Numer projektu: 986
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Nasza Szkoła w pomniejszeniu

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł:
Uczniowie klasy 6 chcą własnoręcznie zrobić kopię szkoły w Tryńczy oraz jej otoczenia w pomniejszeniu. Będą stosować do tego różne techniki plastyczne, wspomagać się będą obliczeniami matematycznymi, aby była zachowana odpowiednia skala. 

Cel:
  1. Kształtowanie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej.
  2. Kształcenie precyzji wykonywania swojej pracy.
  3. Rozwijanie umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
  4. Rozwijanie myślenia przestrzennego.
  5. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
  6. Rozwijanie form aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej uczniów.
  7. Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.

Efekt:
Integracja klasy podczas wspólnej pracy, dostrzeganie, że matematyka, to nie tylko liczenie, ale także dobra zabawa, która łączy różne dziedziny życia. 
Plan działania

Plan działania

1. Zebranie grupy projektowej oraz opracowanie harmonogramu działań, warsztatów i listy potrzebnych materiałów.
2. Przeprowadzenie konkursu.
3. Prace nad projektem
4. Podsumowanie projektu i wręczenie nagród.
5. Wystawa.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany na terenie  Szkoły Podstawowej  im. św. Jana Kantego
w Tryńczy, w semestrze letnim roku szkolnego 2019/2020.

05.02.2020 r. - pierwsze spotkanie organizacyjne grupy projektowej.
10.02.2020 r. -ogłoszenie konkursu szkolnego
12.02.2020 r. - 18.03.2020 r. - spotkania i prace nad wykonaniem całego projektu szkoły w pomniejszeniu
04.03.2020 r. - rozstrzygnięcie konkursu
25.03.2020 r. - podsumowanie projektu i wręczenie nagród
26.03.2020 r. - 24.04.2020 r. - wystawa prac konkursowych oraz efektu pracy grupy projektowej - czyli całej szkoły i jej terenu w pomniejszeniu.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą ćwiczyć różnego rodzaju obliczenia matematyczne, potrzebne do wykonania szkoły i jej otoczenia w pomniejszeniu (skala, powierzchnia, obwody, siatki brył). Zdobywać będą także umiejętności manualne przy wykonywaniu tych prac, zarówno przy bryłach matematycznych, jak i przy innych kształtach takich jak drzewa, czy pomnik św. Jana Kantego, który jest w widocznym miejscu naszej szkoły. Część kształtów uczniowie wykonają z plasteliny, masy solnej oraz na szydełku, dlatego chcemy także podjąć współpracę z Kołem Przyjaciół Biblioteki, prowadzącym warsztaty rękodzielnicze, działającym przy Gminnej Bibliotece w Tryńczy. Uczniowie zapoznają się i będą stosować rożne techniki plastyczne. Poszerzą wiedzę matematyczną oraz poczucie estetyki, a przede wszystkim miło spędzą wspólnie czas.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć, na zakup potrzebnych materiałów do wykonania pracy, na nagrody w planowanym konkursie.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wyjątkowość tego projektu to połączenie przedmiotów matematyki, techniki i plastyki w jedno wspólne dzieło. 

Opis realizacji

Opis realizacji

Początkowe osiągnięcia to podział ról i zaplanowanie szczegółowych działań.

Tutaj każdy talent się przydał, ponieważ projekt wymagał nie tylko zdolności
plastycznych, ale także technicznych, matematycznych oraz architektonicznych. Trzeba było umieć dobrze obliczyć skalę, dokładnie narysować szkic szkoły i z dbałością o szczegóły wykonać całą pracę.

Wspólnie  znaleźliśmy naszą szkołę na stronie geoportalu i na jej podstawie stworzyliśmy potrzebne nam szkice. Uczniowie wykazali duże zainteresowanie stroną geoportalu, dowiedzieli się jakie ona daje nam możliwości i że jest ogólnie dostępna. Ich zainteresowanie, przełożyło się na wykonanie widoku z lotu ptaka swoich domów i podzielenie się swoimi pracami z innymi uczestnikami projektu.

Plan już był, następnie uczniowie dokonywali pomiarów szkoły, korzystali z różnych narzędzi, aby wymiary były jak najbardziej przybliżone do rzeczywistych wymiarów szkoły, musieliśmy zmierzyć i zmniejszyć każdy element szkoły oraz policzyć wszystkie okna i drzwi w szkole. Przygotowaliśmy plan szkoły w skali 1:150 a następnie przenieśliśmy go na podstawę (tablicę korkową) naszej szkoły tworząc fundamenty naszego projektu, oraz „wybudowaliśmy” ściany naszej szkoły.

Rozpoczęliśmy udział  w warsztatach rękodzielniczych - które były prowadzonych przez Koło Przyjaciół Biblioteki.

W ramach Projektu: „Nasza Szkoła w pomniejszeniu”, zorganizowany był konkurs na model budowli XXI wieku. 

Celem konkursu było pokazanie uczniom związku matematyki z architekturą, zwłaszcza jej części związanej z geometrią (symetria, bryły). Takie konkursy służą uświadamianiu uczniów jak matematyka jest ważna w życiu codziennym i jak jej zastosowanie możemy znaleźć na każdym kroku, choćby np. w architekturze i budownictwie. Prace można było wykonać samodzielnie jak i w grupach.

Wystawa prac odbyła się w sposób wirtualny na stronie szkoły oraz na stronie Gminy Tryńcza. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

 Jednym z wyzwań było  zmierzenie wysokości szkoły. Uczniowie podeszli do tego bardzo kreatywnie, podejścia były różne. Nasz zespół składa się z matematyków, architektów, plastyków a co za tym idzie zespół miał bardzo dużo pomysłów, dzięki którym mogliśmy sobie poradzić z tym wyzwaniem. Podejście matematyków: wykorzystanie Twierdzenia Talesa, mimo, że w projekcie brali udział uczniowie klasy 6, nie przeszkadzało to w poznaniu tego twierdzenia i zastosowaniu go, przez zabawę zdobyli nową wiedzę, mierzenie cienia kilku uczniów i cienia szkoły, dla sprawdzenia poprawności działań, naprawdę ich zaciekawiło, a podczas tej pracy i inni uczniowie szkoły a nawet rodzice przychodzący po młodszych uczniów szkoły dopytywali co oni wykonują.

Podejście plastyków polegało na perspektywicznym ujęciu budynku. 

Natomiast nasi architekci korzystali z poznanej strony geoportal, zasięgnęli informacji od pracowników gminy, którzy zajmują się typowo tą dziedziną oraz wyszukiwali planów szkoły aby potwierdzić zdobyte informacje. 

Zatem początkowo rzucone wyzwanie zostało zrealizowane.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie poznawali różne zagadnienia matematyczne, techniczne, plastyczne, rozpoczęli udział w warsztatach rękodzielniczych, uczyli się współdziałania w grupie, wzajemnego słuchania się. 

Utwierdzanie się w tym, że dzięki pracy grupowej i wzajemnej pomocy dużo więcej można osiągnąć uważam, za ważną lekcję w ich życiu.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Lokalna społeczność, mogła śledzić  na stronie szkoły, oraz na stronie internetowej Gminy Tryńcza, pracę uczniów oraz widzieli,  że dodatkowe zajęcia dla uczniów są również atrakcyjnym spędzaniem wolnego czasu, co na pewno będzie mobilizowało rodziców do zachęcania uczniów do brania udziału w podobnych inicjatywach. 

Pokazywaliśmy lokalnej społeczności, że praca projektowa wymaga poświęcenia i jest trudna, ale zarazem jest jednym z najbardziej satysfakcjonujących sposobów pracy z uczniem. 

Pokazywaliśmy również, że szkoła podchodzi do edukacji w sposób nowoczesny, jest otwarta na uczniowskie inicjatywy, tworzy dobre warunki do rozwijania pasji i wspierania talentów, jest atrakcyjna dla rodziców, którzy poszukują dla swoich dzieci szkoły inspirującej i twórczej.

Rozpoczęliśmy także udział w warsztatach, na których Panie z Koła Przyjaciół Biblioteki mogły podzielić się swoimi talentami a nasi uczniowie mogli opowiedzieć o swoich planach dotyczących realizowanego projektu.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Większość  prac uczniowie wykonywali samodzielnie, taka samodzielna praca uczniów nad zagadnieniami, które sami wybrali, skutkuje ich osobistym zaangażowaniem i zainteresowaniem zajmowanym tematem, a także kształtuje umiejętności i postawy niezbędne do funkcjonowania w życiu społecznym. 

W prace projektowe zaangażowali się też rodzice, zawsze służyli swoją pomocą i chętnie doradzali uczniom

W ramach Projektu: „Nasza Szkoła w pomniejszeniu”, zorganizowany był konkurs na model budowli XXI wieku. 

Celem konkursu było pokazanie uczniom związku matematyki z architekturą, zwłaszcza jej części związanej z geometrią (symetria, bryły). Takie konkursy służą uświadamianiu uczniów jak matematyka jest ważna w życiu codziennym i jak jej zastosowanie możemy znaleźć na każdym kroku, choćby np. w architekturze i budownictwie. Prace można było wykonać samodzielnie jak i w grupach. 

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Uczniowie bardzo chętnie zajmują się rzeczami, które w obecnej chwili są potrzebne, ale również mogę ja wykorzystać w życiu codziennym. Dlatego szukanie argumentacji, że to co jest robione teraz zaowocuje w przyszłości jest bardzo ważne i na to zwrócilibyśmy uwagę innych nauczycieli.

Nad projektem pracowaliśmy samodzielnie, z częściową pomocą rodziców czy Koła Przyjaciół Biblioteki, jedyną zmianę jaką zaproponowalibyśmy to spotkanie z osobą, jeszcze przed rozpoczęciem realizacji projektu, która w profesjonalny sposób przybliżyłaby nam w jaki sposób buduje się dom, na czym polegają pracę nad projektami budowlanymi oraz opowiedziała, że to co teraz robimy ona w podobny sposób przygotowuje tylko w innych wymiarach - tych rzeczywistych, czyli kolejny raz nawiązała do tego, że taki projekt może komuś wyścielić plan na ścieżkę zawodową. 

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Ze względu na zawieszenie zajęć w szkole i wprowadzenie nauki zdalnej nie byliśmy w stanie dokończyć naszego projektu, który opierał się na pracy grupowej. Plan szkoły czyli takie „nasze fundamenty”, oraz ściany były już zrobione, został do wykonania dach, oraz otoczenie terenu szkolnego. Rozpoczęliśmy także warsztaty rękodzielnicze, gdzie  uczono nas przygotowywać kwiaty, i inne rośliny znajdujące się w otoczeniu naszej szkoły, aby następnie umieścić je na makiecie, jednak ze względu na zawieszenie zajęć warsztaty zostały przerwane. Mamy nadzieję, że uda nam się dokończyć prace we wrześniu i pochwalić się efektem końcowym swojej pracy. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant, przeznaczyliśmy na zakup potrzebnych materiałów do wykonania naszego projektu oraz na nagrody w przeprowadzonym konkursie. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa im Św. Jana Kantego w Tryńczy

Adres

Tryńcza 129, 37-204 Tryńcza

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów