NowUknow

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Nagroda miesięcznika FOCUS

Nagroda miesięcznika FOCUS

Przyznawana przez miesięcznik FOCUS.

Opis pomysłu

Opis pomysłu

Halo! To my...Julia, Kacper, Kinga, Konrad, Marysia, Sebastian i Wiktor, czyli zwarta siedmioosobowa grupa, której celem jest zaprojektowanie i budowa robota o wdzięcznym imieniu NowYouKnow – co oznacza po prostu „Teraz już wiesz”. Co właściwie będzie jego zadaniem i czemu będzie służył? Już spieszymy z wyjaśnieniem. Jak sama nazwa wskazuje, NowYouKnow będzie ułatwiał ludziom poruszanie się z punktu A do punktu B wewnątrz budynków użyteczności publicznej. Robot osiągnie rozmiary przeciętnego człowieka, zatem nie lada zadanie przed nami! Chcemy, aby przede wszystkim był atrakcyjny wizualnie i zachęcał do korzystania z jego usług. Będzie udzielał wszystkich niezbędnych  informacji osobom odwiedzającym naszą szkołę. Pokieruje ruchem, odpowie na pytania związane z dotarciem do poszczególnych pomieszczeń,  takich jak: sekretariat lub pokój nauczycielski. Będzie promować szkołę poprzez  udzielanie informacji o profilach, zatem pomoże w okresie rekrutacji nowych uczniów do naszej placówki. Postaramy się, aby zainteresowane instytucje w naszym mieście mogły skorzystać z umiejętności tego robota. Wyróżniać go będzie umiejętność komunikacji werbalnej, a także niewerbalnej , ponieważ górne kończyny robota będą uaktywnione i ruchome. Jesteśmy silnie zmotywowani do działania, ponieważ chcemy udowodnić, że na poziomie liceum jesteśmy w stanie zbudować robota, który skonstruowali Japończycy. Chcemy, aby i nasz projekt był w bliskiej interakcji z człowiekiem, by stanowił niezbędny element jego świata. Wielokrotnie obserwowaliśmy, jak wielkie poruszenie wywołał wśród ludzi, szczególnie dzieci i i młodzieży robot-człowiek. To właśnie ludzie i ich entuzjazm pobudził nas do działania. Wzorując się na doświadczeniach znanych konstruktorów, stale zgłębiamy temat i rozumiemy złożoność problemów naszego projektu. Jesteśmy jednak przekonani, że zrealizujemy swój cel z powodzeniem. Wszelakie części robota są przez nas projektowane i drukowane za pomocą dwóch drukarek 3D, znajdujących się w naszej szkole. Zachęcamy do odwiedzenia naszego fanpage'a na Facebooku, gdzie regularnie dzielimy się postępami w tworzeniu i doskonaleniu projektu NowYouKnow. 
Plan działania

Plan działania

Pierwszy etapem jest określenie celów naszego projektu, oraz metody realizacji. Następnie dzielimy się na mniejsze zespoły odpowiedzialne za wykonanie określonych zadań w ramach realizacji projektu. Musimy wykonać wizualny szkic naszego robota, który następnie zaprojektujemy w programie 3D. Kolejnym krokiem jest wydruk poszczególnych elementów i ich montaż w jedną całość. Na tym etapie osoby odpowiedzialne za mechanikę robota muszą ściśle współpracować z naszymi programistami, aby przetestować wydrukowane elementy. Tu następuje najdłuższy cykl pracy, ponieważ czasem coś nie działa tak jak zaplanowaliśmy i musimy przedyskutować jak to poprawić. Od początku osoby odpowiedzialne za stronę medialną oprócz pomocy w pracach nad projektem umieszczają i informują w mediach społecznościowych o postępach w naszej pracy.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Realizacja naszego projektu będzie trwała okrągły rok szkolny, podczas którego pracownia informatyczna stanie się naszym drugim domem. Pierwszym miejscem w którym NowUknow rozpocznie swoją pracę będzie budynek naszego liceum. Nasz wytwór czuwać będzie nad nowymi uczniami naszej szkoły, aby umilić im czas spędzony w szkole i przede wszystkim ułatwić dotarcie do newralgicznych punktów naszej placówki.  
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

W naszej grupie każdy pełni ważną rolę, każdy jest tutaj po coś sprawiając, że nasza praca jest w pełni sprawna i efektywna.
Konrad Główczyński -  lider zespołu, sprawia, że każdy trybik w naszej grupie pracuje wyjątkowo dobrze.
Wiktor Powietrzyński - pełni funkcję grafika komputerowego, sprawiając, że nasz projekt wyróżnia się kreatywnym logiem, a nasz fanpage odznacza się ciekawym designem.
Kinga Rojewska - odpowiedzialna za redagowanie tekstów na naszą stronę, pozdrawiam zza klawiatury. Chętnie też bawię się wkrętarką ;)
Maria Nuszkiewicz - nasz grupowy fotograf, mistrzyni śrubokrętu i młotka.
Julia Malcer - w pełni odpowiada za prowadzenie naszego fanpage'u.
Kacper Cheliński oraz Sebastian Gauden - nasi główni programiści, dla których NowUknow jest ważniejszy niż sen. 
Projekt ten umożliwi nam rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,  oraz pogłębienie empatii do drugiego człowieka. Otworzy nam drzwi do dalszej kariery informatyczno-programistyczne,j zapewniając dobry start na studia. Ponadto czas spędzony nad tym projektem zacieśni nasze relacje,sprawi, że będziemy się dobrze bawić i zawsze będziemy go mile wspominać. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Naszym zamiarem od początku było niesienie pomocy innym, dlatego też zdobyty grant miałby wiele zastosowań. Naszym zdaniem najważniejszym punktem byłoby udoskonalenie wszelakich podzespołów, aby NowUknow jak najsprawniej przekazywał informacje. Do tego są nam potrzebne dobre, sprawdzone podzespoły, które zapewnią szybkość i płynność działania. Kolejnym naszym pomysłem na wykorzystanie grantu jest przeznaczenie go na reklamowanie naszego projektu, co zapewni nam dostęp do szerszej grupy odbiorców. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Idea która przyświecała powstawaniu i tworzeniu naszego projektu była następująca: nieść pomoc innym ludziom. To, co wyróżnia NowYouKnow to jego funkcjonalny, nowoczesny,  a przede wszystkim skuteczny sposób ułatwiania życia. Gdyby udało nam się zdobyć grant, przeznaczylibyśmy go na udoskonalenie naszego projektu. Zdobyta nagroda umożliwiłaby uzyskanie nam "rozgłosu" w taki sposób, aby jak najwięcej ludzi mogło korzystać z jego możliwości.    
Opis realizacji

Opis realizacji

Projekt został częściowo wykonany. Do czasu pandemii, realizowaliśmy zadania zgodnie z założonym harmonogramem. Mamy ukończoną głowę robota, korpus, i prawą rękę. Prace nad oprogramowaniem również były na etapie zaawansowanym.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Projektowanie 3D. Mnóstwo drobnych elementów, oprogramowanie też stawiało ambitne cele, robot zaczął odpowiadać na pytanie jaka dziś jest pogoda, co stanowi duże osiągnięcie na tym etapie wiedzy i umiejętności.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Przede wszystkim cierpliwości do wykonywanych prac, do siebie na wzajem jaki do opiekuna:). Wyłoniły się osobowości przywódcze jak i kilka osób odkryło w sobie nowe pasje takie jak projektowanie, majsterkowanie (nawet wśród dziewcząt).
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt niestety na tym etapie nie został zaprezentowany szerszemu gronu, ale mamy uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły podstawowej, którzy włączyli się w pomoc przy wydrukach elementów robota. Mają od tego roku szkolnego drukarkę 3D i pod naszym okiem, nauczyli się umiejętności poprawnego drukowania.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Z dokładności oraz dbania o detale. Robotyka narzuca wysoką precyzję i tu trzeba przyznać, że młodzież się wykazała. Zacieśniły się również więzy przyjaźni w grupie projektowej. Świetnie sprawdziły się relacje między uczestnikami projektu.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Ten projekt jest kolejnym z wielu projektów. Proszę pamiętać, iż każdy projekt mimo iż może być z tej samej dziedziny to mimo to narzuca inne możliwości działania i jego wdrażania w praktyce. Duża zmienna wynika z charaktery grupy uczniów z którą pracujemy. Każda grupa będzie składać się z innych osobowości, talentów, przekonań czy nawyków. Bycie elastycznym i umiejętność dostosowania projektu do potrzeb grupy gra tu dużą rolę. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Nasz projekt w momencie przejścia w tryb zajęć nauki zdalnej, został praktycznie wstrzymany. Charakter projektu wymusza na grupie pracę fizycznie przy modelu robota. W obecnych warunkach niestety jest to nie możliwe. Projekt zostanie wznowiony zaraz po powrocie do szkoły.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na zakup niezbędnej elektroniki, bardzo dużej ilości serw modelarskich oraz filament do druku 3D. Zostały zakupione również narzędzia warsztatowe.
Filmy

Filmy

https://www.facebook.com/101144811340297/videos/421376678765131/
https://www.facebook.com/101144811340297/videos/2546820852217234/
https://www.facebook.com/101144811340297/videos/2855556621143480/
https://www.facebook.com/101144811340297/videos/443857342952200/

Szkoła

Liceum Ogólnokształcące w Kole

Adres

Blizna 37, 62-600 Koło