Numer projektu: 1114
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Odkryj w sobie artystę.

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

          Celem projektu jest wzbogacenie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez bogactwo oddziaływań artystycznych. Rozwijanie percepcji wzrokowej  oraz kreatywności manualnej. Umożliwienie wyrażania siebie, swoich uczuć i stanów emocjonalnych, poprzez ekspresję plastyczną. 
           Chcemy prowadzić zajęcia artystyczne  opierające się na rękodziele artystycznym. Zwieńczeniem projektu będą warsztaty rodzinne na których uczniowie biorący udział w projekcie będą swoją wiedzę i umiejętności przekazywać swoim najbliższym oraz osobom zainteresowanym. Zajęcia będą też miały cel integracyjny bowiem wezmą w nich udział  uczniowie, ich rodziny, nauczyciele. Nastąpi wymiana umiejętności manualnych pomiędzy pokoleniami.
           Zaplanowane w projekcie działania mają w jak największym stopniu zaspokoić potrzeby psychofizyczne uczniów, rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania, umożliwić osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości dziecka.

Plan działania

Plan działania

  • Członkowie grupy projektowej podczas kolejnych spotkań  artystycznych w roku szkolnym 2019/2020 będą zdobywać wiedzę i umiejętności z zakresu technik twórczych(quillingu, scrapbookingu, metody karczocha, malowania na szkle, tworzenia ozdób z filcu, origami, biżuterii w oparciu o makramę).
  •  Każdorazowo po zapoznaniu się z techniką i nabyciu umiejętności członkowie grupy projektowej będą wykonywać pracę w tej technice . Wytworzone zostaną: kartki świąteczne oraz okazjonalne -  metodą quillingu i metodą scrapbookingu, - bombki metodą karczocha, - wianuszki – ozdoby drzwi i okien, - choinki ze stożków, - ozdoby z filcu, - lampiony świąteczne , -bransoletki przy użyciu koralików i sznurka do makramy, jajka ze sznurka jutowego.
  • Uczniowie biorący udział w projekcie będą się uczyć jak współpracować z innymi i jak przekazywać innym zdobytą wiedzę.
  • Następnie zostaną przeprowadzone rodzinne warsztaty rękodzieła przygotowane i przeprowadzone przez uczestników grupy projektowej przy współudziale nauczycieli. Podczas warsztatów zostaną zorganizowane stanowiska pracy, przy których uczestnicy projektu będą przekazywać naszym  gościom instruktarz jak samodzielnie wykonać daną techniką różne ozdoby.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Spotkania artystyczne będą się odbywać w Szkole Podstawowej nr 205 przy ulicy Dąbrówki 1 w Łodzi, co drugi tydzień we wtorki.
Warsztaty dla  uczniów, ich rodzin , nauczycieli i osób chętnych będą miały miejsce w  grudniu 2019 roku i w marcu 2020 roku na terenie szkoły.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy projektu odpowiedzialni będą za :
  • instruktarz, przekazanie wiedzy (technik quillingu, scrapbookingu, metody karczocha, malowania na szkle, ozdób z filcu, origami,  makramy) uczestnikom warsztatów rodzinnych
  • przygotowanie materiałów oraz stoisk warsztatowych
  •  czuwanie nad przebiegiem warsztatów, opiekę nad młodszymi kolegami
  • przygotowanie fotorelacji i sprawozdania z projektu
  • organizację własnego warsztatu pracy podczas zajęć na których zdobywają wiedzę
  • racjonalne gospodarowanie materiałami do wykonywanych prac

Uczestnicy projektu nauczą się:
  • operować  technikami twórczymi
  • wykorzystywać różnorodność materiałów naturalnych w pracach plastycznych
  • samodzielnie projektować i wykonać różnorodne prace
  • dostrzegać walory estetyczne i stosować je w pracy
  • rozwijać umiejętność planowania działań
  • współpracować w grupie, być tolerancyjnymi wobec innych
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Otrzymane pieniądze z grantu przeznaczymy na materiały potrzebne do prowadzenia zajęć artystycznych oraz warsztatów.
Planujemy zakup: 
  • artykułów papierniczych: papiery wizytówkowe,  papiery brokatowe,  paski proste do quillingu,  paski kwiatowe do quillingu,  papiery kolorowe,  kolorowe kartony (duże), kleje,  styropianowe bombki, jajka- styropianowe obwarzanki, styropianowe stożki, papiery szary w rolce,  taśmy dwustronne,  taśmy ozdobne, farby do szkła, pistolety na klej,  klej na gorąco,  brokat,   farby w sprayu,  igły do quillingu, glinę itp.
  • materiałów tekstylnych i krawieckich : wstążki,  koronki,  filc,  dodatki biżuteryjne,  plastikowe oczy,  szpilki,  nożyczki,  wełenki, kordonki itp.
  •  maszyny tnąco-wytłaczającej,wykrojniki świąteczne 
  • innych materiałów: kwiatów, gwiazdy betlejemskiej (materiałowe) i liści,  elementów suszonych roślin,  szklanych słoiczków/szklaneczek do lampionów,  waty, wacików, - patyczków do uszu, .
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

        Uważamy ,że  nasz pomysł jest odpowiedzią na potrzeby, które zasygnalizowali nam nasi uczniowie i ich rodzice.
        Wiele technik rękodzieła zaniknęło i chcemy je przybliżyć . Zauważmy, że ostatnio stało się modne: bycie oryginalnym,  posiadanie przedmiotów ręcznie wykonanych. 
        Uczniowie poprzez udział w zajęciach i warsztatach rozwiną zdolności manualne, które później będą mogli wykorzystać w życiu codziennym (tworząc własnoręcznie prezenty, biżuterie, ozdoby świąteczne, karty) oraz w przyszłej pracy zawodowej. 
       Ważne jest też to, że nasz  projekt stawia na rodzinę. Integruje i zbliża członków rodziny do siebie,  co w dzisiejszych komputerowych, zagonionych czasach jest bardzo ważne.  Finał projektu w postaci warsztatów rodzinnych umożliwi również rodzicom i dziadkom poznanie zainteresowań własnych dzieci i wnuków- spotkają się różne pokolenia.




 
Opis realizacji

Opis realizacji

Realizowaliśmy warsztatowe spotkania ze sztuką odbywające się co dwa tygodnie, gdzie członkowie grupy projektowej (uczniowie) rozwinęli swoją kreatywność manualną.
Do warsztatów na poszczególne spotkania dołączali zainteresowani nauczyciele.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nie napotkaliśmy  większych problemów podczas pierwszej części realizacji projektu.
Dzieci wykazały dużą chęć i zaangażowanie . Ilość osób chętnych  wzrastała z każdymi następnymi zajęciami. Dzięki dużej różnorodności materiałów , które mogliśmy zakupić wygrywając projekt w warsztatach mogły wziąć udział dzieci, których nie stać na prywatny rozwój artystyczny. Bez tej pomocy niestety musielibyśmy ograniczyć liczbę chętnych.  
Dzieci, które mogliśmy przyjąć na warsztaty po otrzymaniu grantu, wiedząc co robili ich poprzednicy , wyrażali chęć nauczenia się od swoich kolegów wcześniej realizowanych technik. Stąd musieliśmy zmierzyć się z wyzwaniem zorganizowania warsztatu, gdzie  uczestnicy zajęć artystycznych (z pierwszego semestru) uczyli swoich nowych kolegów.
 
 Niestety sytuacja epidemiczna jaka zaistniała w Polsce uniemożliwiła nam zakończenie projektu wielkim finałem - warsztatami rodzinnymi. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie na poszczególnych warsztatach mieli możliwość pracy z niespotykanymi na co dzień materiałami i zdobyli wiedzę i umiejętności z zakresu technik twórczych.
Pracowali metodą:
·        quillingu i scrapbookingu (wykonali kartki świąteczne, kartki okolicznościowe, zaproszenia, ''herbatniki prezenciki"- książeczki, opakowania na herbatkę;
·        karczocha (przygotowując się do finału- warsztatów wielkanocnych, gdzie mieli uczyć swoich najbliższych tworzenia wielkanocnych jajek karczochowych)
·        techniką malowania na szkle (wykonywali lampiony, wazoniki)
·        techniką ceramiki (praca z gliną)
Nauczyli się wykonywać
·         jajka ze sznurka jutowego
·        zwierzaki z koralików i drutu
·        maskotki z włóczki
·        ozdoby z filcu (przygotowanie do świąt)
·        choinki ze stożków
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Uważamy, że nasz projekt pobudził młodych ludzi do własnego rozwoju. Uczestnicy mogli wyrazić siebie, swoje uczucia, stany emocjonalne poprzez ekspresję plastyczną. 
 Niestety nie do końca mogliśmy dotrzeć do wszystkich uczestników, do których zamierzaliśmy i o których pisaliśmy przy tworzeniu projektu. 
 Skupiliśmy się w pierwszym etapie na uczniach i nauczycielach bo to oni mieli  później przekazywać wiedzę dalej.
 Jednak możemy pochwalić się tym, że nasze działania poszły dalej. W czasie kiedy uczniowie nie mogli korzystać z zajęć w szkole , bawili się poznanymi technikami 
z młodszym rodzeństwem i swoimi opiekunami w domach a zdjęcia swoich prac przesyłali nam. Dostawaliśmy też informację, że była to metoda na pokonanie stresu związanego z zaistniała sytuacją.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że uczestnicy naszych warsztatów przesyłają nam informacje, zdjęcia swoich prac wykonanych poznanymi technikami. 
 Projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem . Mieliśmy  już w lutym dużo pytań o warsztaty rodzinne ( finał naszego projektu) i wiele potwierdzonych zgłoszeń uczestnictwa od uczniów, rodziców, dziadków.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Możemy zwrócić uwagę innym nauczycielom, którzy chcieliby taki projekt podjąć aby dobrze skalkulowali koszty do ilości uczestników bo wbrew pozorom  materiały do takich zajęć są bardzo drogie.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Ze względu na zawieszenie zajęć w szkole zrealizowaliśmy tylko pierwszą część projektu ( co dwa tygodnie warsztaty). Uczestnicy projektu poznali wiele technik. Niestety okres, który nastąpił przerwał nasze działania. Uniemożliwił finał. Mieliśmy już około 60 informacji od chętnych na warsztaty  rodzinne.
 Jednak nie zaprzestaliśmy naszych działań. Widząc dużą chęć wykazywaną przez uczestników projektu podsyłaliśmy im propozycje zajęć. Chcąc uaktywnić szersze grono uczniów zaproponowaliśmy wykonanie kartki dla mamy w formie konkursu, samodzielnie wybraną techniką. Zapraszamy do obejrzenia kreatywności  uczestników konkursu na stronie Szkoły  Podstawowej 205 w Łodzi w zakładce album fotograficzny - dzień matki( https://sp205lodz.edupage.org/ ) .
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy na materiały, które użyliśmy podczas zajęć warsztatowych.
 Zakupiliśmy między innymi następujące 
·        materiały papiernicze(kartony igły, papier, paski do quillingu, kleje itp.)
·        materiały tekstylne (styropianowe akcesoria, cekiny, koraliki, drut metalowy      ozdobny, piórka, brokat, wstążki satynowe, igły)
·        materiały ceramiczne
·        maszynę tnąco- wytłaczającą
Filmy

Filmy

Link do filmu z warsztatów i efekty pracy naszych uczniów. (link należy skopiować i wkleić do przeglądarki)

https://drive.google.com/file/d/1GhG1qu6sQeICyw8_MRXRVp6UmIntbGwy/view?usp=sharing

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 205 im. św. Jadwigi Królowej Polski w Łodzi

Adres

Dąbrówki 1, 92-413 Łódź

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów