Numer projektu: 1110
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Odkrywamy tajemnice poligonu rakietowego V-2 Heidekraut w Wierzchucinie.

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nasze zadanie -  poznanie i rozpropagowanie jednego z najważniejszych i najbardziej tajemniczych epizodów II wojny światowej w Borach Tucholskich.
  1.  Odkrywamy tajemnice poligonu rakietowegoV-2 Heidekraut w Wierzchucinie.
Główny cel działań:
Rozwikłanie zagadek związanych z historią poligonu i opracowanie pakietu materiałów edukacyjno-promocyjnych.
 

W skład pakietu wchodzić będą: 
  • kanał historyczny telewizji szkolnej  na platformie edukacyjnej województwa kujawsko-pomorskiego - www.edupolis.pl
  • gra terenowa na szklaku turystycznym  "Poligon Heidekraut"
  • strona internetowa
  • materiały promocyjne - gazetka, ulotka.
  • materiały wzbogacą zasoby lokalne oraz zasoby  kujawsko-pomorskiej platformy edukacyjnej  www.edupolis.pl
Dodatkowo:
Zorganizujemy wycieczkę do EXPLOSEUM – Centrum techniki wojennej DAG Fabrik Bromberg (powiązana z poligonem) 
W efekcie działań grupy projektowej zamierzamy:
  • dzięki możliwościom jakie stwarza portal www.edupolis.pl planujemy uruchomić kanał historyczny telewizji szkolnej, prezentowane byłyby tam relacje świadków, filmy  edukacyjne przygotowane przez uczniów o poligonie, relacje z wydarzeń, które mają miejsce na terenie poligonu, promocja projektu  "Odkrywamy tajemnice poligonu rakietowegoV-2 Heidekraut  w Wierzchucinie"
  • opracować grę terenową "Wywiad AK -                      w poszukiwaniu tajnego poligonu"   gra wpisana  w istniejący już szklak turystyczny "Poligon Heidekraut"
  • powstanie strony internetowej  www.heidekrautwierzucin.edupolis.pl strona prezentować będzie aktualny stan badań nad poligonem, relacje i fotorelacje z wydarzeń              i podejmowanych działań, ciekawostki, mapy, promocję projektu "Odkrywamy tajemnice poligonu rakietowegoV-2 Heidekraut w Wierzchucinie"
  • przygotowanie promocyjnej ulotki turystycznej      o poligonie "Zostań odkrywcą poligonu" oraz gazetki podsumowująca projekt  "Odkrywamy tajemnice poligonu rakietowegoV-2 Heidekraut     w Wierzchucinie" - "Wieści z poligonu Heidekraut -Wrzos"
  • prezentacja osiągnięć projektu w czasie obchodów "Dnia Dziecka".
Plan działania

Plan działania

Nasz plan:
  1. W celu wykonania zaplanowanych działań zamierzamy powołać grupę projektową "Heiderkaut" odpowiedzialną za realizację projektu.  Następnie dokonamy analizy SWAT i na podstawie uzyskanych informacji dokonamy podziału na zespoły problemowe przypisane do poszczególnych zadań projektu. Ustalenie zasad współpracy, przepływu informacji, konsultacji z koordynatorem.
  2. Spotkanie edukacyjne z Panem Bartoszem Puchowskim wiceprezesem Stowarzyszenia Na Rzecz Ocalenia Śladów Przeszłości w Gminie Cekcyn "Światło", pomysłodawcą i organizatorem inscenizacji historycznych na poligonie Heidekreaut w Wierzchucinie oraz organizatorem badań historycznych poligonu, założycielem grupy rekonstrukcyjnej GRH Jedliny 102. Uczniowie uzyskają wiedzę na temat aktualnego stanu badań, możliwości wyboru nowych kierunków oraz możliwości wsparcia ze strony stowarzyszenia.
  3. Zebranie grup problemowych, wybór liderów, ustalenie harmonogramu działań.
  4. Promocja projektu w środowisku lokalnym 
  5. Wycieczka na teren poligonu, zajęcia terenowe.
  6. Żywa lekcja historii z grupą rekonstrukcyjną GRH Jedliny 102(oddział Armii Krajowej).
  7. Praca zespołów problemowych, realizacja zaplanowanych zadań.
  8. Systematyczne prezentowanie zrealizowanych elementów projektu, ewaluacja.
  9. Wycieczka do EXPLOSEUM – Centrum techniki wojennej DAG Fabrik Bromberg.
  10. Zajęcia w Muzeum Borów Tucholskich w Tucholi.
  11. Posumowanie projektu.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt zrealizujemy na terenie gminy Cekcyn, ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości należących do obwodu szkolnego Szkoły Podstawowej w Zielonce.
Czas realizacji projektu:
7.01.2020 r. - 1.06.2020 r.


Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Zadania uczniów, zakres odpowiedzialności oraz nowe umiejętności:
  • Utworzenie kanału historycznego telewizji szkolnej oraz materiałów multimedialnych  na platformie edukacyjnej województwa kujawsko-pomorskiego - www.edupolis.pl
- produkcja filmów: relacje świadków, reportaże,
nowe umiejętności: obsługa sprzętu filmowego, montaż i obróbka cyfrowa materiałów, przygotowanie wywiadu,  odpowiedzialność, terminowość, współpraca w zespole
  • Opracowanie gry terenowej na szklaku turystycznym  "Poligon Heidekraut"
- nowe umiejętności: twórcze myślenie, orientacja w terenie, redagowanie tekstu, odpowiedzialność, terminowość, współpraca w zespole
  • Przygotowanie strony internetowej - www.heidekrautwierzchucin.edupolis.pl
- nowe umiejętności: tworzenie i pozycjonowanie stron www, umieszczanie materiałów na stronach www, obróbka cyfrowa zdjęć, filmów, odpowiedzialność, terminowość
  • Przygotowanie promocyjnej ulotki turystycznej      o poligonie "Zostań odkrywcą poligonu" oraz gazetki "Wieści z poligonu Heidekraut -Wrzos"
- nowe umiejętności:  redagowanie i składanie tekstu, obróbka cyfrowa zdjęć, odpowiedzialność, terminowość, współpraca w zespole.
  • Prezentacja osiągnięć projektu w czasie obchodów "Dnia Dziecka".
- nowe umiejętności: współpraca w zespole, odpowiedzialność, terminowość, organizacja pracy.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Jeżeli uda nam się zdobyć grant pieniądze przeznaczymy na:
  • zakup mikrofonu niezbędnego do przygotowania nagrań do szkolnej telewizji i nagrywania relacji świadków(w zasobach własnych posiadamy, kamerę, statyw, dyktafon)
  • dofinansowanie wycieczki do EXPLOSEUM – Centrum techniki wojennej DAG Fabrik Bromberg oraz zajęć w Muzeum Borów Tucholskich w Tucholi.
  • sfinansowanie wydruku promocyjnych ulotek turystycznych o poligonie oraz gazetki podsumowującej projekt.
  • zakup elementów gry terenowej.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Mówią Bory Tucholskie są daleko. To prawda, ale nasz projekt sprawi, że nikt nie będzie się nudził        i wróci jeszcze wiele razy...
Nasz pomysł ucieka od utartych ścieżek                      i standardowego myślenia:
  • Pozwala ocalić od zapomnienia ludzi, miejsca oraz niezwykłą historię poligonu rakietowego V-2 w naszej "małej ojczyźnie".
  • Inspiruje i zachęca do poszukiwań i pozwala na przeżycie czegoś wyjątkowego. 
  • Daje uczniom możliwość realizacji swoich pasji oraz pozwala nabyć nowe umiejętności w różnych dziedzinach
  • Pokazuje, że Internet i nowoczesne multimedia nie muszą zniewalać człowieka, a są niezwykłym narzędziem do bycia twórczym.
  • Integruje społeczność lokalną i łączy pokolenia.
  • Wypracowane przez nas materiały będą wyjątkowe i niepowtarzalne. Wzbogacą wiedzę na temat poligonu, uatrakcyjnią zasoby lokalnych organizacji. Nasza praca przyczyni się do poszerzenia wiedzy, promocji ciekawego miejsca na historycznej mapie Polski.
  • Efekty naszej pracy będą wyjątkowe, zupełnie nowe.
  • Zaangażujemy  do współpracy wielu ludzi,              a instytucje i organizacje pozarządowe udzielą nam wsparcia:
Stowarzyszenie na Rzecz Ocalenia Śladów Przeszłości w Gminie Cekcyn "ŚWIATŁO:
- Grupę Rekonstrukcji Historycznej Jedliny 102
- Nadleśnictwo Zamrzenica
- Nadleśnictwo Trzebciny
- Muzeum Borów Tucholskich w Tucholi.
Opis realizacji

Opis realizacji

 Przygotowaliśmy blog dotyczący projektu na platformie edukacyjnej edupolis.pl. Uczniowie umieszczają tam ciekawostki na temat  poligonu Heidekraut. Udostępniają przydatne linki,  pytania w postaci ankiety/quizu. Przygotowaliśmy  wirtualną wycieczkę po fabryce EXPLOSEUM – Centrum techniki wojennej DAG Fabrik Bromberg.  Druga wirtualna wycieczka  dotyczy, szlaku turystycznego związanego z poligonem Heidekraut(ścieżka przygotowana przez Stowarzyszenie "Światło) Prezentacja umieszczona została na naszym blogu. Udało się nam zaprojektować i wykonać zestaw pamiątek i pomocy dydaktycznych związanych z poligonem. Dzięki projektowi temat  poligonu został rozpropagowany w społeczności szkolnej i lokalnej. Oprócz grupy projektowej udało się nam także zainspirować uczniów klas młodszych. Dzięki przeprowadzonym lekcjom przygotowali wirtualne plakaty o poligonie.



Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

 Największym problemem okazało się pojawienie epidemii Koronawirusa Covid -19. Zmiana funkcjonowania szkół, obostrzenia, które zostały wprowadzone spowodowały, że realizacja zaplanowanych działań stała się niemożliwa. Przewidywaliśmy w projekcie dużo spotkań bezpośrednich, pracy terenowej, która zaplanowana była na wiosnę 2020 r. Nie udało się przenieść zadań do formy on-line.
Problemy związane były z dostępem do szybkiego internetu, odpowiedniego sprzętu i oprogramowania po stronie uczniów. Narzędzia do wspólnego działania on-line okazały się zbyt wymagające i większość uczniów nie mogłaby brać udziału w zajęciach. W czasie kwarantanny nie funkcjonowały także punkty poligraficzne czego efektem są opóźnienia w przekazaniu zaprojektowanych pamiątek..


Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie dzięki realizacji projektu nauczyli się odpowiedzialności za, terminowości, współpracy w zespole. Ponad to rozwinęli  twórcze myślenie,  redagowanie tekstu,  umieszczanie materiałów na blogu projektu. Projekt pozwolił także na rozwijanie pasji uczniów.


Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt ożywił dyskusje  na temat poligonu Heifekraut w społeczności lokalnej. Dzięki zaangażowaniu uczniów szczególnie w ich rodzinach przybliżono historię poligonu. Miejsca związane z obecnością V2 zaczęły funkcjonować w świadomości. Odwiedzano miejsca  wiązane z  poligonem. Udało się określić wstępnie osoby, z którymi można przeprowadzić wywiady. Społeczność zintegrowała się wokół projektu.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że mimo trudności, które się pojawiły  nie zrezygnowaliśmy z realizacji projektu. Udało się nam dokonać zmian i na ile było to możliwe pracować w nowych warunkach. Przygotowane przez nas pamiątki i pomoce, będą pierwszymi związanymi z poligonem Heidekraut materiałami. Będzie z nich korzystać społeczność szkolna, jak i Stowarzyszenie "Światło". 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Zaplanowalibyśmy większa ilość spotkań w szkole z osobami prowadzącymi badania na terenie poligonu. Zorganizowalibyśmy warsztaty związane z przygotowywaniem materiałów multimedialnych. Dobrym rozwiązaniem byłoby przeprowadzenie przed przystąpieniem do realizacji projektu wstępnej analizy umiejętności uczniów, posiadanych zasobów sprzętowych. Ważny jest także wybór odpowiednich liderów zespołów tak aby uczniowie byli bardziej samodzielni. Większe zaangażowanie mediów lokalnych i wykorzystanie portali społecznościowych do propagowania podejmowanych działań.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Pierwszym elementem, z którego musieliśmy zrezygnować to wycieczka do EXPLOSEUM – Centrum techniki wojennej DAG Fabrik Bromberg. Przygotowaliśmy jednak wirtualną wycieczkę po fabryce, którą umieściliśmy na blogu naszego projektu. Uczniowie mieli także ograniczone możliwości poruszania się po terenie, spotykania się grupach.  Dlatego też nie mamy pełnej przygotowanej pełnej gry terenowe, tylko wirtualną wycieczkę po szlaku w formie prezentacji umieszczonej na naszym blogu. Jeżeli chodzi o przygotowanie strony internetowej napotkaliśmy na trudności z łączniem się przez internet, dostępnością uczniów do programów komputerowych i jakości sprzętu IT. Nie mogliśmy także w pełni wykorzystać możliwości platformy edukacyjnej  www.edupolis.pl  Mimo tego uczniowie przygotowywali blog tematyczny i umieszczali tam materiały, ankiety, ciekawostki. Nie udało się wykonać filmów  z wywiadami  ze świadkami  historii. Nie mogliśmy także przeprowadzić wywiadów ze świadkami historii i przygotować filmy. Nie było także możliwości przygotowania festynu z okazji dnia dziecka.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pieniądze zostały wydane na przygotowanie zestawu pomocy dydaktycznych i pamiątek z poligonu Heidekraut:
- puzzle
- karty do gry
- notesy, długopisy
- smycze 
- zakładki do książek
- kalendarzyki 

Szkoła

Szkoła Podstawowa w Zielonce

Adres

Zielonka 27, 89-505 Zielonka

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów