Numer projektu: 821
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Tolkien w kamishibai

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

25 marca obchodzony jest Dzień Czytania Tolkiena - autora takich klasyków literatury jak „Władca Pierścieni” czy „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. Jak zapoznać dzieci i młodzież z jego twórczością w sposób przyjemny i przystępny dla młodego człowieka? My  mamy na to pomysł! Wykorzystamy alternatywną formę czytania, jaką jest kamishibai, czyli inaczej teatr obrazkowy. 
O co nam chodzi? Chcemy, za pomocą pojawiających się w oknie teatrzyku ilustracji, przedstawić historię Bilbo Bagginsa - głównego bohatera lektury obowiązkowej "Hobbit, czyli tam i z powrotem" i zaprezentować ją uczniom klas 4-6 szkoły podstawowej. Sami skonstruujemy teatrzyk, sami napiszemy scenariusz narracyjny na podstawie wspomnianej książki oraz wykonamy potrzebne karty obrazkowe. Będzie to połączenie ilustracji i słowa, z których wyrośnie żywa opowieść. Później, w Dniu Czytania Tolkiena, będzie on jedną z głównych atrakcji.
Dzięki temu projektowi grupa zyska możliwość ekspresji twórczej i niezłe ćwiczenie swojej kreatywności, a także dogłębnie pozna treść książki J.R.R. Tolkiena. Natomiast widzowie naszego kamishibai, oprócz poznania światowego bestselleru, będą mieli okazję zaktywizować swoją wyobraźnię i być może w przyszłości również skorzystać z tej ciekawej sztuki snucia opowieści.
Plan działania

Plan działania

Grupę projektową będzie stanowić siedem uczennic klasy 8 uczęszczających na koło polonistyczne. Podczas cotygodniowych spotkań będą miały za zadanie:
1. Dostosować treść lektury J.R.R. Tolkiena "Hobbit, czyli tam i z powrotem" do formy jej przedstawienia, czyli stworzyć 15-20 minutowy scenariusz przedstawiający kolejne przygody Bilbo Bagginsa w oparciu o książkę.
2. Zbudować z kartonu skrzynkę teatrzyku wzorowaną na tradycyjnym japońskim kamishibai i ją odpowiednio ozdobić.
3. Wykonać komplet kart obrazkowych do napisanego przez siebie scenariusza bajki - z jednej strony ilustracja, a z tyłu tekst narratora. 
4. Ułożenie pytań konkursowych dla widzów teatrzyku, które będą odnosiły się do przedstawionej sztuki.
5. 25 marca 2020 roku zorganizować w szkole Dzień Czytania Tolkiena, w czasie którego główną atrakcją będzie przedstawienie sztuki kamishibai na podstawie "Hobbita, czyli tam i z powrotem" oraz przeprowadzenie krótkiego konkursu.
6. Stworzenie relacji z wydarzenia na stronę internetową szkoły oraz do lokalnych mediów.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w Szkole Podstawowej im. Zasłużonych dla Warmii i Mazur w Garbnie przez grupę uczennic klasy 8, które uczęszczają na koło polonistyczne. Przewidywany harmonogram działań:
- grudzień 2019 - przygotowanie scenariusza sztuki na podstawie lektury J.R.R. Tolkiena "Hobbit, czyli tam i z powrotem"
- styczeń 2020 - zbudowanie skrzynki teatru i jej odpowiednia aranżacja
- luty 2020 - wykonanie kart obrazkowych przedstawiających opowiadaną historię
- marzec 2020 - doskonalenie kamishibai i próby
- 25 marca 2020 - zorganizowanie Dnia Czytania Tolkiena dla klas 4-6, autorskie przedstawienie "Hobbit, czyli tam i z powrotem" w wersji kamishibai oraz przeprowadzenie, krótkiego konkursu związanego z przedstawioną sztuką.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będą musieli wnikliwie poznać treść lektury obowiązkowej "Hobbit, czyli tam i z powrotem", a następnie zaadaptować jej treść w formę scenariusza (wybrać najważniejsze wątki i je odpowiednio opisać słownie). Wpłynie to na rozwój kompetencji czytelniczych tych osób, a także będzie elementem doskonalącym ich sprawność poprawnego formułowania tekstu. Prace techniczne - wykonanie skrzynki teatru - i plastyczne - stworzenie własnoręcznych obrazków ilustrujących scenariusz - rozbudzą kreatywność i umożliwią ekspresję twórczą. Natomiast publiczna prezentacja dzieła pozwoli przezwyciężyć tremę i dowartościuje wykonawców projektu. Poza tym będą oni musieli przygotować krótki konkurs dla widzów, do którego ułożą pytania związane z przedstawieniem. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Gdyby udało się nam zdobyć grant, umożliwiłby on nam zakup niezbędnych do wykonania kamishibai materiałów - kartonów, specjalnego kleju, tkaniny, farb, pędzli, pasteli, itp. a pozostałe pieniądze zostaną przeznaczone na organizację Dnia Czytania Tolkiena, np. zakup słodkości jako nagród dla uczestników konkursu związanego z przedstawieniem, wykonanie plakatów promujących wydarzenie. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Dzieci i młodzież niechętnie sięgają po książki. Większość z nich czyta z przymusu lub wcale. Naszym celem jest pokazanie, że lektura stanowi doskonały punkt wyjścia do zabawy, że nie musi być nudna, że może zainspirować do działania. Kamishibai jest wspaniałym pretekstem do aktywnego odbioru dzieła literackiego, stanowi alternatywną formę czytania. Zbudowany przez nas teatr może posłużyć dla innych grup od przedszkola do klas najstarszych, ponieważ kamishibai nie ma granic wiekowych, jest dla każdego. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Mimo fizycznie zamkniętej szkoły i trudnej sytuacji związaną z pandemią, udało nam się stworzyć wirtualny teatrzyk kamishibai. Uczennice, biorące udział w projekcie, wnikliwie poznały treść lektury "Hobbit, czyli tam i z powrotem". Omówiliśmy fabułę książki i wspólnie opracowaliśmy scenariusz teatrzyku. Ustalony został wygląd postaci i stworzone pierwsze projekty bohaterów. Kolejnym etapem było ustalenie ilości slajdów, jakie umieścimy w teatrzyku i co się ma na nich znajdować. Również na tym etapie uczestnicy projektu formułowali pytania dotyczące przedstawianych treści w celu przeprowadzenia konkursu wśród widzów. Wykonano także okolicznościową gazetkę ścienną związaną z obchodami Dnia Czytania Tolkiena. Następnie "Projektanci edukacji" podzielili się slajdami do namalowania i tekstem do czytania. Z uwagi na zaistniałą sytuację z powodu COVID-19, uczennice kończyły prace w swoich domach, pod zdalnym nadzorem opiekuna. Nagrały też za pomocą dyktafonów poszczególne rozdziały. Z uwagi na ograniczoną ilość czasu, zdecydowaliśmy się przedstawić pierwsze osiem rozdziałów, ale na pewno znajdą się w naszej szkole uczniowie, którzy zechcą dokończyć teatr w przyszłym roku szkolnym, w takiej formie jaką pierwotnie zakładaliśmy.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nie spotkały nas większe problemy. Grupa uczniów była bardzo zmotywowana do pracy i chętnie spotykała się by realizować projekt. Wspierała nas dyrekcja, a także pozostali nauczyciele. W związku z czasem izolacji społecznej nastał chwilowy paraliż, jednak szybko pojawił się pomysł, żeby dokończyć projekt zdalnie i wykorzystać w tym celu przestrzeń wirtualną.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki temu projektowi grupa zyskała możliwość ekspresji twórczej i mogła ćwiczyć swoją kreatywność, a przede wszystkim dogłębnie poznała treść książki J.R.R. Tolkiena. Uczennice nauczyły się współpracować i samodzielnie dzielić się obowiązkami. Wykazały się dużą odpowiedzialnością przy realizacji poszczególnych etapów pracy. 
 Natomiast widzowie naszego nietypowego kamishibai, oprócz poznania światowego bestselleru, mieli okazję zaktywizować swoją wyobraźnię i być może w przyszłości, również skorzystać z tej ciekawej sztuki snucia opowieści. Dodatkowo sonda zamieszczona na stronie internetowej szkoły, dotycząca odbioru wirtualnego teatrzyku obrazkowego, pozwoli też sprawdzić na ile dzieło nasze było dla widza zrozumiałe. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

W początkowych planach pojawił się pomysł wystąpienia z teatrzykiem nie tylko w naszej szkole, ale i w bibliotece gminnej, jednak z powodu zaistniałej sytuacji nie jest to możliwe na tę chwilę, więc ciężko powiedzieć jakie korzyści przyniósł projekt dla lokalnej społeczności. Film z teatrzyku jest umieszczony na stronie internetowej naszej szkoły i miejmy nadzieję, że spotka się z ciepłym przyjęciem nie tylko uczniów, ale i mieszkańców naszej gminy.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Kiedy skierowałam to pytanie do uczennic wszystkie opowiedziały, że są dumne ze zgodności w zespole. Współpraca i pomoc „gdy ktoś, np. nie mógł rozczytać tekstu scenariusza, albo nie wiedział jak namalować jakąś scenę i pytał jak inni to robią”. Uczestnicy projektu byli ze sobą w kontakcie i zawsze udzielali sobie konstruktywnego wsparcia. Cieszymy się, że mimo tak trudnej sytuacji i zamknięcia szkół, udało nam się zrealizować chociaż niewielką cząstkę naszego pomysłu 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Wydaje nam się, że ze względu na warunki w jakich przyszło nam ostatecznie realizować projekt, zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby go dokończyć. Jednak wiadomo, że spotkanie z kamishibai na żywo, wśród innych widzów, to nie to samo, co przeżywanie go przed ekranem komputera…
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Przede wszystkim zmienił się termin zakończenia projektu – z założenia mieliśmy świętować w naszej społeczności szkolnej Dzień Czytania Tolkiena, który przypada na 25 marca. Przygotowana była bryła teatrzyku, scenariusz przedstawienia, część kart, ścienna gazetka okolicznościowa, pytania konkursowe dla widzów… Jak grom z jasnego nieba spadła na nas wiadomość o nagłym zamknięciu szkół i bardzo trudnej sytuacji związanej z epidemią. Jednak po chwilowej stagnacji i przeorganizowaniu pracy, postanowiliśmy dokończyć projekt zdalnie. Uczennice otrzymały do domów karty i przybory do malowania slajdów, podzieliły się pracą tak, by każda mogła się wykazać na miarę swoich możliwości. Następnie prace zostały w sposób bezpieczny zebrane przez opiekuna i przeszły kilkudniową kwarantannę. Z pomocą jednego z nauczycieli, został nagrany film prezentujący utworzone karty obrazkowe  wraz z podłożonym do niego tekstem, nagranym przez uczennice. Teatrzyk nie został zaprezentowany publiczności jak to zakładał projekt, ale udostępniliśmy go w postaci filmu, uczniom i wszystkim osobom odwiedzającym stronę szkoły.  
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Kwota została przeznaczona na zakup materiałów do wykonania kart i samego teatrzyku (farby, pędzle, cienkopisy, kredki akrylowe, kartony, papier itp.). Pozostałą część grantu opiekun zdecydował przeznaczyć na nagrody książkowe dla uczestników projektu (uczennice same wybierały pozycje), którzy byli bardzo zaangażowani w powstanie tego projektu od samego pomysłu.
Filmy

Filmy

https://youtu.be/x7OcoQNb9pc

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Zasłużonych dla Warmii i Mazur

Adres

Garbno 36, 11-430 Korsze

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów