szóstej z przedstawieniem ich autorstwa. 
A oto skrócony plan naszej pracy:
  • Gry i zabawy integracyjne.
  • Prezentacja teatrzyku i jego historii.
  • Przedstawienie wybranej literatury w formie teatrzyku kamishibai.
  • Przedstawienie teatrzyku kamishibai stworzonego przez starszych uczniów.
  • Zabawy słowem i tekstem.
  • Zabawy plastyczne z kropką, kreską, plamą itp.
  • Tworzenie krótkich historyjek.
  • Tworzenie gier w oparciu o historyjki.
  • Tworzenie wspólnych opowieści, również w oparciu o wylosowane obrazki.
  • Tworzenie ilustracji do tekstu.
  • Improwizacja przedstawienia.
  • Odgrywanie różnych ról.
  • Tworzenie aranżacji muzycznej i animacja otoczenie teatrzyku.
  • Zorganizowanie przedstawień w szkole, zaprzyjaźnionym przedszkolu oraz w Domu Dziennego Pobytu. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Zajęcia zaczęliśmy we wrześniu i trwały będą do czerwca.
Odbywają się one w Szkole Podstawowej nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi im. T. Kościuszki w Gorzowie Wlkp.
W zależności od zaawansowania w projekcie, spróbujemy pokazać jakieś efekty naszej pracy w czasie Klasowego Dnia Babci i Dziadka.
W maju planujemy pierwsze zewnętrzne występy dla klas pierwszych w naszej szkole, później dla starszych z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolaków, a na końcu wybierzemy się do Domu Dziennego Pobytu. Nasze przedstawienie zaprezentujemy rodzicom  w czasie Klasowego Dnia Rodziny, gdyż nasz mobilny teatrzyk możemy zabrać wszędzie, nawet na piknik. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzieci poprzez uczestnictwo w zajęciach będą:
  • wzbogacać słownictwo,
  • rozwijać wyobraźnię i kreatywność,
  • doskonalić umiejętność słuchania, mówienia, czytania i pisania,
  • nabywać umiejętność pracy zespołowej,
  • kształtować poczucie odpowiedzialności,
  • nabywać umiejętność pokonywania trudności,
  • nabywać umiejętność radzenia sobie z różnymi emocjami,
  • poznawać nowe technologie i uczyć się mądrze z nich korzystać,
  • tworzyć opowiadania i prezentować je innym dzieciom w szkole, przedszkolu, rodzicom oraz seniorom.
Dzieci nauczą się współpracy i współdziałania, rozwiną kompetencje kluczowe tak ważne w dzisiejszym świecie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant chcemy przeznaczyć na zakup profesjonalnego teatrzyku kamishibai, oryginalnych bajek do teatrzyku oraz głośnika JBL,  aby móc niezależnie od okoliczności i miejsca wykorzystywać muzykę w czasie przedstawienia. Chcemy zakupić również materiały plastyczne oraz papier i kolorowy toner do drukarki.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt łączy pokolenia, współpracujemy ze środowiskiem lokalnym i rozwijamy kompetencje kluczowe. Poprzez udział w projekcie dzieci działają lokalnie ale poznają globalne problemy, dalekie kultury i uczą się jak być odpowiedzialnym obywatelem świata. Tematyka zajęć w dużej mierze jest oparta o bajki z zakresu edukacji globalnej i w tym duchu postaramy się stworzyć naszą własną bajkę do teatrzyku.
Tu znajduje się nasza obietnica :-)
https://drive.google.com/file/d/14ScZADdTXZiL_MIO7c7_ySlO6OAjxBao/view?usp=sharing

Opis realizacji

Opis realizacji

W ramach zajęć projektowych udało nam się stworzyć kilka opowiadań, które dzieci przekazywały swoim rodzicom. Niektórzy rodzice spisywali te opowiadania.W ten sposób poznali pracę dzieci i przekonali się że, opowiadania tworzyliśmy wspólnie i że one ciągle ewoluują. Do naszej pracy można użyć określenia - Niekończąca się opowieść. To dziecko wie, że może coś dołożyć, zmienić. Opowiadania są niby takie same, a jednak inne. Tworząc nasze opowiadania fantastyczne, jednocześnie słuchaliśmy bajek, oglądaliśmy filmy i poznawaliśmy szereg zagadnień związanych z edukacją globalną Poznaliśmy bajki takie jak: 
  1. Po drugiej stronie gór
  2. Dlaczego zwierzaki mieszkają w domu Maćka ?
  3. Szkoła CZI - TAM
  4. Żyrafa na rowerze
  5. Gadatliwy ptak NARINA
Przedstawione były one w formie teatrzyku kamishibai i ściśle związane z edukacją globalną. Jednocześnie pracowaliśmy nad własnym przedstawieniem w formie teatrzyku kamishibai. Zaczęliśmy od zilustrowania  wiersza. Nie był to przypadkowy wiersz, ale dobrze dzieciom znany i kojarzony a edukacją globalną, ekologią. Jest to wiersz, który wszystkie pierwsze klasy przedstawiały w czasie pasowania na ucznia naszej szkoły. Prace toczyły się w zawrotnym tempie, dzieci chciały zdążyć na Dzień Babci i Dzień Dziadka. 
W trakcie działań, gdy wiedzieliśmy już, że nie zdążymy z realizacją na styczeń, dzieci postanowiły, że przygotują inne przedstawienie, które będą mogły pokazać również w Domu Dziennego Pobytu. Pracowaliśmy nad dwoma dziełami jednocześnie. Dzieci biorące udział w projekcie, zaprosiły do współpracy kolegów i koleżanki z klasy. Z mini przedstawienie okazjonalnego, zrobiło się wielkie przedstawienie, nie tylko z wierszykami tematycznymi. 
I tak też razem wybraliśmy się do seniorów z przedstawieniem pod tytułem: Rzepka. 
W czasie naszego pobytu dzieci opowiedziały o naszym przedsięwzięciu i umówiły się na spotkanie w drugiej połowie marca. Na początku marca gotowe było przedstawienie do naszego wiersza i przygotowywaliśmy się do przedstawienia dla dzieci z klas pierwszych, aby później zaprezentować się szerszej publiczności. Niestety zamknięcie szkół pokrzyżowało znacznie nasze plany.


Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Dużym problemem w realizacji projektu była nieobecność części zespołu, gdy dzieci chorowały oraz problemy lokalowe. Dużo czasu zajmowało nam przenoszenie materiałów i przygotowywanie się do zajęć. Dzieci się nie poddawały i ukończyły pierwszy etap, wtedy właśnie zamknięto szkoły. Nie mogliśmy nigdzie pokazać naszego teatrzyku i kontynuować pisania dalszej części naszej opowieści w dotychczasowej formie. Mimo ogromnego zaangażowania dzieci, te zajęcia w pierwotnej formie, a prowadzone online nie przynosiły zamierzonego efektu. Były po prostu za trudne dla dzieci w pierwszej klasie. Tym bardziej, że przez miesiąc z przyczyn od nikogo niezależnych, zajęcia nie mogły się odbywać. Dlatego też przeorganizowałam plany i zmieniłam formułę zajęć. Prowadząc z dziećmi zajęcia, wykonaliśmy mini teatrzyki kamishibali i dzieci przystąpiły do tworzenia własnych przedstawień. Omawialiśmy różne możliwości, przedstawialiśmy swoje postępy w pracy i wzajemnie się motywowaliśmy.


Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie biorący udział w projekcie poszerzyli znacznie swoją wiedzę o wzajemnych współzależnościach tego świata. Zagłębili się w zagadnienia z zakresu ekologii, stali się bardziej świadomymi obywatelami naszego globu i naszej małej społeczności. Nauczyli się otwartości na świat, na jego różnorodność i na czasem nieoczekiwane zmiany. Są bardziej świadomi swoich możliwości i ograniczeń, wiedzą też, że talent to nie wszystko, że znacznie ważniejsza jest praca i współpraca. Dzieci są chętniejsze do podejmowania nowych wyzwań, pokonywania trudności, uczenia się od siebie. Potrafią poprosić o pomoc i chętnie niosą pomoc i radość innym. Zamknięcie szkół spowodowało konieczność prowadzenia zajęć online. Zanim szkoła udostępniła nam Teamsa my już działaliśmy. Dzieci z rodzicami założyli pocztę gmail i nauczyliśmy się z niej korzystać. Dzieci potrafią odczytywać i wysyłać wiadomości również te z załącznikami, otwierają strony udostępnione w postaci linków, dołączają do rozmowy wideo oraz potrafią ją nawiązać. Niektóre dzieci nauczyły się również zupełnie samodzielnie korzystać z dysku Google i tworzą opowiadania na udostępnionym materiale korzystając przy tym z narzędzia - pisanie głosem. . 


Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Wzbogaciliśmy się w materiały dydaktyczne i sprzęt. Z zakupionego teatrzyku i bajek mogą korzystać inni nauczyciele z całej szkoły. Zakupione bajki można wykorzystać na różnych etapach kształcenia i różnych przedmiotach, jest również bajka w trzech językach. 
W ramach współpracy z klasami pierwszymi prowadziłam lekcje online, przedstawiłam nasze dzieło i zademonstrowałam tworzenie mini teatrzyku kamishibai. Przedszkola i seniorzy czekają na naszą wizytę, a na razie mogą nas oglądać na facebooku i stronie naszej szkoły. Obecna sytuacja spowodowała jednak, że grono odbiorców naszej pracy znacznie się poszerzyło.  W trakcie naszych działań w pracy zdalnej znalazłam się w grupie “Zaproś mnie na swoją lekcję” i prowadzę lekcje dla klas 0-4 z całej Polski. Lekcje dotyczą teatrzyku kamishibai i opowiadam tam o pracy moich dzieci oraz prezentuję ich dzieła. Po takiej prezentacji powstają kolejne mini teatrzyki w różnych częściach kraju. 


Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Dzieci są bardzo dumne z tego, że potrafią stworzyć coś od podstaw, sprawia im to ogromną radość, tworzą coś co powoduje, że lepiej się rozumieją, poznają siebie i innych, coś co pokazuje, że  są różne ale wszystkie wspaniałe i wszystkie wiele potrafią. Zacieśniły się więzi między dziećmi, wiedzą co i komu lepiej idzie, wiedzą, że tworzą świetny zespół i razem mogą wiele. Uzupełniają się, pomagają sobie, dzielą się wiedzą. Ja jestem dumna z nich, to co stworzyli, to jak pracowali, mimo niesprzyjających okoliczności (zmieniał nam się kilka razy plan, mieliśmy duże problemy lokalowe, dzieci czekały na świetlicy do późna na zajęcia), jest cudowne i napawa optymizmem na dalszą edukację i współpracę z tymi dziećmi. Mamy już mnóstwo pomysłów na działania z teatrzykiem i nie tylko. 


Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Pracuję online z dziećmi każdego dnia i wykorzystujemy nowoczesne technologie, mimo że moi uczniowie są pierwszoklasistami. Wspólna praca na dokumentach google czy z tablicą https://whiteboard.fi/, gdy np. robimy burzę mózgów, jest ciekawa, inspirująca i daje wiele obu stronom. Mimo trudnej sytuacji w jakiej się wszyscy znaleźliśmy dzieci są pełne optymizmu, nowych pomysłów i zapału, gdyż są razem i ciągle działają tylko w dostosowanej do sytuacji formie. 


Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Pierwotnie mieliśmy stworzyć opowiadanie i przedstawić je w formie teatrzyku. Dzieci doszły do wniosku, że najpierw chcą zilustrować dobrze znany im tekst, czyli wierszyk z pasowania, a dopiero później nasze opowiadania które, cały czas było w formie tworzenia. W ten sposób, kiedy przystąpiły do działalności plastycznej do konkretnego tekstu, Świadome tego jak przedstawić opowiadanie w formie rysunków i jak dobrać tekst. 


Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

W ramach grantu zakupiliśmy:
- głośnik jbl, aby robić podkłady muzyczne do naszego teatrzyku, 
- profesjonalny teatrzyk kamishibai z drewna z zamykanymi drzwiczkami, 
- gotowe bajki do teatrzyku kamishibai, aby bawić się i pokazywać je innym, poznawać szereg zagadnień i nowych bajek w formie teatrzyku kamishibai oraz aby mogli z tego korzystać inni nauczyciele - Chcemy aby teatrzyk kamishibai był poznany przez wszystkie dzieci w naszej szkole 
-  kolorowy toner do drukarki ponieważ potrzebujemy wydrukować dyplomy, naklejki oraz inne potrzebne materiały w kolorze 
- duże teczki A3 do przechowywania stworzonych przez nas bajek.


Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki

Adres

Towarowa 21, 66-400 Gorzów Wielkopolski

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów