Łowcy asperitasów
Grant Jury
Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.
Opis pomysłu
Rok temu WMO (Międzynarodowa Organizacja Meteorologiczna) dopisała po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat nowe rodzaje chmur, a wśród nich asperitas – niezwykłe chmury, które według wielu meteorologów nigdy nie były wcześniej obserwowane. Chcemy się o nich dowiedzieć jak najwięcej, ale przede wszystkim zobaczyć je na własne oczy (i przez obiektyw kamery). W myśl zasady, że „od celu ważniejsza jest droga”, zakładamy, że uczniowie bliżej zetknął się z wieloma elementami meteorologii, pomiarami elementów pogody, informowaniem społeczności lokalnej o zjawiskach pogodowych (strona www), a także z fotografią i filmami poklatkowymi „tego co na niebie”.
Plan działania
Plan:
1. Montaż stacji meteo i kamery IP.
2. Stworzenie strony www dedykowanej projektowi, w tym aktualne dane pogodowe i obraz nieba z kamery.
3. Jak najobszerniejsze poznanie informacji na temat poszukiwanych chmur asperitas, a w szczególności opisywanych warunków pogodowych, w czasie których występują. Nauka czytania map meteo i najważniejszych pojęć dotyczących pogody.
4. Codzienne monitorowanie warunków pogodowych, w tym sprawdzanie czy pasują do modeli występowania asperitasów.
5. Nagrywanie ciekawych zjawisk na niebie, tworzenie timelaps-ów i w miarę możliwości wyjaśnianie obserwowanych zjawisk.
6. Zainteresowanie innych naszym projektem (strona www i gminny konkurs fotograficzny „Moje niebo”).
7. Prace badawcze:
- analiza wykresów z naszej stacji meteo i szukanie zależności pomiędzy elementami pogody (np. ciśnieniem i siłą wiatru),
- sprawdzanie znanych przysłów ludowych dotyczących pogody, na podstawie dostępnych publicznie danych meteo z ostatnich kilkudziesięciu lat,
- sprawdzanie powszechnych opinii dotyczących prognozowania pogody (kolor nieba o wschodzie czy zachodzie, poranna rosa, ranna słyszalność dalekich dźwięków, zachowanie niektórych zwierząt, itp.).
Miejsce i czas realizacji
Pomysł będzie realizowany w Zespole Szkół w Medyni Łańcuckiej.
- 23.01.2021 – rozpoczęcie projektu
- ostatni tydzień stycznia – stworzenie strony www dla projektu
- przełom stycznia i lutego – montaż stacji meteo i kamery IP
- luty i marzec – realizacja wymienionych w planie działań
- kwiecień – ogłoszenie wyników konkursu fotograficznego
15.04.2021 – oficjalne zakończenie projektu (oficjalne, gdyż strona www z danymi pogodowymi i video z kamery nadal będzie działać).
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach
Charakter działań w naszym projekcie nie jest zależny od spotkań „na żywo” – większość z nich i tak będzie realizowanych online (wspólnie lub indywidualne badania), więc projekt jest „nieczuły” na ewentualne zamknięcie szkoły.
Korzyści dla uczniów
Nauczą się:
- podstawowych pojęć meteorologicznych, rozumienia map meteo,
- rozumieć informacje wyświetlane na ekranie naszej stacji meteo, a także wykresy z tych danych na stronie www,
- szukać informacji dotyczących aktualnej i prognozowanej sytuacji pogodowej,
- robić poprawne zdjęcia, filmy i filmy poklatkowe chmur i zjawisk na niebie, a także pracy z edytorem zdjęć i video,
- analizować dane meteo pod kątem określonych parametrów lub zależności,
- pracować w zespole, w tym online (podział zadania na konkretne działania, wymiana informacji na wspólnej platformie, terminowość, odpowiedzialność).
Wykorzystanie grantu
Pomysł opiera się na dwóch urządzeniach, których nie mamy, a są to: stacja meteo (wi-fi) i kamera IP (też wi-fi).
Elementy unikatowe
Pomysł ma wszystko, co powinien według nas posiadać dobry projekt: tajemniczość i ciekawość (te chmury są naprawdę rzadkie), interesujące, a może nawet niezwykłe zdjęcia i nagrania poklatkowe zjawisk na niebie, dostarczenie lokalnej społeczności swoistego „Centrum-Meteo”, gdzie na naszej stronie znajdą „wszystko” (dane lokalne, gotowe linki do najważniejszych i najlepszych stron dotyczących pogody, prognoz, itp., a także zapewne dadzą się „wciągnąć” do przysyłania ich zdjęć czy nagrań zjawisk na niebie.
Opis realizacji
Udało nam się:
- zakupić z grantu i uruchomić stację meteo i kamerę wifi,
- stworzyć dużą stronę www związaną z projektem, a będącą jednocześnie centrum informacji meteo dla lokalnej społeczności,
- zaangażować do projektu uczniów klas 4 - 8, a także mocno zainteresować niektórych tak, że kontynuują poszukiwanie asperitasów "na własną rękę",
- zainicjować aktywność uczniów dotyczącą fotografowania lub filmowania zjawisk na niebie.
- zakupić z grantu i uruchomić stację meteo i kamerę wifi,
- stworzyć dużą stronę www związaną z projektem, a będącą jednocześnie centrum informacji meteo dla lokalnej społeczności,
- zaangażować do projektu uczniów klas 4 - 8, a także mocno zainteresować niektórych tak, że kontynuują poszukiwanie asperitasów "na własną rękę",
- zainicjować aktywność uczniów dotyczącą fotografowania lub filmowania zjawisk na niebie.
Wyzwania i/lub napotkane problemy
Dwie grupy problemów:
1. Bardzo duże trudności w "zakupie" stacji meteo i kamery wifi - było "prawie niemożliwe" znalezienie firmy, która chciałaby wysłać najpierw towar, aby dopiero później otrzymać z księgowości szkolnej stosowny przelew (w przypadku stacji meteo konieczny był najpierw prywatny zakup).
2. Równie dużym i nieprzewidzianym problemem okazała się najpierw kwarantanna, a później izolacja opiekuna, którego COVID "wyłączył na pewien czas" z projektu.
1. Bardzo duże trudności w "zakupie" stacji meteo i kamery wifi - było "prawie niemożliwe" znalezienie firmy, która chciałaby wysłać najpierw towar, aby dopiero później otrzymać z księgowości szkolnej stosowny przelew (w przypadku stacji meteo konieczny był najpierw prywatny zakup).
2. Równie dużym i nieprzewidzianym problemem okazała się najpierw kwarantanna, a później izolacja opiekuna, którego COVID "wyłączył na pewien czas" z projektu.
Korzyści dla uczniów
- poznali podstawowe pojęcia meteorologicze,
- zdobyli umiejętności "czytania" niektórych rodzajów map meteo i zdjęć satelitarnych,
- nauczyli się analizować informacje zawarte na mapach meteo i animacjach ze zdjęć satelitarnych i wykorzystywać w praktyce (np. do wyboru lokalizacji kamer online),
- nauczyli się wyszukiwania i analizy archiwalnych danych meteorologicznych (przy sprawdzaniu przysłów o pogodzie),
- poznali na podstawie analizy z danych naszej stacji podstawową zależność pomiędzy ciśnieniem atmosferycznym a siłą wiatru,
- dowiedzieli się czym jest jet stream i jaki ma wpływ na pogodę,
- z przedstawionych na naszej stronie www zdjęć i timelapsów dowiedzieli się o takich zjawiskach jak: wał szkwałowy czy prześwit poopadowy, a także poznali chmury
asperitas, mammatus, lenticularis, cirrus, cumulunimbus czy stratus.
- zdobyli umiejętności "czytania" niektórych rodzajów map meteo i zdjęć satelitarnych,
- nauczyli się analizować informacje zawarte na mapach meteo i animacjach ze zdjęć satelitarnych i wykorzystywać w praktyce (np. do wyboru lokalizacji kamer online),
- nauczyli się wyszukiwania i analizy archiwalnych danych meteorologicznych (przy sprawdzaniu przysłów o pogodzie),
- poznali na podstawie analizy z danych naszej stacji podstawową zależność pomiędzy ciśnieniem atmosferycznym a siłą wiatru,
- dowiedzieli się czym jest jet stream i jaki ma wpływ na pogodę,
- z przedstawionych na naszej stronie www zdjęć i timelapsów dowiedzieli się o takich zjawiskach jak: wał szkwałowy czy prześwit poopadowy, a także poznali chmury
asperitas, mammatus, lenticularis, cirrus, cumulunimbus czy stratus.
Korzyści dla lokalnej społeczności
Lokalna społeczność otrzymała prawdziwe METEO-CENTRUM - stronę www, na której jest "wszystko": dane meteo z naszej stacji, prognozy, ostrzeżenia, obrazy satelitarne i z
kamer online, ciekawe zdjęcia i timelapsy ze zjawiskami "naszego" nieba i wiele linków o tematyce meteo (http://zsmedlanc.pl/meteo/)
kamer online, ciekawe zdjęcia i timelapsy ze zjawiskami "naszego" nieba i wiele linków o tematyce meteo (http://zsmedlanc.pl/meteo/)
Szczególne osiągnięcia
Z dużego zaangażowania uczniów w "przeczesywania" nieba nad Europą i USA w poszukiwaniu asperitasów i na pewno ze strony www, która zostanie już "na zawsze" jako METEO-CENTRUM.
Wnioski z realizacji
W przypadku projektów realizowanych w realiach pandemii, najlepiej byłoby, aby zaangażowany był drugi nauczyciel, który zachowałby ciągłość realizacji po "wyłączeniu" pierwszego.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu
Nic, jeśli chodzi o sam pomysł, a jedyną "zmianą" jest to, że większość elementów projektu będzie kontynuowana dalej, po oficjalnym jego zakończeniu.
Wykorzystanie grantu
Zakupiliśmy:
- stację meteo wifi (Steinberg WS300 - pomiar: temperatura, wilgotność, siła i kierunek wiatru, ciśnienie, wielkość opadu i miernik natężenia światła) - stacja docelowo
będzie przekazywać dane na ogólnie dostępną stronę pwsweather.com. W związku z izolacją opiekuna projektu, stacja nie jest jeszcze w pełni skonfigurowana i zastępczo nasza strona www korzysta z danych bliźniaczej stacji meteo z sąsiedniej Czarnej.
- kamerę IP (IMOU LOOC - rozdzielczość 2Mpx, przekaz obrazu przez wifi, zapis na karcie pamięci), która co 30 sekund przekazuje obraz na naszą stronę. Z powodów wyżej opisanych, kamera nie jest jeszcze w pełni skonfigurowana i nie jest jeszcze umieszczona na zewnątrz budynku szkoły (chwilowo pokazuje niebo nad Medynią z sąsiedniej miejscowości).
- stację meteo wifi (Steinberg WS300 - pomiar: temperatura, wilgotność, siła i kierunek wiatru, ciśnienie, wielkość opadu i miernik natężenia światła) - stacja docelowo
będzie przekazywać dane na ogólnie dostępną stronę pwsweather.com. W związku z izolacją opiekuna projektu, stacja nie jest jeszcze w pełni skonfigurowana i zastępczo nasza strona www korzysta z danych bliźniaczej stacji meteo z sąsiedniej Czarnej.
- kamerę IP (IMOU LOOC - rozdzielczość 2Mpx, przekaz obrazu przez wifi, zapis na karcie pamięci), która co 30 sekund przekazuje obraz na naszą stronę. Z powodów wyżej opisanych, kamera nie jest jeszcze w pełni skonfigurowana i nie jest jeszcze umieszczona na zewnątrz budynku szkoły (chwilowo pokazuje niebo nad Medynią z sąsiedniej miejscowości).