Numer projektu: 853
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Ocalić od zapomnienia

Złoty Grant

Złoty Grant

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcielibyśmy wykonać oryginalne tablice, plansze w postaci obrazów, które będą opowiadać o życiu mieszkańców Domu Pomocy Społecznej  i ozdobią ściany pomieszczenia będącego tzw. świetlicą, w której mieszkańcy spędzają wolny czas. Świetlica jest w tej chwili pustą przestrzenią bez dekoracji ściennych i sprawia wrażenie obcej i nieprzyjaznej, choć jest świeżo pomalowana. Jako przyszli graficy chcielibyśmy "pokolorować" tą salę, sprawić by stała się przytulniejsza. 
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy wspólnie z mieszkańcami wybrać ważne dla nich zdjęcia obrazujące różne wydarzenia, w których uczestniczyli na przestrzeni kilku ostatnich lat. Następnie przeniesiemy je do postaci cyfrowej i opracujemy projekty graficzne tablic o wym.70x100 cm, które następnie wydrukujemy i przykleimy na twarde podłoża, gotowe do zawieszenia na ścianę.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pierwszą część projektu wykonamy wspólnie z mieszkańcami Domu - wybór zdjęć to czasochłonna praca. Zależy nam także by zwrócić uwagę na konkretne wydarzenia z ich życia, poznać ich historię. Chcemy na to przeznaczyć cały miesiąc grudzień. Następnie projekty będziemy wykonywać w pracowni komputerowej - zakładamy, że zajmie nam to czas do końca lutego. Druk i nadanie ostatecznej formy wykonanych obrazów oraz zamieszczenie ich w świetlicy zamierzamy ukończyć do końca marca.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

W pierwszej fazie projektu każdy uczeń musi wykazać się umiejętnościami komunikacyjnymi, dyplomatycznymi oraz empatią by spędzony czas z wybranymi mieszkańcami Domu zaowocował wyborem określonej liczby fotografii o zadanych parametrach jakościowych. Następnie każdy z uczestników zmierzy się z wykonaniem spójnego, zgodnego z zasadami kompozycji, graficznego projektu planszy, który należy przygotować do druku zgodnie z zaleceniami technologicznymi. Projekt będzie opracowywany w nowym dla uczestników programie graficznym, którym posługują się profesjonalni graficy. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Otrzymany grant zostałby przeznaczony na dofinansowanie zakupu koniecznego programu graficznego oraz pokrycia kosztów związanych z zakupem materiałów na plansze i ich drukiem.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt przede wszystkim stawia akcent na zbudowanie relacji między osobami starszymi, często samotnymi, zamieszkującymi Dom Pomocy Społecznej w naszym mieście a nastolatkami. Chcemy pokazać, że przepaść pokoleniową można pokonać. Chcemy dać schorowanym ludziom trochę radości w ich trudnej starości. Z drugiej strony młodzi ludzie będą musieli zmierzyć się ze starością, która ich otacza, która także ich czeka, która dziś jest wyjątkowo niemodna, a schyłek życia spychany jest na margines życia społecznego.
Opis realizacji

Opis realizacji

Wykonaliśmy tablice-plansze w postaci obrazów tzw. tablo, które opowiadają o życiu mieszkańców Domu Pomocy Społecznej  na przestrzeni ostatnich 10 lat i zdobią już ściany pomieszczenia będącego tzw. świetlicą, w której mieszkańcy spędzają wolny czas. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym problemem był program graficzny - założenie było takie, że otrzymany grant przeznaczymy na jego zakup. Niestety w I etapie się nie udało. Długo szukaliśmy sposobu rozwiązania problemu. Najpierw skorzystaliśmy z wersji próbnych, darmowych, jednak możliwość korzystania z tych wersji trialowych jest bardzo krótka. Udało nam się w końcu nawiązać współpracę z agencjami reklamowymi, które wspomogły nas wypożyczając laptopy z programem a inne udostępniły nam stanowiska pracy we własnych lokalach, z których mogliśmy skorzystać w soboty o określonych godzinach. Ostatecznie udało nam się doprowadzić do powstania projektów oczekiwanych plansz.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Po pierwsze cierpliwości - praca z osobami starszymi, schorowanymi wymaga dużo czasu. Przeglądanie ogromnej ilości fotografii, słuchanie historii z nimi związanymi trwało bardzo długo. 
Po drugie - elastyczności i woli walki - problem z programami do realizacji projektu był dużym wyzwaniem. Prawie się poddaliśmy. Wykonanie projektów graficznych to bardzo czasochłonny proces, nie zdążyliśmy a w zasadzie byliśmy na początku tej drogi, a wersje próbne nam się zakończyły. Rozpoczął się proces myślenia jak rozwiązać problem nie posiadając żadnych funduszy.  A potem posypały się pomysły:)
Po trzecie - że warto było. Radość osób, na który skierowany był cały pomysł przeszła nasze oczekiwania - łzy w oczach, podziękowania nie mające końca, zachwyt jak "pięknie wyszło"...
Po czwarte - umiejętności obsługi programów graficznych, koniecznych w przygotowaniu projektu graficznego plansz; poznania warunków technologicznych koniecznych w przygotowaniu prac do druku
Po piąte - współpracy z profesjonalistami w zawodzie, z mieszkańcami DPSu, ich pracownikami  

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej poczuli się ważni, mieli wpływ na to jakie wydarzenia chcą utrwalić i do nich wracać spoglądając na ściany pomieszczenia, w którym często przebywają. Zostali zauważeni przez młodych, którzy poświęcili im swój czas, z którymi robili coś razem. Pracownicy DPSu, zwłaszcza terapeuci zapewniali nas wręcz o terapeutycznych aspektach tych spotkań. Widziałam na twarzach uczniów jak to też im dodało skrzydeł. Ten czas spędzony z mieszkańcami DPSu rozpoczął także współpracę z naszą szkołą - mamy w planach koncerty świąteczne, wspólne czytanie, itp. Niestety czas koronawirusa na razie uniemożliwia realizację tych spotkań, jednak na pewno będziemy chcieli kontynuować te pomysły.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Udało nam się pokonać niechęć do obcowania z ludźmi starszymi, zwłaszcza z nieznajomymi. Okazało się, że wspólnie spędzony czas był owocny dla każdej ze stron. Zobaczyliśmy jak szybko społeczeństwo się starzeje, oferty kultury i rozrywki kierowane są do młodych i dojrzałych, a o starych się zapomina. Cieszymy się, że mogliśmy zaproponować zrobienie czegoś fajnego razem z mieszkańcami tego domu. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Należy się dobrze przygotować i mieć alternatywę na wypadek, kiedy nie dostanie się grantu od którego uzależniona jest realizacja projektu. Tylko dzięki dobrej woli okolicznych firm udało nam się sfinalizować projekt. Bez nich zakończylibyśmy na pierwszym etapie - i choć uważamy ten etap za naistotniejszy, bez zakończenia projektu byłby to tylko epizod w życiu mieszkańców, który nie miałby swojego dalszego ciągu. Był taki moment, że chcieliśmy zakończyć realizację projektu właśnie ze względów technicznych. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Nie udało nam się uczestniczyć w zawieszaniu tablic w świetlicy, ze względów technicznych musieliśmy to zostawić pracownikowi technicznemu DPSu.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Nie jesteśmy laureatami I etapu.
Filmy

Filmy

 https://youtu.be/aYxE_SgRX_8

Szkoła

Powiatowy Zespół Szkół Nr 1 im. gen. Józefa Bema w Pszczynie

Adres

Poniatowskiego 2, 43-200 Pszczyna

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów