Numer projektu: 184
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Metoda projektu badawczego w nauczaniu fizyki - multimedia - klasy VII i VIII

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt to duże przedsięwzięcie indywidualne lub grupowe (znacznie większe niż tradycyjne zadanie domowe). Zadanie to jest realizowane przez uczniów samodzielnie, a koordynowane i przygotowywane jest ono przez nauczyciela.
Projekt jako metoda aktywna kształtuje umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnej nauki. To metoda efektywnego porozumiewania się w różnych sytuacjach, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, prezentacji własnego punktu widzenia, przygotowania do wystąpień publicznych.
Uczniowie ze strony internetowej vascak.cz oraz aplikacji "Fizyka w szkole" (smartfon) opracowują interaktywne doświadczenia z fizyki, przygotowując prezentację multimedialną zawierającą część teoretyczną i praktyczną danego zagadnienia. Wszystkie tematy w projekcie realizowane wg podstawy programowej Nowej Ery - "To jest fizyka" we wszystkich klasach VII i VIII (9 klas).
Dla klas VII
Temat: Zaczynamy uczyć się fizyki
Cel:  poznanie zagadnień związanych z pomiarami i ruchem - symulacje komputerowe na bazie strony internetowej vascak.cz. oraz aplikacji "Fizyka w szkole"
Metoda: projekt mieszany (teoretyczno - obserwacyjny)
Źródła informacji: podręcznik do fizyki i astronomii, Internet, literatura uzupełniająca, encyklopedie, czasopisma, strona internetowa vascak.cz
Termin realizacji:       8 tygodni.
Dla klas VIII
Temat: Elektrostatyka i prąd elektryczny.
Cel: poznanie zagadnień związanych z elektrostatyką i prądem elektrycznym – symulacje komputerowe na bazie strony internetowej vascak.cz.  oraz aplikacji "Fizyka w szkole"
Metoda: projekt mieszany (teoretyczno - obserwacyjny)
Źródła informacji: podręcznik do fizyki i astronomii, Internet, literatura uzupełniająca, encyklopedie, czasopisma, strona internetowa vascak.cz
Termin realizacji: 8 tygodni.
Plan działania

Plan działania

KLASY VII
Sposób realizacji:
I.  Nauczyciel przygotowuje klasę do pracy metodą projektu teoretyczno -obserwacyjnego. Podaje zagadnienia i zadania do realizacji:
1.  Suwmiarka,
2.  Śruba mikrometryczna,
3.  Ruch jednostajnie prostoliniowy,
4.  Ruch jednostajnie przyśpieszony,
5.  Ruch jednostajnie opóźniony,
6.  I zasada dynamiki Newtona.
II.      Nauczyciel proponuje klasie różne formy realizacji zadań np.
•        sprawozdanie
•        plakat
•        folder
•        prezentacja multimedialna
•        gazetka
III.   Uczniowie tworzą grupy 5- osobowe, wybierają formę realizacji zadań, planują prace, dzielą się zadaniami.
IV.  Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie, zapoznaje z kryteriami oceny pracy grup (według arkusza oceny). 
V.     Uczniowie przystępują do realizacji projektu teoretyczno- obserwacyjnego, dzielą się zadaniami, ustalają terminy realizacji zadań cząstkowych, ustalają formę prezentacji. W trakcie realizacji projektu konsultują się z nauczycielem.
VI.  Uczniowie w ustalonym terminie prezentują swoje prace. 
VII.Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia pracę poszczególnych grup i podsumowuje ich pracę.
KLASY VIII
Sposób realizacji:
I.         Nauczyciel przygotowuje klasę do pracy metodą projektu teoretyczno -obserwacyjnego. Podaje zagadnienia i zadania do realizacji:
1.       Maszyna elektrostatyczna,
2.       Generator van de Graffa,
3.       Obwód elektryczny,
4.       Prawo Ohma,
5.       Opór wewnętrzny ogniwa,
6.       Prawo Kirchhoffa,
7.       Opór elektryczny.
II.      Nauczyciel proponuje klasie różne formy realizacji zadań np.
•        sprawozdanie
•        plakat
•        folder
•        prezentacja multimedialna
•        gazetka
III.   Uczniowie tworzą grupy 5- osobowe, wybierają formę realizacji zadań, planują prace, dzielą się zadaniami.
IV.  Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie, zapoznaje z kryteriami oceny pracy grup (według arkusza oceny). 
V.     Uczniowie przystępują do realizacji projektu teoretyczno- obserwacyjnego, dzielą się zadaniami, ustalają terminy realizacji zadań cząstkowych, ustalają formę prezentacji. W trakcie realizacji projektu konsultują się z nauczycielem.
VI.  Uczniowie w ustalonym terminie prezentują swoje prace. 
VII.Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia pracę poszczególnych grup i podsumowuje ich pracę.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Termin realizacji projektu - I semestr 2019/2020
Prezentacja projektów - styczeń 2020 rok
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Instrukcja projektu
Instrukcja projektu badawczego składa się z następujących elementów:
• temat projektu i jego cele,
• zadania,
• źródła informacji,
• harmonogram konsultacji,
• terminy wykonania poszczególnych zadań,
• sposób i termin prezentacji,
• kryteria oceny projektu.
Ocena projektu
Ostatecznej ocenie podlega:
1. Sposób i poprawność rozwiązanie problemu - analiza problemu, hipotezy robocze, sposób wykorzystania różnorodnych źródeł informacji, metoda pomiaru i konstrukcja zestawu pomiarowego, wyniki obserwacji, doświadczeń i ich właściwa interpretacja: rzetelność powtarzalność wyników.
2. Przestrzeganie zasad współpracy w grupie, przestrzeganie terminów realizacji zadań cząstkowych i konsultacji.
3. Forma prezentacji i język fizyki (sprawozdanie, artykuł, wystawka, prezentacja np. w programie Power Point).
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakup do laboratorium fizyki dodatkowych pomocy naukowych z działu elektrostatyki i prądu elektrycznego oraz śrub mikrometrycznych.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

W realizacji metody projektu zadania formułowane są w sposób ogólny i nie do końca jednoznaczny. Pozostawiam w ten sposób uczniom dużą swobodę realizacji projektu (to uczniowie decydują o ostatecznym kształcie projektu) i zaprezentowania często innowacyjnych, oryginalnych rozwiązań.
Zadania te składają się z części teoretycznej i zawierają polecenia wykonania części praktycznej. Projekt  realizowany przez grupę uczniów przez dłuższy okres czasu. Uczniowie samodzielnie zbierają potrzebne dane do wykonania projektu, opracowują je ( nie tylko w formie pisemnej), a następnie prezentują innym. Sami decydują o wyborze źródeł informacji i sposobie prezentacji.

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 34 im. Józefa Malewskiego

Adres

Herdera 3, 10-691 Olsztyn

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów