Numer projektu: 825
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Robot do nauki angielskiego słownictwa.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy zbudować robota, który będzie pomagał w uczeniu się języka angielskiego. Wykorzystać go będzie można zarówno w domu jak i na lekcjach. Robot będzie losowo wyświetlał lub wymawiał angielskie słowo. Zadaniem ucznia będzie podanie odpowiednika w języku polskim. Grać będzie można w trzech trybach:
Wyścig z czasem - gra dla jednego zawodnika.
Pojedynek - gra jeden na jednego - punkt otrzymuje zawodnik, który odpowie szybciej.
Wieloosobowy - uczniowie siedzą wokół robota, który się obraca - odpowiada uczeń który siedzi naprzeciwko, gdy robot się zatrzyma.
Plan działania

Plan działania

Na kartach RFID umieścimy słowa w języku polskim. Każda karta ma swój kod. Kody wprowadzimy do bazy danych i powiążemy je z angielskim słownictwem. Robot będzie wyposażony w czytnik kart RFID, wyświetlacz i moduł odtwarzacza mp3. Z bazy danych wylosuje słowo w języku angielskim, a następnie znów losowo wyświetli je na wyświetlaczu lub odtworzy odpowiedni plik mp3. Gdy uczeń przyłoży do czytnika kartę o odpowiednim numerze otrzyma punkt, jeśli będzie to zła karta otrzyma punkt ujemny.
Dla najmłodszych dzieci przygotujemy karty z obrazkami i tryb tylko mp3.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt realizowany będzie podczas zajęć robotyki w LO PB.
wrzesień - listopad - projektowanie robota, testy :czytnika RFID, wyświetlacza, odtwarzacza mp3, przygotowanie kart z napisami
grudzień - kwiecień - budowa i programowanie robota
maj - czerwiec - udział w zawodach i konkursach
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projekt realizują uczniowie klasy pierwszej, więc większość zagadnień związanych z elektroniką i programowaniem będzie stanowiło wyzwanie.
Uczniowie:
- zaprojektują i zbudują robota mobilnego poruszającego się na gąsienicach
- stworzą bazę słów i powiązanych z nimi kodów RFID
- nauczą się obsługiwać wyświetlacz TFT
- nauczą się obsługiwać odtwarzacz mp3
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Jeśli przyznany nam zostanie grant przeznaczymy go na pokrycie części kosztów związanych z wyjazdami na zawody. Planujemy udział w konkursach w Rybniku, Krakowie, Gdańsku i Warszawie. W tych miastach odbywają się największe w Polsce zawody robotów.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Robotyka jest dziedziną, która co roku pojawia się w coraz większej ilości szkół średnich. Uczniowie deklarują, że ich roboty będą pomagać niepełnosprawnym, policji, straży pożarnej lub służbom ratowniczym. Tylko, że w praktyce to prawie niemożliwe. Taki robot musiałby mięć atesty i certyfikaty, których nigdy nie zdobędzie. Nasz pomysł natomiast można wykorzystać w praktyce. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Robot potrafi się poruszać, rozpoczęły się prace nad czytnikiem tagów RFID.
Powstała nazwa robota: FAIR. "Nazwa naszego robota jest grą słowną związaną z językiem angielskim. Fun and Interactive Robot w skrócie FaIR. Słowo to ma wiele znaczeń w tłumaczeniu na język polski m.in.: sprawiedliwy, rzetelny lub słuszny. Dodatkowo wyrażenie f air play oznacza stosowanie się do zasad, bądź uczciwą grę. Określenie to idealnie wpasowuje się w charakter trybu gry oparty na rywalizacji z innymi uczestnikami." - Ala
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Zawieszenie zajęć.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Podstaw elektroniki i programowania.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Na razie projekt nie był testowany.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

“ Potrzeba matką wynalazku. To przysłowie znalazło potwierdzenie także i w naszym
projekcie. Wszystkie angażowałyśmy w pracę z dziećmi czy to w szkole przy okazji różnych zabaw i dni tematycznych, czy podczas urlopów z młodszymi członkami rodziny. To zrodziło w nas pytanie co można zrobić, żeby zainteresować dzieci nauką na dłuższy czas. Tak oto powstał pomysł na FAIRa. Technologia zajmuje ważne miejsce w dzisiejszym świecie, więc co jak nie robot zachęci dzieci do częstszej nauki? Myślę, że śmiało mogę powiedzieć, że pierwszymi testerkami będziemy my same, a nasze oceny z języka angielskiego się polepszą. Ważną korzyścią płynącą z tego projektu jest też nasza przyjaźń i rozwijanie wspólnych zainteresowań.” - Kasia
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Brak wniosków.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Harmonogram prac. Realizację projektu została przesunięta na wakacje i pierwszy semestr kolejnego roku szkolnego.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grantu jeszcze nie wykorzystaliśmy.
Załączniki

Załączniki

Szkoła

Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej

Adres

Wiejska 45A, 15-351 Białystok

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów