Numer projektu: 276
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Szkolne SPA

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Szkoła Podstawowa nr 2 w Słupnie utworzyła w tym roku klasę VII o profilu biologiczno-chemicznym. Uczniowie wybierający ten profil wykazali zainteresowanie naukami przyrodniczymi i chęć rozwoju swojej wiedzy. Głównym celem projektu jest przeprowadzenie cyklu 4 warsztatów kosmetycznych w klasie VII. Podczas każdego spotkania uczniowie wykonywaliby inny kosmetyk (mydło, krem, szampon oraz kula musująca) oraz poznawaliby tajniki kosmetologii. Warsztaty byłby okazją do zrozumienia zasady działania kosmetyków, zwrócenia uwagi na ich skład oraz pokazania procesu wytwarzania kosmetyków od strony technologicznej. Istotny jest również kontekst doboru tematu: szkoła mieści się w sąsiedztwie znanej firmy kosmetycznej, którą chcielibyśmy odwiedzić i poszerzyć swoją wiedzę na temat produkcji kosmetyków takich jak kremy, pasty do zębów itp. 
Finałem naszych działań byłoby zorganizowanie Charytatywnego Kiermaszu Kosmetyków Naturalnych, podczas którego uczniowie sprzedawaliby wyroby własne oraz dzielili się swoją wiedzą z uczniami, nauczycielami i rodzicami odwiedzającymi naszą szkołę. 
Plan działania

Plan działania

Etap I - Wyszukanie odpowiednich receptur na cztery kosmetyki: mydła, kremu, szamponu i kuli kąpielowej oraz sporządzenie kosztorysu
Etap II - Przeprowadzenie cyklu czterech warsztatów. Każdy dwugodzinny warsztat poświęcony będzie na jeden kosmetyk. Uczniowie będą postępować zgodnie z recepturą zapisaną w dzienniku laboratoryjnym, w efekcie czego otrzymają kosmetyk, który będą mogli przetestować w domu. Ponadto podczas zajęć będą poruszane pojęcia i zagadnienia powiązane z głównym celem zajęć m.in.: napięcie powierzchniowe wody, emulsje w/o oraz o/w, właściwości tłuszczy, mechanizm mycia brudu, otrzymywanie i właściwości CO2, budowa i choroby skóry.
Etap III - Wycieczka do zaprzyjaźnionej firmy kosmetycznej w celu poznania procesu otrzymywania kremów od strony technologicznej.
Etap IV - Promocja działań poprzez organizację Charytatywnego Kiermaszu Naturalnych Kosmetyków dla uczniów, nauczycieli i rodziców odwiedzających szkołę. Uczniowie przez cały dzień będą prowadzić stoisko z wyrobami własnymi  w holu głównym szkoły oraz odpowiadać na pytania dotyczące składników kosmetyków i ich metod wytwarzania. Cały dochód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na cel charytatywny ustalony przez uczniów. 

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany w Szkole Podstawowej nr 2 w Słupnie w roku szkolnym 2019/2020
Etap I zostanie przeprowadzony w styczniu, tuż po ogłoszeniu wyników konkursu.
W ciągu 2 tygodni od otrzymania grantu zostaną zakupione wszystkie składniki i sprzęt do realizacji zadania, tak by po feriach zimowych przystąpić do realizacji głównego etapu projektu, czyli warsztatów.
Etap II zostanie zrealizowany w marcu.
Etap III, czyli wycieczka zorganizowana zostanie w porozumieniu z przedsiębiorstwem, wstępnie zaplanowana na kwiecień.
Kiermasz Charytatywny, czyli Etap IV, zostanie zorganizowany w ostatnim tygodniu kwietnia. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą odpowiedzialni za:
- wyszukanie receptur na kosmetyki naturalne;
- sporządzania kosztorysu na podstawie receptur;
- aktywne uczestnictwo w warsztatach;
- ustalenie na co przeznaczą pieniądze z kiermaszu charytatywnego;
- organizację kiermaszu charytatywnego;
- wykonanie plakatów i ogłoszeń promocyjnych kiermasz.

Dzięki tym działanim uczniowie:
- nauczą się wyszukiwać informacje w Internecie; 
- nauczą się sporządzać kosztorys uwzględniający realne ceny ze sklepów internetowych oraz ilości otrzymanych produktów, 
- zdobędą wiedzę na temat składników kosmetycznych: na co zwracać uwagę przy doborze kosmetyków oraz poznają mechanizm działania kosmetyków;
- dzięki wycieczce do firmy kosmetycznej dowiedzą się jak wygląda technologia wytwarzania kosmetyków i czym różni się od metod zastosowanych podczas warsztatów;
- nauczą się technik otrzymywania kosmetyków;
- będą doskonalić umiejętności dyskusji, pracy w grupie i organizacji wydarzenia szkolnego. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostałby przeznaczony na surowców kosmetycznych do wykonania 4 podstawowych kosmetyków: tłuszczy i składników mineralnych oraz opakowań kosmetycznych.  
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Szkoła znajduje się w pobliżu dużej firmy kosmetycznej, która zatrudnia sporo osób z otoczenia uczniów. Poprzez realizację projektu, uczniowie dowiedzieliby na czym polega praca ich bliskich,  jak można rozwijać się zawodowo w ich miejscu zamieszkania. Ponadto zdobyliby wiedzę o działaniu kosmetyków i ich właściwościach, po to by móc wykorzystać tę wiedzę i świadomie wybierać odpowiednie kosmetyki do pielęgnacji skóry.  
Opis realizacji

Opis realizacji

Projekt „Szkolne SPA” zakładał wykonanie serii warsztatów podczas których uczniowie samodzielnie przygotują naturalne kosmetyki: prawdziwe mydło, szampon, krem do twarzy oraz kule musujące do kąpieli. Kosmetyki miały być wytworzone w możliwie największej ilości, by uczniowie mogli sprzedać je na kiermaszu charytatywnym.

Ponadto planowaliśmy wycieczkę do pobliskiej fabryki kosmetyków, by przyjrzeć się z bliska technologicznym rozwiązaniom przy produkcji kremów. 

Z powodu nadejścia epidemii i czasowego zamknięcia szkół nie udało nam się zrealizować projektu w zakładanej formie. 
Udało nam się zrealizować zgodnie z planem:
  •  znalezienie receptur na cztery różne kosmetyki: kule musujące, mydło, szampon i krem;
  •  oszacowanie ilości potrzebnych surowców kosmetycznych i złożenie zamówienia (uczniowie dokonali szacunków, ja złożyłam zamówienie wg tego co od nich otrzymałam);
  •  wykonanie jednego warsztatu kosmetycznego, podczas którego wykonaliśmy kule musujące oraz badaliśmy właściwości dwutlenku węgla, który powstawał podczas rozpuszczania się kuli w wodzie;

Po zamknięciu szkół udało nam się zmodyfikować projekt, w związku z czym wykonaliśmy:
  • doświadczenie polegające na badaniu odczynu środków czyszczących znajdujących się w domu;
  • kurs on-line wiedzy o kosmetykach;
  • najprostszy krem czyli majonez, dzięki któremu uczniowie dowiedzieli z czego skład się krem i jaką rolę pełnią emulgatory;
  • ankietę na koniec projektu. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Pierwsze wyzwanie przyszło niespodziewanie i to ze strony, której kompletnie się nie spodziewałam. Moim zamysłem było to, że uczniowie sami wymyślą cel, na który będziemy zbierać pieniądze zarobione na kiermaszu kosmetyków naturalnych. Wyszłam z założenia, że pieniądze mają być oddane szczerze i z przekonaniem, a tylko wtedy tak się stanie, gdy to będzie cel uczniów, a nie mój.

Na godzinie wychowawczej zrobiliśmy sobie burzę mózgów, która miała na celu wyłonienie kilku koncepcji, na co można oddać pieniądze. W tym miejscu muszę powiedzieć, że bardzo wartościowym narzędziem do tego celu jest zastosowanie chmury wyrazów wyświetlanej na ekranie, którą kreują w czasie rzeczywistym uczniowie za pomocą smartfonów. Pomaga to w spontanicznej dyskusji, ponieważ wszyscy uczestnicy widzą wszystkie, niespreparowane dane. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że młodzież nie ma zbyt dużego pojęcia o tym, w jaki sposób można pomagać. Świadczą o tym pomysły jakie początkowo pojawiały się na ekranie rzutnika. Uczniowie wpadali na pomysł, by wyremontować dom biednej rodzinie, wpłacić całą uzbieraną kwotę na palącą się Australię lub po prostu do dowolnej fundacji (nie podali nazwy).

Przyznam, że dla mnie – nauczyciela chemii,  większym wyzwaniem była próba wytłumaczenia czym jest wartościowa pomoc niż wykonanie warsztatów z dziedziny, w której czuję się dobrze.
Poprzez nasze cotygodniowe spotkania na godzinach wychowawczych starałam się pokazywać uczniom różne oblicza pomocy i wytłumaczyć, że pomoc może mieć różną wartość, a wartość tej pomocy nie jest uzależniona od pieniędzy, a tego jak celnie określimy potrzeby drugiej strony. W tym celu symulowaliśmy różne sytuacje, odgrywaliśmy scenki, by wczuć się w emocje potrzebujących. Po kilku tygodniach na nowo wróciliśmy do tematu naszej pomocy i wtedy uczniowie w zgodzie zdecydowali, że chcą przeznaczyć pieniądze na lokalne schronisko „Serce dla zwierząt”. Podparli swoją decyzję solidnymi argumentami np. byli świadomi, tego, że uzbierana suma nie będzie zbyt wysoka, więc dobrze, jeżeli w całości będzie wydana na coś konkretnego jak na przykład karma dla psów.  Ponadto chcieli, by miejsce pomocy było zlokalizowane blisko, by można było odwiedzić zwierzaki.

Drugim wyzwaniem
były problemy z dostarczeniem surowców kosmetycznych na czas. Niestety z powodów braku towaru w magazynie, czas dostarczenia przesyłki nieznacznie się wydłużył i paczka przyszła po planowanym terminie pierwszych warsztatów. Zdecydowałam jednak, że warsztaty się odbędą bez zmian w harmonogramie. Na pierwszych warsztatach zaplanowałam wykonywanie kul musujących, które można wykonać z odczynników znajdujących się w pracowni chemicznej. Postanowiłam zmodyfikować recepturę tak, by wykorzystać to co mamy dostępne w szkole, po to by zdążyć z całym projektem w terminie. To był strzał w dziesiątkę, kule wyszły wspaniale, i nawet lepiej niż w pierwotnym przepisie, ponieważ dodaliśmy również kolorowych barwników, dzięki czemu uczniowie mogli nadawać swoim kulom (które w międzyczasie zmieniły kształt na muffiny, ponieważ formy do kul również były w spóźnionej paczce) nie tylko zapach ale i kolor. 

Trzecim i największym wyzwaniem było nadejście epidemii i zamknięcie szkół. Długo zastanawiałam się w jaki sposób kontynuować projekt. Organizacja kiermaszu nie wchodziła w grę, ponieważ nikt nie wiedział czy (i kiedy) wrócimy do szkół. Kosmetyki naturalne nie posiadają konserwantów, więc ich termin przydatności jest bardzo ograniczony. W związku z tym postanowiłam odłożyć realizację warsztatów na przyszły rok szkolny, wykorzystując do tego zakupione już surowce kosmetyczne. Natomiast z uczniami przeprowadziłam kurs wiedzy o kosmetykach w formie on-line, gdzie dodatkowo uczniowie przeprowadzali własne doświadczenia chemiczne ze składników, które można znaleźć w każdym domu. 

 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Z perspektywy nauczyciela sądzę, że uczniowie nauczyli się szukania informacji. Pierwszym zadaniem jakie przed nimi postawiłam było znalezienie receptury na zadany kosmetyk. Jednym ograniczeniem było to, by receptura była mało skomplikowana. Uczniowie pracowali w grupach i moim zdaniem wywiązali się z zadania wzorowo. Korzystali z zasobów Internetu, przeczesywali strony internetowe poświęcone naturalnym kosmetykom, dyskutowali w swoich grupach  i mimochodem pochłaniali coraz więcej informacji. 
Z całą pewnością wzrosła w nich świadomość tego jak działają kosmetyki, w szczególności kule musujące, mydła i kremy oraz które ze składników są wartościowe, a które nie. Jednym słowem stali się świadomymi konsumentami.

A oto co napisała jedna z uczennic w ankiecie przeprowadzonej na koniec projektu: „Dzięki realizacji tego projektu, nauczyliśmy się w jaki sposób powstają produkty kosmetyczne. Mogliśmy zauważyć jakie składniki ze sobą reagują i jak niesamowity efekt tworzą. Niektóre z wykonanych przez nas prac nie były zbyt proste, lecz to właśnie pozwoliło nam zrozumieć jak ciężko jest wykonać dane produkty kosmetyczne.”

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Celem projektu było zorganizowanie kiermaszu charytatywnego, na którym sprzedawane byłby wykonane przez uczniów kosmetyki. Z wiadomych względów nie doszło do realizacji tego zadania, jednak w projekt udało się zaangażować również rodziców uczniów. Jedna z mam przyniosła opakowania na kremy oraz samoprzylepne etykiety. Rodzice pomagali również w wykonaniu doświadczeń w domu i czuwali nad bezpieczeństwem.  Na potrzeby projektu stworzyłam stronę internetową z dokładną instrukcją do atrakcyjnego doświadczenia, polegającego na badaniu odczynu pH za pomocą naparu z czerwonej kapusty. Ostatecznie udostępniłam stronę wszystkim uczniom w szkole i ich rodzicom, by mogli wspólnie poeksperymentować w domu.

Link do strony z doświadczeniem:
https://sway.office.com/2PZ2KHSkDcrDlDKH?ref=Link

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako nauczyciel i wychowawca jestem dumna z tego, jak rozwinęła się u moich uczniów świadomość i umiejętność niesienia pomocy. Wbrew pozorom jest to kompetencja, której też trzeba się nauczyć. W naszym przypadku działo się to przy okazji omawiania organizacji kiermaszu charytatywnego. Początkowo uczniowie nie mieli świadomości tego, w jaki sposób środki zebrane podczas zbiórki, mógłby komuś realnie pomóc. Proces uczenia się świadomego pomagania, trwał u nas kilka tygodni. W tym czasie symulowaliśmy różnego rodzaju sytuacje, wczuwaliśmy się w osoby potrzebujące, oraz te, które mogą pomagać. Dyskutowaliśmy o różnych metodach niesienia pomocy, by finalnie potrafić rzeczowo dyskutować o tym, na jaki cel przeznaczymy pieniądze. 

Inną sytuacją, która mnie zachwyciła, było wspólne planowanie zakupów. Nasz projekt został wyróżniony grantem w wysokości 1000 złotych. Całą kwotę zamierzaliśmy przeznaczyć na składniki kosmetyków oraz niezbędne akcesoria. Na jednym z warsztatów podzieliłam uczniów na 4 grupy. Każda grupa była odpowiedzialna za inny kosmetyk. Zleciłam uczniom, by samodzielnie wyszukali recepturę na wykonanie kosmetyku oraz zamówili składniki mieszcząc się w kwocie 200 złotych. Ponadto mieli za zadanie oszacować ile porcji finalnego produktu uzyskamy. Było to zadanie bardzo ambitne, przypominające pracę prawdziwego technologa, a uczniowie uporali się z zadaniem w niecałe 2 godziny. Po tym czasie otrzymałam od każdej z grup, gotową listę składników, które miałam zakupić w opisanych sklepach internetowych, w raz z zaznaczonymi ilościami. Ujęło mnie dodatkowo to, że uczniowie po pewnym czasie zaczęli współpracować międzygrupowo i wspólnie zamawiali składniki, które powtarzały się w kilku grupach, tak by wyszło bardziej ekonomicznie. 
 
Jestem też dumna z siebie, że pomimo przeciwności udało mi się tak pokierować projektem, by nie stał się żmudnym obowiązkiem dla uczniów. Przez te pół roku projekt nie schodził nam na boczny tor, uczniowie byli bardzo zaangażowani w proces wykonywania kosmetyków, ale również w doświadczenia domowe.  

Uczniowie natomiast odpowiedzieli mi w ankiecie tak: „Jesteśmy dumni z samego faktu, iż mieliśmy okazję pracować nad tak ciekawymi projektami. W trakcie tworzenia tych produktów, mogliśmy poczuć się jak w laboratorium kosmetycznym. Pozwoliło nam to dać zarys prawdziwej pracy na takim stanowisku, przez co odczuwaliśmy pewnego rodzaju dumę.”
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Projekt był mocno uzależniony od miejsca. Zależało nam na wykorzystaniu naszej nowej pracowni biologiczno-chemicznej. Jednak mając doświadczenia z tego roku, dużo łatwiej byłoby realizować pomysł oparty na pracy własnej uczestników. Wtedy bez względu na to co dzieje się  w szkole, uczniowie dalej mogliby go realizować w domu. 

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Nasz projekt uległ wielu modyfikacjom spowodowanym  wprowadzeniem nauki zdalnej.

Przede wszystkim nie przeprowadziliśmy 3 z zaplanowanych 4 warsztatów kosmetycznych oraz nie odwiedziliśmy firmy kosmetycznej. Nie zorganizowaliśmy również kiermaszu charytatywnego, z którego dochód byłby przeznaczony na schronisko dla zwierząt. 

W zamian za to zorganizowałam kurs z wiedzy o kosmetykach składający się z kilku części. Kurs miał formę hybrydową tzn. uczniowie wykonywali  doświadczania chemiczne w domu, a następnie ja tworzyłam prezentację multimedialną, w którą wklejałam zdjęcia przesłane przez uczniów. Podczas lekcji wspólnie omawialiśmy zaobserwowane zjawiska oraz zachęcałam do wyciągania wniosków, a następnie wplatałam w to wiedzę o kosmetykach. 

Pierwszym jego etapem było stworzenie strony typu landing page, na której umieściłam instrukcję do wykonania doświadczenia polegającego na badaniu odczynu środków czystości znalezionych domach za pomocą naparu z czerwonej kapusty. Po wykonaniu tego zadania, wspólnie omówiliśmy sobie wyniki tego zadania, dzieliliśmy się obserwacjami i wyjaśniłam uczniom, dlaczego pH środków czystości jest tak różne i od czego ono zależy.

Nasze kolejne spotkanie dotyczyło mydła. Przedstawiałam metody otrzymywania mydła, opowiedziałam o jego właściwościach nawiązując do doświadczenia wykonanego przez z uczniów oraz przedstawiłam mechanizm mycia brudu. Uczniowie dowiedzieli się dlaczego tak ważne jest mycie rąk wodą z mydłem, co w czasach epidemii miało dodatkowe znaczenie. 

Do trzeciego spotkania potrzebowałam… majonezu, więc poprosiłam uczniów o wykonanie tej potrawy samodzielnie z żółtek i oleju oraz pokazanie efektów swojej pracy na zdjęciach.
Wykonanie majonezu było pretekstem do kolejnej lekcji tym razem dotyczącej kremów. Majonez jest najprostszym kremem, który można wykonać w warunkach domowych. Podczas lekcji opowiedziałam o emulgatorach, które odpowiadają za mieszanie się fazy olejowej i wodnej oraz powiedziałam na co zwracać uwagę przy wyborze kremu dla siebie. 
Ostatnim, podsumowującym krokiem było stworzenie ankiety on-line, w której zapytałam uczniów o to jak oceniają nasz wspólny projekt. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pieniądze z grantu wykorzystaliśmy na surowce kosmetyczne takie jak oleje i wyciągi roślinne, naturalne emulgatory czy konserwanty oraz opakowania kosmetyczne jak małe buteleczki na szampony, czy woreczki celofanowe na mydełka. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 2 im. M. Chełmońskiej-Szczepankowskiej w Słupnie

Adres

Szkolna 3, 05-250 Słupno

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów