Numer projektu: 275
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

GeoOpowieści o Polsce

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Naszym celem jest napisanie książki na...lekcjach geografii. Książkę chcemy profesjonalnie wydać i podarować młodszym koleżankom i kolegom z klas trzecich naszej szkoły oraz bibliotece. Oczywiście będziemy chcieli się nią również pochwalić przed naszymi najbliższymi. Książka będzie opisem podróży głównych bohaterów po Polsce. Poprzez kolejno odwiedzane krainy geograficzne, czytelnik będzie mógł poznać najciekawsze i najważniejsze miejsca w naszym kraju. Książka zostanie napisana w formie krótkich tekstów, ciekawostek, zadań i zagadek. 
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy na lekcjach geografii wykorzystać szkolne tablety do napisania własnej książki. Będziemy pracować w parach, a każda z par napisze swój rozdział. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Będziemy pracować na lekcjach geografii oraz w domach. Całe przedsięwzięcie potrwa od listopada do czerwca i będzie składało się z następujących etapów:
- pisanie poszczególnych rozdziałów (tekst, zdjęcia, rysunki), 
- złożenie książki w spójną całość, korekta,
- załatwianie spraw związanych z wydaniem książki,
- przekazanie książki młodszym kolegom i koleżankom podczas wspólnego spotkania, promocja książki.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą odpowiedzialni za książkę od początku do końca. Sami wymyślą jej tytuł, głównych bohaterów, tekst. Opracują ciekawe zadania i zagadki. Stworzą też rysunki do książki, wykonają i wyszukają zdjęcia. Taka praca projektowa to świetne wyzwanie, podczas którego dzieci:
- rozwiną swoją wyobraźnię,
- będą pracować kreatywnie,
- wykorzystają swoje talenty i umiejętności,
- będą doskonalić współpracę w zespole zadaniowym,
- nauczą się gromadzić  i selekcjonować informacje,
- będą odczuwali satysfakcję ze swojej pracy,
- będą doskonalić umiejętność wykorzystania technologii informacyjno - komunikacyjnych,
- rozwiną swoje poczucie odpowiedzialności za działania własne i zespołu,
- nauczą się zarządzać własnym czasem i pracą oraz rozwiązywać problemy,
- zobaczą, że lekcje mogą być wspaniałą przygodą.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczymy na profesjonalny wydruk książki w drukarni. Nasza książka będzie miała piękną oprawę i będzie wyglądała, jak inne książki w księgarni. Będzie się wspaniale prezentowała na półkach naszych koleżanek i kolegów oraz innych osób, którym ją podarujemy. Bez wsparcia finansowego będzie jedynie plikiem w formacie pdf. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Oryginalne jest już to, że książkę piszemy nie na lekcjach języka polskiego, a na geografii. Ponadto będziemy ją pisać pracując na tabletach, wykorzystując nowoczesne technologie. 
Dodatkowym atutem naszego projektu jest to, że będziemy popularyzować wiedzę o Polsce wśród naszych szkolnych kolegów i koleżanek, obcokrajowców. W jednej z klas trzecich jest chłopiec, którzy dopiero rok temu przyjechał do Polski z Nigerii oraz dziewczynka pochodząca z Ukrainy. W ten sposób, chcemy przybliżyć im wiedzę o naszym pięknym kraju. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Jak na piątoklasistów, udało nam się dokonać czegoś niezwykłego, tzn. wydać napisaną przez nas książkę i to w nakładzie 130 sztuk. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Książkę pisaliśmy za pomocą aplikacji WriteReader, która umożliwia tworzenie elektronicznych książeczek. To bardzo przydatna aplikacja, która po uzyskaniu kodu od nauczyciela, pozwala pracować dużą grupą nad jednym materiałem. Możliwy jest podgląd pracy innych osób (co ułatwia współpracę) oraz dokonywanie korekty i przekazywanie informacji zwrotnych przez nauczyciela. Niestety, okazało się, że napisanych w  aplikacji internetowej rozdziałów książki nie mogliśmy bezpośrednio wydrukować, ponieważ program generując plik pdf, nie czytał polskich znaków. Musieliśmy zatem stworzone rozdziały przenieść do pliku zapisanego na komputerze i dopiero przed dostarczeniem do drukarni zapisać w formie pdf.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Praca projektowa to świetne wyzwanie, które niesamowicie rozwija uczniów i to na wielu płaszczyznach. Podczas realizacji naszego  projektu dzieci przede wszystkim poszerzyły swoje kompetencje w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno - komunikacyjnych. Nowością dla nich było tworzenie elektronicznych książeczek. Przy pracy nad książeczkami doskonaliły także umiejętność przesyłania tekstów i zdjęć, czy tworzenia zadań w wersji cyfrowej. Ponadto dzieci wykorzystały swoje talenty i umiejętności, nauczyły się gromadzić i selekcjonować informacje  oraz zarządzać własnym czasem. Praca zespołowa pozwoliła też lepiej się poznać i zintegrować oraz współpracować ze sobą, w poczuciu odpowiedzialności za wspólne dzieło. Udział w przedsięwzięciu udowodnił również, że nie ma rzeczy niemożliwych i że warto marzyć. Jak powiedział bowiem Walt Disney: Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Kilka egzemplarzy książki trafi do szkolnej biblioteki, dzięki czemu cała społeczność szkolna będzie mogła ją przeczytać, ale i zobaczyć, że na lekcjach można realizować fascynujące projekty. Poza tym, artykuły na temat książki, które ukazały się w prasie są doskonałą promocją szkoły (Gazeta Wyborcza, Czasopismo Biologia w szkole). 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że ta książka w ogóle powstała i jest... nasza. Sami bowiem wymyśliliśmy  i zwizualizowaliśmy bohaterów, stworzyliśmy ciekawą opowieść wplatając ją w dostępną wiedzę na temat krain geograficznych Polski, wykonaliśmy rysunki, wymyśliliśmy różnorodne zadania oraz wykorzystaliśmy własne, niepublikowane nigdzie wcześniej zdjęcia. Jesteśmy z siebie bardzo dumni, bo nie każdy jedenastolatek może się poszczycić tym, że jest współautorem książki. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Stworzenie takiej książki z uczniami wymaga od nich i od nauczyciela bardzo dobrej współpracy, ogromnego zaangażowania  oraz  poświęcenia dużej ilości czasu.
Udział w projekcie całą klasą pozwala na świetną integrację zespołu.  
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Książkę opracowaliśmy i profesjonalnie wydrukowaliśmy w drukarni. Ze względu na zawieszenie zajęć w szkole nie zrealizowaliśmy jednak pierwotnych założeń związanych z promocją książki. Mieliśmy zaplanowane stoisko promocyjne na Drzwiach Otwartych, wizyty w młodszych klasach i bibliotece. Tego już nie zdążyliśmy zrobić w "realu", więc promowaliśmy naszą książkę poprzez profil szkoły na Facebooku i szkolną stronę internetową. Poza tym chcieliśmy poprosić nauczyciela informatyki o to, by nauczył nas tworzenia i montażu filmów, niestety to też już się nie udało. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant w całości wykorzystaliśmy na wydruk książki w drukarni. Dzięki dodatkowemu wsparciu Rady Rodziców udało się zwiększyć nakład. 
Filmy

Filmy

Jak wyglądała przygoda z pisaniem książki oczami jednej z uczestniczek pokazuje poniższa prezentacja.
https://drive.google.com/file/d/1zaERMltoP1O2aI691c7qFs4Rfk66lBFQ/view?usp=drivesdk

Stworzyliśmy rymowaną książeczkę, o naszej pracy nad książką. Można ją obejrzeć i posłuchać pod poniższym linkiem.
https://www.storyjumper.com/book/read/82283805

Filmów nie potrafimy jeszcze sami robić. Być może będzie to przedmiotem naszego kolejnego projektu...Chcieliśmy jednak w jakiś sposób promować książkę i  Polskę szerszej publiczności, a zwłaszcza Poznań, czyli naszą "małą ojczyznę". Niestety ze względu na sytuację epidemiczną i ograniczenia w poruszaniu było to bardzo trudne. Pomyśleliśmy więc, że fajnie by było pokazać Poznań z lotu ptaka. I tu przyszedł nam z pomocą kolega, który jest operatorem drona. Zaimponowały nam jego filmy, więc postanowiliśmy wziąć udział w jednym z nich i przeżyć ciekawą przygodę. Sami filmu nie zrobiliśmy, ale to nie znaczy, że nie wynieśliśmy z tego wydarzenia cennej lekcji. Podczas realizacji filmu dowiedzieliśmy się, jak zostać operatorem drona i jak wygląda jego praca, poznaliśmy zasady pracy z kamerą, przełamaliśmy swoje bariery i wzmocniliśmy poczucie własnej wartości. Będziemy mieli świetną pamiątkę z udziału w projekcie, a w przyszłości być może ktoś z nas zdobędzie takie kwalifikacje i umiejętności jak Maciej.
https://youtu.be/CeXzVHFcUi8

Szkoła

Szkoła Podstawowa Nr 54 im. J. Kasprowicza

Adres

Małoszyńska 38, 60-176 Poznań

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów