Numer projektu: 1010
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Gra o rakietę. Szkoła konspiracji.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

W związku z 80. rocznicą wybuchu wojny oraz powołaniem do życia organizacji będących zaczynem Polskiego Państwa Podziemnego chcemy przybliżyć uczniom działalność uczestników konspiracji. Jednym z najważniejszych  wyczynów podczas II wojny światowej było przekazanie Anglikom V2. Projekt zakłada przeprowadzenie na terenie szkoły gry w konspirację, której celem jest poznanie podstawowych zasad konspiracji oraz zdobycie wiedzy o niezwykle trudnej i brawurowej akcji dostarczenia aliantom części rakiety V2 oraz wyników badań dokonanych przez polskich naukowców. 
Cel: przedstawienie fenomenu Polskiego Państwa Podziemnego, zapoznanie z zasadami konspiracji oraz sylwetkami uczestników akcji zdobycia planów V2, kształtowanie postaw patriotycznych. 
Plan działania

Plan działania

Projekt będzie realizowany przez chętnych uczniów klas I, II i III.  
Chętni do wzięcia udziału w grze muszą zgłosić się do opiekunów w taki sposób, aby nikt z kolegów nie wiedział, że chcą wziąć udział w projekcie. Młodzież zostanie podzielona na kilka grup: to naukowcy, konspiratorzy, konfidenci, gestapo, grupa techniczna. Konspiratorzy będą mieli za zadanie znaleźć plany V2 oraz elementy rakiety, naukowcy z dostępnych źródeł odtworzą plany rakiety oraz jej części. Konfidenci będą mieli za zadanie rozpoznać konspiratorów oraz donieść do gestapo, gestapo ma uniemożliwić działania konspiratorów. Grupa techniczna stworzy dla uczniów szkoły prezentację multimedialną (zostanie umieszczona na stronie szkoły) oraz wystawę dotyczącą tego jak Polacy rozszyfrowali sekret rakiety V2 oraz schemat Polskiego Państwa Podziemnego, ze szczególnym naciskiem na jego wyjątkowość w skali europejskiej.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Gra będzie przeprowadzona na terenie szkoły. Uczniowie w grudniu 2019- styczniu 2020 roku pod kierunkiem nauczycieli zapoznają się ze strukturami Polskiego Państwa Podziemnego, zasadami konspiracji, kilkoma przykładowymi akcjami naszego podziemia z czasów II wojny oraz z akcją zdobycia planów i części rakiet V2. 
Luty 2020 rok - "Gra o rakietę. Szkoła konspiracji". Gra przewidziana na trzy dni.
Marzec 2020 - stworzenie prezentacji multimedialnej oraz wystawy o zdobyciu planów V2 i Polskim Państwie Podziemnym. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą odpowiedzialni za przygotowanie merytoryczne do wzięcia udziału w grze, poszerzą swoją wiedzę na temat polskiego podziemia oraz jego akcji w czasie II wojny światowej. Nasz projekt wymaga zaangażowania, pobudza do szukania wielu rozwiązań problemów, z którymi się zmierzy młodzież podczas gry, rozwija umiejętność pracy w grupie, pobudza kreatywność, inicjatywę. Uczniowie będą wcielali się w różne role, co pozytywnie wpływa na rozwój umiejętności społecznych.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć na materiały niezbędne do przygotowania gry oraz wystawy o operacji przechwycenia V2 oraz Polskim Państwie Podziemnym.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Polacy w czasie II wojny światowej stworzyli unikatowe w skali europejskiej, a nawet światowej państwo podziemne z pionem wojskowym i cywilnym. Nie zdajemy sobie sprawy z fenomenu tego przedsięwzięcia, dlatego chcielibyśmy tę wiedzę przybliżyć. Jedną w ważniejszych akcji było zdobycie planów V2 i części rakiety, co na pewno miało wpływ na przebieg II wojny światowej. Dzięki Polakom alianci mieli czas na przygotowanie się do obrony przed atakami tej broni. Nasz pomysł "Gra o rakietę. Szkoła konspiracji" poszerza wiedzę uczniów oraz inspiruje do samodzielnego szukania informacji. 

Szkoła

XIV Liceum Ogólnokształcące przy ZSO Nr 1 im. Zb. Herberta

Adres

Radzyńska 5, 20-850 Lublin

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów